Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
specjalność: Hortiterapia i dekoracje roślinne
Sylabus przedmiotu Pielęgnacja roślin ozdobnych w aspekcie hortiterapii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pielęgnacja roślin ozdobnych w aspekcie hortiterapii | ||
Specjalność | Hortiterapia i dekoracje roślinne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o morfologii, anatomii, systematyce roślin. |
W-2 | Znajomość podstawowych grup i gatunków roślin ozdobnych. |
W-3 | Znajomość regulacji procesów życiowych roślin oraz reakcji roślin na stresy środowiskowe. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie zasad pielęgnacji roślin ozdobnych zimujących i nie zimujących w gruncie. |
C-2 | Zapoznanie z budową i metodami aranżacji różnych typów ogrodów. |
C-3 | Rozróżnianie i rozpoznawanie gatunków roślin ozdobnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Asortyment i wymagania roślin ozdobnych stosowanych w różnego typu założeniach ogrodowych. | 6 |
T-A-2 | Zabiegi pielęgnacyjne stosowane w uprawie roślin jednorocznych i dwuletnich. | 2 |
T-A-3 | Zasady pielęgnacji roślin cebulowych, bulwiastych, kłączowych zimujących i nie zimujących w gruncie. | 2 |
T-A-4 | Pielęgnacja bylin ogrodowych, traw ozdobnych i roślin wodnych. | 2 |
12 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zabiegi pielęgnacyjne stosowane w hortiterapii (przygotowanie gleby, podłoża i kompostu, podlewanie, nawożenie, przycinanie, odmładzanie, sadzenie i przesadzanie, rozmnażanie generatywne i wegetatywne, pikowanie, podpieranie, zabezpieczanie na zimę, itp.). | 6 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe narzędzia i zasady posługiwania się nimi. Wyposażenie niezbędne w hortiterapii. | 2 |
T-W-2 | Wymagania roślin ozdobnych zimujących i niezimujących w gruncie, przeznaczonych do uprawy w terenach zieleni. | 2 |
T-W-3 | Zastosowanie gatunków z poszczególnych grup uprawnych w różnych typach ogrodów. | 4 |
T-W-4 | Zabiegi pielęgnacyjne przeprowadzane na kwietnikach sezonowych, rabatach i łąkach kwiatowych. | 3 |
T-W-5 | Zasady pielęgnacji roślin ozdobnych w ogrodach skalnych, wrzosowiskowych, naturalistycznych, wertykalnych i oczkach wodnych. | 3 |
T-W-6 | Zasady pielęgnacji roślin ozdobnych uprawianych na balkonach tarasach i patiach w różnego rodzaju pojemnikach i kontenerach. | 2 |
T-W-7 | Pielęgnacja trawnika. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Opis roślin na kolekcji | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 2 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Konsultacje | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 5 |
A-W-3 | Konsultacje | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny, konwersatoryjny |
M-2 | Metody eksponujące – ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych |
M-3 | metody praktyczne – prezentacja, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Rozpoznawanie roślin |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_D05-ht_W01 Rozpoznaje podstawowe gatunki roślin ozdobnych stosowanych hortiterapii. | OG_1A_W23 | R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W02, InzA_W05 | C-3 | T-A-1, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
OG_1A_D05-ht_W02 Zna budowę i wyposażenie miejsc stosowanych w hortiterapii. | OG_1A_W22 | R1A_W05 | InzA_W02 | C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_D05-ht_U01 Proponuje odpowiednie dla poszczególnych gatunków zalecenia pielęgnacyjne | OG_1A_U15 | R1A_U04, R1A_U06 | InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_D05-ht_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. | OG_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_D05-ht_W01 Rozpoznaje podstawowe gatunki roślin ozdobnych stosowanych hortiterapii. | 2,0 | |
3,0 | Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje podstawowe rodzaje i gatunki roślin ozdobnych stosowanych w hortiterapii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_D05-ht_W02 Zna budowę i wyposażenie miejsc stosowanych w hortiterapii. | 2,0 | |
3,0 | Student zna budowę i wyposażenie miejsc stosowanych w hortiterapii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_D05-ht_U01 Proponuje odpowiednie dla poszczególnych gatunków zalecenia pielęgnacyjne | 2,0 | |
3,0 | Student proponuje odpowiednie dla podstawowych gatunków zalecenia pielęgnacyjne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_D05-ht_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Chmiel H. (red.), Uprawa roślin ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
- Krause J., Rośliny cebulowe, PWRiL, Warszawa, 2002
- Krauze J., LisieckaA., Szczepzniak S., Ozdobne rośliny jednoroczne i dwuletnie, AR, Poznań, 2006
- Marcinkowski J., Byliny ogrodowe, PWRiL, Warszawa, 2002
- Krause J., Uprawa roślin balkonowych i tarasowych, Plantpress, Kraków, 2006
Literatura dodatkowa
- Tonecki J., Łukaszewska A.J., Rozmnażanie roślin ozdobnych, SGGW, Warszawa, 1996
- Urbański P, Trawy ozdobne turzyce i sity, PWRiL, Poznań, 2001
- Łukasiewicz A., Rośliny okrywowe, PWRiL, Poznań, 2003