Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Prowadzenie działalności gospodarczej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prowadzenie działalności gospodarczej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Grieger <Andrzej.Grieger@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień makro- i mikroekonomicznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy koniecznej do uruchomienia i prowadzenia przedsiębiorstwa w obszarze produkcji, usług, obsługi producentów i konsumentów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zagadnienia ogólne przedsiębiorczości - użyteczność, środowisko, branże, efektywność.2
T-W-2Produkty i usługi zaspokajające potrzeby regionalnych społeczności - odbiorcy indywidualni, podmioty gospodarcze, instytucje świadczące usługi publiczne.2
T-W-3Modele rozwoju przedsiębiorczości - uwłaszczenie obywateli, konkurencja w zakresie świdczonych usług, tworzenie przedsiębiorstw działających z poczuciem misji, przedsiębiorstwa o charakterze komercyjnym.2
T-W-4Modele rozwoju przedsiębiorczości - przedsiębiorstwa wprowadzające na rynek produkty i usługi o charakterze innowacji, konsorcja i praca zespołowa przedsiębiorstw, przedsiębiorstwa ukierunkowane na wykorzystanie lokalnych zasobów surowcowych.2
T-W-5Kryteria rozwoju przedsiębiorczości - polityka państwa, uwarunkowania historyczne, przyjęta skala oceny poziomu techniki i technologii2
T-W-6Narzędzia sterowania rozwojem przedsiębiorczości - budowa strategii na poziomie gminy, instrumentarium decyzyjne, metody monitorowania, ewaluacja, benchmarking.2
T-W-7Kontrolowanie ryzyka - ryzyko rynkowe, ryzyko kredytowe, ryzyko operacyjne, ryzyko prawne, system informowania kierownictwa2
T-W-8Przedsiębiorczość międzynarodowa - definicja, aspekty przedsiębiorczości tendencje w rozwoju, rola korporacji o globalnym zasięgu działania, rozwój małego i średniego biznesu, wspomaganie biznesu przez naukę.2
T-W-9Cechy charakterologiczne jednostki jako czynnik przedsiębiorczości.2
T-W-10Działalność biznesowa - produkt, klient, zasoby, forma organizacyjno- prawna firmy, przedsiębiorca, czynniki sukcesu.2
T-W-11Obszary przedsiębiorczości - procedura zakładania własnego przedsiębiorstwa, [prawo pracy, podatki w biznesie.2
T-W-12Kultura organizacji przedsiębiorczej - indywidualizm, działanie kolektywne.2
T-W-13Wzrost potencjału przedsiębiorstwa - promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia, rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, aktywizacja regionu, upowszechnienie kształcenia ustawicznego.2
T-W-14Rozwiązania pomocowe w obszarze rozwoju przedsiębiorczości lokalnej - polityka państwa w zakresie regulacji prawnych, wspieranie rynku pracy, integracja społeczna, aktywizacja zawodowa.2
T-W-15Specjalne fundusze finansowe - Europejski Fundusz Społeczny, Program Operacyjny Kapitał Ludzki.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach (wykłady)30
A-W-2Studiowanie literatury do wykładów.24
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.6
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny.
M-2Metody aktywizujace - dyskusja dydaktyczna panelowa.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_A03_W01
Posiada wiedzę o przedsiębiorczości na poziomie umożliwiającym samodzielne kreowanie przedsięwzięcia gospodarczego w aktualnym stanie prawnym regulującym działalność gospodarczą.
OZE_1A_W23R1A_W02, R1A_W07, R1A_W09InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_A03_U01
Potrafi oszacować słabe i mocne strony przewidywanego przedsięwzięcia gospodarczego.
OZE_1A_U09R1A_U01, R1A_U02, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_A03_K01
Jest osobą przedsiebiorczą rozumie potrzebę kreatywnego działania.
OZE_1A_K03R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08InzA_K02C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7M-2S-2
OZE_1A_A03_K02
Wykazuje cechy dobrego organizatora, postępuje etycznie, rozumie konieczność systematycznego uzupełniania posiadanej wiedzy.
OZE_1A_K06R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_A03_W01
Posiada wiedzę o przedsiębiorczości na poziomie umożliwiającym samodzielne kreowanie przedsięwzięcia gospodarczego w aktualnym stanie prawnym regulującym działalność gospodarczą.
2,0
3,0Student posiada podstawowa wiedzę o prowadzeniu działalnosci gospodarczej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_A03_U01
Potrafi oszacować słabe i mocne strony przewidywanego przedsięwzięcia gospodarczego.
2,0
3,0Student umie w podstawowym zakresie ocenić przedsiewzięcie gospodarcze.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_A03_K01
Jest osobą przedsiebiorczą rozumie potrzebę kreatywnego działania.
