Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Metody referencyjne w badaniach środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody referencyjne w badaniach środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl>, Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,33zaliczenie
wykładyW3 20 2,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość zagadnień z chemii nieorganicznej i organicznej realizowanych w pierwszym semestrze
W-2Podstawowa znajomość matematyki oraz statystyki
W-3Znajomość obsługi komputera.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem nauczania przedmiotu jest przekazanie studentom wiadomości dotyczących metod referencyjnych stosowanych w ochronie środowiska, oraz wiadomości dotyczących podstawowych zagadnień związanych z walidacją metody analitycznej, procedurą analityczną oraz opracowywaniem i interpretowaniem wyników analiz.
C-2Zajęcia auytoryjne mają na celu nauczenie studentów samodzielnego wykonywania obliczeń i intepretacji różnorodnych pomiarów fizykochemicznych wykonywanych podczas rutynowych badań wybranych elementów środowiska naturalnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy obliczeń w analizie chemicznej,określanie objetości roztworów, sposoby wyrażania stężeń - zadania2
T-A-2Metody kalibracji w metodach instrumentalnych: metodakrzywej wzorcowej, metoda dodatku wzorca, metoda roztworów ograniczonych, metoda wzorca wewnetrznego - zadania4
T-A-3Walidacja metodyki analitycznej - przykłady4
10
wykłady
T-W-1Definicja: normy, metody referencyjnej, pomiaru. Statystyczna ocena wyników. Błędy w analizie chemicznej (błędy przypadkowe, błędy systematyczne, błędy metodyczne, błędy aparaturowe, błędy indywidualne, błędy grube).2
T-W-2Walidacja metod analitycznych, Czułość metody, Dokładność metody (wyznaczanie dokładności metody), Precyzja metody, Powtarzalność oznaczeń, Odtwarzalność oznaczeń, Krzywa kalibracji, Liniowość wskazań, Granica wykrywalności i oznaczalności, Stabilność, Odzysk analitu, Selektywność (specyficzność) metody4
T-W-3Akredytacja laboratoriów badawczych, certyfikacja zgodności, akredytacja. Polskie Centrum Akredytacji. norma PN-EN ISO/IEC 17025.4
T-W-4Wprowadzenie do analityki zanieczyszczeń, Proces analityczny, Metody procesu analitycznego, Podział metod wyodrębniania i oczyszczania analitów, Metody fizyczne zagęszczania związków chemicznych, Metody chemiczne zagęszczania analitów, Mineralizacja, Analiza specjacyjna, Ekstrakcja.5
T-W-5Metody analityczne w analizie środowiskowej - podsział. ( metody manualne, metody instrumentalne). Metody miareczkowe, Metody elektrochemiczne, Metody spektroskopowe, metody chromatograficzn5
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajeciach15
A-A-2Przygotowanie sie studenta do realizacji ćwiczeń5
A-A-3Wykonanie samodzielnie raportów z walidacji wybranych metod analitycznych.10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo studenta na wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie materiału wykładowego15
A-W-3Przygotowanie się studenta do zaliczenia wykładów15
A-W-4Konsultacje10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników z realizowanych ćwiczeń

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów w formie testowej lub pytań otwartych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału z ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdań z wykonanych samodzielnie obliczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O06-1_W01
Posiada wiedzę dotyczącą podstawowych metod referencyjnych stosowanych w analizie środowiska naturalnego. Posiada wiedzę dotyczącą procesu analitycznego oraz zasad walidacji metod analitycznych. Zna podstawowye metody kalibracji i obliczeń stosowanych w analizie środowiskowej.
OS_1A_W02, OS_1A_W03, OS_1A_W06R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O06-1_U01
Student posiada umiejetność samodzielnego opracowania wyników różnorodnych pomiarów fizykochemicznych oraz ich interpretacji.
OS_1A_U01, OS_1A_U04, OS_1A_U05R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U08C-2, C-1T-A-3, T-A-2M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O06-1_K01
Potrafi pracować w zespole, myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
OS_1A_K02, OS_1A_K05, OS_1A_K07R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K08InzA_K02C-2T-A-3, T-A-2M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O06-1_W01
Posiada wiedzę dotyczącą podstawowych metod referencyjnych stosowanych w analizie środowiska naturalnego. Posiada wiedzę dotyczącą procesu analitycznego oraz zasad walidacji metod analitycznych. Zna podstawowye metody kalibracji i obliczeń stosowanych w analizie środowiskowej.
