Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Przemysł spożywczy a ochrona środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przemysł spożywczy a ochrona środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Wójcik-Stopczyńska <Barbara.Wojcik-Stopczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawową wiedzę na temat wpływu różnych aspektów działalności człowieka na środowisko naturalne oraz sposobów ochrony poszczgólnych jego elementów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentowi wiedzy o technologiach stosowanych w podstawowych branżach przemysłu spożywczego i kierunkach oddziaływania procesów produkcyjnych na środowisko naturalne |
C-2 | Zaznajomienie studenta z możliwościami wprowadzania najlepszych dostępnych technik i zmian w procesach produkcyjnych oraz w gospodarce surowcami, produktami i odpadami poprodukcyjnymi, w celu ograniczenia skutków oddziaływania przemysłu spozywczego na środowisko |
C-3 | Zapoznanie studenta ze wskaźnikami zuzycia wody, potrzebami energetycznymi, rodzajem i wielkością emisji odpadów stałych, ścieków oraz zanieczyszczeniem powietrza przez przemysł spożywczy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ocena jakości i przydatności do przetwórstwa wybranych surowców roślinnych i zwierzęcych | 2 |
T-A-2 | Analiza produkcji wybranych artykułów spożywczych na tle obciążeń środowiska naturalnego | 6 |
T-A-3 | Analiza zapotrzebowania na wodę gospodarczą i technologiczną w wybranych branżach przemysłu spożywczego | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólna charakterystyka przemysłu spożywczego w Polsce, kierunków oddziaływania na środowisko i zadań dotyczących jego ochrony | 2 |
T-W-2 | Surowce roślinne i zwierzęce wykorzystywane w przmyśle spożywczym jako czynnik warunkujący sposób przerobu, kształtujący jakość i wydajność produktu | 1 |
T-W-3 | Charakterystyka procesów produkcyjnych w wybranych branżach przemysłu spożywczego i ich odziaływania na środowisko poprzez zużycie wody i energii oraz emisję odpadów stałych, scieków i zanieczyszczeń do atmosfery | 6 |
T-W-4 | Technologie proekologiczne w przemyśle spożywczym w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, zasobów energii oraz utylizacji odpadów | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | przygotowanie się do ćwiczeń | 10 |
A-A-3 | przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 15 |
A-A-4 | przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń | 8 |
A-A-5 | przygotowanie opisu działalności produkcyjnej i wpływu na środowisko przykładowego zakładu spożywczego | 15 |
A-A-6 | konsultacje | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | przygotowanie się i zaliczenie wykładów | 25 |
A-W-3 | studiowanie literatury uzupełniającej wykłady | 25 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja problemowa |
M-3 | Zespołowa lub samodzielna praca pod kierunkiem prowadzącego zajęcia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonania poleconych zadań |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O09-1_W01 Student ma wiedzę o kierunkach i skutkach oddziaływania przemysłu spożywczego na środowiska oraz o podstawowych sposobach jego ograniczenia. | OS_1A_W07 | R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O09-1_U01 Potrafi wskazać rodzaj zagrożeń i poziom obciążeń dla środowiska powodowanych przez poszczególne branże przemysłu spożywczego | OS_1A_U06 | R1A_U05 | InzA_U06, InzA_U07 | C-1, C-3 | T-W-3, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O09-1_K01 Ma świadomość konieczności podejmowania działań i zna środki minimalizujące oddziaływanie przemysłu spożywczego na środowisko | OS_1A_K06 | R1A_K06 | InzA_K01 | C-2 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O09-1_W01 Student ma wiedzę o kierunkach i skutkach oddziaływania przemysłu spożywczego na środowiska oraz o podstawowych sposobach jego ograniczenia. | 2,0 | |
3,0 | Student ma dostateczną wiedzę o kierunkach i skutkach oddziaływania przemyslu spożywczego na środowisko oraz o podstawowych sposobach jego ograniczenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O09-1_U01 Potrafi wskazać rodzaj zagrożeń i poziom obciążeń dla środowiska powodowanych przez poszczególne branże przemysłu spożywczego | 2,0 | |
3,0 | student potrafi w stopniu dostatecznym wskazać rodzaje zagrożeń i poziomy obciążeń dla środowiska powodowane przez zakłady poszczególnych branż przemysłu spozywczego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O09-1_K01 Ma świadomość konieczności podejmowania działań i zna środki minimalizujące oddziaływanie przemysłu spożywczego na środowisko | 2,0 | |
3,0 | student ma dostateczną świadomość konieczności podejmowania działań i wykorzystania środków umożliwiających zminimalizowanie wpływu zakładów przemysłu spożywczego na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Nawirska A., Szymański L., Gospodarka wodno-ściekowa w zakładach przemysłu spożywczego, Wyd. Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 2002
- Kumider J., Utylizacja odpadów przemysłu rolno-spożywczego. Aspekty towaroznawcze i ekologiczne, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań, 1996
- Wojdalski J., Domagała A., Kaleta A., Janus P., Energia i jej użytkowanie w przemyśle rolno-spożywczym, SGGw, Warszawa, 1998
- Pijanowski E., Dłużewski M., Dłużewska A., Jarczyk A., Przemysł spożyczy. Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Pielech-Przybylska K., Ochrona środowiska w przemysle spożywczym, Przemysł Spożywczy, 2006, 11, czasopismo
- Zander Z., Dajnowiec F., Zander L., Woda w przemyśle spożywczym, Przemysł Spożywczy, 2010, 11, 27-30