2,0
3,0Potrafi połączyć posiadaną wiedzę z zagadnieniami ogólnospołecznymi w działaności gospodarczej.
3,5
4,0
4,5
5,0
OZE_1A_A03_K02
Wykazuje cechy dobrego organizatora, postępuje etycznie, rozumie konieczność systematycznego uzupełniania posiadanej wiedzy.
2,0
3,0Student ocenia relacje pomiędzy posiadaną wiedzą a przyszłościowymi działaniami w rozwoju przedsiebiorczości.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Acocella N., Zasady polityki gospodarczej., Wyd. PWN, Warszawa, 2002
  2. Ziółkowski M., Proces formułowania strategii rozwoju gminy., Wyd. Instytut Przedsiębiorczości i Samorządności, Warszawa, 2000
  3. Bończak-Kucharczyk E., Herbst K, Chmura K., Jak władze lokalne mogą wspierać przedsiębiorczość., Wyd. Polska Fundacja Promocji i Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Dziemianowicz W., Mackiewicz M., Malinowska E., Misiąg W., Tomalak M., Wspieranie przedsiebiorczości przez samorząd terytorialny., Wyd. Polska Fundacja Promocji i Rozwoju Promocji Małych i Średnich Przedsiebiorstw, Warszawa, 2000
  2. Górzyński M., Koć P., Pander W., Tworzenie związków kooperacyjnych między MMSP oraz MMSP i instytucjami otoczenia biznesu., Wyd. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa, 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagadnienia ogólne przedsiębiorczości - użyteczność, środowisko, branże, efektywność.2
T-W-2Produkty i usługi zaspokajające potrzeby regionalnych społeczności - odbiorcy indywidualni, podmioty gospodarcze, instytucje świadczące usługi publiczne.2
T-W-3Modele rozwoju przedsiębiorczości - uwłaszczenie obywateli, konkurencja w zakresie świdczonych usług, tworzenie przedsiębiorstw działających z poczuciem misji, przedsiębiorstwa o charakterze komercyjnym.2
T-W-4Modele rozwoju przedsiębiorczości - przedsiębiorstwa wprowadzające na rynek produkty i usługi o charakterze innowacji, konsorcja i praca zespołowa przedsiębiorstw, przedsiębiorstwa ukierunkowane na wykorzystanie lokalnych zasobów surowcowych.2
T-W-5Kryteria rozwoju przedsiębiorczości - polityka państwa, uwarunkowania historyczne, przyjęta skala oceny poziomu techniki i technologii2
T-W-6Narzędzia sterowania rozwojem przedsiębiorczości - budowa strategii na poziomie gminy, instrumentarium decyzyjne, metody monitorowania, ewaluacja, benchmarking.2
T-W-7Kontrolowanie ryzyka - ryzyko rynkowe, ryzyko kredytowe, ryzyko operacyjne, ryzyko prawne, system informowania kierownictwa2
T-W-8Przedsiębiorczość międzynarodowa - definicja, aspekty przedsiębiorczości tendencje w rozwoju, rola korporacji o globalnym zasięgu działania, rozwój małego i średniego biznesu, wspomaganie biznesu przez naukę.2
T-W-9Cechy charakterologiczne jednostki jako czynnik przedsiębiorczości.2
T-W-10Działalność biznesowa - produkt, klient, zasoby, forma organizacyjno- prawna firmy, przedsiębiorca, czynniki sukcesu.2
T-W-11Obszary przedsiębiorczości - procedura zakładania własnego przedsiębiorstwa, [prawo pracy, podatki w biznesie.2
T-W-12Kultura organizacji przedsiębiorczej - indywidualizm, działanie kolektywne.2
T-W-13Wzrost potencjału przedsiębiorstwa - promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia, rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, aktywizacja regionu, upowszechnienie kształcenia ustawicznego.2
T-W-14Rozwiązania pomocowe w obszarze rozwoju przedsiębiorczości lokalnej - polityka państwa w zakresie regulacji prawnych, wspieranie rynku pracy, integracja społeczna, aktywizacja zawodowa.2
T-W-15Specjalne fundusze finansowe - Europejski Fundusz Społeczny, Program Operacyjny Kapitał Ludzki.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach (wykłady)30
A-W-2Studiowanie literatury do wykładów.24
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_A03_W01Posiada wiedzę o przedsiębiorczości na poziomie umożliwiającym samodzielne kreowanie przedsięwzięcia gospodarczego w aktualnym stanie prawnym regulującym działalność gospodarczą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W23ma wiedzę w zakresie ekonomiki oraz zasad tworzenia i prowadzenia działalności gospodarczej, w tym również w zakresie produkcji rolniczej ukierunkowanej na produkcję biosurowców energetycznych, obejmującą między innymi analizę ekonomiczną podmiotu wraz z elementami rachunku kosztów dla inżynierów (majątek i kapitał przedsiębiorstwa, przychody, koszty i rachunek wyników, normowanie i kosztorysowanie robót, metody kalkulacji i struktura kosztów produkcji, kategorie produkcji i nakładów, amortyzacja), formy indywidualnej przedsiębiorczości i zasady ich tworzenia, wymogi związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, podmioty gospodarcze występujące w rolnictwie, planowanie inwestycji, przydatną do: 1) prowadzenia indywidualnej działalności gospodarczej w obszarze odnawialnych źródeł energii, 2) projektowania i oceny ekonomicznej procesów produkcyjnych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy koniecznej do uruchomienia i prowadzenia przedsiębiorstwa w obszarze produkcji, usług, obsługi producentów i konsumentów.
