Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)

Sylabus przedmiotu Arborystyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Medycyna roślin
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Arborystyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Urszula Nawrocka-Grześkowiak <Urszula.Nawrocka-Grzeskowiak@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>, Małgorzata Nowakowska <Malgorzata.Nowakowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 20 1,50,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 1,50,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z dendrologii oraz chirurgii drzew

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie podstaw formalno-prawnych i zakresu pracy w zawodzie arborysta oraz podstaw anatomii i fizjologii drzewa
C-2opanowanie umiejętności kompleksowej diagnostyki stanu zdrowotnego drzewa, oraz sporządzania ekspertyz i operatów pielegnacyjnych
C-3poznanie specyfiki pracy arborysty w zakresie przygotowania miejsca pracy, zasad BHP, wyposażenia i technik wspinaczkowych
C-4poznanie sposobów mechanicznego zabezpieczania koron drzew, drzew przed utratą statyki oraz zasad ścinki drzew

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1wykonanie inspekcji stanu zachowania drzewa (stan zdrowotny+statyka)4
T-A-2badania budowy wewnętrznej drzewa z użyciem tomografu akustycznego Picus Sonic, rezystografu IML 400 oraz sondy4
T-A-3określanie wieku drzewa2
10
wykłady
T-W-1definicja zawodu arborysty, zakres prac przy drzewach, uwarunkowania formalno-prawne zawodu, kwalifikacje2
T-W-2podstawy anatomii i fizjologii drzewa, metody określania wieku drzewa2
T-W-3kompleksowa diagnostyka stanu zachowania drzewa (stan zdrowotny, statyka drzew, metody inwazyjne i bezinwazyjne badania budowy wewnętrznej drzewa - materiały, narzędzia, maszyny, technika prac)2
T-W-4zasady opracowania ekspertyz i operatów pielęgnacyjnych2
T-W-5przygotowanie i zabezpieczenie miejsca pracy oraz zasady BHP2
T-W-6wyposażenie arborystyczne oraz techniki wspinaczkowe2
T-W-7mechaniczne zabezpieczenia koron drzew (wiązania sztywne, wiązania elastyczne "Cobra" - podstawowe zasady montażu, systemy wiązań, asortyment)2
T-W-8zabezpieczanie drzew przed wykrotami - podpory i odciągi (materiały, zasady montażu)2
T-W-9wpływ warunków otoczenia na wzrost i rozwój drzew2
T-W-10ścinka drzew - technika, podstawowe zasady2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2konsultacje, przygotowanie do zaliczenia15
A-A-3praca własna studenta12
A-A-4przygotowanie prezentacji8
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2konsultacje7
A-W-3praca własna studenta7
A-W-4przygotowanie do zaliczenia8
A-W-5zaliczenie2
44

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające/Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe/Wykład konwersatoryjny
M-3Metody praktyczne/Obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe
M-4Matody aktywizujące/Przygotowanie prezentacji, operatu i dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: ocena wykonanej ekspertyzy i operatu pielęgnacyjnego
S-3Ocena formująca: ocena aktywności
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O11_W01
Student posiada podstawową wiedzę nt. anatomii i fizjologii drzewa oraz o sposobach diagnostyki różnych gatunków drzew i metodach, technikach i narzędziach stosowanych w celu poprawy stanu zachowania drzewa
MR_1A_W06, MR_1A_W11R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W03C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-A-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O11_U01
potrafi zdiagnozować stan zachowania drzewa (stan zdrowotny+statyka) za pomocą wskazanej techniki, wykonać ekspertyzę i operat pielęgnacyjny oraz zaplanować sposób zabezpieczenia drzewa
MR_1A_U05, MR_1A_U09, MR_1A_U10R1A_U05, R1A_U06InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-A-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O11_K01
ma świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją drzew i krzewów; potrafii współpracować w grupie oraz myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
MR_1A_K01, MR_1A_K08R1A_K01, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-A-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
MR_1A_O11_K02
potrafi rozstrzygać problemy z zakresu arborystyki i podjąć decyzję dotyczącą sposobu pielegnacji i zabezpieczenia drzewa, doceniajac przy tym znaczenie monitoringu i profilaktyki drzewa
MR_1A_K02, MR_1A_K04R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-4, C-1, C-2T-A-2, T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-W-7, T-W-3, T-A-1, T-W-4, T-W-2M-1, M-3, M-4, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O11_W01
Student posiada podstawową wiedzę nt. anatomii i fizjologii drzewa oraz o sposobach diagnostyki różnych gatunków drzew i metodach, technikach i narzędziach stosowanych w celu poprawy stanu zachowania drzewa
2,0
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o anatomii i fizjologii drzewa i jego sposobach diagnostyki, jak też metodach, technikach i narzędziach stosowanych dla poprawy stanu zachowania drzewa
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O11_U01
potrafi zdiagnozować stan zachowania drzewa (stan zdrowotny+statyka) za pomocą wskazanej techniki, wykonać ekspertyzę i operat pielęgnacyjny oraz zaplanować sposób zabezpieczenia drzewa
2,0
3,0Student potrafi w ograniczonym zakresie zdiagnozować stan zachowania drzewa za pomocą wskazanej techniki, a następnie wykonać ekspertyzę i operat pielęgnacyjny; potrafi zaplanować - w stopniu podstawowym - sposób zabezpieczenia drzewa
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O11_K01
ma świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją drzew i krzewów; potrafii współpracować w grupie oraz myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
2,0
3,0Student ma elementarną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii w zakresie pielęgnacji drzew; potrafi w sposób dostateczny współpracować w grupie, jak też myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
3,5
4,0
4,5
5,0
MR_1A_O11_K02
potrafi rozstrzygać problemy z zakresu arborystyki i podjąć decyzję dotyczącą sposobu pielegnacji i zabezpieczenia drzewa, doceniajac przy tym znaczenie monitoringu i profilaktyki drzewa
2,0
3,0potrafi poradzić sobie w sposób dostateczny z problemami z zakresu arborystyki i w większości podejmuje trafne decyzje dotyczące sposobu pielęgnacji i zabezpieczenia drzewa; umie docenić monitoring i profilaktykę drzewa
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jepson J., Poradnik Treeclimbera, Wyd. Jerzy Stolarczyk EKO-TREK, Wrocław, 2011
  2. Gross, European treeworker, Patzer Verlag, Berlin-Hanower, 2002
  3. Skup A., Arborystyka - podręcznik bezpiecznej pracy, Wyd. Arbor, Prudnik, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Witkoś-Gnach K., Tyszko-Chmielowiec P., (red.), Drzewa w krajobrazie. Podręcznik praktyka. Drogi do natury, Fundacja EkoRozwoju, Wrocław, 2014
  2. Chachulski Z., Chirurgia i pielęgnacja drzew, LEGRAF, Warszawa, 2000
  3. Kosmala M., Pielęgnowanie drzew i krzewów ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
  4. Kimbar R., Wady drewna, Osie, Osie, 2011, Wyd. I poprawione
  5. Przegląd Komunalny, Abrys, Poznań
  6. Zieleń Miejska, Abrys, Poznań

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1wykonanie inspekcji stanu zachowania drzewa (stan zdrowotny+statyka)4
T-A-2badania budowy wewnętrznej drzewa z użyciem tomografu akustycznego Picus Sonic, rezystografu IML 400 oraz sondy4
T-A-3określanie wieku drzewa2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1definicja zawodu arborysty, zakres prac przy drzewach, uwarunkowania formalno-prawne zawodu, kwalifikacje2
T-W-2podstawy anatomii i fizjologii drzewa, metody określania wieku drzewa2
