Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
specjalność: Hortiterapia i dekoracje roślinne

Sylabus przedmiotu Projektowanie upraw warzywnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł Projektowanie upraw warzywnych i zielarskich
Przedmiot Projektowanie upraw warzywnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Dobromilska <Renata.Dobromilska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,30,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 6 0,70,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z zakresu chemii środowiska, warzywnictwa, zielarstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami planowania upraw polowych i szklarniowych warzyw w produkcji wielkotowarowej i amatorskiej
C-2Nabycie przez studentów umiejętności obliczania efektów ekonomicznych projektowanych upraw warzywnych
C-3Praktyczne wykorzystanie wiedzy teoretycznej z zakresu projektowania upraw warzywnych do wykonania projektu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady planowania ogrodu warzywnego. Propozycje zagospodarowania działki z podstawowym asortymentem roślin. Koncepcja zagospodarowania działki z wykorzystaniem gatunków mało znanych. Planowanie produkcji warzywniczej w gospodarstwie wielkotowarowym2
T-A-2Zasady planowania ogrodu warzywnego. Propozycje zagospodarowania działki z podstawowym asortymentem roślin. Koncepcja zagospodarowania działki z wykorzystaniem gatunków mało znanych. Planowanie produkcji warzywniczej w gospodarstwie wielkotowarowym.4
6
wykłady
T-W-1Kierunki produkcji warzywniczej.1
T-W-2Ochrona przed chorobami, szkodnikami i chwastami w uprawie warzyw na działce. Nawożenie stosowane w amatorskiej uprawie warzyw. Zasady upraw współrzędnych, żywe ściółki. Stosowanie osłon w uprawie warzyw na małych powierzchniach oraz w produkcji wielkotowarowej.6
T-W-3Uproszczona kalkulacja uprawy warzyw w produkcji wielkotowarowej.8
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1zaliczenie2
A-A-2Praca własna nad projektem13
A-A-3uczestnictwo w zajęciach6
21
wykłady
A-W-1zaliczenie4
A-W-2Konsultacje8
A-W-3Przygotowanie do zajęć i sprawdzianów. Studiowanie fachowej literatury12
A-W-4uczestnictwo w zajęciach15
39

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe: metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna
M-3Metody eksponujące: film, przeźrocza, prezentacja multimedialna
M-4Metody praktyczne: metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: praca projektowa

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O09-W1_W01
Wskazuje zasady planowania upraw polowych, szklarniowych warzyw oraz ziół
OG_1A_W07, OG_1A_W16R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W07, R1A_W09InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-1, T-A-2M-4S-1, S-2
OG_1A_O09-W1_W02
Wykorzystuje wiedzę na temat zasad agrotechniki (zasady zmianowania, doboru środków produkcji, gatunków i odmian, terminy agrotechniczne)
OG_1A_W14, OG_1A_W16R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-3, T-A-2M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O09-W1_U01
Dobiera właściwie zasady projektowania upraw warzyw.. Łączy wiedzę teoretyczną z zakresem projektowania upraw z warunkami środowiska (klimat, gleba)
OG_1A_U08R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-2, T-A-1M-4S-1, S-2
OG_1A_O09-W1_U02
Potrafi projektować uprawy polowe, szklarniowe warzyw oraz ziół w skali wielkotowarowej i amatorskiej
OG_1A_U06, OG_1A_U09R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3T-W-3, T-A-1M-2S-1, S-2
OG_1A_O09-W1_U06
Posługiwanie się wskaźnikami ekonomicznymi w ocenie efektów ekonomicznych projektowanych upraw.
OG_1A_U06R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-W-3M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O09-W1_K01
Zdolny do pracy w zespole projektowym.
OG_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-3T-A-2M-4S-1, S-2
OG_1A_O09-W1_K02
Wykazuje kreatywność i aktywność w tworzeniu koncepcji projektu.
OG_1A_K03R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-3T-A-2M-2S-1, S-2
OG_1A_O09-W1_K03
Ma świadomość potrzeby dokształcania się przez całe życie.