Treści programoweT-W-1Zagadnienia ogólne przedsiębiorczości - użyteczność, środowisko, branże, efektywność.
T-W-2Produkty i usługi zaspokajające potrzeby regionalnych społeczności - odbiorcy indywidualni, podmioty gospodarcze, instytucje świadczące usługi publiczne.
T-W-3Modele rozwoju przedsiębiorczości - uwłaszczenie obywateli, konkurencja w zakresie świdczonych usług, tworzenie przedsiębiorstw działających z poczuciem misji, przedsiębiorstwa o charakterze komercyjnym.
T-W-4Modele rozwoju przedsiębiorczości - przedsiębiorstwa wprowadzające na rynek produkty i usługi o charakterze innowacji, konsorcja i praca zespołowa przedsiębiorstw, przedsiębiorstwa ukierunkowane na wykorzystanie lokalnych zasobów surowcowych.
T-W-5Kryteria rozwoju przedsiębiorczości - polityka państwa, uwarunkowania historyczne, przyjęta skala oceny poziomu techniki i technologii
T-W-6Narzędzia sterowania rozwojem przedsiębiorczości - budowa strategii na poziomie gminy, instrumentarium decyzyjne, metody monitorowania, ewaluacja, benchmarking.
T-W-7Kontrolowanie ryzyka - ryzyko rynkowe, ryzyko kredytowe, ryzyko operacyjne, ryzyko prawne, system informowania kierownictwa
T-W-8Przedsiębiorczość międzynarodowa - definicja, aspekty przedsiębiorczości tendencje w rozwoju, rola korporacji o globalnym zasięgu działania, rozwój małego i średniego biznesu, wspomaganie biznesu przez naukę.
T-W-9Cechy charakterologiczne jednostki jako czynnik przedsiębiorczości.
T-W-10Działalność biznesowa - produkt, klient, zasoby, forma organizacyjno- prawna firmy, przedsiębiorca, czynniki sukcesu.
T-W-11Obszary przedsiębiorczości - procedura zakładania własnego przedsiębiorstwa, [prawo pracy, podatki w biznesie.
T-W-12Kultura organizacji przedsiębiorczej - indywidualizm, działanie kolektywne.
T-W-13Wzrost potencjału przedsiębiorstwa - promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia, rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, aktywizacja regionu, upowszechnienie kształcenia ustawicznego.
T-W-14Rozwiązania pomocowe w obszarze rozwoju przedsiębiorczości lokalnej - polityka państwa w zakresie regulacji prawnych, wspieranie rynku pracy, integracja społeczna, aktywizacja zawodowa.
T-W-15Specjalne fundusze finansowe - Europejski Fundusz Społeczny, Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny.
M-2Metody aktywizujace - dyskusja dydaktyczna panelowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowa wiedzę o prowadzeniu działalnosci gospodarczej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_A03_U01Potrafi oszacować słabe i mocne strony przewidywanego przedsięwzięcia gospodarczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U09w sposób ogólny analizuje i ocenia pod względem prawnym funkcjonowanie prostych systemów oraz procesów typowych w gospodarce, potrafi zaprojektować i ocenić pod względem organizacyjnym proste procesy produkcyjno-usługowe w zakresie odnawialnych źródeł energii oraz zarządzać nimi, a także przeprowadzić dla nich wstępną analizę ekonomiczną, jest przygotowany do prowadzenia działalności gospodarczej w obszarze odnawialnych źródeł energii, w tym również w zakresie produkcji rolniczej ukierunkowanej na produkcję biosurowców energetycznych, stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy koniecznej do uruchomienia i prowadzenia przedsiębiorstwa w obszarze produkcji, usług, obsługi producentów i konsumentów.
Treści programoweT-W-3Modele rozwoju przedsiębiorczości - uwłaszczenie obywateli, konkurencja w zakresie świdczonych usług, tworzenie przedsiębiorstw działających z poczuciem misji, przedsiębiorstwa o charakterze komercyjnym.
