Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
specjalność: Zielarstwo

Sylabus przedmiotu Gleboznawstwo 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gleboznawstwo 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>, Adam Sammel <Adam.Sammel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 9 2,00,33zaliczenie
wykładyW2 18 3,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia,Fizyka,Geologia ,Mikrobiologia
W-2Chemia, Fizyka,Geologia,Mikrobilogia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb Ukształtowanie umiejętności okrrślania żyzności gleb Ppznanie metod bonitacji gleb
C-2Poznani powstawania i funkcjonowania gleby, poznanie metod określania żyzności i bonitacji gleb

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organometryczną i metodą laboratoryjną1
T-L-2Oznaczanie odczynu gleb i kwasowości gleb metodą kolorymetryczną,potencjometryczną i miareczkowania2
T-L-3Oznaczanie sumy zasad w glebie metodą Kappena1
T-L-4Oznaczanie C-organicznego w glebie i wyliczanie zawartości próchnicy1
T-L-5Ocena właściwości fizycznych gleb na podstawie danych doświadczalnych w profilu glebowym i rozpoznawanie agregatów glebowych.2
T-L-6Podział podłoży ogrodniczych2
9
wykłady
T-W-1Powstawanie,podział i wartość glebotwórcza minerałów.2
T-W-2Skały magmowe,ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.2
T-W-3Skały osadowe ich powstawanie,właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym.2
T-W-4Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na właściwości wodno-powietrzne gleb.1
T-W-5Sorpcyjne właściwości gleb -koloidy glebowe.1
T-W-6Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby.2
T-W-7Substancja organiczna oraz jej przemiany w zależności od właściwości gleby.1
T-W-8Naturalne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego1
T-W-9Antropogeniczne czzynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego1
T-W-10Struktura gleb-powstawanie,podział agregatów glebowych2
T-W-11Właściwości wodno-powietrzne i ich związek z produktywnością gleb1
T-W-12Właściwości fizyczne fazy stałej i gazoewej gleb1
T-W-13Powstawanie gleb,czynniki glebotwórcze1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1konsultacje15
A-L-2uczestnictwo w zajęciach9
A-L-3przygotowanie do ćwiczeń36
60
wykłady
A-W-1samodzielne studiowanie literatury naukowej40
A-W-2wykłady18
A-W-3przygotowanie do egzaminu32
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład-metoda podająco-informacyjna
M-2Labolatoria-metoda podająco-praktyczna
M-3Wykład -metoda podająca
M-4Audytoria- metoda praktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Laboratoria-kolokwia
S-2Ocena podsumowująca: sprawdziany częściowe
S-3Ocena formująca: Wykład-podsumowująca-sprawdzian pisemny
S-4Ocena formująca: Ćwiczenia-podsumowująco-formująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C04_W01
Posiada wiedzę dotyczącą właściwości tworzywa glebowego, budowy i funkcjonowana gleby,ogólną wiedzę dotyczącą pro- cesów glebotwórczych.Zna i rozumie podstawowe definicje dotyczące właściwości fizycznych,chemicznych i biologicznych gleb.
OG_1A_W08R1A_W05, R1A_W06InzA_W02C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-10, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-2M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C04_U01
student ma umiejętność rozpoznawania głównych typów gleb oraz podłoży ogrodniczych
OG_1A_U02R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06InzA_U06C-1, C-2T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-2M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C04_K01
Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad. Posiada zdolność do pracy indywidualnej i w zespole. Wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców.
OG_1A_K04, OG_1A_K05R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-10, T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-2M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C04_W01
Posiada wiedzę dotyczącą właściwości tworzywa glebowego, budowy i funkcjonowana gleby,ogólną wiedzę dotyczącą pro- cesów glebotwórczych.Zna i rozumie podstawowe definicje dotyczące właściwości fizycznych,chemicznych i biologicznych gleb.
2,0
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C04_U01
student ma umiejętność rozpoznawania głównych typów gleb oraz podłoży ogrodniczych
2,0
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C04_K01
Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad. Posiada zdolność do pracy indywidualnej i w zespole. Wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców.
2,0
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ryszard Turski,Anna Słowińska-Jurkiewicz,Jerzy Hetman, Zarys Gleboznawstwa, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, brak
  2. Bogdan Dobrzański, Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowa
  3. Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza,analiza i klasyfikacja gleb, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im.Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, BONAMI Poznań, 1997, ISBN 83-7160-025-9, brak
  4. Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im. Augusta Cieszkowskiego wPoznaniu, BONAMI ;Poznań, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak

Literatura dodatkowa

  1. Bogdan Dobrzański,Saturnin Zawadzki,praca zbiorowa, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, praca zbiorowa
  2. Ryszard Turski,Anna Słowińska-Jurkiewicz,Jerzy Hetman, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Rolnicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, brak
  3. Franciszek Kużnicki,Stanisław Białousz,Piotr Skłodowski, Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografi i ochrony gleb, Panstwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1979, ISBN 83-01-01001-0, brak

