Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)

Sylabus przedmiotu Chemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl>, Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 12 2,00,59zaliczenie
laboratoriaL1 15 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z chemii nieorganicznej i organicznej z zakresu szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi reakcjami i zjawiskami chemicznymi.
C-2Zapoznanie studentów z właściwosciami wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych.
C-3Nabycie przez studentów umiejetności pracy w laboratorium chemicznym w zakresie analizy jakościowej i ilościowej zwiazków chemicznych.
C-4Nabycie przez studentów umiejetności wykonywania obliczeń chemicznych.
C-5Nabycie przez studentów umiejetności interpretacji i opracowywania wyników analiz chemicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Technika pracy w laboratorium chemicznym. Wykonywanie reakcji.2
T-L-2Elementy analizy jakościowej. Reakcje charakterystyczne wybranych kationów i anionów. Identyfikacja soli prostych.6
T-L-3Elementy analizy ilościowej. Obliczenia stechiometryczne. Acydymetria. Redoksometria. Kompleksometria.7
15
wykłady
T-W-1Budowa atomu, układ okresowy pierwiastków2
T-W-2Wiazania chemiczne. Wpływ wiazania na własciwosci zwiazku. Typy reakcji chemicznych. Kataliza chemiczna. Reakcje utlenienia i redukcji.3
T-W-3Roztwory i zjawiska zachodzace w roztworach. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów.3
T-W-4Budowa i własciwosci wybranych grup zwiazków organicznych jedno i wielofunkcyjnych: alkany, alkeny, alkiny, weglowodory aromatyczne, zwiazki heterocykliczne, alkohole, aminy, aldehydy i ketony, kwasy karboksylowe, hydroksykwasy, aminokwasy, białka, weglowodany, tłuszcze.4
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do ćwiczen.15
A-L-2Przygotowanie do sprawdzianów i kolokwiów.20
A-L-3Dokończenie w domu sprawozdań z ćwiczen.15
A-L-4Udział w konsultacjach.10
60
wykłady
A-W-1Przygotowanie do zaliczenia wykładów.30
A-W-2Udział w konsultacjach.10
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Metody problemowe (rozwiazywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje).
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie reakcji i analiz).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie samodzielnie wykonanej analizy - sprawozdanie
S-2Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczen.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_B02_W01
Posiada wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzacych w otoczeniu i potrafi je jakościowo i ilościowo opisac przy pomocy reakcji chemicznych i obliczeń stechiometrycznych. Zna podstawowe właściwosci wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych. Potrafi przewidzieć kierunki przemian zwiazków chemicznych oraz ocenić wpływ tych przemian na środowisko.
OZE_1A_W01R1A_W01InzA_W02C-1, C-2, C-5T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-4, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_B02_U01
Student zna technike pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje oznaczenia z analizy jakosciowej i ilosciowej (np. oznacza chemiczny skład roslin). Potrafi opracowac i zinterpretowac wyniki analiz chemicznych.
OZE_1A_U06R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U07C-3, C-4, C-5T-L-1, T-L-2, T-L-3M-3, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_B02_K01
Potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób przedsiebiorczy.
OZE_1A_K02R1A_K01, R1A_K07InzA_K02C-3, C-4, C-5T-L-1, T-L-2, T-L-3M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_B02_W01
Posiada wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzacych w otoczeniu i potrafi je jakościowo i ilościowo opisac przy pomocy reakcji chemicznych i obliczeń stechiometrycznych. Zna podstawowe właściwosci wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych. Potrafi przewidzieć kierunki przemian zwiazków chemicznych oraz ocenić wpływ tych przemian na środowisko.
2,0
3,0Student ma niewielką wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, potrafi pisać proste reakcje chemiczne i wykonuje proste obliczenia stechiometryczne, zna w wąskim zakresie właściwości wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_B02_U01
Student zna technike pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje oznaczenia z analizy jakosciowej i ilosciowej (np. oznacza chemiczny skład roslin). Potrafi opracowac i zinterpretowac wyniki analiz chemicznych.
