Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)

Sylabus przedmiotu Entomologia ogólna i stosowana:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Medycyna roślin
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Entomologia ogólna i stosowana
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 20 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,30zaliczenie
laboratoriaL2 10 1,00,20zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student ma podstawową wiedzę z zoologii i ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie się taksonomią, morfologią i anatomią najważniejszych grup szkodników roślin, ze szczególnym uwzględnieniem owadów i ich diagnostyką w praktyce.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa morfologiczna najważniejszych grup szkodników roślin: nicienie, ślimaki i stawonogi. Rozmnażanie i rozwój wybranych taksonów.6
T-A-2Morfologia owadów. Rozmnażanie i rozwój owadów.6
T-A-3Metody zbierania,preparowania i konserwacji owadów oraz przechowywania zbiorów entomologicznych.3
15
laboratoria
T-L-1Zasady korzystania z klucza entomologicznego. Rozpoznawanie wybranych rzędów, rodzin i gatunków owadów na podstawie form larwalnych i imaginalnych.5
T-L-2Zajęcia terenowe. Obserwacja i diagnostyka owadów w różnych środowiskach. Przygotowanie i ekspozycja materiału entomologicznego zebranego z terenu.5
10
wykłady
T-W-1Pochodzenie, ewolucja i rozprzestrzenienie sie owadów. Historia entomologii. Owady jako wrogowie i sprzymierzeńcy człowieka.3
T-W-2Systematyka owadów - przegląd i charakterystyka najważniejszych taksonów.4
T-W-3Anatomia i fizjologia owadów. Wybrane zagadnienia z etiologii owadów.4
T-W-4Wybrane zagadnienia z ekologii owadów. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na aktywność owadów w środowisku i dynamikę populacji. entomofauna pożyteczna jako naturalny opór środowiska.3
T-W-5Definicja, zakres i zadania entomologii stosowanej. Zarys systematyki szkodników roślin i charakterystyka najważniejszych taksonów o znaczeniu gospodarczym.6
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do sprawdzianów i zaliczenia wiedzy z ćwiczeń6
A-A-3udział w konsultacjach4
A-A-4studiowanie podanej literatury5
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2udział w konsultacjach6
A-L-3zebranie, przygotowanie i ekspozycja materiału entomologicznego z terenu8
A-L-4przygotowanie do sprawdzianów i zaliczenia wiedzy z ćwiczeń6
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2przygotowanie do egzaminu, w tym studiowanie zalecanej literatury przedmiotowej25
A-W-3udział w konsultacjach15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5ekspozycja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wiedzy z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: sprawdzian
S-4Ocena formująca: ekspozycja i prezentacja materiału entomologicznego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C07_W01
Posiada wiedzą na temat najważniejszych grup szkodników, ich wpływu na zdrowotność roślin oraz roli w środowisku i w gospodarce człowieka oraz zna i rozumie rolę orgaznizmów pożytecznych towarzyszących agrofagom.
MR_1A_W04, MR_1A_W06, MR_1A_W11, MR_1A_W12R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-W-1, T-L-1, T-A-1, T-A-3, T-L-2, T-A-2, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5M-5, M-1, M-4, M-2, M-3S-1, S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C07_U01
Potrafi zdiagnozować najważniejsze grupy szkodników roślin oraz organizmy pożyteczne im towarzyszące i ocenić wpływ agrofagów na stan zdrowotny roślin oraz określić rolę szkodliwych i pożytecznych organizmów na środowisko i gospodarkę człowieka oraz podjąć działania ochronne.
MR_1A_U06, MR_1A_U07, MR_1A_U09R1A_U05, R1A_U06InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-L-2, T-L-1, T-W-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-2M-3, M-5, M-1, M-2, M-4S-3, S-4, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C07_K01
ma świadomość konieczności ciągłego samodoskonalenia się w celu prawidłowego rozstrzygania dylematów zawodowych związanych z ochroną roślin w kontekście najważniejszych grup szkodników roślin i organizmów pożytecznych im towarzyszących oraz ich roli w środowisku
MR_1A_K01, MR_1A_K02, MR_1A_K04R1A_K01, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-L-1, T-L-2, T-W-5M-3, M-2, M-5, M-1, M-4S-2, S-4, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C07_W01
Posiada wiedzą na temat najważniejszych grup szkodników, ich wpływu na zdrowotność roślin oraz roli w środowisku i w gospodarce człowieka oraz zna i rozumie rolę orgaznizmów pożytecznych towarzyszących agrofagom.
