Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)
Sylabus przedmiotu Biotechnologia w medycynie roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Medycyna roślin | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biotechnologia w medycynie roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>, Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>, Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>, Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>, Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>, Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien wykazać się znajomością fizjologii roślin, przebiegu morfogenezy, działania roślinnych regulatorów wzrostu. Powinien znać metody oraz metody rozmnażania generatywnego i wegetatywnego oraz hodowli twórczej nowych gatunków roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania metod biotechnologicznych w medycynie roślin. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Mechanizmy działania mikroorganizmów antagonistycznych wobec patogenów. Projekty eksperymentalne. | 10 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Sporządzanie pożywek i roztworów macierzystych (rola makro – i mikroelementów stosowanych w pożywkach, zasady sporządzania pożywek). Sterylizacja pożywki, oznaczenie jej pH. | 2 |
T-L-2 | Czynniki wpływjące na wydajność procesu namnażania w kulturach in vitro. Samodzielne namnażanie pędów wybranej rośliny. | 2 |
T-L-3 | Poznanie technik opartych o reakcję PCR, samodzielne przeprowadzenie reakcji PCR i rozdziału elektroforetycznego produktów reakcji. | 4 |
T-L-4 | Podsumowanie ćwiczeń i prezentacja wyników doświadczeń. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biotechnologia i nauki wchodzące w jej zakres. Wykorzystanie metod biotechnologicznych w medycynie roślin. | 2 |
T-W-2 | Bakterie jako czynnik biologicznej ochrony roślin przed chorobami, szkodnikami i chwastami | 10 |
T-W-3 | Metoda kultur in vitro oraz jej zastosowanie do otrzymywania roślin wolnych od patogenów i wirusów. | 6 |
T-W-4 | Rośliny zmodyfikowane genetycznie w kierunku odporności na steresy bio- i abiotyczne. | 4 |
T-W-5 | Metody badania polimorfizmu DNA. Wykorzystanie markerów molekularnych do identyfikowania roślin odpornych oraz patogenów. | 4 |
T-W-6 | Zastosowanie metod biotechnologii w hodowli twórczej roślin odpornych na stresy biotyczne i abiotyczne. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-A-2 | Samodzielne czytanie zaleconych publikacji i przygotowanie do zaliczenia. | 15 |
A-A-3 | Zaliczenie. | 2 |
A-A-4 | Konsultacje | 3 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Obecność na zajęciach | 15 |
A-L-2 | Podsumowanie wyników doświadczeń przeprowadzonych na zajęciach. Przygotowanie sprawozdań w postaci pisemnej i prezentacji multimedialnych. | 10 |
A-L-3 | Samodzielne przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie zaleconej literatury oraz przygotowanie do zaliczenia. | 25 |
A-W-3 | Konsultacje. | 3 |
A-W-4 | Zaliczenie | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne części audytoryjnej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena pisemnego sprawozdania z cwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: Ocena prezentacji mutimedialnej prezentującej wyniki uzyskane w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_C30_W01 Student posiada wiedzę na temat metod biotechnologicznych wykorzystywanych w hodowli roślin odpornych na stresy biotyczne i abiotyczne oraz diagnostyce chorób roślin. | MR_1A_W05, MR_1A_W04, MR_1A_W08 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W08, R1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-A-1, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3 | M-2, M-1 | S-4, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_C30_U01 potrafi samodzielnie przygotowywać podłoża wzrostowe do prowadzenia kultur in vitro ora założyć i prowadzić sterylną kulturę | MR_1A_U11, MR_1A_U12, MR_1A_U09 | R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07 | C-1 | T-L-4, T-L-2, T-L-1 | M-3 | S-3, S-2 |
MR_1A_C30_U02 student samodzielnie analizuje otrzymane wyniki badań, opisuje je i prezentuje publicznie | MR_1A_U11, MR_1A_U09 | R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07 | C-1 | T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_C30_K01 potrafi pracować w zespole analizującym rośliny oraz pategeny metodami biotechnologicznymi | MR_1A_K04, MR_1A_K07, MR_1A_K05 | R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-4 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_C30_W01 Student posiada wiedzę na temat metod biotechnologicznych wykorzystywanych w hodowli roślin odpornych na stresy biotyczne i abiotyczne oraz diagnostyce chorób roślin. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat metod biotechnologicznych wykorzystywanych w hodowli roślin odpornych na stresy biotyczne i abiotyczne oraz diagnostyce chorób roślin. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_C30_U01 potrafi samodzielnie przygotowywać podłoża wzrostowe do prowadzenia kultur in vitro ora założyć i prowadzić sterylną kulturę | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi pod kierownictwem nauczyciela przygotować podłoże wzrostowe oraz założyć kulturę in vitro. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
MR_1A_C30_U02 student samodzielnie analizuje otrzymane wyniki badań, opisuje je i prezentuje publicznie | 2,0 | |
3,0 | Studen potrafi ocenić wpływ zastosowanych czynników na rozwój roślin, opisać otrzymane wyniki i zaprezentować je publicznie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_C30_K01 potrafi pracować w zespole analizującym rośliny oraz pategeny metodami biotechnologicznymi | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących badania biotechnologiczne jako bierny wykonawca poleceń, popełnia liczne błędy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Malepszy S. (red.), Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2009
- Michalik E., Zastosowanie metod biotechnologicznych w hodowli roślin, Wyd. Uniw. Rol. Karaków, Kraków, 1996
Literatura dodatkowa
- Nowak Z., Gruszczynska J, Wybrane techniki i metody analizy DNA, SGGW, Warszawa, 2007