Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Inżynieria rolnicza (S3)
Sylabus przedmiotu Wybrane problemy inżynierii rolniczej w produkcji roślinnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria rolnicza | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane problemy inżynierii rolniczej w produkcji roślinnej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jan Dawidowski <Jan.Dawidowski@zut.edu.pl>, Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zalecana znajomość podstawowych zagadnień dotyczących produkcji roślinnej, budowy i użytkowania maszyn rolniczych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość złożoności wybranych problemów inżynierii rolniczej w produkcji roślinnej oraz zaawansowania prac nad ich rozwiązaniem. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Nadmierne ugniatanie gleb przez maszyny i ciągniki rolnicze. Ocena oddziaływania maszyn rolniczych na glebę. Bariery wzrostu prędkości roboczych maszyn rolniczych. Jakość siewu nasion w różnych systemach uprawy roli. Wpływ techniki oprysku na jakość i koszty wykonania zabiegu oraz zagrożenia środowiska. Problemy mechanicznej regulacji zachwaszczenia w uprawach polowych. Precyzyjne dozowanie nawozów. Wpływ warunków zbioru i konstrukcji maszyny na uszkodzenia plonu. | 12 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-K-2 | Czytanie wskazanej literatury | 12 |
A-K-3 | przygotowanie prezentacji | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny |
M-2 | Dyskusja nad przygotowaną prezentacją |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji na zadany temat. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test podsumowujący. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TRL_3A_C04-2_W01 Ma pogłębioną wiedzę z zakresu problematyki stosowania wybranych nowoczesnych technologii i technik w produkcji roślinnej. | TRL_3A_W07 | — | C-1 | T-K-1 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TRL_3A_C04-2_U01 Samodzielnie dokonuje krytycznej i oryginalnej analizy wybranych problemów z zakresu produkcji roślinnej, uwzględniając aspekty ekonomiczne, ekologiczne i społeczne oraz analizuje najnowszą literaturę z tego zakresu. | TRL_3A_U04, TRL_3A_U09 | — | C-1 | T-K-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TRL_3A_C04-2_K01 Ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia. | TRL_3A_K01 | — | C-1 | T-K-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_3A_C04-2_W01 Ma pogłębioną wiedzę z zakresu problematyki stosowania wybranych nowoczesnych technologii i technik w produkcji roślinnej. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje podstawową wiedzę z zakresu omawianej problematyki w odniesieniu do zakresu programu przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_3A_C04-2_U01 Samodzielnie dokonuje krytycznej i oryginalnej analizy wybranych problemów z zakresu produkcji roślinnej, uwzględniając aspekty ekonomiczne, ekologiczne i społeczne oraz analizuje najnowszą literaturę z tego zakresu. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi samodzielnie przestawić złożoność problematyki wybranego zagadnienia z zakresu programu przedmiotu zgodnie z metodologią badań naukowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_3A_C04-2_K01 Ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia. | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu przygotowuje się systematycznie do zajęć. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Inżynieria Rolnicza, czasopismo
- Journal of Research and Applications in Agricultural Engineering, Czasopismo
- Technika Rolnicza Leśna Ogrodnicza, Czasopismo
- Problemy Inżynierii Rolniczej, Czasopismo
Literatura dodatkowa
- Bernacki H., Teoria i konstrukcja maszyn rolniczych, PWNiL, Warszawa, 1981
- Gach S., Kuczewski J., Waszkiewicz Cz., Maszyny rolnicze – Elementy teorii i obliczeń, SGGW, Warszawa, 1991
- Hołownicki R., Technika opryskiwania roślin dla praktyków, Wyd. Plantpress, Kraków, 2006
- Kuczewski J., Podstawy użytkowania maszyn w pracach polowych, PWRiL, Warszawa, 1990