Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Inżynieria rolnicza (S3)

Sylabus przedmiotu Seminarium prowadzone przez kierownika SD:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria rolnicza
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Seminarium prowadzone przez kierownika SD
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS1 10 1,01,00zaliczenie
seminariaS4 10 1,01,00zaliczenie
seminariaS7 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna znajomość problematyki w studiowanej dyscyplinie
W-2Znajomość języka obcego w stopniu umożliwiającym studiowanie obcojęzycznej literatury z zakresu wykonywanej pracy doktorskiej.
W-3Predyspozycje do samodzielnego zgłębiania wiedzy w celu poszukiwania nowych rozwiązań problemów naukowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wdrożenie doktoranta do prezentacji własnych wyników badań i krytycznej oceny osiągnięć w trakcie dyskusji z uczestnikami seminarium.
C-2Wdrożenie doktoranta do ustawicznego śledzenia oraz uwzględniania w swoich badaniach światowych osiągnięć naukowych w dyscyplinie, w której wykonywany jest doktorat.
C-3Systematyczna praca mająca na celu publikowanie wyników własnych badań oraz ich prezentacji na konferencjach i seminariach naukowych, a także zabieganie o staże naukowe w ośrodkach krajowych lub zagranicznych, przodujących w dyscyplinie wykonywanego doktoratu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Prezentacje pierwszych rozdziałów pracy doktorskiej. Kontynuacja publikowania wyników własnych osiągnięć naukowych. Próba formułowania wniosków końcowych. Dyskusje nad osiągniętymi wynikami pracy.10
10
seminaria
T-S-1Prezentacje wstępnych wyników pracy uzyskanych po pierwszym roku badań. Zbieranie literatury, przedstawianie najważniejszych osiągnięć krajowych i światowych związanych z problemem badawczym. Przygotowywanie się doktoranta do seminarium przed otwarciem przewodu doktorskiego. Dyskusje po prezentacjach multimedialnych.10
10
seminaria
T-S-1Prezentacja naukowych zainteresowań doktorantów. Dyskusja nad przyjętymi roboczymi tematami prac doktorskich w oparciu o studiowaną krajową i światową literaturę związaną z dyscypliną doktoratu. Precyzowanie celów badawczych pracy doktorskiej. Dyskusje z udziałem doktorantów z różnych dyscyplin naukowych10
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Uczestnictwo w seminariach10
A-S-2Opracowywanie przeglądu literatury, materiałów i metod opracowań oraz analizy dotychczas otrzymanych wyników pracy.15
A-S-3Przygotowywanie materiałów do publikacji lub wystąpień zewnętrznych (konferencje, seminaria, warsztaty)3
A-S-4Przygotowywanie prezentacji multimedialnych2
30
seminaria
A-S-1Udział w seminariach10
A-S-2Zbieranie i studiowanie literatury5
A-S-3Opracowywanie uzyskanych wyników badań10
A-S-4Przygotowanie prezentacji multimedialnych5
30
seminaria
A-S-1Udział w seminariach10
A-S-2Przygotowanie prezentacji multimedialnych5
A-S-3Studiowanie najnowszej literatury10
A-S-4Zgłębianie wiedzy związanej z częścią eksperymentalną pracy doktorskiej5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja multimedialna poszczególnych rozdziałów lub całości pracy doktorskiej.
M-2Dyskusja pomiędzy uczestnikami seminarium związana z prezentowanymi wynikami badań pracy doktorskiej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena kreatywności doktoranta, sposobu prezentacji wyników, wykorzystanych materiałów (z cytowaniem najnowszej literatury przedmiotu badań), formułowania myśli i czytelności przekazywanych treści.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaangażowania i udziału w dyskusjach nad prezentowaną tematyką badawczą z dziedziny nauk rolniczych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_3A_D01_W01
Posiada pogłębioną, specjalistyczną wiedzę z zakresu tematyki i metod prowadzonych badań, opracowań wyników i formułowania wniosków, przygotowywania publikacji i sposobów prezentacji uzyskanych wyników w konfrontacji z najnowszą literaturą krajową i zagraniczną.
TRL_3A_W01, TRL_3A_W09C-2, C-3, C-1T-S-1, T-S-1, T-S-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_3A_D01_U01
Umiejętność samodzielnego prowadzenia badań, krytycznej oceny uzyskanych wyników, poszukiwania nowych rozwiązań, opracowywania wyników badań własnych do publikacji w różnych czasopismach (w tym zagranicznych) oraz do prezentacji na konferencjach i seminariach naukowych. Umiejętność prowadzenia dyskusji i nawiązywania kontaktów naukowych.
