Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka i profilaktyka chorób fizjologicznych roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Medycyna roślin
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka i profilaktyka chorób fizjologicznych roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl>, Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>, Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 20 1,50,51zaliczenie
laboratoriaL6 20 1,50,49zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii ogólnej, fizjologii roślin oraz biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie przyczyn i objawów chorób fizjologicznych roślin wywołanych różnorodnymi czynnikami oraz sposoby ich zapobiegania
C-2Nabycie umiejętności doboru i wykorzystania odpowiednich metod, w tym wskaźników fizjologicznych, do oceny stanu zdrowotności roślin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Niezbędność składników pokarmowych dla roślin. Kultury wodne. Doagnostyka chorób fizjologicznych roślin8
T-L-2Ocena sprawności aparatu fotosyntetycznego za pomocą pomiaru fluorescencji chlorofilu a oraz parametrów opisujących to zjawisko4
T-L-3Oznaczanie zawartości barwników asymilacyjnych w zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Wykorzystanie testu chlorofilowego w ocenie stanu odżywienia rośliny.3
T-L-4Wykorzystanie wskaźników opisujących stan uwodnienia rośliny i współczynnika wykorzystania wody w fotosyntezie w ocenie stanu fizjologicznego rośliny.2
T-L-5Omówienie wyników badań wykorzystywanych w diagnostyce i profilaktyce chorób fizjologicznych.3
20
wykłady
T-W-1Rola fizjologiczna pierwiastków niezbędnych dla roślin6
T-W-2Objawy niedoboru lub nadmiaru pierwiastków niezbędnych dla roślin6
T-W-3Aktywność fotosyntetyczna C3, C4 oraz CAM. Zjawisko fluorescencji chlorofilu w ocenie stanu zdrowotnego roślin4
T-W-4Metody i wskaźniki fizjologiczne wykorzystywane w ocenie stanu fizjologicznego roślin2
T-W-5Metody przeciwdziałania chorobom fizjologicznym roślin2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2studiowanie literatury przedmiotu7
A-L-3konsultacje3
A-L-4przygotowanie do ćwiczen laboratoryjnych9
A-L-5dokończenie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych6
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów12
A-W-4studiowanie literatury przedmiotu11
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjncych
S-3Ocena formująca: ocena pracy zespołowej studentów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C27_W01
Zna choroby fizjologiczne roślin wywołane różnorodnymi czynnikami, potrafi im przeciwdziałać.
MR_1A_W04, MR_1A_W10R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-2, C-1T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C27_U01
Diagnozuje stan fizjologiczny rośliny w różnych warunkach środowiskowych
MR_1A_U10, MR_1A_U09, MR_1A_U05R1A_U05, R1A_U06InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2, C-1T-W-5, T-L-4, T-L-3, T-W-2, T-L-2, T-W-4, T-L-5, T-L-1, T-W-1, T-W-3M-2, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C27_K01
Ma świadomość stałego pogłębiania wiedzy dotyczącej chorób fizjologicznych rośliny oraz rozumie potrzebe troski o środowisko naturalne.
MR_1A_K01, MR_1A_K04, MR_1A_K05R1A_K01, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-2, C-1T-L-5, T-L-1, T-W-1, T-W-4, T-L-4, T-L-3, T-W-3, T-L-2M-1, M-2S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C27_W01
Zna choroby fizjologiczne roślin wywołane różnorodnymi czynnikami, potrafi im przeciwdziałać.
2,0
3,0student zna w stopniu dostatecznym choroby fizjologiczne roślin i potrafi im przeciwdziałać
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C27_U01
Diagnozuje stan fizjologiczny rośliny w różnych warunkach środowiskowych
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym diagnozuje stan fizjologiczny rośliny w zróżnicowanych warunkach środowiskowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C27_K01
Ma świadomość stałego pogłębiania wiedzy dotyczącej chorób fizjologicznych rośliny oraz rozumie potrzebe troski o środowisko naturalne.