T-W-4Modele rozwoju przedsiębiorczości - przedsiębiorstwa wprowadzające na rynek produkty i usługi o charakterze innowacji, konsorcja i praca zespołowa przedsiębiorstw, przedsiębiorstwa ukierunkowane na wykorzystanie lokalnych zasobów surowcowych.
T-W-5Kryteria rozwoju przedsiębiorczości - polityka państwa, uwarunkowania historyczne, przyjęta skala oceny poziomu techniki i technologii
T-W-7Kontrolowanie ryzyka - ryzyko rynkowe, ryzyko kredytowe, ryzyko operacyjne, ryzyko prawne, system informowania kierownictwa
T-W-8Przedsiębiorczość międzynarodowa - definicja, aspekty przedsiębiorczości tendencje w rozwoju, rola korporacji o globalnym zasięgu działania, rozwój małego i średniego biznesu, wspomaganie biznesu przez naukę.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujace - dyskusja dydaktyczna panelowa.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie w podstawowym zakresie ocenić przedsiewzięcie gospodarcze.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_A03_K01Jest osobą przedsiebiorczą rozumie potrzebę kreatywnego działania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K03potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminu, potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy koniecznej do uruchomienia i prowadzenia przedsiębiorstwa w obszarze produkcji, usług, obsługi producentów i konsumentów.
Treści programoweT-W-1Zagadnienia ogólne przedsiębiorczości - użyteczność, środowisko, branże, efektywność.
T-W-3Modele rozwoju przedsiębiorczości - uwłaszczenie obywateli, konkurencja w zakresie świdczonych usług, tworzenie przedsiębiorstw działających z poczuciem misji, przedsiębiorstwa o charakterze komercyjnym.
T-W-5Kryteria rozwoju przedsiębiorczości - polityka państwa, uwarunkowania historyczne, przyjęta skala oceny poziomu techniki i technologii
T-W-7Kontrolowanie ryzyka - ryzyko rynkowe, ryzyko kredytowe, ryzyko operacyjne, ryzyko prawne, system informowania kierownictwa
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujace - dyskusja dydaktyczna panelowa.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi połączyć posiadaną wiedzę z zagadnieniami ogólnospołecznymi w działaności gospodarczej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_A03_K02Wykazuje cechy dobrego organizatora, postępuje etycznie, rozumie konieczność systematycznego uzupełniania posiadanej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, jest przygotowany do organizowania pracy własnej i zespołu osób, rozumie konieczność systematycznej pracy w działaniach rozciągniętych w czasie, postępuje etycznie, rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy koniecznej do uruchomienia i prowadzenia przedsiębiorstwa w obszarze produkcji, usług, obsługi producentów i konsumentów.
Treści programoweT-W-2Produkty i usługi zaspokajające potrzeby regionalnych społeczności - odbiorcy indywidualni, podmioty gospodarcze, instytucje świadczące usługi publiczne.
T-W-4Modele rozwoju przedsiębiorczości - przedsiębiorstwa wprowadzające na rynek produkty i usługi o charakterze innowacji, konsorcja i praca zespołowa przedsiębiorstw, przedsiębiorstwa ukierunkowane na wykorzystanie lokalnych zasobów surowcowych.
T-W-6Narzędzia sterowania rozwojem przedsiębiorczości - budowa strategii na poziomie gminy, instrumentarium decyzyjne, metody monitorowania, ewaluacja, benchmarking.
T-W-8Przedsiębiorczość międzynarodowa - definicja, aspekty przedsiębiorczości tendencje w rozwoju, rola korporacji o globalnym zasięgu działania, rozwój małego i średniego biznesu, wspomaganie biznesu przez naukę.
T-W-11Obszary przedsiębiorczości - procedura zakładania własnego przedsiębiorstwa, [prawo pracy, podatki w biznesie.
T-W-12Kultura organizacji przedsiębiorczej - indywidualizm, działanie kolektywne.
T-W-13Wzrost potencjału przedsiębiorstwa - promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia, rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, aktywizacja regionu, upowszechnienie kształcenia ustawicznego.
T-W-14Rozwiązania pomocowe w obszarze rozwoju przedsiębiorczości lokalnej - polityka państwa w zakresie regulacji prawnych, wspieranie rynku pracy, integracja społeczna, aktywizacja zawodowa.
T-W-15Specjalne fundusze finansowe - Europejski Fundusz Społeczny, Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujace - dyskusja dydaktyczna panelowa.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ocenia relacje pomiędzy posiadaną wiedzą a przyszłościowymi działaniami w rozwoju przedsiebiorczości.
3,5
4,0
4,5
5,0