2,0
3,0zna najważniejsze grupy agrofagów i organizmy pożyteczne im towarzyszące
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C07_U01
Potrafi zdiagnozować najważniejsze grupy szkodników roślin oraz organizmy pożyteczne im towarzyszące i ocenić wpływ agrofagów na stan zdrowotny roślin oraz określić rolę szkodliwych i pożytecznych organizmów na środowisko i gospodarkę człowieka oraz podjąć działania ochronne.
2,0
3,0potrafi zidentyfikować najważniejsze grupy szkodników roślin oraz organizmy pożyteczne im towarzyszące i okreslic ich role i znaczenie w środowisku i gospodarce człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C07_K01
ma świadomość konieczności ciągłego samodoskonalenia się w celu prawidłowego rozstrzygania dylematów zawodowych związanych z ochroną roślin w kontekście najważniejszych grup szkodników roślin i organizmów pożytecznych im towarzyszących oraz ich roli w środowisku
2,0
3,0ma świadomość konieczności ciagłego samodoskonalenia się w kontekście roli agrofagów i organizmów pozytecznych w środowisku i w gospodarce człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wilkaniec B. (red.), Entomologia ogólna, PWRiL, 2009
  2. Wilkaniec B. (red.), Entomologia szczególowa, PWRiL, 2010
  3. Wilkaniec B., Entomologia stosowana, Akademia Rolnicza w Poznaniu, 2002
  4. Jurga Cz., Bezkręgowce, PWN, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Błaszak Cz. (red.), Stawonogi, PWN, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa morfologiczna najważniejszych grup szkodników roślin: nicienie, ślimaki i stawonogi. Rozmnażanie i rozwój wybranych taksonów.6
T-A-2Morfologia owadów. Rozmnażanie i rozwój owadów.6
T-A-3Metody zbierania,preparowania i konserwacji owadów oraz przechowywania zbiorów entomologicznych.3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady korzystania z klucza entomologicznego. Rozpoznawanie wybranych rzędów, rodzin i gatunków owadów na podstawie form larwalnych i imaginalnych.5
T-L-2Zajęcia terenowe. Obserwacja i diagnostyka owadów w różnych środowiskach. Przygotowanie i ekspozycja materiału entomologicznego zebranego z terenu.5
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pochodzenie, ewolucja i rozprzestrzenienie sie owadów. Historia entomologii. Owady jako wrogowie i sprzymierzeńcy człowieka.3
T-W-2Systematyka owadów - przegląd i charakterystyka najważniejszych taksonów.4
T-W-3Anatomia i fizjologia owadów. Wybrane zagadnienia z etiologii owadów.4
T-W-4Wybrane zagadnienia z ekologii owadów. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na aktywność owadów w środowisku i dynamikę populacji. entomofauna pożyteczna jako naturalny opór środowiska.3
T-W-5Definicja, zakres i zadania entomologii stosowanej. Zarys systematyki szkodników roślin i charakterystyka najważniejszych taksonów o znaczeniu gospodarczym.6
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do sprawdzianów i zaliczenia wiedzy z ćwiczeń6
A-A-3udział w konsultacjach4
A-A-4studiowanie podanej literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2udział w konsultacjach6
A-L-3zebranie, przygotowanie i ekspozycja materiału entomologicznego z terenu8
A-L-4przygotowanie do sprawdzianów i zaliczenia wiedzy z ćwiczeń6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2przygotowanie do egzaminu, w tym studiowanie zalecanej literatury przedmiotowej25
A-W-3udział w konsultacjach15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C07_W01Posiada wiedzą na temat najważniejszych grup szkodników, ich wpływu na zdrowotność roślin oraz roli w środowisku i w gospodarce człowieka oraz zna i rozumie rolę orgaznizmów pożytecznych towarzyszących agrofagom.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W04ma ogólną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej i o zadaniach technicznych na poziomie inżynierskim dostosowaną do kierunku Medycyna Roślin
MR_1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego oraz o jego zagrożeniach i o konieczności zrównoważonego użytkowania zasobów przyrody
MR_1A_W11zna gatunki i odmiany roślin ogrodniczych, rolniczych i terenów zieleni oraz agrofagi z nimi związane
MR_1A_W12posiada wiedzę o różnorodności i roli organizmów pożytecznych jako naturalnego oporu środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie się taksonomią, morfologią i anatomią najważniejszych grup szkodników roślin, ze szczególnym uwzględnieniem owadów i ich diagnostyką w praktyce.