TRL_3A_U01, TRL_3A_U09C-2, C-3, C-1T-S-1, T-S-1, T-S-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_3A_D01_K01
Jest kreatywny w rozwiązywaniu problemów naukowych, ma świadomość znaczenia nauki dla postępu cywilizacyjnego, społecznego i gospodarczego. Posiada nawyk wdrażania nowych rozwiązań badawczych.
TRL_3A_K01C-2, C-3, C-1T-S-1, T-S-1, T-S-1M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_3A_D01_W01
Posiada pogłębioną, specjalistyczną wiedzę z zakresu tematyki i metod prowadzonych badań, opracowań wyników i formułowania wniosków, przygotowywania publikacji i sposobów prezentacji uzyskanych wyników w konfrontacji z najnowszą literaturą krajową i zagraniczną.
2,0
3,0Doktorant posiada podstawową wiedzę w zakresie tematyki wykonywanej pracy doktorskiej, metod prowadzenia badań, sposobów opracowywania wyników, orientuje się w najnowszej literaturze krajowej i zagranicznej związanej z daną dyscypliną badawczą.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_3A_D01_U01
Umiejętność samodzielnego prowadzenia badań, krytycznej oceny uzyskanych wyników, poszukiwania nowych rozwiązań, opracowywania wyników badań własnych do publikacji w różnych czasopismach (w tym zagranicznych) oraz do prezentacji na konferencjach i seminariach naukowych. Umiejętność prowadzenia dyskusji i nawiązywania kontaktów naukowych.
2,0
3,0Doktorant, w zakresie podstawowym, posiada umiejetność samodzielnego prowadzenia badań naukowych, opracowywania i prezentacji wyników.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_3A_D01_K01
Jest kreatywny w rozwiązywaniu problemów naukowych, ma świadomość znaczenia nauki dla postępu cywilizacyjnego, społecznego i gospodarczego. Posiada nawyk wdrażania nowych rozwiązań badawczych.
2,0
3,0Doktorant posiada w podstawowym stopniu świadomość ustawicznego dokształcania się i rozwiązywania trudnych problemów naukowych, a także znaczenia kontaktów pozauczelnianych w wymianie myśli naukowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tadeusz Mendel, Metodyka pisania prac doktorskich, CONTACT, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Bolesław Wojciechowicz (redaktor)., Praca promotora z doktorantem: materiały konwersatorium., Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom, 1997

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Prezentacje pierwszych rozdziałów pracy doktorskiej. Kontynuacja publikowania wyników własnych osiągnięć naukowych. Próba formułowania wniosków końcowych. Dyskusje nad osiągniętymi wynikami pracy.10
10

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Prezentacje wstępnych wyników pracy uzyskanych po pierwszym roku badań. Zbieranie literatury, przedstawianie najważniejszych osiągnięć krajowych i światowych związanych z problemem badawczym. Przygotowywanie się doktoranta do seminarium przed otwarciem przewodu doktorskiego. Dyskusje po prezentacjach multimedialnych.10
10

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Prezentacja naukowych zainteresowań doktorantów. Dyskusja nad przyjętymi roboczymi tematami prac doktorskich w oparciu o studiowaną krajową i światową literaturę związaną z dyscypliną doktoratu. Precyzowanie celów badawczych pracy doktorskiej. Dyskusje z udziałem doktorantów z różnych dyscyplin naukowych10
10

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Uczestnictwo w seminariach10
A-S-2Opracowywanie przeglądu literatury, materiałów i metod opracowań oraz analizy dotychczas otrzymanych wyników pracy.15
A-S-3Przygotowywanie materiałów do publikacji lub wystąpień zewnętrznych (konferencje, seminaria, warsztaty)3
A-S-4Przygotowywanie prezentacji multimedialnych2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Udział w seminariach10
A-S-2Zbieranie i studiowanie literatury5
A-S-3Opracowywanie uzyskanych wyników badań10
A-S-4Przygotowanie prezentacji multimedialnych5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Udział w seminariach10
A-S-2Przygotowanie prezentacji multimedialnych5
A-S-3Studiowanie najnowszej literatury10
A-S-4Zgłębianie wiedzy związanej z częścią eksperymentalną pracy doktorskiej5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_D01_W01Posiada pogłębioną, specjalistyczną wiedzę z zakresu tematyki i metod prowadzonych badań, opracowań wyników i formułowania wniosków, przygotowywania publikacji i sposobów prezentacji uzyskanych wyników w konfrontacji z najnowszą literaturą krajową i zagraniczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_W01Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki pozwalającą na interpretację procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych zachodzących w biosferze i środowisku abiotycznym.
TRL_3A_W09Wykazuje się zaawansowaną znajomością najnowszej literatury naukowej krajowej i światowej z zakresu nauk rolniczych.
Cel przedmiotuC-2Wdrożenie doktoranta do ustawicznego śledzenia oraz uwzględniania w swoich badaniach światowych osiągnięć naukowych w dyscyplinie, w której wykonywany jest doktorat.
C-3Systematyczna praca mająca na celu publikowanie wyników własnych badań oraz ich prezentacji na konferencjach i seminariach naukowych, a także zabieganie o staże naukowe w ośrodkach krajowych lub zagranicznych, przodujących w dyscyplinie wykonywanego doktoratu.
C-1Wdrożenie doktoranta do prezentacji własnych wyników badań i krytycznej oceny osiągnięć w trakcie dyskusji z uczestnikami seminarium.
Treści programoweT-S-1Prezentacje wstępnych wyników pracy uzyskanych po pierwszym roku badań. Zbieranie literatury, przedstawianie najważniejszych osiągnięć krajowych i światowych związanych z problemem badawczym. Przygotowywanie się doktoranta do seminarium przed otwarciem przewodu doktorskiego. Dyskusje po prezentacjach multimedialnych.
T-S-1Prezentacja naukowych zainteresowań doktorantów. Dyskusja nad przyjętymi roboczymi tematami prac doktorskich w oparciu o studiowaną krajową i światową literaturę związaną z dyscypliną doktoratu. Precyzowanie celów badawczych pracy doktorskiej. Dyskusje z udziałem doktorantów z różnych dyscyplin naukowych
T-S-1Prezentacje pierwszych rozdziałów pracy doktorskiej. Kontynuacja publikowania wyników własnych osiągnięć naukowych. Próba formułowania wniosków końcowych. Dyskusje nad osiągniętymi wynikami pracy.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna poszczególnych rozdziałów lub całości pracy doktorskiej.
M-2Dyskusja pomiędzy uczestnikami seminarium związana z prezentowanymi wynikami badań pracy doktorskiej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena zaangażowania i udziału w dyskusjach nad prezentowaną tematyką badawczą z dziedziny nauk rolniczych.
S-1Ocena formująca: Ocena kreatywności doktoranta, sposobu prezentacji wyników, wykorzystanych materiałów (z cytowaniem najnowszej literatury przedmiotu badań), formułowania myśli i czytelności przekazywanych treści.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant posiada podstawową wiedzę w zakresie tematyki wykonywanej pracy doktorskiej, metod prowadzenia badań, sposobów opracowywania wyników, orientuje się w najnowszej literaturze krajowej i zagranicznej związanej z daną dyscypliną badawczą.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_D01_U01Umiejętność samodzielnego prowadzenia badań, krytycznej oceny uzyskanych wyników, poszukiwania nowych rozwiązań, opracowywania wyników badań własnych do publikacji w różnych czasopismach (w tym zagranicznych) oraz do prezentacji na konferencjach i seminariach naukowych. Umiejętność prowadzenia dyskusji i nawiązywania kontaktów naukowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_U01Posiada umiejętność krytycznej analizy i oceny informacji, pozwalających na formułowanie nowych myśli i koncepcji.
TRL_3A_U09Analizuje najnowszą literaturę przedmiotu, krajową i światową oraz wykorzystuje ją do prowadzenia badań i interpretacji wyników.
Cel przedmiotuC-2Wdrożenie doktoranta do ustawicznego śledzenia oraz uwzględniania w swoich badaniach światowych osiągnięć naukowych w dyscyplinie, w której wykonywany jest doktorat.
C-3Systematyczna praca mająca na celu publikowanie wyników własnych badań oraz ich prezentacji na konferencjach i seminariach naukowych, a także zabieganie o staże naukowe w ośrodkach krajowych lub zagranicznych, przodujących w dyscyplinie wykonywanego doktoratu.
C-1Wdrożenie doktoranta do prezentacji własnych wyników badań i krytycznej oceny osiągnięć w trakcie dyskusji z uczestnikami seminarium.
Treści programoweT-S-1Prezentacje wstępnych wyników pracy uzyskanych po pierwszym roku badań. Zbieranie literatury, przedstawianie najważniejszych osiągnięć krajowych i światowych związanych z problemem badawczym. Przygotowywanie się doktoranta do seminarium przed otwarciem przewodu doktorskiego. Dyskusje po prezentacjach multimedialnych.
T-S-1Prezentacja naukowych zainteresowań doktorantów. Dyskusja nad przyjętymi roboczymi tematami prac doktorskich w oparciu o studiowaną krajową i światową literaturę związaną z dyscypliną doktoratu. Precyzowanie celów badawczych pracy doktorskiej. Dyskusje z udziałem doktorantów z różnych dyscyplin naukowych
T-S-1Prezentacje pierwszych rozdziałów pracy doktorskiej. Kontynuacja publikowania wyników własnych osiągnięć naukowych. Próba formułowania wniosków końcowych. Dyskusje nad osiągniętymi wynikami pracy.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna poszczególnych rozdziałów lub całości pracy doktorskiej.
M-2Dyskusja pomiędzy uczestnikami seminarium związana z prezentowanymi wynikami badań pracy doktorskiej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena zaangażowania i udziału w dyskusjach nad prezentowaną tematyką badawczą z dziedziny nauk rolniczych.
S-1Ocena formująca: Ocena kreatywności doktoranta, sposobu prezentacji wyników, wykorzystanych materiałów (z cytowaniem najnowszej literatury przedmiotu badań), formułowania myśli i czytelności przekazywanych treści.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant, w zakresie podstawowym, posiada umiejetność samodzielnego prowadzenia badań naukowych, opracowywania i prezentacji wyników.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_D01_K01Jest kreatywny w rozwiązywaniu problemów naukowych, ma świadomość znaczenia nauki dla postępu cywilizacyjnego, społecznego i gospodarczego. Posiada nawyk wdrażania nowych rozwiązań badawczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_K01Ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia, a także potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Cel przedmiotuC-2Wdrożenie doktoranta do ustawicznego śledzenia oraz uwzględniania w swoich badaniach światowych osiągnięć naukowych w dyscyplinie, w której wykonywany jest doktorat.
C-3Systematyczna praca mająca na celu publikowanie wyników własnych badań oraz ich prezentacji na konferencjach i seminariach naukowych, a także zabieganie o staże naukowe w ośrodkach krajowych lub zagranicznych, przodujących w dyscyplinie wykonywanego doktoratu.
C-1Wdrożenie doktoranta do prezentacji własnych wyników badań i krytycznej oceny osiągnięć w trakcie dyskusji z uczestnikami seminarium.
Treści programoweT-S-1Prezentacje wstępnych wyników pracy uzyskanych po pierwszym roku badań. Zbieranie literatury, przedstawianie najważniejszych osiągnięć krajowych i światowych związanych z problemem badawczym. Przygotowywanie się doktoranta do seminarium przed otwarciem przewodu doktorskiego. Dyskusje po prezentacjach multimedialnych.
T-S-1Prezentacja naukowych zainteresowań doktorantów. Dyskusja nad przyjętymi roboczymi tematami prac doktorskich w oparciu o studiowaną krajową i światową literaturę związaną z dyscypliną doktoratu. Precyzowanie celów badawczych pracy doktorskiej. Dyskusje z udziałem doktorantów z różnych dyscyplin naukowych
T-S-1Prezentacje pierwszych rozdziałów pracy doktorskiej. Kontynuacja publikowania wyników własnych osiągnięć naukowych. Próba formułowania wniosków końcowych. Dyskusje nad osiągniętymi wynikami pracy.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna poszczególnych rozdziałów lub całości pracy doktorskiej.
M-2Dyskusja pomiędzy uczestnikami seminarium związana z prezentowanymi wynikami badań pracy doktorskiej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena zaangażowania i udziału w dyskusjach nad prezentowaną tematyką badawczą z dziedziny nauk rolniczych.
S-1Ocena formująca: Ocena kreatywności doktoranta, sposobu prezentacji wyników, wykorzystanych materiałów (z cytowaniem najnowszej literatury przedmiotu badań), formułowania myśli i czytelności przekazywanych treści.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant posiada w podstawowym stopniu świadomość ustawicznego dokształcania się i rozwiązywania trudnych problemów naukowych, a także znaczenia kontaktów pozauczelnianych w wymianie myśli naukowej.
3,5
4,0
4,5
5,0