T-W-3kompleksowa diagnostyka stanu zachowania drzewa (stan zdrowotny, statyka drzew, metody inwazyjne i bezinwazyjne badania budowy wewnętrznej drzewa - materiały, narzędzia, maszyny, technika prac)2
T-W-4zasady opracowania ekspertyz i operatów pielęgnacyjnych2
T-W-5przygotowanie i zabezpieczenie miejsca pracy oraz zasady BHP2
T-W-6wyposażenie arborystyczne oraz techniki wspinaczkowe2
T-W-7mechaniczne zabezpieczenia koron drzew (wiązania sztywne, wiązania elastyczne "Cobra" - podstawowe zasady montażu, systemy wiązań, asortyment)2
T-W-8zabezpieczanie drzew przed wykrotami - podpory i odciągi (materiały, zasady montażu)2
T-W-9wpływ warunków otoczenia na wzrost i rozwój drzew2
T-W-10ścinka drzew - technika, podstawowe zasady2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2konsultacje, przygotowanie do zaliczenia15
A-A-3praca własna studenta12
A-A-4przygotowanie prezentacji8
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2konsultacje7
A-W-3praca własna studenta7
A-W-4przygotowanie do zaliczenia8
A-W-5zaliczenie2
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O11_W01Student posiada podstawową wiedzę nt. anatomii i fizjologii drzewa oraz o sposobach diagnostyki różnych gatunków drzew i metodach, technikach i narzędziach stosowanych w celu poprawy stanu zachowania drzewa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego oraz o jego zagrożeniach i o konieczności zrównoważonego użytkowania zasobów przyrody
MR_1A_W11zna gatunki i odmiany roślin ogrodniczych, rolniczych i terenów zieleni oraz agrofagi z nimi związane
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1poznanie podstaw formalno-prawnych i zakresu pracy w zawodzie arborysta oraz podstaw anatomii i fizjologii drzewa
C-2opanowanie umiejętności kompleksowej diagnostyki stanu zdrowotnego drzewa, oraz sporządzania ekspertyz i operatów pielegnacyjnych
C-3poznanie specyfiki pracy arborysty w zakresie przygotowania miejsca pracy, zasad BHP, wyposażenia i technik wspinaczkowych
C-4poznanie sposobów mechanicznego zabezpieczania koron drzew, drzew przed utratą statyki oraz zasad ścinki drzew
Treści programoweT-W-1definicja zawodu arborysty, zakres prac przy drzewach, uwarunkowania formalno-prawne zawodu, kwalifikacje
T-A-1wykonanie inspekcji stanu zachowania drzewa (stan zdrowotny+statyka)
T-W-4zasady opracowania ekspertyz i operatów pielęgnacyjnych
T-W-2podstawy anatomii i fizjologii drzewa, metody określania wieku drzewa
T-W-3kompleksowa diagnostyka stanu zachowania drzewa (stan zdrowotny, statyka drzew, metody inwazyjne i bezinwazyjne badania budowy wewnętrznej drzewa - materiały, narzędzia, maszyny, technika prac)
T-W-5przygotowanie i zabezpieczenie miejsca pracy oraz zasady BHP
T-W-6wyposażenie arborystyczne oraz techniki wspinaczkowe
T-W-7mechaniczne zabezpieczenia koron drzew (wiązania sztywne, wiązania elastyczne "Cobra" - podstawowe zasady montażu, systemy wiązań, asortyment)
T-W-8zabezpieczanie drzew przed wykrotami - podpory i odciągi (materiały, zasady montażu)
T-W-9wpływ warunków otoczenia na wzrost i rozwój drzew
T-W-10ścinka drzew - technika, podstawowe zasady
Metody nauczaniaM-1Metody podające/Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe/Wykład konwersatoryjny
M-3Metody praktyczne/Obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe
M-4Matody aktywizujące/Przygotowanie prezentacji, operatu i dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena wykonanej ekspertyzy i operatu pielęgnacyjnego
S-3Ocena formująca: ocena aktywności
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o anatomii i fizjologii drzewa i jego sposobach diagnostyki, jak też metodach, technikach i narzędziach stosowanych dla poprawy stanu zachowania drzewa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O11_U01potrafi zdiagnozować stan zachowania drzewa (stan zdrowotny+statyka) za pomocą wskazanej techniki, wykonać ekspertyzę i operat pielęgnacyjny oraz zaplanować sposób zabezpieczenia drzewa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U05potrafi rozpoznać i klasyfikować podstawowe taksony roślin uprawnych i dziko rosnących oraz określić optymalne warunki ich wzrostu i rozwoju
MR_1A_U09potrafi rozpoznać i przeanalizować zjawiska wpływające na stan rozwojowy i zdrowotny rośliny oraz zaplanować i zastosować zabiegi mające na celu poprawę warunków jej wzrostu
MR_1A_U10potrafi posługiwać się podstawowymi technikami w ocenie stanu zdrowotności roślin i kondycji środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1poznanie podstaw formalno-prawnych i zakresu pracy w zawodzie arborysta oraz podstaw anatomii i fizjologii drzewa
C-2opanowanie umiejętności kompleksowej diagnostyki stanu zdrowotnego drzewa, oraz sporządzania ekspertyz i operatów pielegnacyjnych
C-3poznanie specyfiki pracy arborysty w zakresie przygotowania miejsca pracy, zasad BHP, wyposażenia i technik wspinaczkowych
C-4poznanie sposobów mechanicznego zabezpieczania koron drzew, drzew przed utratą statyki oraz zasad ścinki drzew
Treści programoweT-W-1definicja zawodu arborysty, zakres prac przy drzewach, uwarunkowania formalno-prawne zawodu, kwalifikacje
T-A-1wykonanie inspekcji stanu zachowania drzewa (stan zdrowotny+statyka)
T-W-4zasady opracowania ekspertyz i operatów pielęgnacyjnych
T-W-2podstawy anatomii i fizjologii drzewa, metody określania wieku drzewa
T-W-3kompleksowa diagnostyka stanu zachowania drzewa (stan zdrowotny, statyka drzew, metody inwazyjne i bezinwazyjne badania budowy wewnętrznej drzewa - materiały, narzędzia, maszyny, technika prac)
T-W-5przygotowanie i zabezpieczenie miejsca pracy oraz zasady BHP
T-W-6wyposażenie arborystyczne oraz techniki wspinaczkowe
T-W-7mechaniczne zabezpieczenia koron drzew (wiązania sztywne, wiązania elastyczne "Cobra" - podstawowe zasady montażu, systemy wiązań, asortyment)
T-W-8zabezpieczanie drzew przed wykrotami - podpory i odciągi (materiały, zasady montażu)
T-W-9wpływ warunków otoczenia na wzrost i rozwój drzew
T-W-10ścinka drzew - technika, podstawowe zasady
Metody nauczaniaM-1Metody podające/Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe/Wykład konwersatoryjny
M-3Metody praktyczne/Obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe
M-4Matody aktywizujące/Przygotowanie prezentacji, operatu i dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: ocena wykonanej ekspertyzy i operatu pielęgnacyjnego
S-3Ocena formująca: ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w ograniczonym zakresie zdiagnozować stan zachowania drzewa za pomocą wskazanej techniki, a następnie wykonać ekspertyzę i operat pielęgnacyjny; potrafi zaplanować - w stopniu podstawowym - sposób zabezpieczenia drzewa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O11_K01ma świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją drzew i krzewów; potrafii współpracować w grupie oraz myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_K01rozumie potrzebę ustawicznego zdobywania i poszerzania wiedzy w zakresie ochrony roślin i środowiska
MR_1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1poznanie podstaw formalno-prawnych i zakresu pracy w zawodzie arborysta oraz podstaw anatomii i fizjologii drzewa
C-2opanowanie umiejętności kompleksowej diagnostyki stanu zdrowotnego drzewa, oraz sporządzania ekspertyz i operatów pielegnacyjnych
C-3poznanie specyfiki pracy arborysty w zakresie przygotowania miejsca pracy, zasad BHP, wyposażenia i technik wspinaczkowych
C-4poznanie sposobów mechanicznego zabezpieczania koron drzew, drzew przed utratą statyki oraz zasad ścinki drzew
Treści programoweT-W-1definicja zawodu arborysty, zakres prac przy drzewach, uwarunkowania formalno-prawne zawodu, kwalifikacje
T-A-1wykonanie inspekcji stanu zachowania drzewa (stan zdrowotny+statyka)
T-W-4zasady opracowania ekspertyz i operatów pielęgnacyjnych