2,0
3,0Posiada dostateczną wiedzę dotyczącą podstawowych metod referencyjnych stosowanych w analizie środowiska naturalnego. Posiada dostateczną wiedzę dotyczącą procesu analitycznego oraz zasad walidacji metod analitycznych. Zna w stopniu dostatecznym metody kalibracji i obliczeń stosowanych w analizie środowiskowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O06-1_U01
Student posiada umiejetność samodzielnego opracowania wyników różnorodnych pomiarów fizykochemicznych oraz ich interpretacji.
2,0
3,0Dostateczna umiejetność samodzielnego opracowania różnorodnych pomiarów fizykochemicznych oraz ich interpretacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O06-1_K01
Potrafi pracować w zespole, myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
2,0
3,0Dostateczne zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie polecen osób prowadzacych zajecia. Dostateczna współpraca w zespole.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 1997
  2. Kocjan R., Podrecznik dla studentów. Analiza Instrumentalna., PZWL, Warszawa, 2002
  3. Stepnowski P., Synak E.,Szafranek B., Kaczyński Z., Monitoring i analityka zanieczyszczeń w środowisku, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2010, skrypt on-line
  4. Witkiewicz Z., Podstawy chromatografii, WNT, Warszawa, 2001
  5. Zielinski W., Rajca A. (red), Metody spektroskopowe, WNT, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Cyganski A., Krostek J., Ptaszynski B., Obliczenia z chemicznych i instrumentalnych metod analizy, Politechnika Łódzka, Łódz, 1996
  2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ŚRODOWISKA, w sprawie dokonywania oceny poziomów substancji w powietrzu, wodzie, glebach, ściekach, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy obliczeń w analizie chemicznej,określanie objetości roztworów, sposoby wyrażania stężeń - zadania2
T-A-2Metody kalibracji w metodach instrumentalnych: metodakrzywej wzorcowej, metoda dodatku wzorca, metoda roztworów ograniczonych, metoda wzorca wewnetrznego - zadania4
T-A-3Walidacja metodyki analitycznej - przykłady4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja: normy, metody referencyjnej, pomiaru. Statystyczna ocena wyników. Błędy w analizie chemicznej (błędy przypadkowe, błędy systematyczne, błędy metodyczne, błędy aparaturowe, błędy indywidualne, błędy grube).2
T-W-2Walidacja metod analitycznych, Czułość metody, Dokładność metody (wyznaczanie dokładności metody), Precyzja metody, Powtarzalność oznaczeń, Odtwarzalność oznaczeń, Krzywa kalibracji, Liniowość wskazań, Granica wykrywalności i oznaczalności, Stabilność, Odzysk analitu, Selektywność (specyficzność) metody4
T-W-3Akredytacja laboratoriów badawczych, certyfikacja zgodności, akredytacja. Polskie Centrum Akredytacji. norma PN-EN ISO/IEC 17025.4
T-W-4Wprowadzenie do analityki zanieczyszczeń, Proces analityczny, Metody procesu analitycznego, Podział metod wyodrębniania i oczyszczania analitów, Metody fizyczne zagęszczania związków chemicznych, Metody chemiczne zagęszczania analitów, Mineralizacja, Analiza specjacyjna, Ekstrakcja.5
T-W-5Metody analityczne w analizie środowiskowej - podsział. ( metody manualne, metody instrumentalne). Metody miareczkowe, Metody elektrochemiczne, Metody spektroskopowe, metody chromatograficzn5
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajeciach15
A-A-2Przygotowanie sie studenta do realizacji ćwiczeń5
A-A-3Wykonanie samodzielnie raportów z walidacji wybranych metod analitycznych.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo studenta na wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie materiału wykładowego15
A-W-3Przygotowanie się studenta do zaliczenia wykładów15
A-W-4Konsultacje10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O06-1_W01Posiada wiedzę dotyczącą podstawowych metod referencyjnych stosowanych w analizie środowiska naturalnego. Posiada wiedzę dotyczącą procesu analitycznego oraz zasad walidacji metod analitycznych. Zna podstawowye metody kalibracji i obliczeń stosowanych w analizie środowiskowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W02Zna metody matematyczne oraz metody badania podstawowych wielkości fizycznych stosowane w naukach o środowisku Zna właściwości pierwiastków oraz wybranych związków organicznych i nieorganicznych. Zna podstawowe prawa chemiczne
OS_1A_W03Rozróżnia parametry statystyczne służące do opisu zjawisk i procesów zachodzących w środowisku
OS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zajęcia auytoryjne mają na celu nauczenie studentów samodzielnego wykonywania obliczeń i intepretacji różnorodnych pomiarów fizykochemicznych wykonywanych podczas rutynowych badań wybranych elementów środowiska naturalnego.
