Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | OS_1A_O13-1_K01 | W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | OS_1A_K01 | Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. |
---|
OS_1A_K02 | Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych |
OS_1A_K06 | Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska.
Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_K01 | rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie |
---|
R1A_K02 | potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role |
R1A_K03 | potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania |
R1A_K04 | prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu |
R1A_K06 | ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska |
R1A_K07 | ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu |
R1A_K08 | potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_K01 | ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z możliwością oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów. |
---|
Treści programowe | T-W-4 | Biomonitoring gleb. |
---|
T-W-1 | Ekologiczne podstawy bioindykacji. Metody bioindykacyjne i chemiczne w badaniach monitoringowych. Rośliny jako biowskaźniki i biomonitory. |
T-W-9 | Zastosowanie glonów do monitoringu i oceny zanieczyszczenia wód powierzchniowych. |
T-W-3 | Biomonitoring atmosfery. Zastosowanie roślin niższych i wyższych (porostów, mchów, drzew iglastych ) w ocenie skażeń atmosfery dwutlenkiem siarki i fluorem. Odczyn kory drzew jako wskaźnik zakwaszenia środowiska. |
T-W-2 | Cechy dobrych bioindykatorów. Ocena stanu środowiska na podstawie występowania specyficznych gatunków oraz zmian ilościowych składników biocenozy |
T-W-6 | Biomonitoring skażeń środowiska wodnego. Testy biologiczne do wykrywania skażeń wody. |
T-W-8 | Testy z wykorzystaniem organizmów roślinnych i zwierzęcych (Lemna, Daphnia magna) do oceny skażeń środowiska wodnego. |
T-W-5 | Wykorzystanie ssaków do biomonitorigu skażenia środowiska metalami cięzkimi, WWA, pestycydami |
T-W-7 | Wykorzystanie ptaków do biomonitorigu skażenia środowiska metalami ciężkimi, WWA, pestycydami |
T-W-10 | Makrofitowa ocena czystości wód. Zaliczenie wykładów. |
T-A-3 | Biomonitoring ozonu |
T-A-7 | Testy z wykorzystaniem organizmów zwierzęcych (Daphnia magna) do oceny skażeń środowiska wodnego. Zaliczenie ćwiczeń. |
T-A-6 | Biomonioring skażeń środowiska wodnego - testy saprobów |
T-A-2 | Biomonitoring fluoru przy użyciu roślin niższych i wyższych |
T-A-1 | Biomonitoring dwutlenku siarki przy użyciu roślin niższych i wyższych. Zastosowanie skali porostowej do oceny środowiska w miejscu zamieszkania - projekt. |
T-A-4 | Ocena skażenia gleb metalami ciężkimi. Dżdżownice jako wskaźniki skażenia środowiska pestycydami i metalami ciężkimi. |
T-A-5 | Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia środowiska glebowego |
Metody nauczania | M-7 | Anegdota |
---|
M-5 | Praca w grupach |
M-2 | Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora |
M-3 | Wykład problemowy |
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne) |
M-6 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposób oceny | S-3 | Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji - pod względem merytorycznym oraz wizualnym |
---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy zespołowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |