Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Gospodarka wodna regionu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka wodna regionu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Gospodarki Wodnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Hydrologia |
W-2 | Meteorologia i klimatologia |
W-3 | Matematyka - statystyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z organizacją gospodarki wodnej w Polsce |
C-2 | Sposoby gospodarowania wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych i z niedoborami wody |
C-3 | Sposoby ochrony przed zjawiskami ekstremanlymi (powodzie, susze) |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ramowa Dyrektywa Wodna- realizacja w Polsce. Działalność RZGW szczecin. Dyrektywa Powodziowa i Azotanowa | 3 |
T-A-2 | Określenie zasobów wodnych wybranej zlewni | 3 |
T-A-3 | Rozdział zasobów wodnych między użytkowników | 2 |
T-A-4 | Wyznaczenie strategii odnowy (renowacji) wody w jeziorach woj. zachodniopomorskiego | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cele i założenia gospodarki wodne. Polityka zrównoważonego rozwoju a gospodarka wodna | 2 |
T-W-2 | Strategia gospodarki wodnej do roku 2030 | 2 |
T-W-3 | Zarządzanie zasobami wodnymi, zasoby wodne, czynniki wpływające na zasoby wodne. | 2 |
T-W-4 | Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Przyczyny nadmiernego uwilgotnienia. Sposoby regulowania stosunków wodnych na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Odwodnienia za pomocą rowów, drenowanie. | 4 |
T-W-5 | Sposoby gospodarowania wodą na terenach w warunkach niedoboru wody. Cele i funkcje nawodnień. Systemy nawadniające. | 4 |
T-W-6 | Systemy wodno-gospodarcze i ich funkcjonowanie | 2 |
T-W-7 | Kryteria gospodarowania zasobami wodnymi. | 2 |
T-W-8 | Powodzie i wezbrania, ochrona czystości wód | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć, do sprawdzianów wejściowych (trzech) | 3 |
A-A-3 | Przygotowanie do ćwiczeń, zebranie materiałów z zakresu hydrologii. | 6 |
A-A-4 | Konsultacje | 4 |
A-A-5 | Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego przedmiotu. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie prezentacji końcowej zaliczającej wykłady | 15 |
A-W-3 | konsultacje | 10 |
A-W-4 | Studiowanie literaturybranżowej | 10 |
A-W-5 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne. |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem danych hydrologicznych |
M-4 | Seminarium - prezentacja własnych opracowań |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Dwa sprawdziany z wiadomości z ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające treści programowe wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O08-1_W01 objaśnia i wylicza zasoby wodne w zlewni, zna przyczyny i skutki nadmiaru i niedoboru wody w środowisku przyrodniczym, w różnych systemach wodno-gospodarczych | OS_1A_W06 | R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W02 | C-2, C-3 | T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O08-1_U01 potrafi korzystać z dostępnych źródeł danych hydrologicznych i je analizować | OS_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U02 | InzA_U02 | C-1, C-2, C-3 | T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-W-4, T-W-7, T-W-3 | M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O08-1_K01 Studen ma świadomość wpływu gospodarki wodnej na środowisko przyrodnicze a szczególnie rolnictwo regionu (zjawiska ekstremalne), aktywnie uczestniczy w konsultacjach społecznych związanych z działaniami w gospodarce wodnej regionu | OS_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-4, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O08-1_W01 objaśnia i wylicza zasoby wodne w zlewni, zna przyczyny i skutki nadmiaru i niedoboru wody w środowisku przyrodniczym, w różnych systemach wodno-gospodarczych | 2,0 | |
3,0 | Student ma ograniczoną wiedzę na temat gospodarki wodnej, zna przyczyny braku równowagi wodnej w środowisku przyrodniczym, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O08-1_U01 potrafi korzystać z dostępnych źródeł danych hydrologicznych i je analizować | 2,0 | |
3,0 | Student w ograniczony sposób wykorzystuje dostępne źródła danych hydrologicznych (roczniki) i ma kłopoty z ich analizą, w ograniczonym stopniu wykorzystuje literaturę przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O08-1_K01 Studen ma świadomość wpływu gospodarki wodnej na środowisko przyrodnicze a szczególnie rolnictwo regionu (zjawiska ekstremalne), aktywnie uczestniczy w konsultacjach społecznych związanych z działaniami w gospodarce wodnej regionu | 2,0 | |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu ocenia relacje zachodzące pomiędzy gospodarką wodną a środowiskiem przyrodniczym, zwłaszcza dotyczącą rolnictwa regionu, | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Szpindor A., Piotrowski J., Gospodarka wodna, PWN, Warszawa, 1986
- Ciepielowski A., Podstawy gospodarowania wodą, Wyd. SGGW, Warszawa, 1998
- Praca zbiorowa, Stan i wykorzystanie zasobów wód powierzchniowych w Polsce., IMGW, Kraków, 1996
- praca zb. red nauk. Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich, Falenty IMUZ, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Warszawa, 2009, I
Literatura dodatkowa
- Gospodarka wodna, Wiadomości Melioracyjne i Łąkarskie - czasopisma, SITWM NOT, Warszawa, 2012
- strony www KZGW i RZGW w Polsce, 2011, strony Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej i Regionalnych Zarządów