Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo i higiena pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Medycyna roślin | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo i higiena pracy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z zakresu środowiska pracy |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Głównym celem przedmiotu jest poznanie przez studenta podstawowej wiedzy dotyczącej ustaleń prawnych w dziedzinie BHP i umiejętnośc jej zastosowania w praktyce: przedmedyczna pomoc, zachowania w czasie ewakuacji czy pożaru. Student posiada wiedzę dotyczącą jego praw na terenie Uczelni oraz prawidłowych zachowań umożliwiających mu ocenę obecnego i przewidywalnego niebezpieczeństwa jako pracownika: ochronie przed niekorzystnymi czynnikami abiotycznymi i biotycznymi, ryzyka zagrożenia roślin uprawnych czy też posterowani przy nawożeniu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Projekt – ocena zagrożenia środowiska przyrodniczego związane z działalności rolniczą człowieka i namnożeniem się agrofagów (treści wykładowe w postaci prezentacji multimedialnej, mapy terenowe z określeniem jakości gleb i skażenia środowiska); | 2 |
T-A-2 | Opracowanie protokołu w razie spowodowania wypadku podczas prac związanych z ochroną upraw rolniczych lub ogrodniczych. | 2 |
T-A-3 | Zaliczenie części ćwiczeniowej - projektowej. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ustawy prawne obowiązujące w Polsce odnośnie spełniania warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów fitosanitarnych i zasad odpowiedzialności prawnej w tym zakresie. Definicja pojęć: bezpieczeństwo pracy, BHP, powiązanie zagrożeń z czynnikami abiotycznymi i biotycznymi występującymi przy uprawianiu zawodu związanego z Medycyną roślin. Zmiany w zakresie prawnym w „Bezpieczeństwie i higienie pracy” po przystąpieniu do Unii Europejskiej. | 2 |
T-W-2 | Wykaz obowiązków nałożonych na pracodawcę oraz zobowiązań wypełnianych przez pracownika. Podstawowe przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy w zawodach powiązanych z Medycyną roślin. | 2 |
T-W-3 | Charakterystyka zagrożeń prowadzenia działalności gospodarczej, szczególnie z zakresu tworzenia i organizacji służb ochrony roślin oraz działalności usługowej związanej z ochroną roślin. | 2 |
T-W-4 | Określenie prawidłowych warunków pracy spełniających wymogi „higieny pracy” przy wykorzystaniu metod i technik ochrony roślin oraz ich oddziaływanie na środowisko | 2 |
T-W-5 | Drogi awaryjne w budynku. Znaki bezpieczeństwa z zakresu genetyki, metod hodowli roślin, biologii molekularnej, jakości materiału siewnego i ich znaczenia w ochronie roślin | 2 |
T-W-6 | Pomoc przedmedyczna. Zabezpieczenia ochronne. Choroby zawodowe powstałe podczas pracy związanej z Medycyną roślin, szczególnie dolegliwości skórne. | 2 |
T-W-7 | Postępowanie w razie pożaru; wypadku przy pracy - ochronie przed niekorzystnymi czynnikami biotycznymi oraz ich kształtowaniu. | 1 |
T-W-8 | Postępowanie przy objawach chorób powodowanych przez czynniki abiotyczne, a także zaburzenia procesów fizjologicznych u roślin spowodowane nadmiarem lub niedoborem składników pokarmowych. Zaliczenie pisemne z części wykładowej. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział Studenta na ćwiczeniach | 5 |
A-A-2 | Czytanie wskazanej literatury | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie Studenta prezentacji multimedialnej | 8 |
A-A-4 | Przygotowanie przez Studenta sprawozdania w formie protokołu | 5 |
A-A-5 | Przygotowanie się Studenta do zaprezentowania podstawowych umiejętności medycznych | 4 |
A-A-6 | Przygotowanie się przez Studenta do zaliczenia części ćwiczenienej - wygłoszenie sprawozdania | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział Studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 4 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie Studenta do sprawdzianu w formie pisemnej | 9 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | prezentacje multimedialne z elementami dyskusji, ćwiczenia audytoryjne – grupowa praca studentów z wykorzystaniem metod aktywizujących |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena z ćwiczeń – wykonanie części projektowej |