Treści programoweT-W-1Pochodzenie, ewolucja i rozprzestrzenienie sie owadów. Historia entomologii. Owady jako wrogowie i sprzymierzeńcy człowieka.
T-L-1Zasady korzystania z klucza entomologicznego. Rozpoznawanie wybranych rzędów, rodzin i gatunków owadów na podstawie form larwalnych i imaginalnych.
T-A-1Budowa morfologiczna najważniejszych grup szkodników roślin: nicienie, ślimaki i stawonogi. Rozmnażanie i rozwój wybranych taksonów.
T-A-3Metody zbierania,preparowania i konserwacji owadów oraz przechowywania zbiorów entomologicznych.
T-L-2Zajęcia terenowe. Obserwacja i diagnostyka owadów w różnych środowiskach. Przygotowanie i ekspozycja materiału entomologicznego zebranego z terenu.
T-A-2Morfologia owadów. Rozmnażanie i rozwój owadów.
T-W-2Systematyka owadów - przegląd i charakterystyka najważniejszych taksonów.
T-W-4Wybrane zagadnienia z ekologii owadów. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na aktywność owadów w środowisku i dynamikę populacji. entomofauna pożyteczna jako naturalny opór środowiska.
T-W-3Anatomia i fizjologia owadów. Wybrane zagadnienia z etiologii owadów.
T-W-5Definicja, zakres i zadania entomologii stosowanej. Zarys systematyki szkodników roślin i charakterystyka najważniejszych taksonów o znaczeniu gospodarczym.
Metody nauczaniaM-5ekspozycja
M-1wykład informacyjny
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin z wykładów
S-3Ocena formująca: sprawdzian
S-4Ocena formująca: ekspozycja i prezentacja materiału entomologicznego
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wiedzy z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna najważniejsze grupy agrofagów i organizmy pożyteczne im towarzyszące
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C07_U01Potrafi zdiagnozować najważniejsze grupy szkodników roślin oraz organizmy pożyteczne im towarzyszące i ocenić wpływ agrofagów na stan zdrowotny roślin oraz określić rolę szkodliwych i pożytecznych organizmów na środowisko i gospodarkę człowieka oraz podjąć działania ochronne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U06posiada umiejętność identyfikacji najważniejszych grup agrofagów roślin uprawnych i dziko rosnących
MR_1A_U07potrafi zidentyfikować organizmy pożyteczne i skorelować ich występowanie z żywicielami w określonym środowisku oraz zastosować metody wspierające naturalny opór środowiska względem agrofagów
MR_1A_U09potrafi rozpoznać i przeanalizować zjawiska wpływające na stan rozwojowy i zdrowotny rośliny oraz zaplanować i zastosować zabiegi mające na celu poprawę warunków jej wzrostu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1zapoznanie się taksonomią, morfologią i anatomią najważniejszych grup szkodników roślin, ze szczególnym uwzględnieniem owadów i ich diagnostyką w praktyce.
Treści programoweT-W-3Anatomia i fizjologia owadów. Wybrane zagadnienia z etiologii owadów.
T-W-5Definicja, zakres i zadania entomologii stosowanej. Zarys systematyki szkodników roślin i charakterystyka najważniejszych taksonów o znaczeniu gospodarczym.
T-W-1Pochodzenie, ewolucja i rozprzestrzenienie sie owadów. Historia entomologii. Owady jako wrogowie i sprzymierzeńcy człowieka.
T-L-2Zajęcia terenowe. Obserwacja i diagnostyka owadów w różnych środowiskach. Przygotowanie i ekspozycja materiału entomologicznego zebranego z terenu.
