Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | GO_1A_O11-B_K01 | Student ma świadomość znaczenia mikroorganizmów w procesach rekultywacji terenów zdegradowanych, dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, potrafi prezentować swoje poglądy. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | GO_1A_K06 | Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska i życia ludzi. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny i rzeczowy przedstawić swoje poglądy za pomocą odpowiednio dobranych argumentów. |
---|
GO_1A_K05 | Student ma świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska naturalnego. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_K05 | ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego |
---|
R1A_K06 | ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_K01 | ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
---|
Cel przedmiotu | C-2 | Znajomość technik biodegradacji różnych rodzajów odpadów komunalnych i przemysłowych. |
---|
C-1 | Zdobycie wiedzy o roli mikroorganizmów w transformacji materii w przyrodzie, o biodegradacji związków organicznych pochodzenia naturalnego i syntetycznego. |
Treści programowe | T-W-6 | Mikrobiologiczny rozkład substancji ropopochodnych i innych związków w miejscu powstania skażenia i na specjalistycznych stanowiskach do oczyszczania matryc środowiskowych. |
---|
T-W-7 | Opakowania biodegradowalne i procesy ich biologicznej degradacji. Syntetyczne i naturalne polimery. Metody oceny stopnia biodegradacji polimerów. |
T-W-2 | Adaptacja drobnoustrojów do metabolizowania substratów odżywczych i sposoby uzyskiwania szczepów do potrzeb biodegradacji (skrining). |
T-W-3 | Biotransformacja odpadów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego, różnice w przebiegu naturalnych procesów biodegradacyjnych. Przemysłowe przykłady biologicznej utylizacji tych dwóch rodzajów odpadów. |
T-W-5 | Zagospodarowanie odpadów przemysłowych, na przykładzie odpadów pestycydowych. Biologiczne sposoby utylizacji ksenobiotyków na przykładzie likwidacji i zagospodarowania terenów po mogilnikach. |
T-W-1 | Aktywność metaboliczna i kometaboliczna drobnoustrojów i ich znaczenie w cyklach krążenia materii i energii. Sposoby modyfikowania metabolizmu mikroorganizmów w celu przyspieszenia i intensyfikowania biodegradacji. |
T-W-4 | Tlenowa i beztlenowa stabilizacja osadów ściekowych. Metody zagospodarowania osadów ściekowych, na przykładach wybranych oczyszczalni ścieków. |
T-A-4 | Wykorzystanie odpadowej morskiej biomasy glonowej jako surowca dla przemysłu energetycznego, sposoby biotransformacji biomasy. |
T-A-3 | Mikrobiologiczne aspekty zagospodarowania odpadów z przemysłu drobiarskiego. |
T-A-2 | Mikrobiologiczna biotransformacja odpadów rolno-spożywczych, roślin energetycznych, odpadów pochodzenia zwierzęcego w biogazowniach rolniczych. Zagospodarowanie pozostałości pofermentacyjnej - możliwości i ograniczenia. |
T-A-5 | Efektywność biologicznego rozkładu polimerów biodegradowalnych – metody oceny. |
T-A-1 | Kompostowanie odpadów pochodzenia roślinnego, modelowy opis przemian fizykochemicznych i biochemicznych. Mikroorganizmy kompostów - drobnoustroje poszczególnych grup fizjologicznych. |
Metody nauczania | M-1 | Multimedialny wykład informacyjny |
---|
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
---|
S-2 | Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student ma niewielką świadomość roli mikroorganizmów w procesach rekultywacji terenów zdegradowanych, w niewielkim stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, słabo prezentuje swoje poglądy. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |