Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | MR_1A_O16_U01 | ma umiejętność trafnego doboru biopreparatów zawierających grzyby antagonistyczne lub nadpasożytnicze w celu zwalczania najważniejszych grup agrofagów z uwzględnieniem skuteczności zabiegu i jego ekonomicznej opłacalności |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | MR_1A_U07 | potrafi zidentyfikować organizmy pożyteczne i skorelować ich występowanie z żywicielami w określonym środowisku oraz zastosować metody wspierające naturalny opór środowiska względem agrofagów |
---|
MR_1A_U08 | umie racjonalnie dobrać i poprawnie zastosować metody ochrony przed agrofagami kierując się zasadami integrowanej ochrony roślin |
MR_1A_U11 | posiada umiejętność podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów występujących w medycynie roślin z wykorzystaniem technologii tradycyjnych i nowoczesnych |
MR_1A_U12 | potrafi dostrzec i zinterpretować zjawiska ekonomiczne w produkcji i ochronie roślin |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
---|
R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
R1A_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
---|
InzA_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-2 | zapoznanie z możliwościami i sposobami wykorzystania grzybów nadpasożytniczych i antagonistycznych w biologicznej ochronie roślin przed agrofagami |
---|
C-1 | zapoznanie z bogactwem gatunków grzybów antagonistycznych i nadpasożytniczych występujących w warunkach naturalnych Polski |
Treści programowe | T-W-3 | Przegląd nadpasożytów zewnętrznych, biologia wybranych gatunków i możliwości ich wykorzystania w biologicznej ochronie roślin. |
---|
T-W-1 | Rodzaje interakcji między grzybami a roślinami. Stopień rozwoju uzdolnień pasożytniczych u grzybów. Pasożyty zewnętrzne i wewnętrzne. |
T-W-4 | Biopreparaty sporządzone w oparciu o organizmy nadpasożytnicze - sposoby przygotowania do aplikacji, metody aplikowania i testowania skuteczności. |
T-W-6 | Charakterystyka grzybów antagonistycznych i możliwości ich wykorzystania w biologicznej ochronie roślin. |
T-A-1 | Biologia organizmu Pythium oligandrum i jego praktyczne zastosowanie w ochronie roślin przed chorobami. |
T-A-2 | Biologia grzyba Ampelomyces quisqualis i jego praktyczne zastosowanie w ochronie roślin przed chorobami. Przykłady innych nadpasożytów grzybów z rzędu Erysiphales. |
T-W-5 | Grzyby zasiedlające szkodniki roślinne |
T-A-3 | Nadpasożyty grzybów z rzędu Uredinales - przegląd gatunków i możliwości wprowadzenia do biologicznej ochrony roślin. |
T-W-2 | Charakterystyka ukłądów i grzybów nadpasożytniczych. Biologia wybranych nadpasożytów wewnętrznych i ich zastosowanie w biologicznej ochronie roślin. |
T-A-5 | Wykorzystanie grzybów owadobójczych w biologicznej ochronie roślin. |
T-A-4 | Biologiczne metody zwalczanie grzybów z rodzajów Sclerotinia (wykorzystanie grzyba Coniothyrium minitans) i Rhizoctonia (nadpasożyty z rodzajów Gliocladium i Trichoderma). Grzyby antagonistyczne w biologicznej ochronie roślin. |
Metody nauczania | M-3 | ćwiczenia przedmiotowe |
---|
M-1 | wykład |
M-2 | wykład problemowy |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
Sposób oceny | S-2 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne wiedzy z wykładów |
---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne wiedzy z ćwiczeń |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | ma umiejętnosć aplikowania biopreparatów zawierających inokulum grzybów |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |