Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)

Sylabus przedmiotu Adaptacja produkcji roślinnej do zmian klimatu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Medycyna roślin
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Adaptacja produkcji roślinnej do zmian klimatu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 1,50,33zaliczenie
wykładyW5 20 1,50,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe informacje z produkcji roślinnej oraz z agrometeorologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z przyczynami i skutkami zmian klimatu oraz znaczeniem zmian klimatu dla produkcji roślinnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Określanie tendencji zmian wybranych elementów klimatu.2
T-A-2Modelowanie plonów roślin w funkcji danych meteorologicznych z różnym horyzontem czasowym.4
T-A-3Opracowanie strategii adaptacji wybranej rośliny do przewidywanych zmian klimatu.4
10
wykłady
T-W-1Przyczyny zmian klimatu. Aktualne zmiany klimatu w skali globalnej i regionalnej.6
T-W-2Wpływ klimatu na różnorodność biologiczną.4
T-W-3Modele klimatu i scenariusze zmian temperatury powietrza i opadów atmosferycznych.4
T-W-4Scenariusze zmian w produkcji roślinnej.4
T-W-5Możliwości adaptacyjne wybranych grup roślin do zmieniających się warunków klimatycznych2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie opracowania graficznego i opisowego na zaliczenie przedmiotu17
A-A-3Przygotowanie studenta z części teoretycznej ćwiczeń niezbędnej do zaliczenia przedmiotu15
A-A-4Zaliczenie przedmiotu2
44
wykłady
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Opanowanie treści przedmiotu niezbędne do zaliczenia części teoretycznej15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda programowa z użyciem komputera
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków, sytuacyjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części teoretycznej z wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej z ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O29_W01
Student posiada wiedzę z zakresu zmian klimatu, skutków i znaczenia dla produkcji roślinnej oraz sposoby przeciwdziałania niekorzystnym zmianom klimatu.Rozumie potrzebę dostosowania upraw do nowych, zmieniających się warunków klimatycznych
MR_1A_W03, MR_1A_W06R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O29_U01
Student potrafi interpretować scenariusze zmian klimatu oraz wskazać kierunki dostosowania produkcji roślinnej do skutków zmian klimatu.
MR_1A_U09, MR_1A_U11R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07C-1T-A-3, T-A-1, T-A-2M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O29_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie konsekwencji zmian klimatu dla produkcji roślinnej.
MR_1A_K02R1A_K04InzA_K01C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-W-4M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O29_W01
Student posiada wiedzę z zakresu zmian klimatu, skutków i znaczenia dla produkcji roślinnej oraz sposoby przeciwdziałania niekorzystnym zmianom klimatu.Rozumie potrzebę dostosowania upraw do nowych, zmieniających się warunków klimatycznych
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę o skutkach zmian klimatu i możliwościach adaptacyjnych produkcji rośłinej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O29_U01
Student potrafi interpretować scenariusze zmian klimatu oraz wskazać kierunki dostosowania produkcji roślinnej do skutków zmian klimatu.
2,0
3,0Student potrafi w prosty sposób przedstawić i ocenić wpływ zmian klimatu na prdukcję roślinną. Potrafi zasosować modele zmian klimatu i opracować prostą strategię adaptacyjną dla wybranej produkcji roślinnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O29_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie konsekwencji zmian klimatu dla produkcji roślinnej.
