Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Gleby świata:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gleby świata | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>, Adam Sammel <Adam.Sammel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu gleboznawstwa oraz geografii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z zasobami, zróżnicowaniem typologicznym, genezą oraz właściwościami i systematyką gleb świata |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Porównanie podziału materiału glebowego na frakcje i grupy granulometryczne według zasad stosowanych w polskim i międzynarodowym gleboznawstwie. | 2 |
T-A-2 | Omówienie międzynarodowej systematyki gleb WRB i zstosowanie jej w pracy z monolitami glebowymi. Porównanie Systematyki gleb Polski i gleb świata wg WRB | 8 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wystepowanie i ogólna charakterystyka stref glebowych (kilimatyczno-glebowych). Omówienie najważniejszych czynników glebotwórczych, ze szczególnym uwzględnieniem strefowości klimatyczno-roślinnej jako istotnych czynników decydujących o zmienności pokrywy glebowej świata | 2 |
T-W-2 | Charakterystyka gleb pasa polarnego (chłodnego): gleby obszaru arktycznego, gleby obszaru tundrowego | 2 |
T-W-3 | Gleby pasa borealnego (umiarkowanie chłodnego): gleby marzłociowej strefy tajgi, gleby bezmarzłociowej strefy tajgi | 2 |
T-W-4 | Gleby pasa subborealnego (umiarkowanie ciepłego): Gleby strefy wilgotnej, gleby strefy przejściowej, gleby strefy suchej | 2 |
T-W-5 | Gleby pasa subtropikalnego (podzwrotnikowego): gleby strefy wilgotnej, gleby strefy przejściowej, gleby strefy suchej | 2 |
T-W-6 | Gleby pasa tropikalnego: gleby strefy wilgotnej, gleby strefy przejściowej, gleby strefy suchej | 2 |
T-W-7 | Gleby śródstrefowe | 2 |
T-W-8 | Struktura użytkowania gleb na kontynentach | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 10 |
A-A-2 | Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-4 | konsultacje | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne |
M-3 | Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów glebowych według sytematyki World Reference Base for Soil Resources (WRB) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O13-1_W01 W zakresie wiedzy student potrafi: zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu genezy właściwości i rozmieszczenia gleb świata; opisać cechy morfologiczne i okreslić przynależność systematyczną gleb wg międzynarodowej systematyki gleb WRB | OS_1A_W09, OS_1A_W11 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-4, M-3, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O13-1_U01 Student potrafi samodzielnie określić skład granulometryczny i opisać cechy morfologiczne gleb, a następnie dokonać klasyfikacji wg międzynarodowej systematyki gleb WRB | OS_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U02 | InzA_U02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-4, M-3, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O13-1_K01 Zrozumienie podstawowych procesów glebotwórczych w powiązaniu ze strefami klimatyczno-glebowymi. Zdobycie umiejętności klasyfikacji gleb wg międzynarodowego sytemu klasyfikacji gleb WRB | OS_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-4, M-3, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O13-1_W01 W zakresie wiedzy student potrafi: zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu genezy właściwości i rozmieszczenia gleb świata; opisać cechy morfologiczne i okreslić przynależność systematyczną gleb wg międzynarodowej systematyki gleb WRB | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O13-1_U01 Student potrafi samodzielnie określić skład granulometryczny i opisać cechy morfologiczne gleb, a następnie dokonać klasyfikacji wg międzynarodowej systematyki gleb WRB | 2,0 | |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O13-1_K01 Zrozumienie podstawowych procesów glebotwórczych w powiązaniu ze strefami klimatyczno-glebowymi. Zdobycie umiejętności klasyfikacji gleb wg międzynarodowego sytemu klasyfikacji gleb WRB | 2,0 | |
3,0 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bednarek R., Charzyński P., Kabała C., Klasyfikacja zasobów glebowych świata 2006, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2009
- Zawadzki S., Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa, 2004