Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
specjalność: Hortiterapia i dekoracje roślinne
Sylabus przedmiotu Farmakognozja:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Farmakognozja | ||
Specjalność | Zielarstwo | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Dobromilska <Renata.Dobromilska@zut.edu.pl>, Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień z zakresu zielarstwa, chemii i biochemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami badań surowców leczniczych, korzystaniem z literatury fachowej dotyczącej zagadnień farmakognozji. |
C-2 | Zapoznanie z budową, pochodzeniem działaniem i zastosowaniem substancji biologicznie czynnych zawartych w surowcach zielarskich. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Metody badań surowców roślinnych – badania makroskopowe, mikroskopowe, chromatograficzne, chemiczne i biologiczne. | 3 |
T-W-2 | Fitochemiczne podstawy farmakognozji. Substancje naturalne i surowce farmakognostyczne – podstawowe drogi biosyntezy, działanie i zastosowanie. | 9 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | konsultacje | 8 |
A-W-3 | studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 12 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny i problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_D09-zi_W01 Student ma wiedzę odnośnie składu chemicznego, aktywności farmakologicznej, działaniach niepożądanych i zastosowaniu surowców pochodzenia naturalnego. | OG_1A_W19 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-2 | T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_D09-zi_U01 Student posiada umiejętność makroskopowego rozpoznawania składników mieszanek ziołowych oraz podstawowych zasad oceny jakości surowca wg monografii farmakopealnych. | OG_1A_U18 | R1A_U01, R1A_U05 | InzA_U01, InzA_U05, InzA_U08 | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_D09-zi_K01 Student ma świadomość znaczenia i propagowania zdobytej wiedzy. | OG_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_D09-zi_W01 Student ma wiedzę odnośnie składu chemicznego, aktywności farmakologicznej, działaniach niepożądanych i zastosowaniu surowców pochodzenia naturalnego. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę w stopniu podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_D09-zi_U01 Student posiada umiejętność makroskopowego rozpoznawania składników mieszanek ziołowych oraz podstawowych zasad oceny jakości surowca wg monografii farmakopealnych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawy wynmaganej umiejętności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_D09-zi_K01 Student ma świadomość znaczenia i propagowania zdobytej wiedzy. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomośc znaczenia i propagowania zdobytej wiedzy i umiejętności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kohlmunzer S., Farmakognozja - podręcznik dla studentów farmacji., PZL, Warszawa, 2011
- Farmakopea Polska., PTF, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Postępy fitoterapii - kwartalnik., Organ Sekcji Fitoterapii PTL., Warszawa