OG_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2, C-3T-A-2M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O09-W1_W01
Wskazuje zasady planowania upraw polowych, szklarniowych warzyw oraz ziół
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0Student ma podstawową wiedzę w zakresie planowania upraw polowych i szklarniowych warzyw
3,5Student ma podstawową wiedzę w zakresie planowania upraw polowych i szklarniowych warzyw i potrafi ocenić skutki wynikające z nieprzestrzegania zasad racjonalnego planowania upraw
4,0Student dobrze opanował wiedzę w zakresie planowania upraw polowych i szklarniowych
4,5Student na dobrym poziomie opanował wiedze w zakresie planowania upraw warzywnych i potrafi wymienić korzyści wynikające z racjonalnych zasad planowania
5,0Student bardzo dobrze opanował wiedzę w zakresie planowania upraw warzywnych, zarówno na skalę amatorską, jak i wielkotowarową
OG_1A_O09-W1_W02
Wykorzystuje wiedzę na temat zasad agrotechniki (zasady zmianowania, doboru środków produkcji, gatunków i odmian, terminy agrotechniczne)
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0Student ma podstawowa wiedzę na temat właściwych zasad agrotechniki warzyw
3,5Student wymienia i charakteryzuje podstawowe zasady zmianowania, właściwie dobiera terminy agrotechniczne uprawianych gatunków
4,0Student dobrze opanował wiedzę z zakresu agrotechniki warzyw oraz właściwych zasad zmianowania dla poszczególnych gatunków
4,5Student na dobrym poziomie opanowała wiedzę z zakresu terminów agrotechnicznych uprawy warzyw, doboru gatunków i odmian w zależności od warunków środowiska oraz przeznaczenia plonu
5,0Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu zasad zmianowania, doboru środków produkcji, gatunków i odmian oraz terminów agrotechnicznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O09-W1_U01
Dobiera właściwie zasady projektowania upraw warzyw.. Łączy wiedzę teoretyczną z zakresem projektowania upraw z warunkami środowiska (klimat, gleba)
2,0Student nie opanował umiejętności w stopniu podstawowym.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi dobierać właściwe zasady projektowania upraw warzywnych.
3,5Strudent poprawnie dobiera właściwe zasady projektowania upraw warzyw.
4,0Student poprawnie dobiera właściwe zasady projektowania upraw warzyw oraz łaczy wiedzę teoretyczną związaną z projektowaniem z warunkami środowiska.
4,5Student w dobrym stopniu opanował właściwe zasady projektowania upraw warzyw, jest w stanie samodzielnie zaproponować odpowiednie rozwiązania uprawowe w połaczeniu z konkretnymi warunkami klimatyczno-glebowymi.
5,0Student samodzielnie planuje, analizuje i ocenia zadania z zakresu projektowania upraw roślin warzywnych.
OG_1A_O09-W1_U02
Potrafi projektować uprawy polowe, szklarniowe warzyw oraz ziół w skali wielkotowarowej i amatorskiej
2,0Nie opanował umiejętności w stopniu podstawowym.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi projektować uprawy polowe i szklarniowe warzyw z wykorzystaniem podstawowych gatunków.
3,5Student w stopniu dostatecznym potrafi projektować uprawy polowe i szklarniowe warzyw z wykorzystaniem rozszerzonego asortymentu gatunków.
4,0Student w dobrym stopniu potrafi projektować uprawy polowe i szklarniowe warzyw z wykorzystaniem rozszerzonego asortymentu gatunków.
4,5Student w dobrym stopniu potrafi projektować uprawy warzyw pod osłonami i na polu z wykorzystaniem pełnego asortymentu gatunków w skali amatorskiej oraz wielkotowarowej.
5,0Student samodzielnie projektuje i ustala powierzchnię upraw warzyw na skalę amatorską w celu równomiernego (przez cły rok) zaopatrzenia całej rodziny w świeże warzywa. Bardzo dobrze potrafi projektować uprawy warzyw na skalę wielkotowarową.
OG_1A_O09-W1_U06
Posługiwanie się wskaźnikami ekonomicznymi w ocenie efektów ekonomicznych projektowanych upraw.
2,0Student nie opanował umiejętności w stopniu podstawowym
3,0Student umie wymienić i zdefiniować podstawowe wskaźniki ekonomiczne do wyliczenia efektów ekonomicznych uprawianych gatunków warzyw
3,5Student umie wymienić i zdefiniować wszystkie wskaźniki potrzebne do wyliczenia efektów ekonomicznych uprawianych gatunków warzyw
4,0Student w dobrym stopniu opanował posługiwanie się wskaźnikami ekonomicznymi w ocenie efektów ekonomicznych projektowanych upraw
4,5Student an podstawie obliczonych wskaźników ekonomicznych samodzielnie dobiera gatunki warzyw pod kątem opłacalności upraw
5,0Student bardzo dobrze potrafi posługiwać się wskaźnikami ekonomicznymi, samodzielnie planuje gatunki pod kątem opłacalności upraw

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O09-W1_K01
Zdolny do pracy w zespole projektowym.
2,0Student nie jest zdolny do pracy w zespole projektowym
3,0Student w małym stopniu potrafi pracować w zespole projektowym
3,5Student potrafi pracować w zespole projektowym
4,0Student dobrze potrafi pracować w zespole projektowym
4,5Student bardzo dobrze potrafi pracować w zespole projektowym w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowe wyniki pracy
5,0Student bardzo dobrze potrafi pracować w zespole projektowym w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowe wyniki pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
OG_1A_O09-W1_K02
Wykazuje kreatywność i aktywność w tworzeniu koncepcji projektu.
2,0Student nie wykazuje kreatywności i aktywności w tworzeniu koncepcji projektu
3,0Student w małym stopniu wykazuje kreatywność i aktywność w tworzeniu koncepcji projektu
3,5Student wykazuje kreatywność i aktywność w zakresie planowania i projektowania zadań związanych z produkcją warzywniczą
4,0Student wykazuje dużą aktywność i kreatywności w tworzeniu koncepcji projektu
4,5Student wykazuje dużą aktywność i kreatywności w tworzeniu koncepcji projektu oraz potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania upraw warzywnych
5,0Student wykazuje bardzo dużą aktywność i kreatywności w tworzeniu koncepcji projektu oraz w zakresie planowania upraw warzywnych
OG_1A_O09-W1_K03
Ma świadomość potrzeby dokształcania się przez całe życie.
2,0Student nie ma świadomości dokształcania się przez całe życie
3,0Student ma małą świadomość w zakresie dokształcania się
3,5Student ma świadomość w zakresie dokształcania się przez całe życie
4,0Student ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w warzywnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
4,5Student ma wysoką świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
5,0Student wykazuje bardzo wysoką świadomość ważności dokształcania i samodokształcania w zakresie planowania upraw warzywnych i ziół oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów

Literatura podstawowa

  1. Kołota E., Orłowski M., Biesiada A., Warzywnictwo, Wydaw. WWP Wrocław, Wrocław, 2007
  2. Pudelski T. (red.), Uprawa warzyw pod osłonami, Wydaw. AR Poznań, Poznań, 1998
  3. Pudelski T. (red.), Uprawa warzyw pod osłonami, Wydaw. UP Poznań, Poznań, 2008
  4. Mika B., Zioła w ogrodzie, Multico Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Orłowski M., Jak zagospodarować ogród działkowy, Tow. Wiedzy Powszechnej w Szczecinie, Szczecin, 1983
  2. Floriańczyk B., Ogród Warzywny, Wydaw. KDC, Warszawa, 2009
  3. Hasło Ogrodnicze Czasopisma: Hasło Ogrodnicze, Warzywa; Sad Nowoczesny, Owoce Warz. Kwiaty, Zachodniopomorski Magazyn Rolniczy. ZODR Barzkowice, Herba Polonica, Panacea, Działkowiec

