Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)
Sylabus przedmiotu Agrometeorologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Medycyna roślin | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Agrometeorologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z geografii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczających produkcję roślinną |
C-2 | Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiarów elementów i zjawisk pogodowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Organizacja służby agrometeorologicznej i metody opracowań elementów pogody | 2 |
T-L-2 | Charakterystyka przyrządów do pomiarów elementów i obserwacji zjawisk meteorologicznych | 3 |
T-L-3 | Graficzne opracowanie ważniejszych elementów klimatu | 3 |
T-L-4 | Analiza niekorzystnych i szkodliwych zjawisk atmosferycznych dla wybranego regionu kraju | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bilans promieniowania Słońca, Ziemi i atmosfery oraz wpływ warunków solarnych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin. | 2 |
T-W-2 | Obieg ciepła i wody w systemie gleba-roślina-atmosfera. | 4 |
T-W-3 | Kształtowanie się opadów atmosferycznych i klimatyczny bilans wodny | 4 |
T-W-4 | Czynniki klimatotwórcze i wskaźniki agroklimatyczne | 3 |
T-W-5 | Niekorzystne czynniki pogodowe a przebieg wegetacji roślin. Ostrzeżenia meteorologiczne | 3 |
T-W-6 | Zasoby klimatu Polski a wymagania cieplne i wodne roślin uprawnych. | 3 |
T-W-7 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 10 |
A-L-2 | Opracowanie części praktycznej ćwiczeń | 10 |
A-L-3 | Zaliczenie części praktycznej ćwiczeń | 2 |
A-L-4 | Przeglądanie stron internetowych dot. komunikatów i ostrzeżeń o niekorzystnych zjawiskach pogodowych | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach i zaliczeniu przedmiotu | 20 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Studiowanie literatury tematu | 20 |
A-W-4 | Opanowanie treści przedmiotu niezbędnych do zaliczenia części teoretycznej | 18 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metody problemowe (sytuacyjne, dyskusje na zajęciach) |
M-3 | Metody praktyczne - pokaz, graficzne opracowanie danych meteorologicznych |
M-4 | Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy, mapy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian okresowy z wiedzy zdobytej na ćwiczeniach. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej zajęć laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_C01_W01 Posiada podstawową wiedzę z zakresu warunków mateorologicznych mających wpływ na wzrost, rozwój i plonowanie roślin | MR_1A_W03, MR_1A_W10 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_C01_U01 Potrafi dobrać odpowiednie przyrządy do pomiarów elementów meteorologicznych oraz w sposób graficzny przedstawić przebieg tych elementów w powiązaniu z wegetacją roślin | MR_1A_U09, MR_1A_U11 | R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07 | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3 | M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_C01_K01 Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym | MR_1A_K02, MR_1A_K03, MR_1A_K04 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-W-5, T-L-4 | M-2, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_C01_W01 Posiada podstawową wiedzę z zakresu warunków mateorologicznych mających wpływ na wzrost, rozwój i plonowanie roślin | 2,0 | |
3,0 | Student posiada ograniczoną wiedzę o zjawiskach i elementach meteorologicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_C01_U01 Potrafi dobrać odpowiednie przyrządy do pomiarów elementów meteorologicznych oraz w sposób graficzny przedstawić przebieg tych elementów w powiązaniu z wegetacją roślin | 2,0 | |
3,0 | Student zna niektóre z prezentowanych na ćwiczeniach przyrządy meteorologiczne oraz w sposób ograniczony przedstawić graficznie przebieg elementów meteorologicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_C01_K01 Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość doskonalenia wiedzy, potrafi w ograniczonym stopniu myśleć kreatywnie, wie na czym polega odpowiedzialność za podejmowane decyzje | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bac S., Koźmiński C., Rojek M., Agrometeorologia, PWN, Warszawa, 1997, drugie
- Koźmiński C., Michalska B., Agrometeorologia i klimatologia, AR w Szczecinie, Szczecin, 2008, trzecie
Literatura dodatkowa
- red. nauk. Koźmiński C., Michalska B., Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR w Szczecinie, Szczecin, 2001, pierwsze
- red. nauk. Koźmiński C., Michalska B., Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, AR w Szczecinie, US Szczecin, Szczecin, 2004, pierwsze