S-2 | Ocena podsumowująca: pisemne zalicznie części wykładowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_B03_W1 Student zna zagrożenia związane z obecnością szkodników w podstawowych technologiach uprawy roślin | MR_1A_W13 | R1A_W02, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09 | InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-A-2, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_B03_U01 Student na podstawie zdobytej wiedzy potrafi określic najbardziej skuteczną metodę ochrony roślin i potrafi przewidzieć skutki negatywne dla środowiska | MR_1A_U08, MR_1A_U11 | R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-A-2, T-W-4, T-W-2, T-A-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_B03_K05 Student bazując na zdobytej wiedzy specjalistycznej i ogólnej ma świadomość , że jakość produkcji roślinnej w sposób bezpośredni i pośredni wpływa na zdrowie konsumenta | MR_1A_K05, MR_1A_K06 | R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_B03_W1 Student zna zagrożenia związane z obecnością szkodników w podstawowych technologiach uprawy roślin | 2,0 | Student nie posiada wiedzy związanej z metodami uprawy i ochrony roślin. Nie jest mu znane pojęcie agrofagi. |
3,0 | Student posiada w podstawowym stopniu wiedzę związaną z metodami uprawy i ochrony roślin. | |
3,5 | Student posiada wiedzę związanej z metodami uprawy i ochrony roślin; nie jest mu znane pojęcie agrofagi. | |
4,0 | Student posiada wiedzę związanej z metodami uprawy i ochrony roślin, jest mu znane pojęcie agrofagi. | |
4,5 | Student trafnie operuje wiedzą związaną z metodami uprawy i ochrony roślin | |
5,0 | Student szybko i trafnie potrafi operować wiedzą związanej z metodami uprawy i ochrony roślin |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_B03_U01 Student na podstawie zdobytej wiedzy potrafi określic najbardziej skuteczną metodę ochrony roślin i potrafi przewidzieć skutki negatywne dla środowiska | 2,0 | Student nie zna metod ochrony roślin |
3,0 | Student zna nieliczne zasady stosowane przy metodach ochrony roślin | |
3,5 | Student zna podstawowe zasady stosowane przy metodę ochrony roślin | |
4,0 | Student zna kilka zasad stosowane przy metodzie ochrony roślin | |
4,5 | Student zna kilka zasad stosowane przy metodzie ochrony roślin i potrafi przewidzieć skutki negatywne dla środowiska | |
5,0 | Student zna kilka zasad stosowane przy metodzie ochrony roślin i na podstawie zdobytej wiedzy potrafi określic najbardziej skuteczną metodę ochrony roślin i potrafi przewidzieć skutki negatywne dla środowiska |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_B03_K05 Student bazując na zdobytej wiedzy specjalistycznej i ogólnej ma świadomość , że jakość produkcji roślinnej w sposób bezpośredni i pośredni wpływa na zdrowie konsumenta | 2,0 | Student nie umie powiązać wpływu jakości pokarmu na zdrowie |
3,0 | Student umie powiązać wpływ jakości pokarmu na zdrowie w stopniu podstawowym | |
3,5 | Student mie powiązać wpływ jakości pokarmu na zdrowie w stopniu zadowalającym | |
4,0 | Student ma świadomość , że jakość produkcji roślinnej wpływa na zdrowie konsumenta | |
4,5 | Student bazując na zdobytej wiedzy specjalistycznej i ogólnej ma świadomość , że jakość produkcji roślinnej wpływa na zdrowie konsumenta | |
5,0 | Student bazując na zdobytej wiedzy specjalistycznej i ogólnej ma świadomość , że jakość produkcji roślinnej w sposób bezpośredni i pośredni wpływa na zdrowie konsumenta |
Literatura podstawowa
- Abramowski M., BHP 2014., Wydaw. Biblioteka Inspektora BHP, Warszawa, 2013, Wyd. I, s. 784., brak
- Abramowski M., Wójcik St., Abramowski M.BHP w oświacie. Laboratoria, warsztaty, sale gimnastyczne, wycieczki, szkolenia, ryzyko zawodowe, postępowanie powypadkowe., Wydaw. Inspektor BHP, Warszawa, 2014, Wyd. I, s. 384., brak
- Praca zbior., Bezpieczeństwo i Higiena Pracy., Wydaw. Wolters Kluwer, Warszawa, 2014, Seria Meritum Wyd. IV., s. 1152., brak
Literatura dodatkowa
- Celuch M. (red.), BHP w szkole., Wydaw Oświata, Warszawa, 2013, Wyd. III, brak
- Czasopisma: Bezpieczeństwo Pracy - Nauka i Praktyka, 2014
- Czasopisma: Medycyna Pracy, 2014