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady planowania ogrodu warzywnego. Propozycje zagospodarowania działki z podstawowym asortymentem roślin. Koncepcja zagospodarowania działki z wykorzystaniem gatunków mało znanych. Planowanie produkcji warzywniczej w gospodarstwie wielkotowarowym2
T-A-2Zasady planowania ogrodu warzywnego. Propozycje zagospodarowania działki z podstawowym asortymentem roślin. Koncepcja zagospodarowania działki z wykorzystaniem gatunków mało znanych. Planowanie produkcji warzywniczej w gospodarstwie wielkotowarowym.4
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kierunki produkcji warzywniczej.1
T-W-2Ochrona przed chorobami, szkodnikami i chwastami w uprawie warzyw na działce. Nawożenie stosowane w amatorskiej uprawie warzyw. Zasady upraw współrzędnych, żywe ściółki. Stosowanie osłon w uprawie warzyw na małych powierzchniach oraz w produkcji wielkotowarowej.6
T-W-3Uproszczona kalkulacja uprawy warzyw w produkcji wielkotowarowej.8
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1zaliczenie2
A-A-2Praca własna nad projektem13
A-A-3uczestnictwo w zajęciach6
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1zaliczenie4
A-W-2Konsultacje8
A-W-3Przygotowanie do zajęć i sprawdzianów. Studiowanie fachowej literatury12
A-W-4uczestnictwo w zajęciach15
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O09-W1_W01Wskazuje zasady planowania upraw polowych, szklarniowych warzyw oraz ziół
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W07student zna metody analizy ekonomicznej, organizacji i zarządzania jakością, prowadzenia działalności gospodarczej oraz zasady funkcjonowania rynku produktów ogrodniczych
OG_1A_W16student posiada wiedzę na temat technicznych aspektów produkcji ogrodniczej i kształtowania terenów zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami planowania upraw polowych i szklarniowych warzyw w produkcji wielkotowarowej i amatorskiej
Treści programoweT-W-1Kierunki produkcji warzywniczej.
T-A-2Zasady planowania ogrodu warzywnego. Propozycje zagospodarowania działki z podstawowym asortymentem roślin. Koncepcja zagospodarowania działki z wykorzystaniem gatunków mało znanych. Planowanie produkcji warzywniczej w gospodarstwie wielkotowarowym.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: praca projektowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0Student ma podstawową wiedzę w zakresie planowania upraw polowych i szklarniowych warzyw
3,5Student ma podstawową wiedzę w zakresie planowania upraw polowych i szklarniowych warzyw i potrafi ocenić skutki wynikające z nieprzestrzegania zasad racjonalnego planowania upraw
4,0Student dobrze opanował wiedzę w zakresie planowania upraw polowych i szklarniowych
4,5Student na dobrym poziomie opanował wiedze w zakresie planowania upraw warzywnych i potrafi wymienić korzyści wynikające z racjonalnych zasad planowania
5,0Student bardzo dobrze opanował wiedzę w zakresie planowania upraw warzywnych, zarówno na skalę amatorską, jak i wielkotowarową
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O09-W1_W02Wykorzystuje wiedzę na temat zasad agrotechniki (zasady zmianowania, doboru środków produkcji, gatunków i odmian, terminy agrotechniczne)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
OG_1A_W16student posiada wiedzę na temat technicznych aspektów produkcji ogrodniczej i kształtowania terenów zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami planowania upraw polowych i szklarniowych warzyw w produkcji wielkotowarowej i amatorskiej
Treści programoweT-W-3Uproszczona kalkulacja uprawy warzyw w produkcji wielkotowarowej.
