Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie jakością:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie jakością
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Dawidowski <Jan.Dawidowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studenta do zrozumienia i wyrobienia w nim umiejetnosci posługiwania sie terminologia zwiazana z zarzadzaniem jakoscia
C-2Zaznajomienie studenta z podstawowymi zasadami doskonalenia jakosci funkcjonowania organizacji
C-3Przekazanie studentowi informacji o systemach zarzadzania jakoscia (TQM, ISO9000 i wybrane normy branzowe)
C-4Zapoznanie studenta z trescia norm podstawowych serii ISO 9000 i wyrobienie w nim umiejetnosci posługiwania sie tymi normami oraz innymi zródłami dotyczacymi systemów zarzadzania jakoscia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojecia i okreslenia z zakresu zarzadzania jakoscia. Autorzy współczesnych metod zarzadzania jakoscia. Strategie zarzadzania jakoscia 8 zasad zarzadzania jakoscia Zarzadzanie i doskonalenie System powszechnego zarzadzania jakoscia ( TQM). System zarzadzania jakoscia ISO 9000. Inne systemy zarzadzania jakoscia w branzach zwiazanych z gospodarka zywnosciowa9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach9
A-W-2Przygotowanie i prezentacja referatu11
A-W-3Studiowanie literatury10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład prowadzony metoda informacyjno-problemową (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie referatów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena jakosci referatu i jego prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C30_W01
Ma ogólna wiedze o rodzajach systemów zarzadzania jakoscia, ich autorach, zagadnieniach zwiazanych z podstawowymi zasadami doskonalenia jakosci procesów w rozumieniu ogólnym, jak i procesów realizowanych w produkcji rolniczej i okołorolniczej
OZE_1A_W06R1A_W02, R1A_W09InzA_W03, InzA_W04C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C30_U01
Potrafi analizowac, identyfikowac i porzadkowac procesy w organizacjach typowych dla obszaru techniki rolniczej i lesnej, jak równiez produkcji rolniczej i gospodarki lesnej na uzytek doskonalenia jakosci ich funkcjonowania w oparciu o system zarzadzania jakoscia ISO 9000 oraz inne systemy branzowe. Potrafi przygotowac propozycje działan ukierunkowanych na wdrazanie systemu zarzadzania jakoscia oraz na przygotowanie procedur zarzadzania wewnetrznymi przegladami przebiegu na etapie wdrazania i po wdrozeniu systemu
OZE_1A_U09R1A_U01, R1A_U02, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C30_K01
Ma swiadomosc odpowiedzialnosci za prace własna, jest otwarty na współprace zespołowa, zdaje sobie sprawe jakie znaczenie dla funkcjonowania organizacji na rynku ma wdrozenie systemu zarzadzania jakoscia, rozumie koniecznosc zapewnienia systematycznosci w działaniach ukierunkowanych na wdrazanie systemu zarzadzania jakoscia oraz na przygotowanie procedur zarzadzania wewnetrznymi przegladami przebiegu na etapie wdrazania i po wdrozeniu systemu
OZE_1A_K06R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C30_W01
Ma ogólna wiedze o rodzajach systemów zarzadzania jakoscia, ich autorach, zagadnieniach zwiazanych z podstawowymi zasadami doskonalenia jakosci procesów w rozumieniu ogólnym, jak i procesów realizowanych w produkcji rolniczej i okołorolniczej
2,0
3,0Student zna podstawowe definicje i pojęcia z zakresu zarzadzania jakoscia procesów, posiada ogólna wiedze o powszechnym systemie zarzadzania jakoscia (TQM), podstawowych 8 zasadach doskonalenia jakosci, zna normy podstawowe wchodzace w skład systemu zarzadzania jakoscia ISO 9000 i potrafi ogólnie scharakteryzowac zakres ich stosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C30_U01
Potrafi analizowac, identyfikowac i porzadkowac procesy w organizacjach typowych dla obszaru techniki rolniczej i lesnej, jak równiez produkcji rolniczej i gospodarki lesnej na uzytek doskonalenia jakosci ich funkcjonowania w oparciu o system zarzadzania jakoscia ISO 9000 oraz inne systemy branzowe. Potrafi przygotowac propozycje działan ukierunkowanych na wdrazanie systemu zarzadzania jakoscia oraz na przygotowanie procedur zarzadzania wewnetrznymi przegladami przebiegu na etapie wdrazania i po wdrozeniu systemu
2,0
3,0Student potrafi w najprostszy sposób przedstawic i omówic zasady zarzadzania jakoscia procesów oraz sposób ich wdrazania w przedsiebiorstwie w oparciu o normy ISO 9000. Potrafi posługiwac sie cyklem Deminga w poszukiwaniu mozliwosci doskonalenia jakosci procesów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C30_K01