C-1Celem nauczania przedmiotu jest przekazanie studentom wiadomości dotyczących metod referencyjnych stosowanych w ochronie środowiska, oraz wiadomości dotyczących podstawowych zagadnień związanych z walidacją metody analitycznej, procedurą analityczną oraz opracowywaniem i interpretowaniem wyników analiz.
Treści programoweT-W-1Definicja: normy, metody referencyjnej, pomiaru. Statystyczna ocena wyników. Błędy w analizie chemicznej (błędy przypadkowe, błędy systematyczne, błędy metodyczne, błędy aparaturowe, błędy indywidualne, błędy grube).
T-W-2Walidacja metod analitycznych, Czułość metody, Dokładność metody (wyznaczanie dokładności metody), Precyzja metody, Powtarzalność oznaczeń, Odtwarzalność oznaczeń, Krzywa kalibracji, Liniowość wskazań, Granica wykrywalności i oznaczalności, Stabilność, Odzysk analitu, Selektywność (specyficzność) metody
T-W-3Akredytacja laboratoriów badawczych, certyfikacja zgodności, akredytacja. Polskie Centrum Akredytacji. norma PN-EN ISO/IEC 17025.
T-W-4Wprowadzenie do analityki zanieczyszczeń, Proces analityczny, Metody procesu analitycznego, Podział metod wyodrębniania i oczyszczania analitów, Metody fizyczne zagęszczania związków chemicznych, Metody chemiczne zagęszczania analitów, Mineralizacja, Analiza specjacyjna, Ekstrakcja.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników z realizowanych ćwiczeń
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału z ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdań z wykonanych samodzielnie obliczeń
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów w formie testowej lub pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada dostateczną wiedzę dotyczącą podstawowych metod referencyjnych stosowanych w analizie środowiska naturalnego. Posiada dostateczną wiedzę dotyczącą procesu analitycznego oraz zasad walidacji metod analitycznych. Zna w stopniu dostatecznym metody kalibracji i obliczeń stosowanych w analizie środowiskowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O06-1_U01Student posiada umiejetność samodzielnego opracowania wyników różnorodnych pomiarów fizykochemicznych oraz ich interpretacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U04Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i przemysłowej, potrafi przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
OS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zajęcia auytoryjne mają na celu nauczenie studentów samodzielnego wykonywania obliczeń i intepretacji różnorodnych pomiarów fizykochemicznych wykonywanych podczas rutynowych badań wybranych elementów środowiska naturalnego.
C-1Celem nauczania przedmiotu jest przekazanie studentom wiadomości dotyczących metod referencyjnych stosowanych w ochronie środowiska, oraz wiadomości dotyczących podstawowych zagadnień związanych z walidacją metody analitycznej, procedurą analityczną oraz opracowywaniem i interpretowaniem wyników analiz.
Treści programoweT-A-3Walidacja metodyki analitycznej - przykłady
T-A-2Metody kalibracji w metodach instrumentalnych: metodakrzywej wzorcowej, metoda dodatku wzorca, metoda roztworów ograniczonych, metoda wzorca wewnetrznego - zadania
Metody nauczaniaM-2Samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników z realizowanych ćwiczeń
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału z ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdań z wykonanych samodzielnie obliczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Dostateczna umiejetność samodzielnego opracowania różnorodnych pomiarów fizykochemicznych oraz ich interpretacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O06-1_K01Potrafi pracować w zespole, myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
OS_1A_K05W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Pracuje samodzielnie i w zespole
OS_1A_K07Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zajęcia auytoryjne mają na celu nauczenie studentów samodzielnego wykonywania obliczeń i intepretacji różnorodnych pomiarów fizykochemicznych wykonywanych podczas rutynowych badań wybranych elementów środowiska naturalnego.
Treści programoweT-A-3Walidacja metodyki analitycznej - przykłady
T-A-2Metody kalibracji w metodach instrumentalnych: metodakrzywej wzorcowej, metoda dodatku wzorca, metoda roztworów ograniczonych, metoda wzorca wewnetrznego - zadania
Metody nauczaniaM-2Samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników z realizowanych ćwiczeń
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena sprawozdań z wykonanych samodzielnie obliczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Dostateczne zdyscyplinowanie w czasie pracy w laboratorium. Wykonywanie polecen osób prowadzacych zajecia. Dostateczna współpraca w zespole.
3,5
4,0
4,5
5,0