Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Geomorfologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geomorfologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza geograficzna z zakresu szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z procesami kształtującymi powierzchnię Ziemi |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności oceny wpływu procesów rzeźbotwórczych na pozostałe elementy środowiska przyrodniczego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Cechy granulometryczne skał osadowych luźnych i ich interpretacja sedymentologiczna. | 2 |
T-A-2 | Mapa topograficzna i jej znaczenie przy kartowaniu geomorfologicznym, profil hipsometryczny i jego interpretacja geomorfologiczna. | 2 |
T-A-3 | Graficzna inerpretacja rzeźby terenu na podstawie mapy hipsometrycznej, geologicznej i glebowo-rolniczej. Zastosowanie blokdiagramu i cyfrowego modelu terenu w badaniach geomorfologicznych. | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Miejsce geomorfologii wśród nauk o Ziemi. Rola procesów geologicznych w kształtowaniu rzeźby. | 2 |
T-W-2 | Stratygrafia czwarorzędu i kształtowanie się rzeźby w czwartorzędzie. Metody badań powierzchni Ziemi. | 2 |
T-W-3 | Procesy denudacyjne na stoku. Morfogenetyczna działalność rzek. | 2 |
T-W-4 | Niszcząca i budująca działalność lądolodów oraz wód lodowcowych. | 2 |
T-W-5 | Transport eoliczny oraz akumulacyjna działalność wiatru. Środowisko i czynniki kształtujące wybrzeże morskie. | 2 |
T-W-6 | Rzeźba antropogeniczna. Wpływ rzeźby terenu na kształtowanie się pokrywy glebowej. Rozwój głównych rysów rzeźby Pomorza w czwartorzędzie. | 2 |
12 | ||
laboratoria | ||
0 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 10 |
A-A-2 | Udział studenta w konsultacjach przedmiotowych | 10 |
A-A-3 | Samodzielne studiowanie zagadnień teoretycznych przekazanych na ćwiczeniach audytoryjnych oraz dokończenie projektów wykonywanych na ćwiczeniach | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 12 |
A-W-2 | Sudiowanie literatury | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 | ||
laboratoria | ||
0 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne) |
M-4 | Praca w grupach |
M-5 | Wykonywanie prostych projektów graficzych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Oceny cząstkowe przeprowadzane w trakcie realizacji zajęć, między innymi za aktywność i projekty własne studenta |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej na koniec zajęć podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C08_W01 Student potrafi rozpoznać i nazwać zjawiska kształtujące powierzchnię Ziemi. Student potrafi określić wpływ procesów gemorfologicznych na inne elementy przyrody ożywionej i nieożywionej. | OS_1A_W09, OS_1A_W02 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W07 | — | C-2 | T-A-1, T-A-2 | M-5, M-3, M-1, M-2 | S-2, S-1 |
OS_1A_C08_W02 Student potrafi zidentyfikować formy rzeźby terenu powstałe w wyniku działalności człowieka. Student jest wstanie wykazać wpływ działalności człowieka na rzebę terenu i powiązane z nią inne elemty środowiska przyrodniczego. | OS_1A_W09 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W07 | — | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-2 | M-2, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C08_U01 Student umie ocenić potencjalne warunki siedliskowe na podstawie nazw form terenu oraz procesów morfogenetycznych. Student potrafi określić wpływ rzeźby terenu na inne elementy środowiska przyrodniczego. Student umie sporządzić z zinterpretować przekrój hipsometryczny i geologiczny dowolnego fragmentu terenu Polski. | OS_1A_U05 | R1A_U04 | InzA_U03, InzA_U08 | C-2 | T-A-1, T-A-3, T-A-2 | M-5, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C08_K01 