Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Mikrobiologiczna biodegradacja odpadów i polutantów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologiczna biodegradacja odpadów i polutantów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>, Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student będzie miał wiedzę dotyczącą możliwości pozyskiwania szczepów mikroorganizmów odpowiedzialnych za procesy biodegradacji odpadów i polutantów, oceny ich aktywności w bioremediacji oraz wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów mikrobiologicznych zachodzących w glebie w ochronie środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Enzymatyka procesów biologicznego rozkładu. | 2 |
T-A-2 | Szybkość i efektywność biodegradacji. | 2 |
T-A-3 | Wskaźniki aktywności biologicznej środowiska glebowego. Metody oznaczania liczebności i aktywności mikroorganizmów w glebie poddawanej bioremediacji. | 2 |
T-A-4 | Charakterystyka mikroorganizmów odpowiedzialnych za mikrobiologiczny rozkład pestycydów i substancji ropopochodnych. | 4 |
T-A-5 | Syntetyczne i naturalne polimery. Podatność różnych polimerów biodegradowalnych na rozkład mikrobiologiczny – ocena skuteczność biodegradacji. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Stanowisko systematyczne, rozpowszechnienie i rola mikroorganizmów w różnych środowiskach. | 2 |
T-W-2 | Aktywność metaboliczna drobnoustrojów oraz ich znaczenie w cyklach krążenia materii. | 4 |
T-W-3 | Enzymy mikroorganizmów. Biodegradacja – charakterystyka procesu i jego roli w bioremediacji gleb. | 3 |
T-W-4 | Mikrobiologiczny rozkład pestycydów. | 2 |
T-W-5 | Mikrobiologiczny rozkład substancji ropopochodnych i innych związków. Metody i urządzenia stosowane w biologicznej remediacji. | 6 |
T-W-6 | Sposoby i etapy uzyskiwania szczepów do potrzeb biodegradacji skażeń (skrining). Warunki środowiskowe wpływające na efektywność bioremediacji. | 2 |
T-W-7 | Rozkład w warunkach naturalnych substancji obcych dla środowiska – samooczyszczanie gleb. | 2 |
T-W-8 | Metaboliczny i kometaboliczny rozkład substancji przez mikroorganizmy. Wykorzystanie mikroorganizmów do biodegradacji polimerów. | 4 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć, w tym do kolokwiów | 7 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 5 |
A-A-4 | konsultacje | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 15 |
A-W-3 | uczestnictwo w konsultacjach | 5 |
A-W-4 | studiowanie literatury przedmiotu | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacją multimedialną. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
S-2 | Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O11-M_W01 Student ma wiedzę odnośnie procesów zachodzących w biosferze. | GO_1A_W05 | R1A_W01, R1A_W03 | InzA_W01 | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-1, T-W-6 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O11-M_U01 Student potrafi analizować zmiany w środowisku zachodzące pod wpływem ksenobiotyków oraz interpretuje rezultaty związane z wykorzystywaniem mikroorganizmów do ich likwidacji. | GO_1A_U05 | R1A_U04 | InzA_U03, InzA_U08 | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-A-2, T-A-5, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O11-M_K01 Student ma świadomość znaczenia mikroorganizmów w procesach rekultywacji terenów zdegradowanych, dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, potrafi prezentować swoje poglądy. | GO_1A_K06, GO_1A_K05 | R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O11-M_W01 Student ma wiedzę odnośnie procesów zachodzących w biosferze. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić najwazniejsze procesy biologiczne, bez umiejetności ich dokładniejszego scharakteryzowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O11-M_U01 Student potrafi analizować zmiany w środowisku zachodzące pod wpływem ksenobiotyków oraz interpretuje rezultaty związane z wykorzystywaniem mikroorganizmów do ich likwidacji. | 2,0 | |
3,0 | Student jest w stanie w minimalnym stopniu szacować zmiany w środowisku na podstawie własnych obserwacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O11-M_K01 Student ma świadomość znaczenia mikroorganizmów w procesach rekultywacji terenów zdegradowanych, dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, potrafi prezentować swoje poglądy. | 2,0 | |
3,0 | Student ma niewielką świadomość roli mikroorganizmów w procesach rekultywacji terenów zdegradowanych, w niewielkim stopniu dostrzega potrzebę stosowania zdobytej wiedzy w praktyce, słabo prezentuje swoje poglądy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Rosik-Dulewska C., Podstawy gospodarki odpadami., PWN, Warszawa, 2003
- Klimiuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska., PWN, Warszawa, 2003
- Błaszczyk M.K., Mikroorganizmy w ochronie środowiska., PWN, Warszawa, 2007
- Singleton P., Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie., PWN, Warszawa, 2000
- Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z., Mikrobiologia techniczna., PWN, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Chmiel A., Biotechnologia. Podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne., PWN, Warszawa, 1998
- Paul E.A., Clark F.E., Mikrobiologia i biochemia gleb., Wyd. UMCS, Lublin, 2000