2,0
3,0Student zna ogólnie technikę pracy w laboratorium chemicznym. Umie samodzielnie wykonać analizę, ale jest ona czasami obarczona błedami. Potrafi opracować i zinterpretować wyniki analizy, ale czasami popełnia przy tym błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_B02_K01
Potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób przedsiebiorczy.
2,0
3,0Student pracuje w zespole, ale nie jest przedsiębiorczy, niektóre polecenia wykonuje bezmyślnie i naogół nasladuje innych studentów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. LL. Jones, P.W. Atkins, Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 2006
  2. Szperlinski Z., Chemia w ochronie i inzynierii srodowiska. Cz. I-III, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2011
  3. Bielański A., Podstawy chemii nieorganicznej tom 1, 2, PWN, Warszawa, 2010
  4. P. Mastalerz, Chemia organiczna, Wydawnictwo Chemiczne, Warszawa, 2000
  5. Morrison R.T., Boyd R.N.,, Chemia organiczna Tom 1 i 2., Chemia organiczna T. 1i 2., PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Ufnalski W., Podstawy obliczen chemicznych z programami komputerowymi, WNT, Warszawa, 1999
  2. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 1997

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Technika pracy w laboratorium chemicznym. Wykonywanie reakcji.2
T-L-2Elementy analizy jakościowej. Reakcje charakterystyczne wybranych kationów i anionów. Identyfikacja soli prostych.6
T-L-3Elementy analizy ilościowej. Obliczenia stechiometryczne. Acydymetria. Redoksometria. Kompleksometria.7
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa atomu, układ okresowy pierwiastków2
T-W-2Wiazania chemiczne. Wpływ wiazania na własciwosci zwiazku. Typy reakcji chemicznych. Kataliza chemiczna. Reakcje utlenienia i redukcji.3
T-W-3Roztwory i zjawiska zachodzace w roztworach. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów.3
T-W-4Budowa i własciwosci wybranych grup zwiazków organicznych jedno i wielofunkcyjnych: alkany, alkeny, alkiny, weglowodory aromatyczne, zwiazki heterocykliczne, alkohole, aminy, aldehydy i ketony, kwasy karboksylowe, hydroksykwasy, aminokwasy, białka, weglowodany, tłuszcze.4
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do ćwiczen.15
A-L-2Przygotowanie do sprawdzianów i kolokwiów.20
A-L-3Dokończenie w domu sprawozdań z ćwiczen.15
A-L-4Udział w konsultacjach.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie do zaliczenia wykładów.30
A-W-2Udział w konsultacjach.10
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_B02_W01Posiada wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzacych w otoczeniu i potrafi je jakościowo i ilościowo opisac przy pomocy reakcji chemicznych i obliczeń stechiometrycznych. Zna podstawowe właściwosci wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych. Potrafi przewidzieć kierunki przemian zwiazków chemicznych oraz ocenić wpływ tych przemian na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W01ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki i statystyki matematycznej, obejmującą między innymi analizę funkcji jednej i wielu zmiennych, rachunek macierzowy, rachunek wektorowy, elementy rachunku różniczkowego i całkowego oraz elementy opisu struktury zbiorowości statystycznej, estymatory oraz podstawowe metody wnioskowania statystycznego, przydatną do: 1) opisu zjawisk fizycznych, 2) rozwiązywania zadań inżynierskich, 3) analizy danych doświadczalnych i wyciągania z nich wniosków, 4) prezentacji danych i wyników analizy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi reakcjami i zjawiskami chemicznymi.
C-2Zapoznanie studentów z właściwosciami wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych.
C-5Nabycie przez studentów umiejetności interpretacji i opracowywania wyników analiz chemicznych.
Treści programoweT-W-1Budowa atomu, układ okresowy pierwiastków
T-W-3Roztwory i zjawiska zachodzace w roztworach. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów.
