Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Seminarium inżynierskie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Seminarium inżynierskie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS7 8 1,01,00zaliczenie
seminariaS8 8 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada wiadomości z zakresu nauk przyrodniczych
W-2Student posiada wiadomości z zakresu statystyki i informatyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z strukturą pracy inżynierskiej
C-2Zapoznanie studenta z zasadami cytowań oraz metodami stosowanymi w pracach eksperymentalnych
C-3Zapoznanie studenta z metodami opracowania i prezentacji oraz interpretacji uzyskanych wyników

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Ogólne zasady pisania prac inżynierskich, metody badawcze3
T-S-2Dobór literatury niezbednej dla napisania pracy, zasady cytowań i zapisu źródłowego3
T-S-3Przygotowanie do prowadzeia badań naukowych2
8
seminaria
T-S-1Opracowanie i interpretacja wyników badań3
T-S-2Prezentacja wstepnych wyników badań3
T-S-3Przygotowanie do prowadzenia badań naukowych2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Konsultacje zwiazane z tematyka seminarów3
A-S-2Przygotowanie do seminarium7
A-S-3Przygotowanie do prezentacji10
A-S-4Udział w seminariach10
30
seminaria
A-S-1Konsultacje dotyczące opracowania wyników badań10
A-S-2Przygotowanie prezentacji wyników badań10
A-S-3Uczestnictwo w zajęciach10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna
M-2Metody programowe z wykorzystaniem komputera
M-3Metody praktyczne - prezentacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Prezentacja multimedialna pracy
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie poprawności wykonania pracy inżynierskiej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_A06_W01
Student ma wiedzę na temat struktury pracy, układu, metod badawczych
OS_1A_W03R1A_W01C-3, C-2, C-1T-S-2, T-S-1M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_A06_U01
Student posiada umiejetność pisania pracy inżynierskiej i korzystania z literatury
OS_1A_U10R1A_U08C-3, C-2, C-1T-S-2, T-S-1M-3, M-2, M-1S-2
OS_1A_A06_U02
Student posiada umiejetność prezentacji swojej pracy
OS_1A_U11R1A_U09C-3, C-2, C-1T-S-2M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_A06_K01
Student opracowując pracę inż. ma świadomość konieczności pogłębiania wiedzy
OS_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-3, C-2, C-1T-S-1M-1S-2
OS_1A_A06_K02
Student prezentując wyniki badań bierze udział w dyskusji i jest otwarty na krytykę
OS_1A_K06R1A_K06InzA_K01C-3, C-2, C-1T-S-2, T-S-1M-1S-2
OS_1A_A06_K03
Student aktrywnie dąży do rozwiazania problemów badawczych
OS_1A_K07R1A_K08InzA_K02C-3, C-2, C-1T-S-2, T-S-1M-3, M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_A06_W01
Student ma wiedzę na temat struktury pracy, układu, metod badawczych
2,0student nie opanował wiedzy w stopniu podstawowym
3,0student opanował wiedzę w stopniu podstawowym
3,5student posiada podstawową wiedze na temat struktury pracy, zna metody badań stosowane we własnej pracy
4,0student dobrze opanował wiedze na temat układu i struktury własnej pracy, wie jak korzystac z literatury
4,5student zna różne metody badawcze stosowane nie tylko we własnej pracy
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę na temat struktury pracy inż, zna dobrze różne metodyt badawcze, właściwie je ocenia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_A06_U01
Student posiada umiejetność pisania pracy inżynierskiej i korzystania z literatury
2,0student nie posiada umiejętnosci pisania pracy dyplomowej
3,0student w stopniu podstawowym opanował umiejetność pisania pracy
3,5student poprawnie cytuje literaturę krajową i zagraniczną
4,0student dobrze opanował umiejetność pisania pracy i dobrze opracował przegląd literatury
4,5student umie przedstawić wyniki badań i odnosi je do literatury fachowej
5,0student posiada bardzo dobra umiejetność interpretacji wyników i dyskusji, prawidłowo wyciaga wnioski
OS_1A_A06_U02
Student posiada umiejetność prezentacji swojej pracy
2,0student nie posiada umiejetności prezentacji pracu dyplomowej
3,0student posiada umiejetnośc prezentzcji części pracy
3,5student posiada umiejetność prezentowania wyników badań
4,0student posiada umiejetność prezentacji wyników w oparciu o różne programy komputerowe
4,5student prowadzi rezentacje swoich wyników na tle wyników innych badaczy
5,0student bardzo dobrze prowadzi prezentacje z oceną i dyskusją wyników badań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_A06_K01
Student opracowując pracę inż. ma świadomość konieczności pogłębiania wiedzy
2,0student nie pogłębia wiedzy
3,0student ma świadomość konieczności pogłębiania wiedzy
3,5student podłębia wiedzę lecz w stopniu niewystarczajacym
4,0student pogłębia wiedzę w stopniu wystarczającym dla napisania pracy
4,5student pogłębia wiedzę w oparciu o literaturę zagraniczną
5,0student ma bardzo dobrze pogłębioną wiedzę i ciągle ją uzupełnia
OS_1A_A06_K02
Student prezentując wyniki badań bierze udział w dyskusji i jest otwarty na krytykę
2,0student jest bierny w dyskusji
3,0student bierze udział w dyskusji
3,5student bierze udział w dyskusji i jest otwarty na krytykę
4,0student twórczo ustosunkowuje sie do krytyki
4,5student analizuje wyniki wprowadzając do treści uwagi z dyskusji
5,0student bardzo aktywnie uczestniczy w dyskusji i jest otwarty na krytykę
OS_1A_A06_K03
Student aktrywnie dąży do rozwiazania problemów badawczych
2,0student jest bierny w rozwiazywaniu problemów badawczych
3,0student uwzględnia uwagi lecz bez własnej inicjatywy
3,5student wykazuje inicjatywę w rozwiązywaniu problemów badawczych
4,0student sam podejmuje problematykę związana z problemem badawczym
4,5student wyszukuje nowe metodw dla rozwiązania ptroblemu
5,0student bardzo dobrze, sam rozwiązuje problemy badawcze