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organometryczną i metodą laboratoryjną1
T-L-2Oznaczanie odczynu gleb i kwasowości gleb metodą kolorymetryczną,potencjometryczną i miareczkowania2
T-L-3Oznaczanie sumy zasad w glebie metodą Kappena1
T-L-4Oznaczanie C-organicznego w glebie i wyliczanie zawartości próchnicy1
T-L-5Ocena właściwości fizycznych gleb na podstawie danych doświadczalnych w profilu glebowym i rozpoznawanie agregatów glebowych.2
T-L-6Podział podłoży ogrodniczych2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Powstawanie,podział i wartość glebotwórcza minerałów.2
T-W-2Skały magmowe,ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.2
T-W-3Skały osadowe ich powstawanie,właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym.2
T-W-4Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na właściwości wodno-powietrzne gleb.1
T-W-5Sorpcyjne właściwości gleb -koloidy glebowe.1
T-W-6Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby.2
T-W-7Substancja organiczna oraz jej przemiany w zależności od właściwości gleby.1
T-W-8Naturalne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego1
T-W-9Antropogeniczne czzynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego1
T-W-10Struktura gleb-powstawanie,podział agregatów glebowych2
T-W-11Właściwości wodno-powietrzne i ich związek z produktywnością gleb1
T-W-12Właściwości fizyczne fazy stałej i gazoewej gleb1
T-W-13Powstawanie gleb,czynniki glebotwórcze1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1konsultacje15
A-L-2uczestnictwo w zajęciach9
A-L-3przygotowanie do ćwiczeń36
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1samodzielne studiowanie literatury naukowej40
A-W-2wykłady18
A-W-3przygotowanie do egzaminu32
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C04_W01Posiada wiedzę dotyczącą właściwości tworzywa glebowego, budowy i funkcjonowana gleby,ogólną wiedzę dotyczącą pro- cesów glebotwórczych.Zna i rozumie podstawowe definicje dotyczące właściwości fizycznych,chemicznych i biologicznych gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W08student ma wiedzę z zakresu gleboznawstwa obejmującą mechanizmy powstawania gleb, właściwości fizyczne i chemiczne gleb, znaczenie próchnicy i minerałów ilastych w glebach, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia wpływu właściwości gleb na ich żyzność
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb Ukształtowanie umiejętności okrrślania żyzności gleb Ppznanie metod bonitacji gleb
Treści programoweT-W-3Skały osadowe ich powstawanie,właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym.
T-W-4Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na właściwości wodno-powietrzne gleb.
T-W-5Sorpcyjne właściwości gleb -koloidy glebowe.
T-W-11Właściwości wodno-powietrzne i ich związek z produktywnością gleb
T-W-12Właściwości fizyczne fazy stałej i gazoewej gleb
T-W-13Powstawanie gleb,czynniki glebotwórcze
T-W-10Struktura gleb-powstawanie,podział agregatów glebowych
T-W-6Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby.
T-W-1Powstawanie,podział i wartość glebotwórcza minerałów.
T-W-2Skały magmowe,ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.
T-W-8Naturalne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego
T-W-9Antropogeniczne czzynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego
T-W-7Substancja organiczna oraz jej przemiany w zależności od właściwości gleby.
T-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organometryczną i metodą laboratoryjną
T-L-5Ocena właściwości fizycznych gleb na podstawie danych doświadczalnych w profilu glebowym i rozpoznawanie agregatów glebowych.
T-L-3Oznaczanie sumy zasad w glebie metodą Kappena
T-L-4Oznaczanie C-organicznego w glebie i wyliczanie zawartości próchnicy
T-L-6Podział podłoży ogrodniczych
T-L-2Oznaczanie odczynu gleb i kwasowości gleb metodą kolorymetryczną,potencjometryczną i miareczkowania
Metody nauczaniaM-1Wykład-metoda podająco-informacyjna
M-2Labolatoria-metoda podająco-praktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdziany częściowe
S-1Ocena formująca: Laboratoria-kolokwia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C04_U01student ma umiejętność rozpoznawania głównych typów gleb oraz podłoży ogrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U02student ma umiejętność rozpoznawania i charakterystyki głównych typów gleb oraz podłoży ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb Ukształtowanie umiejętności okrrślania żyzności gleb Ppznanie metod bonitacji gleb
C-2Poznani powstawania i funkcjonowania gleby, poznanie metod określania żyzności i bonitacji gleb
Treści programoweT-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organometryczną i metodą laboratoryjną
T-L-5Ocena właściwości fizycznych gleb na podstawie danych doświadczalnych w profilu glebowym i rozpoznawanie agregatów glebowych.
T-L-3Oznaczanie sumy zasad w glebie metodą Kappena
T-L-4Oznaczanie C-organicznego w glebie i wyliczanie zawartości próchnicy
T-L-6Podział podłoży ogrodniczych
T-L-2Oznaczanie odczynu gleb i kwasowości gleb metodą kolorymetryczną,potencjometryczną i miareczkowania
Metody nauczaniaM-2Labolatoria-metoda podająco-praktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Laboratoria-kolokwia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C04_K01Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad. Posiada zdolność do pracy indywidualnej i w zespole. Wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
OG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb Ukształtowanie umiejętności okrrślania żyzności gleb Ppznanie metod bonitacji gleb
Treści programoweT-W-11Właściwości wodno-powietrzne i ich związek z produktywnością gleb
T-W-12Właściwości fizyczne fazy stałej i gazoewej gleb
T-W-13Powstawanie gleb,czynniki glebotwórcze
T-W-10Struktura gleb-powstawanie,podział agregatów glebowych
T-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organometryczną i metodą laboratoryjną
T-L-5Ocena właściwości fizycznych gleb na podstawie danych doświadczalnych w profilu glebowym i rozpoznawanie agregatów glebowych.
T-L-3Oznaczanie sumy zasad w glebie metodą Kappena
T-L-4Oznaczanie C-organicznego w glebie i wyliczanie zawartości próchnicy
T-L-6Podział podłoży ogrodniczych
T-L-2Oznaczanie odczynu gleb i kwasowości gleb metodą kolorymetryczną,potencjometryczną i miareczkowania
Metody nauczaniaM-1Wykład-metoda podająco-informacyjna
M-2Labolatoria-metoda podająco-praktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdziany częściowe
S-1Ocena formująca: Laboratoria-kolokwia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0