T-A-2Zasady planowania ogrodu warzywnego. Propozycje zagospodarowania działki z podstawowym asortymentem roślin. Koncepcja zagospodarowania działki z wykorzystaniem gatunków mało znanych. Planowanie produkcji warzywniczej w gospodarstwie wielkotowarowym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-3Metody eksponujące: film, przeźrocza, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: praca projektowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0Student ma podstawowa wiedzę na temat właściwych zasad agrotechniki warzyw
3,5Student wymienia i charakteryzuje podstawowe zasady zmianowania, właściwie dobiera terminy agrotechniczne uprawianych gatunków
4,0Student dobrze opanował wiedzę z zakresu agrotechniki warzyw oraz właściwych zasad zmianowania dla poszczególnych gatunków
4,5Student na dobrym poziomie opanowała wiedzę z zakresu terminów agrotechnicznych uprawy warzyw, doboru gatunków i odmian w zależności od warunków środowiska oraz przeznaczenia plonu
5,0Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu zasad zmianowania, doboru środków produkcji, gatunków i odmian oraz terminów agrotechnicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O09-W1_U01Dobiera właściwie zasady projektowania upraw warzyw.. Łączy wiedzę teoretyczną z zakresem projektowania upraw z warunkami środowiska (klimat, gleba)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami planowania upraw polowych i szklarniowych warzyw w produkcji wielkotowarowej i amatorskiej
Treści programoweT-W-2Ochrona przed chorobami, szkodnikami i chwastami w uprawie warzyw na działce. Nawożenie stosowane w amatorskiej uprawie warzyw. Zasady upraw współrzędnych, żywe ściółki. Stosowanie osłon w uprawie warzyw na małych powierzchniach oraz w produkcji wielkotowarowej.
T-A-1Zasady planowania ogrodu warzywnego. Propozycje zagospodarowania działki z podstawowym asortymentem roślin. Koncepcja zagospodarowania działki z wykorzystaniem gatunków mało znanych. Planowanie produkcji warzywniczej w gospodarstwie wielkotowarowym
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: praca projektowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował umiejętności w stopniu podstawowym.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi dobierać właściwe zasady projektowania upraw warzywnych.
3,5Strudent poprawnie dobiera właściwe zasady projektowania upraw warzyw.
4,0Student poprawnie dobiera właściwe zasady projektowania upraw warzyw oraz łaczy wiedzę teoretyczną związaną z projektowaniem z warunkami środowiska.
4,5Student w dobrym stopniu opanował właściwe zasady projektowania upraw warzyw, jest w stanie samodzielnie zaproponować odpowiednie rozwiązania uprawowe w połaczeniu z konkretnymi warunkami klimatyczno-glebowymi.
5,0Student samodzielnie planuje, analizuje i ocenia zadania z zakresu projektowania upraw roślin warzywnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O09-W1_U02Potrafi projektować uprawy polowe, szklarniowe warzyw oraz ziół w skali wielkotowarowej i amatorskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
OG_1A_U09student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu ogrodnictwa z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami, odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Praktyczne wykorzystanie wiedzy teoretycznej z zakresu projektowania upraw warzywnych do wykonania projektu
Treści programoweT-W-3Uproszczona kalkulacja uprawy warzyw w produkcji wielkotowarowej.
T-A-1Zasady planowania ogrodu warzywnego. Propozycje zagospodarowania działki z podstawowym asortymentem roślin. Koncepcja zagospodarowania działki z wykorzystaniem gatunków mało znanych. Planowanie produkcji warzywniczej w gospodarstwie wielkotowarowym
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: praca projektowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie opanował umiejętności w stopniu podstawowym.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi projektować uprawy polowe i szklarniowe warzyw z wykorzystaniem podstawowych gatunków.
3,5Student w stopniu dostatecznym potrafi projektować uprawy polowe i szklarniowe warzyw z wykorzystaniem rozszerzonego asortymentu gatunków.
4,0Student w dobrym stopniu potrafi projektować uprawy polowe i szklarniowe warzyw z wykorzystaniem rozszerzonego asortymentu gatunków.
4,5Student w dobrym stopniu potrafi projektować uprawy warzyw pod osłonami i na polu z wykorzystaniem pełnego asortymentu gatunków w skali amatorskiej oraz wielkotowarowej.