Literatura podstawowa

  1. Węglińska N., Jak pisać pracę magisterska . Poradnik dla studentów., Oficyna Wydawnicza IMPULS, 2010

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Ogólne zasady pisania prac inżynierskich, metody badawcze3
T-S-2Dobór literatury niezbednej dla napisania pracy, zasady cytowań i zapisu źródłowego3
T-S-3Przygotowanie do prowadzeia badań naukowych2
8

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Opracowanie i interpretacja wyników badań3
T-S-2Prezentacja wstepnych wyników badań3
T-S-3Przygotowanie do prowadzenia badań naukowych2
8

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Konsultacje zwiazane z tematyka seminarów3
A-S-2Przygotowanie do seminarium7
A-S-3Przygotowanie do prezentacji10
A-S-4Udział w seminariach10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Konsultacje dotyczące opracowania wyników badań10
A-S-2Przygotowanie prezentacji wyników badań10
A-S-3Uczestnictwo w zajęciach10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_A06_W01Student ma wiedzę na temat struktury pracy, układu, metod badawczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W03Rozróżnia parametry statystyczne służące do opisu zjawisk i procesów zachodzących w środowisku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z metodami opracowania i prezentacji oraz interpretacji uzyskanych wyników
C-2Zapoznanie studenta z zasadami cytowań oraz metodami stosowanymi w pracach eksperymentalnych
C-1Zapoznanie studenta z strukturą pracy inżynierskiej
Treści programoweT-S-2Prezentacja wstepnych wyników badań
T-S-1Opracowanie i interpretacja wyników badań
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne - prezentacja
M-1Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie poprawności wykonania pracy inżynierskiej
S-1Ocena formująca: Prezentacja multimedialna pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował wiedzy w stopniu podstawowym
3,0student opanował wiedzę w stopniu podstawowym
3,5student posiada podstawową wiedze na temat struktury pracy, zna metody badań stosowane we własnej pracy
4,0student dobrze opanował wiedze na temat układu i struktury własnej pracy, wie jak korzystac z literatury
4,5student zna różne metody badawcze stosowane nie tylko we własnej pracy
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę na temat struktury pracy inż, zna dobrze różne metodyt badawcze, właściwie je ocenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_A06_U01Student posiada umiejetność pisania pracy inżynierskiej i korzystania z literatury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U10Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona i kształtowanie środowiska, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z metodami opracowania i prezentacji oraz interpretacji uzyskanych wyników
C-2Zapoznanie studenta z zasadami cytowań oraz metodami stosowanymi w pracach eksperymentalnych
C-1Zapoznanie studenta z strukturą pracy inżynierskiej
Treści programoweT-S-2Prezentacja wstepnych wyników badań
T-S-1Opracowanie i interpretacja wyników badań
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne - prezentacja
M-2Metody programowe z wykorzystaniem komputera
M-1Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie poprawności wykonania pracy inżynierskiej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada umiejętnosci pisania pracy dyplomowej
3,0student w stopniu podstawowym opanował umiejetność pisania pracy
3,5student poprawnie cytuje literaturę krajową i zagraniczną
4,0student dobrze opanował umiejetność pisania pracy i dobrze opracował przegląd literatury
4,5student umie przedstawić wyniki badań i odnosi je do literatury fachowej
5,0student posiada bardzo dobra umiejetność interpretacji wyników i dyskusji, prawidłowo wyciaga wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_A06_U02Student posiada umiejetność prezentacji swojej pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U11Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z metodami opracowania i prezentacji oraz interpretacji uzyskanych wyników
C-2Zapoznanie studenta z zasadami cytowań oraz metodami stosowanymi w pracach eksperymentalnych
C-1Zapoznanie studenta z strukturą pracy inżynierskiej
Treści programoweT-S-2Prezentacja wstepnych wyników badań
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne - prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prezentacja multimedialna pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada umiejetności prezentacji pracu dyplomowej
3,0student posiada umiejetnośc prezentzcji części pracy
3,5student posiada umiejetność prezentowania wyników badań
4,0student posiada umiejetność prezentacji wyników w oparciu o różne programy komputerowe
4,5student prowadzi rezentacje swoich wyników na tle wyników innych badaczy
5,0student bardzo dobrze prowadzi prezentacje z oceną i dyskusją wyników badań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_A06_K01Student opracowując pracę inż. ma świadomość konieczności pogłębiania wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z metodami opracowania i prezentacji oraz interpretacji uzyskanych wyników
C-2Zapoznanie studenta z zasadami cytowań oraz metodami stosowanymi w pracach eksperymentalnych
C-1Zapoznanie studenta z strukturą pracy inżynierskiej
Treści programoweT-S-1Opracowanie i interpretacja wyników badań
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie poprawności wykonania pracy inżynierskiej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie pogłębia wiedzy
3,0student ma świadomość konieczności pogłębiania wiedzy
3,5student podłębia wiedzę lecz w stopniu niewystarczajacym
4,0student pogłębia wiedzę w stopniu wystarczającym dla napisania pracy
4,5student pogłębia wiedzę w oparciu o literaturę zagraniczną
5,0student ma bardzo dobrze pogłębioną wiedzę i ciągle ją uzupełnia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_A06_K02Student prezentując wyniki badań bierze udział w dyskusji i jest otwarty na krytykę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z metodami opracowania i prezentacji oraz interpretacji uzyskanych wyników
C-2Zapoznanie studenta z zasadami cytowań oraz metodami stosowanymi w pracach eksperymentalnych
C-1Zapoznanie studenta z strukturą pracy inżynierskiej
Treści programoweT-S-2Prezentacja wstepnych wyników badań
T-S-1Opracowanie i interpretacja wyników badań
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie poprawności wykonania pracy inżynierskiej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student jest bierny w dyskusji
3,0student bierze udział w dyskusji
3,5student bierze udział w dyskusji i jest otwarty na krytykę
4,0student twórczo ustosunkowuje sie do krytyki
4,5student analizuje wyniki wprowadzając do treści uwagi z dyskusji
5,0student bardzo aktywnie uczestniczy w dyskusji i jest otwarty na krytykę
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_A06_K03Student aktrywnie dąży do rozwiazania problemów badawczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K07Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z metodami opracowania i prezentacji oraz interpretacji uzyskanych wyników
C-2Zapoznanie studenta z zasadami cytowań oraz metodami stosowanymi w pracach eksperymentalnych
C-1Zapoznanie studenta z strukturą pracy inżynierskiej
Treści programoweT-S-2Prezentacja wstepnych wyników badań
T-S-1Opracowanie i interpretacja wyników badań
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne - prezentacja
M-2Metody programowe z wykorzystaniem komputera
M-1Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie poprawności wykonania pracy inżynierskiej
S-1Ocena formująca: Prezentacja multimedialna pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student jest bierny w rozwiazywaniu problemów badawczych
3,0student uwzględnia uwagi lecz bez własnej inicjatywy
3,5student wykazuje inicjatywę w rozwiązywaniu problemów badawczych
4,0student sam podejmuje problematykę związana z problemem badawczym
4,5student wyszukuje nowe metodw dla rozwiązania ptroblemu
5,0student bardzo dobrze, sam rozwiązuje problemy badawcze