W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość powiązań, jakie istnieją między rzeźbą terenu a innymi elementami środowiska przyrodniczego oraz wie jakie skutki może przynieść nieprzemyslana esploatacja środowiska. | OS_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07 | — | C-2 | T-W-1 | M-5, M-2, M-4 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C08_W01 Student potrafi rozpoznać i nazwać zjawiska kształtujące powierzchnię Ziemi. Student potrafi określić wpływ procesów gemorfologicznych na inne elementy przyrody ożywionej i nieożywionej. | 2,0 | Student nie potrafi wymienić procesów kształtujących powierzchnie Ziemi oraz nie potrafi rozpoznać żadnej formy rzeźby terenu. Nie potrafi rozróżnić form erozyjnych od akumulacyjnych. Nie potarfi ustalić wysokości dowolnego punktu na mapie topograficznej. |
3,0 | Student wymienia podstawowe procesy kształtujące powierzchnie Ziemi oraz podaje przykładowe formy rzeźby terenu powstałe w wyniku działania tych procesów. Odróżnia formy erozyjne od akumulacyjnych. Potrafi ustalić wysokość kierując się warstwicami na mapie topograficznej. | |
3,5 | Student potrafi scharakteryzować wybrane procesy morfotwórcze oraz ocenić w podstawowym stopniu ich wpływ na obecny krajobraz naturalny. | |
4,0 | Student potrafi wymienić większość form rzeźby terenu, powiązać je z procesem morfogenetycznym oraz podać ich właściwości morfograficzne oraz sedymentologiczne. Swobodnie ustala dowolną wysokość na mapie oraz potrafi obliczyć nachylenie terenu. | |
4,5 | Student na wyrywki potrafi opisać morfologię, genezę i ewolucję większosci form i związanych z nimi osadów występujących w Polsce. W dobrym stopniu potrafi skojarzyć krajobraz morfogenetyczny z przeważającym sposobem użytkowania oraz z występującymi tam glebami. | |
5,0 | Student potrafi określić dowolną formę terenu po wymienieniu mu ich głównych cech, takich jak kształt, wielkość, wysokość i nachylenie zboczy, budowa geologiczna. Potrafi swobodnie powiązać krajobraz morfogenetyczny z pozostałymi cechami środowiska jak: potencjalna roślinność, gleby, warunki wodne, topoklimat itp. | |
OS_1A_C08_W02 Student potrafi zidentyfikować formy rzeźby terenu powstałe w wyniku działalności człowieka. Student jest wstanie wykazać wpływ działalności człowieka na rzebę terenu i powiązane z nią inne elemty środowiska przyrodniczego. | 2,0 | Student nie potrafi odróżnić form rzeźby terenu powstałych w sposób naturalny od tych, które stworzył człowiek. Nie rozumie na czym polega bezpośredni ora zpośredni wpływ działanlości człowieka na rzeźbe terenu. |
3,0 | Student potrafi podać nazwy form powstałych wskutek bezpośredniej działalności człowieka oraz wymienić przykłady zmian w rzeźbie terenu wywołanych wskutek pośredni (niezamierzony), ale myli pojęcia i nie ma pewności czy odpowiada poprawnie. | |
3,5 | Student potrafi podać przykłady form powstałych wskutek bezpośredniej działalności człowieka oraz wymienić przykłady zmian w rzeźbie terenu wywołanych wskutek pośredni (niezamierzony). Nie potrafi jednak wyjaśnić różnic pomiędzy nimi. | |
4,0 | Student potrafi podać przykłady form powstałych wskutek bezpośredniej działalności człowieka oraz wymienić przykłady zmian w rzeźbie terenu wywołanych wskutek pośredni (niezamierzony). Potrafi wyjaśnić podstawowe różnice pomiędzy nimi. | |
4,5 | Student zna wszystkie formy terenu powstałe wskutek antropogenicznej działalności człowieka (bezpośrednie i pośrednie). Potrafi objaśnić mechanizmy działania tych procesów. | |