T-W-2Wiazania chemiczne. Wpływ wiazania na własciwosci zwiazku. Typy reakcji chemicznych. Kataliza chemiczna. Reakcje utlenienia i redukcji.
T-W-4Budowa i własciwosci wybranych grup zwiazków organicznych jedno i wielofunkcyjnych: alkany, alkeny, alkiny, weglowodory aromatyczne, zwiazki heterocykliczne, alkohole, aminy, aldehydy i ketony, kwasy karboksylowe, hydroksykwasy, aminokwasy, białka, weglowodany, tłuszcze.
T-L-2Elementy analizy jakościowej. Reakcje charakterystyczne wybranych kationów i anionów. Identyfikacja soli prostych.
T-L-3Elementy analizy ilościowej. Obliczenia stechiometryczne. Acydymetria. Redoksometria. Kompleksometria.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Metody problemowe (rozwiazywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje).
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
S-2Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczen.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma niewielką wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, potrafi pisać proste reakcje chemiczne i wykonuje proste obliczenia stechiometryczne, zna w wąskim zakresie właściwości wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_B02_U01Student zna technike pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje oznaczenia z analizy jakosciowej i ilosciowej (np. oznacza chemiczny skład roslin). Potrafi opracowac i zinterpretowac wyniki analiz chemicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U06potrafi wykorzystać poznaną wiedzę w zakresie fizyki, techniki cieplnej, mechaniki ogólnej, mechaniki płynów i wytrzymałości materiałów, a także chemii i mikrobiologii do: 1) zrozumienia i analizy zjawisk fizycznych i chemicznych występujących przy pozyskiwaniu energii ze źródeł odnawialnych, 2) pomiaru podstawowych wielkości fizycznych i chemicznych, 3) rozwiązywania prostych problemów inżynierskich w ramach studiowanego kierunku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studentów umiejetności pracy w laboratorium chemicznym w zakresie analizy jakościowej i ilościowej zwiazków chemicznych.
C-4Nabycie przez studentów umiejetności wykonywania obliczeń chemicznych.
C-5Nabycie przez studentów umiejetności interpretacji i opracowywania wyników analiz chemicznych.
Treści programoweT-L-1Technika pracy w laboratorium chemicznym. Wykonywanie reakcji.
T-L-2Elementy analizy jakościowej. Reakcje charakterystyczne wybranych kationów i anionów. Identyfikacja soli prostych.
T-L-3Elementy analizy ilościowej. Obliczenia stechiometryczne. Acydymetria. Redoksometria. Kompleksometria.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie reakcji i analiz).
M-2Metody problemowe (rozwiazywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie samodzielnie wykonanej analizy - sprawozdanie
S-2Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczen.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna ogólnie technikę pracy w laboratorium chemicznym. Umie samodzielnie wykonać analizę, ale jest ona czasami obarczona błedami. Potrafi opracować i zinterpretować wyniki analizy, ale czasami popełnia przy tym błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_B02_K01Potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób przedsiebiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studentów umiejetności pracy w laboratorium chemicznym w zakresie analizy jakościowej i ilościowej zwiazków chemicznych.
C-4Nabycie przez studentów umiejetności wykonywania obliczeń chemicznych.
C-5Nabycie przez studentów umiejetności interpretacji i opracowywania wyników analiz chemicznych.
Treści programoweT-L-1Technika pracy w laboratorium chemicznym. Wykonywanie reakcji.
T-L-2Elementy analizy jakościowej. Reakcje charakterystyczne wybranych kationów i anionów. Identyfikacja soli prostych.
T-L-3Elementy analizy ilościowej. Obliczenia stechiometryczne. Acydymetria. Redoksometria. Kompleksometria.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie reakcji i analiz).
M-2Metody problemowe (rozwiazywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie samodzielnie wykonanej analizy - sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student pracuje w zespole, ale nie jest przedsiębiorczy, niektóre polecenia wykonuje bezmyślnie i naogół nasladuje innych studentów.
3,5
4,0
4,5
5,0