Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
specjalność: Hortiterapia i dekoracje roślinne

Sylabus przedmiotu Pielęgnacja roślin ozdobnych w aspekcie hortiterapii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pielęgnacja roślin ozdobnych w aspekcie hortiterapii
Specjalność Hortiterapia i dekoracje roślinne
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 12 1,00,28zaliczenie
laboratoriaL7 6 0,50,24zaliczenie
wykładyW7 22 1,50,48zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o morfologii, anatomii, systematyce roślin.
W-2Znajomość podstawowych grup i gatunków roślin ozdobnych.
W-3Znajomość regulacji procesów życiowych roślin oraz reakcji roślin na stresy środowiskowe.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie zasad pielęgnacji roślin ozdobnych zimujących i nie zimujących w gruncie.
C-2Zapoznanie z budową i metodami aranżacji różnych typów ogrodów.
C-3Rozróżnianie i rozpoznawanie gatunków roślin ozdobnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Asortyment i wymagania roślin ozdobnych stosowanych w różnego typu założeniach ogrodowych.6
T-A-2Zabiegi pielęgnacyjne stosowane w uprawie roślin jednorocznych i dwuletnich.2
T-A-3Zasady pielęgnacji roślin cebulowych, bulwiastych, kłączowych zimujących i nie zimujących w gruncie.2
T-A-4Pielęgnacja bylin ogrodowych, traw ozdobnych i roślin wodnych.2
12
laboratoria
T-L-1Zabiegi pielęgnacyjne stosowane w hortiterapii (przygotowanie gleby, podłoża i kompostu, podlewanie, nawożenie, przycinanie, odmładzanie, sadzenie i przesadzanie, rozmnażanie generatywne i wegetatywne, pikowanie, podpieranie, zabezpieczanie na zimę, itp.).6
6
wykłady
T-W-1Podstawowe narzędzia i zasady posługiwania się nimi. Wyposażenie niezbędne w hortiterapii.2
T-W-2Wymagania roślin ozdobnych zimujących i niezimujących w gruncie, przeznaczonych do uprawy w terenach zieleni.2
T-W-3Zastosowanie gatunków z poszczególnych grup uprawnych w różnych typach ogrodów.4
T-W-4Zabiegi pielęgnacyjne przeprowadzane na kwietnikach sezonowych, rabatach i łąkach kwiatowych.3
T-W-5Zasady pielęgnacji roślin ozdobnych w ogrodach skalnych, wrzosowiskowych, naturalistycznych, wertykalnych i oczkach wodnych.3
T-W-6Zasady pielęgnacji roślin ozdobnych uprawianych na balkonach tarasach i patiach w różnego rodzaju pojemnikach i kontenerach.2
T-W-7Pielęgnacja trawnika.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Opis roślin na kolekcji8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia2
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia3
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny, konwersatoryjny
M-2Metody eksponujące – ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych
M-3metody praktyczne – prezentacja, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Rozpoznawanie roślin
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D05-ht_W01
Rozpoznaje podstawowe gatunki roślin ozdobnych stosowanych hortiterapii.
OG_1A_W23R1A_W03, R1A_W04InzA_W02, InzA_W05C-3T-A-1, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1
OG_1A_D05-ht_W02
Zna budowę i wyposażenie miejsc stosowanych w hortiterapii.
OG_1A_W22R1A_W05InzA_W02C-2T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D05-ht_U01
Proponuje odpowiednie dla poszczególnych gatunków zalecenia pielęgnacyjne
OG_1A_U15R1A_U04, R1A_U06InzA_U07, InzA_U08C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D05-ht_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych.
OG_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3T-W-1M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D05-ht_W01
Rozpoznaje podstawowe gatunki roślin ozdobnych stosowanych hortiterapii.
2,0
3,0Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje podstawowe rodzaje i gatunki roślin ozdobnych stosowanych w hortiterapii.
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_D05-ht_W02
Zna budowę i wyposażenie miejsc stosowanych w hortiterapii.
2,0
3,0Student zna budowę i wyposażenie miejsc stosowanych w hortiterapii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D05-ht_U01
Proponuje odpowiednie dla poszczególnych gatunków zalecenia pielęgnacyjne
2,0
3,0Student proponuje odpowiednie dla podstawowych gatunków zalecenia pielęgnacyjne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D05-ht_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych.