5,0 | Student zna wszystkie formy terenu powstałe wskutek antropogenicznej działalności człowieka (bezpośrednie i pośrednie). Potrafi objaśnić mechanizmy działania tych procesów i dobrze posługuje się naukową terminologią. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C08_U01 Student umie ocenić potencjalne warunki siedliskowe na podstawie nazw form terenu oraz procesów morfogenetycznych. Student potrafi określić wpływ rzeźby terenu na inne elementy środowiska przyrodniczego. Student umie sporządzić z zinterpretować przekrój hipsometryczny i geologiczny dowolnego fragmentu terenu Polski. | 2,0 | Student nie potrafi powiązać warunkow siedliskowych z występujacymi formami terenu. Nie potrafi narysować przekroju hipsometrycznego ani odczytać danych z przekroju geologicznego. Nie wie jak oblicza się nachylenie terenu. |
3,0 | Student nie potrafi powiązać warunkow siedliskowych z występujacymi formami terenu, ale potrafi narysować przekrój hipsometryczny i odczytać dane o budowie geologicznej z przekroju geologicznego. Wie jak oblicza się nachylenie terenu. | |
3,5 | Student podejmuję próbę powiązania warunkow siedliskowych z najbardziej powszechnymi formami rzeźby terenu. Potrafi narysować przekrój hipsometryczny i odczytać dane o budowie geologicznej z przekroju geologicznego. Wie jak oblicza się nachylenie terenu. | |
4,0 | Potrafi narysować prosty przekrój hipsometryczny, przy wykorzystaniu mapy topograficznej. Umie powiązać warunki siedliskowe z większościa form rzeźby terenu. | |
4,5 | Potrafi narysować prosty przekrój hipsometryczny, przy wykorzystaniu mapy topograficznej i ustalić spadek terenu na dowolnie wskazanym odcinku. Zna symbole większość symboli stosowanych na mapach geologicznych i geomorfologicznych. Umie powiązać warunki siedliskowe z większościa form rzeźby terenu. | |
5,0 | Student umie ustalić potencjalne warunki siedliskowe na podstawie podanych mu nazw dowolnych form rzeźby terenu. Potrafi stworzyć przekój hipsometryczny przez dowolny obszar oraz poprawnie scharakteryzować budowę geologiczną na podstawie przekróju geologicznego kierując sie zawartymi tam symbolami. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C08_K01 W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość powiązań, jakie istnieją między rzeźbą terenu a innymi elementami środowiska przyrodniczego oraz wie jakie skutki może przynieść nieprzemyslana esploatacja środowiska. | 2,0 | Student nie potrafi uczestniczyć w pracy grupowej. Nie wykazuje sumienności i odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i ma niską świadomość powiązań pomiedzy rzeźbą terenu a innymi elementami środowiska przyrodniczego. |
3,0 | Student ma problemy w pracy grupowej. W minimalnym stopniu zdobywa wiedzę i ma niską świadomość powiązań pomiedzy rzeźbą terenu a innymi elementami środowiska przyrodniczego. | |
3,5 | Student potrafi uczestniczyć w pracy grupowej. Ma świadomość powiązań pomiedzy rzeźbą terenu a innymi elementami środowiska przyrodniczego, ale często myli pojęcia. | |
4,0 | Student potrafi uczestniczyć w pracy grupowej. Ma świadomość powiązań pomiedzy rzeźbą terenu a innymi elementami środowiska przyrodniczego, poprawnie posługuje się pojęciami stosowanymi w naukach o Ziemi. | |
4,5 | Student sumiennie uczestniczy w zajęciach. Chętnie udziela się w pracach grupowych. Posiada dużą świadomość wpływu rzeźby terenu na inne elementy środowiska przyrodniczego. | |
5,0 | Student sumiennie uczestniczy w zajęciach. Potrafi pracować w grupie, której najczęściej przewodzi. Posiada dużą świadomość wpływu rzeźby terenu na inne elementy środowiska przyrodniczego. Wykonuje wszystkie dodatkowe zadania (zadawane dla chętnych). |
Literatura podstawowa
- Klimaszewski Mieczysław, Geomorfologia, PWN, Warszawa, 1994, można korzystać z wydań poprzedzających i późniejszych
- Migoń Pitr, Geomorfologia, PWN, Warszawa, 2011
- Borówka Ryszard Kszysztof, Budowa Ziemi bez tajemnic, Kurpisz, Poznań, 2001, 1
Literatura dodatkowa
- Allen Philiip, Procesy kształtujące powierzchnię Ziemi, PWN, Warszawa, 2000