2,0
3,0Student ma świadmość ciągłego dokształcania w zakresie wpływu zmian klimau na produkcję roślinną.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kundzewicz Z., Kowalczyk P., Zmiany klimatu i ich skutki., Wyd. KURPISZ SA, Poznań, 2011
  2. Kundzewicz Z., Cieplejszy świat Rzecz o zmianach klimatu, PWN, Warszawa, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Sadowski M, Wyszyński Z., Górski T., Liszewska M., Olecka A., Łoboda T. Pietkiewicz S., Adaptacja produkcji rolnej w woj. podlaskim do oczekiwanych zmian klimatu., Monografia IOŚ, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Określanie tendencji zmian wybranych elementów klimatu.2
T-A-2Modelowanie plonów roślin w funkcji danych meteorologicznych z różnym horyzontem czasowym.4
T-A-3Opracowanie strategii adaptacji wybranej rośliny do przewidywanych zmian klimatu.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przyczyny zmian klimatu. Aktualne zmiany klimatu w skali globalnej i regionalnej.6
T-W-2Wpływ klimatu na różnorodność biologiczną.4
T-W-3Modele klimatu i scenariusze zmian temperatury powietrza i opadów atmosferycznych.4
T-W-4Scenariusze zmian w produkcji roślinnej.4
T-W-5Możliwości adaptacyjne wybranych grup roślin do zmieniających się warunków klimatycznych2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie opracowania graficznego i opisowego na zaliczenie przedmiotu17
A-A-3Przygotowanie studenta z części teoretycznej ćwiczeń niezbędnej do zaliczenia przedmiotu15
A-A-4Zaliczenie przedmiotu2
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Opanowanie treści przedmiotu niezbędne do zaliczenia części teoretycznej15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O29_W01Student posiada wiedzę z zakresu zmian klimatu, skutków i znaczenia dla produkcji roślinnej oraz sposoby przeciwdziałania niekorzystnym zmianom klimatu.Rozumie potrzebę dostosowania upraw do nowych, zmieniających się warunków klimatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości, surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do kierunku Medycyna Roślin
MR_1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego oraz o jego zagrożeniach i o konieczności zrównoważonego użytkowania zasobów przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z przyczynami i skutkami zmian klimatu oraz znaczeniem zmian klimatu dla produkcji roślinnej.
Treści programoweT-W-5Możliwości adaptacyjne wybranych grup roślin do zmieniających się warunków klimatycznych
T-W-2Wpływ klimatu na różnorodność biologiczną.
T-W-3Modele klimatu i scenariusze zmian temperatury powietrza i opadów atmosferycznych.
T-W-4Scenariusze zmian w produkcji roślinnej.
T-W-1Przyczyny zmian klimatu. Aktualne zmiany klimatu w skali globalnej i regionalnej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części teoretycznej z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę o skutkach zmian klimatu i możliwościach adaptacyjnych produkcji rośłinej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O29_U01Student potrafi interpretować scenariusze zmian klimatu oraz wskazać kierunki dostosowania produkcji roślinnej do skutków zmian klimatu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U09potrafi rozpoznać i przeanalizować zjawiska wpływające na stan rozwojowy i zdrowotny rośliny oraz zaplanować i zastosować zabiegi mające na celu poprawę warunków jej wzrostu
MR_1A_U11posiada umiejętność podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów występujących w medycynie roślin z wykorzystaniem technologii tradycyjnych i nowoczesnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z przyczynami i skutkami zmian klimatu oraz znaczeniem zmian klimatu dla produkcji roślinnej.
Treści programoweT-A-3Opracowanie strategii adaptacji wybranej rośliny do przewidywanych zmian klimatu.
T-A-1Określanie tendencji zmian wybranych elementów klimatu.
T-A-2Modelowanie plonów roślin w funkcji danych meteorologicznych z różnym horyzontem czasowym.
Metody nauczaniaM-2Metoda programowa z użyciem komputera
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków, sytuacyjna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w prosty sposób przedstawić i ocenić wpływ zmian klimatu na prdukcję roślinną. Potrafi zasosować modele zmian klimatu i opracować prostą strategię adaptacyjną dla wybranej produkcji roślinnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O29_K01Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie konsekwencji zmian klimatu dla produkcji roślinnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_K02potrafi prawidłowo rozstrzygać dylematy związane z działalnością zawodową w zakresie medycyny roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z przyczynami i skutkami zmian klimatu oraz znaczeniem zmian klimatu dla produkcji roślinnej.
Treści programoweT-W-3Modele klimatu i scenariusze zmian temperatury powietrza i opadów atmosferycznych.
T-W-1Przyczyny zmian klimatu. Aktualne zmiany klimatu w skali globalnej i regionalnej.
T-W-2Wpływ klimatu na różnorodność biologiczną.
T-W-5Możliwości adaptacyjne wybranych grup roślin do zmieniających się warunków klimatycznych
T-A-2Modelowanie plonów roślin w funkcji danych meteorologicznych z różnym horyzontem czasowym.
T-A-3Opracowanie strategii adaptacji wybranej rośliny do przewidywanych zmian klimatu.
T-W-4Scenariusze zmian w produkcji roślinnej.
Metody nauczaniaM-2Metoda programowa z użyciem komputera
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków, sytuacyjna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadmość ciągłego dokształcania w zakresie wpływu zmian klimau na produkcję roślinną.
3,5
4,0
4,5
5,0