Ma swiadomosc odpowiedzialnosci za prace własna, jest otwarty na współprace zespołowa, zdaje sobie sprawe jakie znaczenie dla funkcjonowania organizacji na rynku ma wdrozenie systemu zarzadzania jakoscia, rozumie koniecznosc zapewnienia systematycznosci w działaniach ukierunkowanych na wdrazanie systemu zarzadzania jakoscia oraz na przygotowanie procedur zarzadzania wewnetrznymi przegladami przebiegu na etapie wdrazania i po wdrozeniu systemu
2,0
3,0student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy poprzez uczeszczanie na zajecia i wyrazanie własnych pogladów w sprawach dotyczacych zarzadzania jakoscia co przejawią się w jego aktywności podczas dyskusji dydaktycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, Wydawnictwo Naukowe PWN, W-wa, 2003, ISBN 83-01-14486-6
  2. Thompson J.R., Koronacki J., Nieckuła J., Techniki zarządzania jakością od Shewarta do metody Six Sigma, Akademicka Oficyna Exit, W-wa, 2005
  3. Gruszka A., Niegowska E., ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ Komentarz do norm z serii ISO 9000, Polski Komitet Normalizacyjny, ISBN 978-83-251-8560-2
  4. PN-EN ISO 9000 Systemy zarzadzania jakoscia. Podstawy i terminologia, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa
  5. PN-EN ISO 9001 Systemy zarzadzania jakoscia. Wymagania, Polski Komitet Normalizacyjny, W-wa
  6. PN-EN ISO 9004 Zarzadzanie ukierunkowane na trwały sukces organizacji Podejscie wykorzystujace zarzadzanie jakoscia, Polski Komitet Normalizacyjny, W-wa
  7. PN-EN ISO 19011 Wytyczne dotyczace audytowania SZJ i/lub zarzadzania srodowiskowego, Polski Komitet Normalizacyjny, W-wa

Literatura dodatkowa

  1. Problemy Jakosci, Czasopismo
  2. Przeglad techniczny, Czasopismo

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojecia i okreslenia z zakresu zarzadzania jakoscia. Autorzy współczesnych metod zarzadzania jakoscia. Strategie zarzadzania jakoscia 8 zasad zarzadzania jakoscia Zarzadzanie i doskonalenie System powszechnego zarzadzania jakoscia ( TQM). System zarzadzania jakoscia ISO 9000. Inne systemy zarzadzania jakoscia w branzach zwiazanych z gospodarka zywnosciowa9
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach9
A-W-2Przygotowanie i prezentacja referatu11
A-W-3Studiowanie literatury10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C30_W01Ma ogólna wiedze o rodzajach systemów zarzadzania jakoscia, ich autorach, zagadnieniach zwiazanych z podstawowymi zasadami doskonalenia jakosci procesów w rozumieniu ogólnym, jak i procesów realizowanych w produkcji rolniczej i okołorolniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W06ma podstawowa wiedzę w zakresie: 1) prawa, obejmującą zasadnicze elementy z obszaru prawa cywilnego, administracyjnego, podatkowego, bankowego oraz przepisów kodeksu pracy, ubezpieczenia społecznego, dotyczących związków zawodowych, a także regulujących postępowanie i orzecznictwo sądowe, 2) zarządzania, obejmującą funkcje zarządzania oraz elementy zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa, personelem, finansami, produkcją i usługami, produktem i jego jakością, przydatną do uruchomiania i prowadzenia działalności gospodarczej, 3) zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, przydatne do oceny zagrożeń i psychofizycznego obciążenia człowieka pracą;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do zrozumienia i wyrobienia w nim umiejetnosci posługiwania sie terminologia zwiazana z zarzadzaniem jakoscia
C-2Zaznajomienie studenta z podstawowymi zasadami doskonalenia jakosci funkcjonowania organizacji
C-3Przekazanie studentowi informacji o systemach zarzadzania jakoscia (TQM, ISO9000 i wybrane normy branzowe)
C-4Zapoznanie studenta z trescia norm podstawowych serii ISO 9000 i wyrobienie w nim umiejetnosci posługiwania sie tymi normami oraz innymi zródłami dotyczacymi systemów zarzadzania jakoscia
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojecia i okreslenia z zakresu zarzadzania jakoscia. Autorzy współczesnych metod zarzadzania jakoscia. Strategie zarzadzania jakoscia 8 zasad zarzadzania jakoscia Zarzadzanie i doskonalenie System powszechnego zarzadzania jakoscia ( TQM). System zarzadzania jakoscia ISO 9000. Inne systemy zarzadzania jakoscia w branzach zwiazanych z gospodarka zywnosciowa