2,0
3,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chmiel H. (red.), Uprawa roślin ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
  2. Krause J., Rośliny cebulowe, PWRiL, Warszawa, 2002
  3. Krauze J., LisieckaA., Szczepzniak S., Ozdobne rośliny jednoroczne i dwuletnie, AR, Poznań, 2006
  4. Marcinkowski J., Byliny ogrodowe, PWRiL, Warszawa, 2002
  5. Krause J., Uprawa roślin balkonowych i tarasowych, Plantpress, Kraków, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Tonecki J., Łukaszewska A.J., Rozmnażanie roślin ozdobnych, SGGW, Warszawa, 1996
  2. Urbański P, Trawy ozdobne turzyce i sity, PWRiL, Poznań, 2001
  3. Łukasiewicz A., Rośliny okrywowe, PWRiL, Poznań, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Asortyment i wymagania roślin ozdobnych stosowanych w różnego typu założeniach ogrodowych.6
T-A-2Zabiegi pielęgnacyjne stosowane w uprawie roślin jednorocznych i dwuletnich.2
T-A-3Zasady pielęgnacji roślin cebulowych, bulwiastych, kłączowych zimujących i nie zimujących w gruncie.2
T-A-4Pielęgnacja bylin ogrodowych, traw ozdobnych i roślin wodnych.2
12

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zabiegi pielęgnacyjne stosowane w hortiterapii (przygotowanie gleby, podłoża i kompostu, podlewanie, nawożenie, przycinanie, odmładzanie, sadzenie i przesadzanie, rozmnażanie generatywne i wegetatywne, pikowanie, podpieranie, zabezpieczanie na zimę, itp.).6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe narzędzia i zasady posługiwania się nimi. Wyposażenie niezbędne w hortiterapii.2
T-W-2Wymagania roślin ozdobnych zimujących i niezimujących w gruncie, przeznaczonych do uprawy w terenach zieleni.2
T-W-3Zastosowanie gatunków z poszczególnych grup uprawnych w różnych typach ogrodów.4
T-W-4Zabiegi pielęgnacyjne przeprowadzane na kwietnikach sezonowych, rabatach i łąkach kwiatowych.3
T-W-5Zasady pielęgnacji roślin ozdobnych w ogrodach skalnych, wrzosowiskowych, naturalistycznych, wertykalnych i oczkach wodnych.3
T-W-6Zasady pielęgnacji roślin ozdobnych uprawianych na balkonach tarasach i patiach w różnego rodzaju pojemnikach i kontenerach.2
T-W-7Pielęgnacja trawnika.2
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Opis roślin na kolekcji8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D05-ht_W01Rozpoznaje podstawowe gatunki roślin ozdobnych stosowanych hortiterapii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Rozróżnianie i rozpoznawanie gatunków roślin ozdobnych.
Treści programoweT-A-1Asortyment i wymagania roślin ozdobnych stosowanych w różnego typu założeniach ogrodowych.
T-W-3Zastosowanie gatunków z poszczególnych grup uprawnych w różnych typach ogrodów.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny, konwersatoryjny
M-2Metody eksponujące – ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych
M-3metody praktyczne – prezentacja, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Rozpoznawanie roślin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje podstawowe rodzaje i gatunki roślin ozdobnych stosowanych w hortiterapii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D05-ht_W02Zna budowę i wyposażenie miejsc stosowanych w hortiterapii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W22student ma podstawową wiedzę z zakresu terapii ogrodniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z budową i metodami aranżacji różnych typów ogrodów.
Treści programoweT-W-1Podstawowe narzędzia i zasady posługiwania się nimi. Wyposażenie niezbędne w hortiterapii.
T-W-4Zabiegi pielęgnacyjne przeprowadzane na kwietnikach sezonowych, rabatach i łąkach kwiatowych.
T-W-5Zasady pielęgnacji roślin ozdobnych w ogrodach skalnych, wrzosowiskowych, naturalistycznych, wertykalnych i oczkach wodnych.
T-W-6Zasady pielęgnacji roślin ozdobnych uprawianych na balkonach tarasach i patiach w różnego rodzaju pojemnikach i kontenerach.
T-W-7Pielęgnacja trawnika.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny, konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna budowę i wyposażenie miejsc stosowanych w hortiterapii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D05-ht_U01Proponuje odpowiednie dla poszczególnych gatunków zalecenia pielęgnacyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U15student posiada umiejętność wykonywania podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych w uprawach ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Opanowanie zasad pielęgnacji roślin ozdobnych zimujących i nie zimujących w gruncie.
Treści programoweT-A-2Zabiegi pielęgnacyjne stosowane w uprawie roślin jednorocznych i dwuletnich.
T-A-3Zasady pielęgnacji roślin cebulowych, bulwiastych, kłączowych zimujących i nie zimujących w gruncie.
T-A-4Pielęgnacja bylin ogrodowych, traw ozdobnych i roślin wodnych.
T-L-1Zabiegi pielęgnacyjne stosowane w hortiterapii (przygotowanie gleby, podłoża i kompostu, podlewanie, nawożenie, przycinanie, odmładzanie, sadzenie i przesadzanie, rozmnażanie generatywne i wegetatywne, pikowanie, podpieranie, zabezpieczanie na zimę, itp.).
T-W-5Zasady pielęgnacji roślin ozdobnych w ogrodach skalnych, wrzosowiskowych, naturalistycznych, wertykalnych i oczkach wodnych.
T-W-6Zasady pielęgnacji roślin ozdobnych uprawianych na balkonach tarasach i patiach w różnego rodzaju pojemnikach i kontenerach.
T-W-7Pielęgnacja trawnika.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny, konwersatoryjny
M-2Metody eksponujące – ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych
M-3metody praktyczne – prezentacja, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student proponuje odpowiednie dla podstawowych gatunków zalecenia pielęgnacyjne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D05-ht_K01Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Opanowanie zasad pielęgnacji roślin ozdobnych zimujących i nie zimujących w gruncie.
C-2Zapoznanie z budową i metodami aranżacji różnych typów ogrodów.
C-3Rozróżnianie i rozpoznawanie gatunków roślin ozdobnych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe narzędzia i zasady posługiwania się nimi. Wyposażenie niezbędne w hortiterapii.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny, konwersatoryjny
M-2Metody eksponujące – ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych
M-3metody praktyczne – prezentacja, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych.
3,5
4,0
4,5
5,0