Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Użytki zielone w kształtowaniu i ochronie środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Użytki zielone w kształtowaniu i ochronie środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Henryk Czyż <Henryk.Czyz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Henryk Czyż <Henryk.Czyz@zut.edu.pl>, Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z zakresu morfologiii i biologii roślin oraz abiotycznych i biotycznych czynników siedliska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Chzrakterystyka użytków zielonych jako swoistych ekosystemów oraz udział człowieka w ich kształtowaniu. Rola użytków zielonych w kształtowaniu i ochronie środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Budowa morfologiczna traw i innych składników szaty roślinnej użytków zielonych. Biologia i fitochemia roślinności trawiastej. Rozpoznawanie traw w stanie bezkwiatostanowym. Rozpoznawanie traw w stanie kwiatostanowym. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja, charakterystyka i podział użytków zielonych. Przegląd ważniejszych zbiorowisk trawiastych w zależności od warunków siedliskowych. Waloryzacja użytków zielonych w kontekście funkcji: produkcyjnej, przyrodniczej, ekologicznej i rekreacyjnej. Metody zakładania i regeneracji użytków zielonych. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-A-2 | Praktyczne rozpoznawanie roślin trawiastych. | 10 |
A-A-3 | Konsultacje i przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-W-2 | Koncultacje | 2 |
A-W-3 | Studiowanie piśmiennictwa. | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca / wykład informacyhny. |
M-2 | Metoda praktyczna / pokaz, ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D09_W01 Posiada wiedzę w zakresie rozpoznawania i charakteryzowania grup roślin wchodzących w skład szaty roślinnej użytków zielonych. Posoada wiedzę z zakresu technoligii kształtowania szaty roślinnej użytków zielonych. | OS_1A_W07 | R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W05 | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
OS_1A_D09_W02 Posiada wiedzę z zakresu waloryzacji użytków zielonych w oparciu o warunki siedliskowe charakter szaty roślinnej. | OS_1A_W10 | R1A_W07 | InzA_W04 | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D09_U01 Student potrafi scharakteryzować rolę użytków zielonych w krajobrazie przyrodniczym, rolniczym i zurbanizowanym. | OS_1A_U04 | R1A_U03 | InzA_U01 | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
OS_1A_D09_U02 Student potrafi modyfikować użytki zielone w celu uzyskania zakładanych funkcji. | OS_1A_U06 | R1A_U05 | InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D09_K01 Przejawia wrażliwość w poszanowaniu ekosystemów trawiastych. | OS_1A_K04 | R1A_K04 | — | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D09_W01 Posiada wiedzę w zakresie rozpoznawania i charakteryzowania grup roślin wchodzących w skład szaty roślinnej użytków zielonych. Posoada wiedzę z zakresu technoligii kształtowania szaty roślinnej użytków zielonych. | 2,0 | Studen nie ma wiedzy z zakresu morfologii roślin użytków zielonych. |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę morfologii roślin użytków zielonych. | |
3,5 | Poziada wiedzę z zakresu rozpoznawania grup i gatunków roślin w zbiorowiskach łąkowych . | |
4,0 | Posiada wiedzę z zakresu rozpoznawania podstawowych gatunków roślin łąkowych w różnych siedliskach. | |
4,5 | Posiada wiedzę dotyczącą relacji między gatunkami roślin i warunkami siedlisk łąkowych.. | |
5,0 | Posiada wiedzę z zakresu waloryzacji użytków zielonych w oparciu o warunki siedliskowe i szatę roślinną. | |
OS_1A_D09_W02 Posiada wiedzę z zakresu waloryzacji użytków zielonych w oparciu o warunki siedliskowe charakter szaty roślinnej. | 2,0 | Nie ma wiedzy pozwalającej scharakteryzować gatunki roślin i siedliska łąkowe. |
3,0 | Ma podstawową wiedzy z zakresu prostych relacji między siedliskiem a szatą roślinną. | |
3,5 | Ma wiedzy pozwalającą charakteryzować siedliska w kontekście ich wpływu na szatę roślinną użytków zielonych.. | |
4,0 | Ma wiedzy z zakresu zbiorowisk roślinnych użytków zielonych w różnych warunkach siedliskowych.. | |
4,5 | Ma wiedzy pozwalającą określić gospodarcze i przyrodnicze funkcje użytków zielonych.. | |
5,0 | Ma wiedzy z zakresu waloryzacji użytków zielonych w kontekście wartości produkcyjnej, przyrodniczej, ekologicznej i rekreacyjnej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D09_U01 Student potrafi scharakteryzować rolę użytków zielonych w krajobrazie przyrodniczym, rolniczym i zurbanizowanym. | 2,0 | Nie potrafi scharakteryzować użytków zielonych. |
3,0 | Potrafi ogólnie scharakteryzować użytki zielone. | |
3,5 | Potrafi wskazać cechy charakterystyczne użytków zielonych w różnych warunkach siedliskowych. | |
4,0 | Potrafi wskazać znaczenie użytków zielonych w krajobrazie. | |
4,5 | Potrafi wskazać funkcje użytków zielonych w zróżnicowanym krajobrazie przyrodniczym i rolniczym. | |
5,0 | Potrafi wskazać znaczenie użytków zielonych w kształtowaniu funkcji różnych krajobrazów. | |
OS_1A_D09_U02 Student potrafi modyfikować użytki zielone w celu uzyskania zakładanych funkcji. | 2,0 | Nie potrafi charakteryzować i kształtować użytków zielonych. |
3,0 | Potrafi scharakteryzować szatę roślinną użytków zielonych. | |
3,5 | Potrafi wskazać przydatność użytków zielonych do różnych funkcji. | |
4,0 | Potrafi wskazać kierunek zmian szaty roślinnej użytków zielonych w zależności od oczekiwanych funkcji. | |
4,5 | Potrafi określić technologie modyfikujące użytki zielone w zależności od oczekiwanych funkcji. | |
5,0 | Potrafi opracować technologie zakładania i pielęgnacji użytków zielonych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D09_K01 Przejawia wrażliwość w poszanowaniu ekosystemów trawiastych. | 2,0 | Brak zainteresowania studenta stanem ekosystemów łąkowych. |
3,0 | Interesuje się szatą roślinną użytków zielonych. | |
3,5 | Wykorzystuje wiedzę z zakresu znajomości gatunków roślin użytków zielonych przy charakteryzowaniu ekosystemów pełniących różne funkcje. | |
4,0 | Wskazuje rolę gatunków roślin użytków zielonych jako elemantu środowiska przyrodniczego. | |
4,5 | Wykorzystuje wiedzę z zakresu znajomości szty roślinnej użytków zielonych do wykształcania wrażliwości społeczych względem ocheony środowiska. | |
5,0 | Włancza się w struktury społeczne działające na rzecz kształtowania i ochrony środowiska. |
Literatura podstawowa
- Rogalski Maciej, Łąkarstwo, KURPISZ, Poznań, 2004
- Czyż Henryk, Gos Andrzej, Kitczak Teodor, Trzaskoś Maria, Skrypt do ćwiczeń z łąkarstwa, AR Szczecin, Szczecin, 2008, wznowienie
Literatura dodatkowa
- Falkowski Marian, Trawy polskie, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1982