T-W-2podstawy anatomii i fizjologii drzewa, metody określania wieku drzewa
T-W-3kompleksowa diagnostyka stanu zachowania drzewa (stan zdrowotny, statyka drzew, metody inwazyjne i bezinwazyjne badania budowy wewnętrznej drzewa - materiały, narzędzia, maszyny, technika prac)
T-W-5przygotowanie i zabezpieczenie miejsca pracy oraz zasady BHP
T-W-6wyposażenie arborystyczne oraz techniki wspinaczkowe
T-W-7mechaniczne zabezpieczenia koron drzew (wiązania sztywne, wiązania elastyczne "Cobra" - podstawowe zasady montażu, systemy wiązań, asortyment)
T-W-8zabezpieczanie drzew przed wykrotami - podpory i odciągi (materiały, zasady montażu)
T-W-9wpływ warunków otoczenia na wzrost i rozwój drzew
T-W-10ścinka drzew - technika, podstawowe zasady
Metody nauczaniaM-1Metody podające/Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe/Wykład konwersatoryjny
M-3Metody praktyczne/Obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe
M-4Matody aktywizujące/Przygotowanie prezentacji, operatu i dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: ocena wykonanej ekspertyzy i operatu pielęgnacyjnego
S-3Ocena formująca: ocena aktywności
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma elementarną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii w zakresie pielęgnacji drzew; potrafi w sposób dostateczny współpracować w grupie, jak też myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O11_K02potrafi rozstrzygać problemy z zakresu arborystyki i podjąć decyzję dotyczącą sposobu pielegnacji i zabezpieczenia drzewa, doceniajac przy tym znaczenie monitoringu i profilaktyki drzewa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_K02potrafi prawidłowo rozstrzygać dylematy związane z działalnością zawodową w zakresie medycyny roślin
MR_1A_K04potrafi podjąć decyzję dotyczącą wdrażania w życie zasad integrowanej ochrony roślin, docenia znaczenie profilaktyki i konieczności protekcji środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-4poznanie sposobów mechanicznego zabezpieczania koron drzew, drzew przed utratą statyki oraz zasad ścinki drzew
C-1poznanie podstaw formalno-prawnych i zakresu pracy w zawodzie arborysta oraz podstaw anatomii i fizjologii drzewa
C-2opanowanie umiejętności kompleksowej diagnostyki stanu zdrowotnego drzewa, oraz sporządzania ekspertyz i operatów pielegnacyjnych
Treści programoweT-A-2badania budowy wewnętrznej drzewa z użyciem tomografu akustycznego Picus Sonic, rezystografu IML 400 oraz sondy
T-W-9wpływ warunków otoczenia na wzrost i rozwój drzew
T-W-1definicja zawodu arborysty, zakres prac przy drzewach, uwarunkowania formalno-prawne zawodu, kwalifikacje
T-W-8zabezpieczanie drzew przed wykrotami - podpory i odciągi (materiały, zasady montażu)
T-W-7mechaniczne zabezpieczenia koron drzew (wiązania sztywne, wiązania elastyczne "Cobra" - podstawowe zasady montażu, systemy wiązań, asortyment)
T-W-3kompleksowa diagnostyka stanu zachowania drzewa (stan zdrowotny, statyka drzew, metody inwazyjne i bezinwazyjne badania budowy wewnętrznej drzewa - materiały, narzędzia, maszyny, technika prac)
T-A-1wykonanie inspekcji stanu zachowania drzewa (stan zdrowotny+statyka)
T-W-4zasady opracowania ekspertyz i operatów pielęgnacyjnych
T-W-2podstawy anatomii i fizjologii drzewa, metody określania wieku drzewa
Metody nauczaniaM-1Metody podające/Wykład informacyjny
M-3Metody praktyczne/Obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe
M-4Matody aktywizujące/Przygotowanie prezentacji, operatu i dyskusja
M-2Metody problemowe/Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: ocena wykonanej ekspertyzy i operatu pielęgnacyjnego
S-3Ocena formująca: ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi poradzić sobie w sposób dostateczny z problemami z zakresu arborystyki i w większości podejmuje trafne decyzje dotyczące sposobu pielęgnacji i zabezpieczenia drzewa; umie docenić monitoring i profilaktykę drzewa
3,5
4,0
4,5
5,0