Metody nauczaniaM-1Wykład prowadzony metoda informacyjno-problemową (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie referatów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena jakosci referatu i jego prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe definicje i pojęcia z zakresu zarzadzania jakoscia procesów, posiada ogólna wiedze o powszechnym systemie zarzadzania jakoscia (TQM), podstawowych 8 zasadach doskonalenia jakosci, zna normy podstawowe wchodzace w skład systemu zarzadzania jakoscia ISO 9000 i potrafi ogólnie scharakteryzowac zakres ich stosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C30_U01Potrafi analizowac, identyfikowac i porzadkowac procesy w organizacjach typowych dla obszaru techniki rolniczej i lesnej, jak równiez produkcji rolniczej i gospodarki lesnej na uzytek doskonalenia jakosci ich funkcjonowania w oparciu o system zarzadzania jakoscia ISO 9000 oraz inne systemy branzowe. Potrafi przygotowac propozycje działan ukierunkowanych na wdrazanie systemu zarzadzania jakoscia oraz na przygotowanie procedur zarzadzania wewnetrznymi przegladami przebiegu na etapie wdrazania i po wdrozeniu systemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U09w sposób ogólny analizuje i ocenia pod względem prawnym funkcjonowanie prostych systemów oraz procesów typowych w gospodarce, potrafi zaprojektować i ocenić pod względem organizacyjnym proste procesy produkcyjno-usługowe w zakresie odnawialnych źródeł energii oraz zarządzać nimi, a także przeprowadzić dla nich wstępną analizę ekonomiczną, jest przygotowany do prowadzenia działalności gospodarczej w obszarze odnawialnych źródeł energii, w tym również w zakresie produkcji rolniczej ukierunkowanej na produkcję biosurowców energetycznych, stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do zrozumienia i wyrobienia w nim umiejetnosci posługiwania sie terminologia zwiazana z zarzadzaniem jakoscia
C-2Zaznajomienie studenta z podstawowymi zasadami doskonalenia jakosci funkcjonowania organizacji
C-3Przekazanie studentowi informacji o systemach zarzadzania jakoscia (TQM, ISO9000 i wybrane normy branzowe)
C-4Zapoznanie studenta z trescia norm podstawowych serii ISO 9000 i wyrobienie w nim umiejetnosci posługiwania sie tymi normami oraz innymi zródłami dotyczacymi systemów zarzadzania jakoscia
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojecia i okreslenia z zakresu zarzadzania jakoscia. Autorzy współczesnych metod zarzadzania jakoscia. Strategie zarzadzania jakoscia 8 zasad zarzadzania jakoscia Zarzadzanie i doskonalenie System powszechnego zarzadzania jakoscia ( TQM). System zarzadzania jakoscia ISO 9000. Inne systemy zarzadzania jakoscia w branzach zwiazanych z gospodarka zywnosciowa
Metody nauczaniaM-1Wykład prowadzony metoda informacyjno-problemową (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie referatów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena jakosci referatu i jego prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w najprostszy sposób przedstawic i omówic zasady zarzadzania jakoscia procesów oraz sposób ich wdrazania w przedsiebiorstwie w oparciu o normy ISO 9000. Potrafi posługiwac sie cyklem Deminga w poszukiwaniu mozliwosci doskonalenia jakosci procesów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C30_K01Ma swiadomosc odpowiedzialnosci za prace własna, jest otwarty na współprace zespołowa, zdaje sobie sprawe jakie znaczenie dla funkcjonowania organizacji na rynku ma wdrozenie systemu zarzadzania jakoscia, rozumie koniecznosc zapewnienia systematycznosci w działaniach ukierunkowanych na wdrazanie systemu zarzadzania jakoscia oraz na przygotowanie procedur zarzadzania wewnetrznymi przegladami przebiegu na etapie wdrazania i po wdrozeniu systemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, jest przygotowany do organizowania pracy własnej i zespołu osób, rozumie konieczność systematycznej pracy w działaniach rozciągniętych w czasie, postępuje etycznie, rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do zrozumienia i wyrobienia w nim umiejetnosci posługiwania sie terminologia zwiazana z zarzadzaniem jakoscia
C-2Zaznajomienie studenta z podstawowymi zasadami doskonalenia jakosci funkcjonowania organizacji
C-3Przekazanie studentowi informacji o systemach zarzadzania jakoscia (TQM, ISO9000 i wybrane normy branzowe)
C-4Zapoznanie studenta z trescia norm podstawowych serii ISO 9000 i wyrobienie w nim umiejetnosci posługiwania sie tymi normami oraz innymi zródłami dotyczacymi systemów zarzadzania jakoscia
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojecia i okreslenia z zakresu zarzadzania jakoscia. Autorzy współczesnych metod zarzadzania jakoscia. Strategie zarzadzania jakoscia 8 zasad zarzadzania jakoscia Zarzadzanie i doskonalenie System powszechnego zarzadzania jakoscia ( TQM). System zarzadzania jakoscia ISO 9000. Inne systemy zarzadzania jakoscia w branzach zwiazanych z gospodarka zywnosciowa
Metody nauczaniaM-1Wykład prowadzony metoda informacyjno-problemową (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studentów poprzez opracowanie i prezentowanie referatów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena jakosci referatu i jego prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy poprzez uczeszczanie na zajecia i wyrazanie własnych pogladów w sprawach dotyczacych zarzadzania jakoscia co przejawią się w jego aktywności podczas dyskusji dydaktycznych
3,5
4,0
4,5
5,0