2,0
3,0student ma dostateczną świadomość stałego pogłębiania wiedzy i dbania o środowisko naturalne
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kozłowska M., Fizjologia roślin od teorii do nauk stosowanych, PWRiL, Poznań, 2007
  2. Bergman W., Atlas objawów niedoboru lub nadmiaru składników pokarmowych u roślin uprawnych, PWRiL, Warszawa, 1977

Literatura dodatkowa

  1. Opracowanie zbiorowe (red Grzebisz W.), Mała encyklopedia niedoborów, K+S Polska sp. z o.o., Poznań, 2013

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Niezbędność składników pokarmowych dla roślin. Kultury wodne. Doagnostyka chorób fizjologicznych roślin8
T-L-2Ocena sprawności aparatu fotosyntetycznego za pomocą pomiaru fluorescencji chlorofilu a oraz parametrów opisujących to zjawisko4
T-L-3Oznaczanie zawartości barwników asymilacyjnych w zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Wykorzystanie testu chlorofilowego w ocenie stanu odżywienia rośliny.3
T-L-4Wykorzystanie wskaźników opisujących stan uwodnienia rośliny i współczynnika wykorzystania wody w fotosyntezie w ocenie stanu fizjologicznego rośliny.2
T-L-5Omówienie wyników badań wykorzystywanych w diagnostyce i profilaktyce chorób fizjologicznych.3
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola fizjologiczna pierwiastków niezbędnych dla roślin6
T-W-2Objawy niedoboru lub nadmiaru pierwiastków niezbędnych dla roślin6
T-W-3Aktywność fotosyntetyczna C3, C4 oraz CAM. Zjawisko fluorescencji chlorofilu w ocenie stanu zdrowotnego roślin4
T-W-4Metody i wskaźniki fizjologiczne wykorzystywane w ocenie stanu fizjologicznego roślin2
T-W-5Metody przeciwdziałania chorobom fizjologicznym roślin2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2studiowanie literatury przedmiotu7
A-L-3konsultacje3
A-L-4przygotowanie do ćwiczen laboratoryjnych9
A-L-5dokończenie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych6
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów12
A-W-4studiowanie literatury przedmiotu11
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C27_W01Zna choroby fizjologiczne roślin wywołane różnorodnymi czynnikami, potrafi im przeciwdziałać.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W04ma ogólną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej i o zadaniach technicznych na poziomie inżynierskim dostosowaną do kierunku Medycyna Roślin
MR_1A_W10ma podstawową wiedzę o czynnikach abiotycznych i biotycznych wpływających na wzrost i rozwój roślin oraz ich kontroli
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności doboru i wykorzystania odpowiednich metod, w tym wskaźników fizjologicznych, do oceny stanu zdrowotności roślin
C-1Poznanie przyczyn i objawów chorób fizjologicznych roślin wywołanych różnorodnymi czynnikami oraz sposoby ich zapobiegania
Treści programoweT-L-5Omówienie wyników badań wykorzystywanych w diagnostyce i profilaktyce chorób fizjologicznych.
T-L-2Ocena sprawności aparatu fotosyntetycznego za pomocą pomiaru fluorescencji chlorofilu a oraz parametrów opisujących to zjawisko
T-L-1Niezbędność składników pokarmowych dla roślin. Kultury wodne. Doagnostyka chorób fizjologicznych roślin
T-L-4Wykorzystanie wskaźników opisujących stan uwodnienia rośliny i współczynnika wykorzystania wody w fotosyntezie w ocenie stanu fizjologicznego rośliny.
T-L-3Oznaczanie zawartości barwników asymilacyjnych w zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Wykorzystanie testu chlorofilowego w ocenie stanu odżywienia rośliny.
T-W-4Metody i wskaźniki fizjologiczne wykorzystywane w ocenie stanu fizjologicznego roślin
T-W-5Metody przeciwdziałania chorobom fizjologicznym roślin
T-W-3Aktywność fotosyntetyczna C3, C4 oraz CAM. Zjawisko fluorescencji chlorofilu w ocenie stanu zdrowotnego roślin
T-W-1Rola fizjologiczna pierwiastków niezbędnych dla roślin
T-W-2Objawy niedoboru lub nadmiaru pierwiastków niezbędnych dla roślin
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjncych
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: ocena pracy zespołowej studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna w stopniu dostatecznym choroby fizjologiczne roślin i potrafi im przeciwdziałać
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C27_U01Diagnozuje stan fizjologiczny rośliny w różnych warunkach środowiskowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U10potrafi posługiwać się podstawowymi technikami w ocenie stanu zdrowotności roślin i kondycji środowiska
MR_1A_U09potrafi rozpoznać i przeanalizować zjawiska wpływające na stan rozwojowy i zdrowotny rośliny oraz zaplanować i zastosować zabiegi mające na celu poprawę warunków jej wzrostu
MR_1A_U05potrafi rozpoznać i klasyfikować podstawowe taksony roślin uprawnych i dziko rosnących oraz określić optymalne warunki ich wzrostu i rozwoju
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności doboru i wykorzystania odpowiednich metod, w tym wskaźników fizjologicznych, do oceny stanu zdrowotności roślin
C-1Poznanie przyczyn i objawów chorób fizjologicznych roślin wywołanych różnorodnymi czynnikami oraz sposoby ich zapobiegania
Treści programoweT-W-5Metody przeciwdziałania chorobom fizjologicznym roślin
T-L-4Wykorzystanie wskaźników opisujących stan uwodnienia rośliny i współczynnika wykorzystania wody w fotosyntezie w ocenie stanu fizjologicznego rośliny.
T-L-3Oznaczanie zawartości barwników asymilacyjnych w zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Wykorzystanie testu chlorofilowego w ocenie stanu odżywienia rośliny.
T-W-2Objawy niedoboru lub nadmiaru pierwiastków niezbędnych dla roślin
T-L-2Ocena sprawności aparatu fotosyntetycznego za pomocą pomiaru fluorescencji chlorofilu a oraz parametrów opisujących to zjawisko
T-W-4Metody i wskaźniki fizjologiczne wykorzystywane w ocenie stanu fizjologicznego roślin
T-L-5Omówienie wyników badań wykorzystywanych w diagnostyce i profilaktyce chorób fizjologicznych.
T-L-1Niezbędność składników pokarmowych dla roślin. Kultury wodne. Doagnostyka chorób fizjologicznych roślin
T-W-1Rola fizjologiczna pierwiastków niezbędnych dla roślin
T-W-3Aktywność fotosyntetyczna C3, C4 oraz CAM. Zjawisko fluorescencji chlorofilu w ocenie stanu zdrowotnego roślin
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: ocena pracy zespołowej studentów
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjncych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym diagnozuje stan fizjologiczny rośliny w zróżnicowanych warunkach środowiskowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C27_K01Ma świadomość stałego pogłębiania wiedzy dotyczącej chorób fizjologicznych rośliny oraz rozumie potrzebe troski o środowisko naturalne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_K01rozumie potrzebę ustawicznego zdobywania i poszerzania wiedzy w zakresie ochrony roślin i środowiska
MR_1A_K04potrafi podjąć decyzję dotyczącą wdrażania w życie zasad integrowanej ochrony roślin, docenia znaczenie profilaktyki i konieczności protekcji środowiska
MR_1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za jakość produkcji roślinnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności doboru i wykorzystania odpowiednich metod, w tym wskaźników fizjologicznych, do oceny stanu zdrowotności roślin
C-1Poznanie przyczyn i objawów chorób fizjologicznych roślin wywołanych różnorodnymi czynnikami oraz sposoby ich zapobiegania
Treści programoweT-L-5Omówienie wyników badań wykorzystywanych w diagnostyce i profilaktyce chorób fizjologicznych.
T-L-1Niezbędność składników pokarmowych dla roślin. Kultury wodne. Doagnostyka chorób fizjologicznych roślin
T-W-1Rola fizjologiczna pierwiastków niezbędnych dla roślin
T-W-4Metody i wskaźniki fizjologiczne wykorzystywane w ocenie stanu fizjologicznego roślin
T-L-4Wykorzystanie wskaźników opisujących stan uwodnienia rośliny i współczynnika wykorzystania wody w fotosyntezie w ocenie stanu fizjologicznego rośliny.
T-L-3Oznaczanie zawartości barwników asymilacyjnych w zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Wykorzystanie testu chlorofilowego w ocenie stanu odżywienia rośliny.
T-W-3Aktywność fotosyntetyczna C3, C4 oraz CAM. Zjawisko fluorescencji chlorofilu w ocenie stanu zdrowotnego roślin
T-L-2Ocena sprawności aparatu fotosyntetycznego za pomocą pomiaru fluorescencji chlorofilu a oraz parametrów opisujących to zjawisko
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena pracy zespołowej studentów
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma dostateczną świadomość stałego pogłębiania wiedzy i dbania o środowisko naturalne
3,5
4,0
4,5
5,0