5,0Student samodzielnie projektuje i ustala powierzchnię upraw warzyw na skalę amatorską w celu równomiernego (przez cły rok) zaopatrzenia całej rodziny w świeże warzywa. Bardzo dobrze potrafi projektować uprawy warzyw na skalę wielkotowarową.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O09-W1_U06Posługiwanie się wskaźnikami ekonomicznymi w ocenie efektów ekonomicznych projektowanych upraw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez studentów umiejętności obliczania efektów ekonomicznych projektowanych upraw warzywnych
Treści programoweT-W-3Uproszczona kalkulacja uprawy warzyw w produkcji wielkotowarowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: praca projektowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował umiejętności w stopniu podstawowym
3,0Student umie wymienić i zdefiniować podstawowe wskaźniki ekonomiczne do wyliczenia efektów ekonomicznych uprawianych gatunków warzyw
3,5Student umie wymienić i zdefiniować wszystkie wskaźniki potrzebne do wyliczenia efektów ekonomicznych uprawianych gatunków warzyw
4,0Student w dobrym stopniu opanował posługiwanie się wskaźnikami ekonomicznymi w ocenie efektów ekonomicznych projektowanych upraw
4,5Student an podstawie obliczonych wskaźników ekonomicznych samodzielnie dobiera gatunki warzyw pod kątem opłacalności upraw
5,0Student bardzo dobrze potrafi posługiwać się wskaźnikami ekonomicznymi, samodzielnie planuje gatunki pod kątem opłacalności upraw
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O09-W1_K01Zdolny do pracy w zespole projektowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Praktyczne wykorzystanie wiedzy teoretycznej z zakresu projektowania upraw warzywnych do wykonania projektu
Treści programoweT-A-2Zasady planowania ogrodu warzywnego. Propozycje zagospodarowania działki z podstawowym asortymentem roślin. Koncepcja zagospodarowania działki z wykorzystaniem gatunków mało znanych. Planowanie produkcji warzywniczej w gospodarstwie wielkotowarowym.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: praca projektowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do pracy w zespole projektowym
3,0Student w małym stopniu potrafi pracować w zespole projektowym
3,5Student potrafi pracować w zespole projektowym
4,0Student dobrze potrafi pracować w zespole projektowym
4,5Student bardzo dobrze potrafi pracować w zespole projektowym w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowe wyniki pracy
5,0Student bardzo dobrze potrafi pracować w zespole projektowym w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowe wyniki pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O09-W1_K02Wykazuje kreatywność i aktywność w tworzeniu koncepcji projektu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości oraz jej wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Praktyczne wykorzystanie wiedzy teoretycznej z zakresu projektowania upraw warzywnych do wykonania projektu
Treści programoweT-A-2Zasady planowania ogrodu warzywnego. Propozycje zagospodarowania działki z podstawowym asortymentem roślin. Koncepcja zagospodarowania działki z wykorzystaniem gatunków mało znanych. Planowanie produkcji warzywniczej w gospodarstwie wielkotowarowym.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: praca projektowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje kreatywności i aktywności w tworzeniu koncepcji projektu
3,0Student w małym stopniu wykazuje kreatywność i aktywność w tworzeniu koncepcji projektu
3,5Student wykazuje kreatywność i aktywność w zakresie planowania i projektowania zadań związanych z produkcją warzywniczą
4,0Student wykazuje dużą aktywność i kreatywności w tworzeniu koncepcji projektu
4,5Student wykazuje dużą aktywność i kreatywności w tworzeniu koncepcji projektu oraz potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania upraw warzywnych
5,0Student wykazuje bardzo dużą aktywność i kreatywności w tworzeniu koncepcji projektu oraz w zakresie planowania upraw warzywnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O09-W1_K03Ma świadomość potrzeby dokształcania się przez całe życie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez studentów umiejętności obliczania efektów ekonomicznych projektowanych upraw warzywnych
C-3Praktyczne wykorzystanie wiedzy teoretycznej z zakresu projektowania upraw warzywnych do wykonania projektu
Treści programoweT-A-2Zasady planowania ogrodu warzywnego. Propozycje zagospodarowania działki z podstawowym asortymentem roślin. Koncepcja zagospodarowania działki z wykorzystaniem gatunków mało znanych. Planowanie produkcji warzywniczej w gospodarstwie wielkotowarowym.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: praca projektowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości dokształcania się przez całe życie
3,0Student ma małą świadomość w zakresie dokształcania się
3,5Student ma świadomość w zakresie dokształcania się przez całe życie
4,0Student ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w warzywnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
4,5Student ma wysoką świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
5,0Student wykazuje bardzo wysoką świadomość ważności dokształcania i samodokształcania w zakresie planowania upraw warzywnych i ziół oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów