Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Europejska Sieć Ekologiczna - Natura 2000:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Europejska Sieć Ekologiczna - Natura 2000 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza w zakresie systematyki roślin i zwierząt, ekologii i ochrony przyrody. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy o zasadach wdrożenia i funkcjonowania europejskiego systemu Natura 2000. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zróżnicowanie fizjograficzne ostoi Natura 2000 na Pomorzu Zachodnim. Analiza Standardowych Formularzy Danych. | 1 |
T-A-2 | Flora chroniona w obrębie ostoi Natura 2000. | 2 |
T-A-3 | Fauna chroniona w obrębie ostoi Natura 2000. | 1 |
T-A-4 | Ochrona siedlisk przyrodniczych w systemie Natura 2000. | 2 |
T-A-5 | Uwarunkowania społeczne i gospodarcze związane z wdrażaniem sieci Natura 2000 w Polsce. | 2 |
T-A-6 | Sposoby rozwiązywania konfliktów związanych z wdrażaniem systemu Natura 2000. Kompensacje przyrodnicze. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Umocowania prawne systemu Natura 2000, dyrektywy Unii Europejskiej. kryteria delimitacji OSO i SOO. | 2 |
T-W-2 | Stan wdrożenia ostoi Natura 2000 w Polsce. Monitoring siedlisk. | 2 |
T-W-3 | Przegląd gatunków flory uwzględnionych w załącznikach do dyrektywy siedliskowej. Metody integracji danych przyrodniczych i geograficznych. | 2 |
T-W-4 | Siedliska przyrodnicze chronione w ramach Dyrektywy Siedliskowej. | 4 |
T-W-5 | Plany zarządzania ostojami Natura 2000. Plany zadań ochronnych. | 4 |
T-W-6 | Krajowe programy ochrony gatunków i siedlisk naturowych. Realizacja ochrony. | 4 |
T-W-7 | Znaczenie polskiego systemu Natura 2000 dla zachowania dziedzictwa przyrodniczego Europy. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie prezentacji na zadany temat | 8 |
A-A-3 | czytanie literatury przedmiotu | 5 |
A-A-4 | konsultacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | konsultacje | 6 |
A-W-3 | przygotowanie do pisemnego zaliczenia | 20 |
A-W-4 | zaliczenie pisemne | 2 |
A-W-5 | studiowanie literatury przedmiotu | 12 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenie przedmiotowe |
M-3 | przygotowanie referatu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena referatu na zadany temat |
S-3 | Ocena formująca: ocena sprawozdania z ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O05-2_W01 Zna zasady tworzenia obszarów Natura 2000. | OS_1A_W04 | R1A_W02 | InzA_W03 | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
OS_1A_O05-2_W02 Zna uwarunkowania przyrodnicze, gospodarcze i społeczne wynikające z utworzenia systemu Natura 2000. | OS_1A_W08 | R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W05 | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O05-2_U01 Potrafi rozpoznać gatunki zwierząt i roślin chronionych rozporządzeniami dyrektyw naturowych oraz identyfikować chronione siedliska przyrodnicze | OS_1A_U08 | R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09 | InzA_U06 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
OS_1A_O05-2_U02 Potrafi syntetyzować i interpretować dane geograficzne i przyrodnicze dotyczące obszarów Natura 2000 | OS_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U02 | InzA_U02 | C-1 | T-W-2, T-A-1 | M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O05-2_K01 Potrafi kompetentnie podjąć decyzję o optymalnych sposobach oceny i ochrony gatunków i siedlisk Natura 2000. | OS_1A_K05 | R1A_K05 | — | C-1 | T-W-6, T-A-4 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O05-2_W01 Zna zasady tworzenia obszarów Natura 2000. | 2,0 | |
3,0 | Zna ogólne zasady tworzenia obszarów Natura 2000 | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_O05-2_W02 Zna uwarunkowania przyrodnicze, gospodarcze i społeczne wynikające z utworzenia systemu Natura 2000. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi określić najważniejsze uwarunkowania przyrodnicze, gospodarcze i społeczne utworzenia obszaru Natura 2000 | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O05-2_U01 Potrafi rozpoznać gatunki zwierząt i roślin chronionych rozporządzeniami dyrektyw naturowych oraz identyfikować chronione siedliska przyrodnicze | 2,0 | |
3,0 | przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. NIe potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_O05-2_U02 Potrafi syntetyzować i interpretować dane geograficzne i przyrodnicze dotyczące obszarów Natura 2000 | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zestawić dane przyrodnicze, nie potrafi ich zinterpretować, nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O05-2_K01 Potrafi kompetentnie podjąć decyzję o optymalnych sposobach oceny i ochrony gatunków i siedlisk Natura 2000. | 2,0 | |
3,0 | potrafi wybrać właściwe metody waloryzacji i ochrony gatunków i siedlisk | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Makomska-Juchniewicz M., Tworek S. (red.), Ekologiczna sieć Natura 2000 - problem czy szansa?, Inst. Ochr. Przyr. PAN, Kraków, 2003, Inst. Ochr. Przyr. PAN, Kraków, 2003
- Ziarnek K., Piątkowska D. (red.), Wdrażanie europejskiej sieci ekologicznej Natura 2000 na przykładzie województwa zachodniopomorskiego., RDOŚ, Biuro Konserwacji Przyrody w Szczecinie, Szczecin, 2010
Literatura dodatkowa
- Herbich J. (red.), Poradniki ochrony siedlisk i gatunków - podręcznik metodyczny., Min. Środowiska, Warszawa, 2004
- RDOŚ w Szczecinie, Plany zadań ochronnych w pigułce na przykładzie obszarów Natura 2000 w województwie zachodniopomorskim, RDOŚ w Szczecinie, Szczecin, 2014