T-L-1Zasady korzystania z klucza entomologicznego. Rozpoznawanie wybranych rzędów, rodzin i gatunków owadów na podstawie form larwalnych i imaginalnych.
T-W-4Wybrane zagadnienia z ekologii owadów. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na aktywność owadów w środowisku i dynamikę populacji. entomofauna pożyteczna jako naturalny opór środowiska.
T-A-1Budowa morfologiczna najważniejszych grup szkodników roślin: nicienie, ślimaki i stawonogi. Rozmnażanie i rozwój wybranych taksonów.
T-A-3Metody zbierania,preparowania i konserwacji owadów oraz przechowywania zbiorów entomologicznych.
T-A-2Morfologia owadów. Rozmnażanie i rozwój owadów.
T-W-2Systematyka owadów - przegląd i charakterystyka najważniejszych taksonów.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-5ekspozycja
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: sprawdzian
S-4Ocena formująca: ekspozycja i prezentacja materiału entomologicznego
S-1Ocena podsumowująca: egzamin z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wiedzy z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi zidentyfikować najważniejsze grupy szkodników roślin oraz organizmy pożyteczne im towarzyszące i okreslic ich role i znaczenie w środowisku i gospodarce człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C07_K01ma świadomość konieczności ciągłego samodoskonalenia się w celu prawidłowego rozstrzygania dylematów zawodowych związanych z ochroną roślin w kontekście najważniejszych grup szkodników roślin i organizmów pożytecznych im towarzyszących oraz ich roli w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_K01rozumie potrzebę ustawicznego zdobywania i poszerzania wiedzy w zakresie ochrony roślin i środowiska
MR_1A_K02potrafi prawidłowo rozstrzygać dylematy związane z działalnością zawodową w zakresie medycyny roślin
MR_1A_K04potrafi podjąć decyzję dotyczącą wdrażania w życie zasad integrowanej ochrony roślin, docenia znaczenie profilaktyki i konieczności protekcji środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie się taksonomią, morfologią i anatomią najważniejszych grup szkodników roślin, ze szczególnym uwzględnieniem owadów i ich diagnostyką w praktyce.
Treści programoweT-W-2Systematyka owadów - przegląd i charakterystyka najważniejszych taksonów.
T-W-1Pochodzenie, ewolucja i rozprzestrzenienie sie owadów. Historia entomologii. Owady jako wrogowie i sprzymierzeńcy człowieka.
T-W-3Anatomia i fizjologia owadów. Wybrane zagadnienia z etiologii owadów.
T-W-4Wybrane zagadnienia z ekologii owadów. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na aktywność owadów w środowisku i dynamikę populacji. entomofauna pożyteczna jako naturalny opór środowiska.
T-A-1Budowa morfologiczna najważniejszych grup szkodników roślin: nicienie, ślimaki i stawonogi. Rozmnażanie i rozwój wybranych taksonów.
T-A-3Metody zbierania,preparowania i konserwacji owadów oraz przechowywania zbiorów entomologicznych.
T-A-2Morfologia owadów. Rozmnażanie i rozwój owadów.
T-L-1Zasady korzystania z klucza entomologicznego. Rozpoznawanie wybranych rzędów, rodzin i gatunków owadów na podstawie form larwalnych i imaginalnych.
T-L-2Zajęcia terenowe. Obserwacja i diagnostyka owadów w różnych środowiskach. Przygotowanie i ekspozycja materiału entomologicznego zebranego z terenu.
T-W-5Definicja, zakres i zadania entomologii stosowanej. Zarys systematyki szkodników roślin i charakterystyka najważniejszych taksonów o znaczeniu gospodarczym.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-2wykład problemowy
M-5ekspozycja
M-1wykład informacyjny
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wiedzy z ćwiczeń
S-4Ocena formująca: ekspozycja i prezentacja materiału entomologicznego
S-3Ocena formująca: sprawdzian
S-1Ocena podsumowująca: egzamin z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość konieczności ciagłego samodoskonalenia się w kontekście roli agrofagów i organizmów pozytecznych w środowisku i w gospodarce człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0