Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)

Sylabus przedmiotu Biotechnologia w medycynie roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Medycyna roślin
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologia w medycynie roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>, Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>, Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>, Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>, Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>, Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 1,00,20zaliczenie
laboratoriaL5 10 1,00,20zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien wykazać się znajomością fizjologii roślin, przebiegu morfogenezy, działania roślinnych regulatorów wzrostu. Powinien znać metody oraz metody rozmnażania generatywnego i wegetatywnego oraz hodowli twórczej nowych gatunków roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania metod biotechnologicznych w medycynie roślin.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Mechanizmy działania mikroorganizmów antagonistycznych wobec patogenów. Projekty eksperymentalne.10
10
laboratoria
T-L-1Sporządzanie pożywek i roztworów macierzystych (rola makro – i mikroelementów stosowanych w pożywkach, zasady sporządzania pożywek). Sterylizacja pożywki, oznaczenie jej pH.2
T-L-2Czynniki wpływjące na wydajność procesu namnażania w kulturach in vitro. Samodzielne namnażanie pędów wybranej rośliny.2
T-L-3Poznanie technik opartych o reakcję PCR, samodzielne przeprowadzenie reakcji PCR i rozdziału elektroforetycznego produktów reakcji.4
T-L-4Podsumowanie ćwiczeń i prezentacja wyników doświadczeń.2
10
wykłady
T-W-1Biotechnologia i nauki wchodzące w jej zakres. Wykorzystanie metod biotechnologicznych w medycynie roślin.2
T-W-2Bakterie jako czynnik biologicznej ochrony roślin przed chorobami, szkodnikami i chwastami10
T-W-3Metoda kultur in vitro oraz jej zastosowanie do otrzymywania roślin wolnych od patogenów i wirusów.6
T-W-4Rośliny zmodyfikowane genetycznie w kierunku odporności na steresy bio- i abiotyczne.4
T-W-5Metody badania polimorfizmu DNA. Wykorzystanie markerów molekularnych do identyfikowania roślin odpornych oraz patogenów.4
T-W-6Zastosowanie metod biotechnologii w hodowli twórczej roślin odpornych na stresy biotyczne i abiotyczne.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Samodzielne czytanie zaleconych publikacji i przygotowanie do zaliczenia.15
A-A-3Zaliczenie.2
A-A-4Konsultacje3
30
laboratoria
A-L-1Obecność na zajęciach15
A-L-2Podsumowanie wyników doświadczeń przeprowadzonych na zajęciach. Przygotowanie sprawozdań w postaci pisemnej i prezentacji multimedialnych.10
A-L-3Samodzielne przygotowanie do zaliczenia.5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie zaleconej literatury oraz przygotowanie do zaliczenia.25
A-W-3Konsultacje.3
A-W-4Zaliczenie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne części audytoryjnej
S-2Ocena formująca: Ocena pisemnego sprawozdania z cwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji mutimedialnej prezentującej wyniki uzyskane w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C30_W01
Student posiada wiedzę na temat metod biotechnologicznych wykorzystywanych w hodowli roślin odpornych na stresy biotyczne i abiotyczne oraz diagnostyce chorób roślin.
MR_1A_W05, MR_1A_W04, MR_1A_W08R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W08, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1T-A-1, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3M-2, M-1S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C30_U01
potrafi samodzielnie przygotowywać podłoża wzrostowe do prowadzenia kultur in vitro ora założyć i prowadzić sterylną kulturę
MR_1A_U11, MR_1A_U12, MR_1A_U09R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07C-1T-L-4, T-L-2, T-L-1M-3S-3, S-2
MR_1A_C30_U02
student samodzielnie analizuje otrzymane wyniki badań, opisuje je i prezentuje publicznie
MR_1A_U11, MR_1A_U09R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07C-1T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C30_K01
potrafi pracować w zespole analizującym rośliny oraz pategeny metodami biotechnologicznymi
MR_1A_K04, MR_1A_K07, MR_1A_K05R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1T-L-2, T-L-1, T-L-4M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C30_W01
Student posiada wiedzę na temat metod biotechnologicznych wykorzystywanych w hodowli roślin odpornych na stresy biotyczne i abiotyczne oraz diagnostyce chorób roślin.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat metod biotechnologicznych wykorzystywanych w hodowli roślin odpornych na stresy biotyczne i abiotyczne oraz diagnostyce chorób roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C30_U01
potrafi samodzielnie przygotowywać podłoża wzrostowe do prowadzenia kultur in vitro ora założyć i prowadzić sterylną kulturę
2,0
3,0Student potrafi pod kierownictwem nauczyciela przygotować podłoże wzrostowe oraz założyć kulturę in vitro.
3,5
4,0
4,5
5,0
MR_1A_C30_U02
student samodzielnie analizuje otrzymane wyniki badań, opisuje je i prezentuje publicznie
2,0
3,0Studen potrafi ocenić wpływ zastosowanych czynników na rozwój roślin, opisać otrzymane wyniki i zaprezentować je publicznie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C30_K01
potrafi pracować w zespole analizującym rośliny oraz pategeny metodami biotechnologicznymi
2,0
3,0Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących badania biotechnologiczne jako bierny wykonawca poleceń, popełnia liczne błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Malepszy S. (red.), Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2009
  2. Michalik E., Zastosowanie metod biotechnologicznych w hodowli roślin, Wyd. Uniw. Rol. Karaków, Kraków, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Nowak Z., Gruszczynska J, Wybrane techniki i metody analizy DNA, SGGW, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Mechanizmy działania mikroorganizmów antagonistycznych wobec patogenów. Projekty eksperymentalne.10
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Sporządzanie pożywek i roztworów macierzystych (rola makro – i mikroelementów stosowanych w pożywkach, zasady sporządzania pożywek). Sterylizacja pożywki, oznaczenie jej pH.2
T-L-2Czynniki wpływjące na wydajność procesu namnażania w kulturach in vitro. Samodzielne namnażanie pędów wybranej rośliny.2
T-L-3Poznanie technik opartych o reakcję PCR, samodzielne przeprowadzenie reakcji PCR i rozdziału elektroforetycznego produktów reakcji.4
T-L-4Podsumowanie ćwiczeń i prezentacja wyników doświadczeń.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biotechnologia i nauki wchodzące w jej zakres. Wykorzystanie metod biotechnologicznych w medycynie roślin.2
T-W-2Bakterie jako czynnik biologicznej ochrony roślin przed chorobami, szkodnikami i chwastami10
T-W-3Metoda kultur in vitro oraz jej zastosowanie do otrzymywania roślin wolnych od patogenów i wirusów.6
T-W-4Rośliny zmodyfikowane genetycznie w kierunku odporności na steresy bio- i abiotyczne.4
T-W-5Metody badania polimorfizmu DNA. Wykorzystanie markerów molekularnych do identyfikowania roślin odpornych oraz patogenów.4
T-W-6Zastosowanie metod biotechnologii w hodowli twórczej roślin odpornych na stresy biotyczne i abiotyczne.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Samodzielne czytanie zaleconych publikacji i przygotowanie do zaliczenia.15
A-A-3Zaliczenie.2
A-A-4Konsultacje3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Obecność na zajęciach15
A-L-2Podsumowanie wyników doświadczeń przeprowadzonych na zajęciach. Przygotowanie sprawozdań w postaci pisemnej i prezentacji multimedialnych.10
A-L-3Samodzielne przygotowanie do zaliczenia.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie zaleconej literatury oraz przygotowanie do zaliczenia.25
A-W-3Konsultacje.3
A-W-4Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C30_W01Student posiada wiedzę na temat metod biotechnologicznych wykorzystywanych w hodowli roślin odpornych na stresy biotyczne i abiotyczne oraz diagnostyce chorób roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik i mechanizmów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
MR_1A_W04ma ogólną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej i o zadaniach technicznych na poziomie inżynierskim dostosowaną do kierunku Medycyna Roślin
MR_1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania metod biotechnologicznych w medycynie roślin.
Treści programoweT-A-1Mechanizmy działania mikroorganizmów antagonistycznych wobec patogenów. Projekty eksperymentalne.
T-W-6Zastosowanie metod biotechnologii w hodowli twórczej roślin odpornych na stresy biotyczne i abiotyczne.
T-W-2Bakterie jako czynnik biologicznej ochrony roślin przed chorobami, szkodnikami i chwastami
T-W-5Metody badania polimorfizmu DNA. Wykorzystanie markerów molekularnych do identyfikowania roślin odpornych oraz patogenów.
T-W-4Rośliny zmodyfikowane genetycznie w kierunku odporności na steresy bio- i abiotyczne.
T-W-1Biotechnologia i nauki wchodzące w jej zakres. Wykorzystanie metod biotechnologicznych w medycynie roślin.
T-W-3Metoda kultur in vitro oraz jej zastosowanie do otrzymywania roślin wolnych od patogenów i wirusów.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne części audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat metod biotechnologicznych wykorzystywanych w hodowli roślin odpornych na stresy biotyczne i abiotyczne oraz diagnostyce chorób roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C30_U01potrafi samodzielnie przygotowywać podłoża wzrostowe do prowadzenia kultur in vitro ora założyć i prowadzić sterylną kulturę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U11posiada umiejętność podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów występujących w medycynie roślin z wykorzystaniem technologii tradycyjnych i nowoczesnych
MR_1A_U12potrafi dostrzec i zinterpretować zjawiska ekonomiczne w produkcji i ochronie roślin
MR_1A_U09potrafi rozpoznać i przeanalizować zjawiska wpływające na stan rozwojowy i zdrowotny rośliny oraz zaplanować i zastosować zabiegi mające na celu poprawę warunków jej wzrostu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania metod biotechnologicznych w medycynie roślin.
Treści programoweT-L-4Podsumowanie ćwiczeń i prezentacja wyników doświadczeń.
T-L-2Czynniki wpływjące na wydajność procesu namnażania w kulturach in vitro. Samodzielne namnażanie pędów wybranej rośliny.
T-L-1Sporządzanie pożywek i roztworów macierzystych (rola makro – i mikroelementów stosowanych w pożywkach, zasady sporządzania pożywek). Sterylizacja pożywki, oznaczenie jej pH.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena prezentacji mutimedialnej prezentującej wyniki uzyskane w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena pisemnego sprawozdania z cwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi pod kierownictwem nauczyciela przygotować podłoże wzrostowe oraz założyć kulturę in vitro.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C30_U02student samodzielnie analizuje otrzymane wyniki badań, opisuje je i prezentuje publicznie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U11posiada umiejętność podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów występujących w medycynie roślin z wykorzystaniem technologii tradycyjnych i nowoczesnych
MR_1A_U09potrafi rozpoznać i przeanalizować zjawiska wpływające na stan rozwojowy i zdrowotny rośliny oraz zaplanować i zastosować zabiegi mające na celu poprawę warunków jej wzrostu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania metod biotechnologicznych w medycynie roślin.
Treści programoweT-L-4Podsumowanie ćwiczeń i prezentacja wyników doświadczeń.
T-L-3Poznanie technik opartych o reakcję PCR, samodzielne przeprowadzenie reakcji PCR i rozdziału elektroforetycznego produktów reakcji.
T-L-1Sporządzanie pożywek i roztworów macierzystych (rola makro – i mikroelementów stosowanych w pożywkach, zasady sporządzania pożywek). Sterylizacja pożywki, oznaczenie jej pH.
T-L-2Czynniki wpływjące na wydajność procesu namnażania w kulturach in vitro. Samodzielne namnażanie pędów wybranej rośliny.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena pisemnego sprawozdania z cwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji mutimedialnej prezentującej wyniki uzyskane w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studen potrafi ocenić wpływ zastosowanych czynników na rozwój roślin, opisać otrzymane wyniki i zaprezentować je publicznie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C30_K01potrafi pracować w zespole analizującym rośliny oraz pategeny metodami biotechnologicznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_K04potrafi podjąć decyzję dotyczącą wdrażania w życie zasad integrowanej ochrony roślin, docenia znaczenie profilaktyki i konieczności protekcji środowiska
MR_1A_K07ma świadomość społecznych i etycznych aspektów stosowania inżynierii genetycznej
MR_1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za jakość produkcji roślinnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania metod biotechnologicznych w medycynie roślin.
Treści programoweT-L-2Czynniki wpływjące na wydajność procesu namnażania w kulturach in vitro. Samodzielne namnażanie pędów wybranej rośliny.
T-L-1Sporządzanie pożywek i roztworów macierzystych (rola makro – i mikroelementów stosowanych w pożywkach, zasady sporządzania pożywek). Sterylizacja pożywki, oznaczenie jej pH.
T-L-4Podsumowanie ćwiczeń i prezentacja wyników doświadczeń.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena prezentacji mutimedialnej prezentującej wyniki uzyskane w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących badania biotechnologiczne jako bierny wykonawca poleceń, popełnia liczne błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0