Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | OS_1A_O06-2_W01 | Student zna i rozumie zagadnienia związane z procesami biochemicznymi zachodzącymi w glebie oraz potrafi omówić wykorzystanie testów enzymatycznych w ocenie jakości środowiska glebowego |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | OS_1A_W08 | Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska. |
---|
OS_1A_W05 | Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska.
Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_W01 | ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_W03 | ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1A_W05 | wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka |
R1A_W06 | ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W01 | ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
---|
InzA_W05 | zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Student posiada umiejętność opisu znaczenia procesów biochemicznych zachodzących w glebie w krążeniu pierwiastków w środowisku |
---|
C-2 | Student ma zdolność interpretacji wyników testów enzymatycznych w ocenie wpływu różnych ksenobiotyków na środowisko glebowe |
C-3 | Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi metodami oznaczania aktywności enzymatycznej gleb |
C-4 | Student rozumie znaczenie drobnoustrojów i wydzialanych przez nie enzymów w kształtowaniu żyzności gleby |
Treści programowe | T-A-4 | Metody oznaczania aktywności enzymów biorących udział w przemianach związków azotu w glebie |
---|
T-A-2 | Metody oznaczania aktywności oksydoreduktaz w glebie |
T-A-3 | Metody oznaczania aktywności enzymów biorących udział w przemianach związków fosforu w glebie |
T-A-1 | Kwasy nukleinowe jako cząstki sygnalizacyjne w glebach |
T-W-8 | Rodzaje detoksykacji ksenobiotyków w glebie. Rozkład węglowodorów |
T-W-1 | Gleba jako środowisko życia i aktywności organizmów. Organizmy glebowe. Badania biochemiczne gleb. |
T-W-6 | Przemiany biochemiczne zwiazków fosforu oraz związków siarki w glebie. Mikrobiologiczne przemiany metali ciężkich |
T-W-2 | Występowanie i rozmieszczenie organizmów glebowych. Cykl krążenia węgla. Związki cukrowe i polifenolowe w glebie. |
T-W-9 | Bioremediacja gleb - podłoże biochemiczne |
T-W-3 | Obieg glebowej substancji organicznej. |
T-W-5 | Przemiany biochemiczne związków azotowych w glebie |
T-W-7 | Losy ksenobiotyków w glebie. Podatność zanieczyszczeń na biodegradację. |
T-W-10 | Oddziaływanie zanieczyszczeń na procesy biochemiczne w glebie. Multiparametryczne wskaźniki jakości gleby. |
Metody nauczania | M-1 | Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu |
---|
M-2 | Praca grupowa na bazie otrzymanych wyników oraz właściwa ich interpretacja |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe zagadnienia związane z procesami biochemicznymi zachodzącymi w glebie |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |