Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Standaryzacja i ocena jakości surowców zielarskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Standaryzacja i ocena jakości surowców zielarskich | ||
Specjalność | Zielarstwo | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Barbara Wójcik-Stopczyńska <Barbara.Wojcik-Stopczynska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu, biochemii, botaniki i zielarstwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z aktualnie obowiązującymi standardami i wymaganiami farmakopealnymi odnośnie cech jakościowych surowców zielarskich |
C-2 | Przekazanie studentom wiedzy z zakresu kompleksowej oceny jakości surowców zielarskich |
C-3 | Ukształtowanie w studentach umiejętności przeprowadzenia kompleksowej oceny jakości surowców zielarskich w oparciu o obowiązujące standardy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wymagania farmakopealne odnośnie cech jakościowych surowców zielarskich | 2 |
T-A-2 | Metody badania jakości surowców oraz produktów zielarskich uwzględnione przez Farmakopeę Polską i Farmakopeę Europejską | 1 |
T-A-3 | Procedury oceny jakości surowców zielarskich (pobieranie próbek, planowanie badań analitycznych) | 2 |
T-A-4 | Analiza fitochemiczna ilościowa i jakościowa wybranych metabolitów wtórnych | 2 |
T-A-5 | Identyfikacja surowców na podstawie reakcji z odczynnikami grupowymi | 1 |
T-A-6 | Ocena organoleptyczna surowców zielarskich (wygląd, zapach, smak, konsystencja) | 2 |
T-A-7 | Ocena makroskopowa surowców zielarskich (zawartość domieszek i zanieczyszczeń) | 2 |
T-A-8 | Ocena mikroskopowa surowców zielarskich (identyfikacja poszczególnych organów roślinnych, ustalenie gatunku rośliny zielarskiej) | 2 |
14 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena fizykochemiczna surowców zielarskich (straty masy po suszeniu, zawartość wody, popiołu całkowitego, olejku eterycznego oraz określonych dla związków biologicznie czynnych) | 2 |
2 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Czynniki kształtujące jakość surowca zielarskiego (metody i warunki uprawy, zbiór, konserwacja i przechowywanie). Standaryzacja surowców i przetworów zielarskich w systemie zapewnienia jakości | 2 |
2 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-A-2 | przygotowanie do sprawdzianu | 8 |
A-A-3 | czytanie wskazanej literatury | 8 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | udział w zajęciach | 2 |
A-L-2 | opracowanie wyników z laboratorium | 10 |
A-L-3 | udział w konsultacjach | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 2 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 7 |
A-W-3 | przygotowanie do sprawdzianu | 6 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | pokaz |
M-3 | analiza laboratoryjna |
M-4 | doświadczenie/eksperyment |
M-5 | rozwiązanie problemu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdzian zaliczający tematykę wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian na zajęciach ćwiczeniowych |
S-3 | Ocena formująca: oceny z doświadczeń wykonywanych w trakcie zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_D10-zi_W01 Student zna znaczenie czynników wpływających na jakość surowca zielarskiego | OG_1A_W01 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W02 | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
OG_1A_D10-zi_W02 Student zna wymagania dotyczące czystości materiału roślinnego | OG_1A_W19 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-2 | T-A-1, T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_D10-zi_U01 Student potrafi wykonać ocenę jakości surowca z uwzględnieniem obowiązujących norm i metod walidacyjnych | OG_1A_U06 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2, C-3 | T-A-2, T-A-3, T-A-8, T-A-7, T-L-1, T-A-4, T-A-6, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2, S-3 |
OG_1A_D10-zi_U02 Student potrafi prawidłowo interpretować uzyskane wyniki i podejmuje decyzje odnośnie możliwości wykorzystania surowca zielarskiego w przemyśle fitofarmaceutycznym | OG_1A_U09 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2, C-3 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1 | M-2, M-3, M-4, M-5, M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_D10-zi_K01 Student potrafi pracować w zespole | OG_1A_K05 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-3 | T-L-1 | M-3, M-4, M-5 | S-3 |
OG_1A_D10-zi_K02 Student ma świadomość konieczności postępowania zgodnie z zasadami etyki | OG_1A_K07 | R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K02 | C-1, C-2, C-3 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-W-1, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_D10-zi_W01 Student zna znaczenie czynników wpływających na jakość surowca zielarskiego | 2,0 | Student nie zna znaczenae czynników wpływających na jakość surowca zielarskiego |
3,0 | Student zna w stopniu podstawowym znaczenie czynników wpływających na jakość surowca zielarskiego | |
3,5 | Student zna w stopniu zadowalającym znaczenie czynników wpływających na jakość surowca zielarskiego | |
4,0 | Student zna w stopniu dobrym znaczenie czynników wpływających na jakość surowca zielarskiego | |
4,5 | Student zna w stopniu ponad dobrym znaczenie czynników wpływających na jakość surowca zielarskiego | |
5,0 | Student zna w stopniu bardzo dobrym znaczenie czynników wpływających na jakość surowca zielarskiego | |
OG_1A_D10-zi_W02 Student zna wymagania dotyczące czystości materiału roślinnego | 2,0 | Student nie zna wymagań dotyczących czystości materiału roślinnego |
3,0 | Student zna w stopniu podstawowym wymagania dotyczące czystości materiału roślinnego | |
3,5 | Student zna w stopniu zadowalającyn wymagania dotyczące czystości materiału roślinnego | |
4,0 | Student zna w stopniu dobrym wymagania dotyczące czystości materiału roślinnego | |
4,5 | Student zna w stopniu ponad dobrym wymagania dotyczące czystości materiału roślinnego | |
5,0 | Student zna w stopniu bardzo dobrym wymagania dotyczące czystości materiału roślinnego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_D10-zi_U01 Student potrafi wykonać ocenę jakości surowca z uwzględnieniem obowiązujących norm i metod walidacyjnych | 2,0 | Student nie potrafi wykonać oceny jakości surowca z uwzględnieniem obowiązujących norm i metod walidacyjnych |
3,0 | Student potrafi wykonać w stopniu podstawowym ocenę jakości surowca z uwzględnieniem obowiązujących norm i metod walidacyjnych | |
3,5 | Student potrafi wykonać w stopniu zadowalającym ocenę jakości surowca z uwzględnieniem obowiązujących norm i metod walidacyjnych | |
4,0 | Student potrafi wykonać w stopniu dobrym ocenę jakości surowca z uwzględnieniem obowiązujących norm i metod walidacyjnych | |
4,5 | Student potrafi wykonać w stopniu ponad dobrym ocenę jakości surowca z uwzględnieniem obowiązujących norm i metod walidacyjnych | |
5,0 | Student potrafi wykonać w stopniu bardzo dobrym ocenę jakości surowca z uwzględnieniem obowiązujących norm i metod walidacyjnych | |
OG_1A_D10-zi_U02 Student potrafi prawidłowo interpretować uzyskane wyniki i podejmuje decyzje odnośnie możliwości wykorzystania surowca zielarskiego w przemyśle fitofarmaceutycznym | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo interpretować uzyskane wyniki i nie podejmuje właściwych decyzji odnośnie możliwości wykorzystania surowca zielarskiego w przemyśle fitofarmaceutycznym |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym prawidłowo interpretować uzyskane wyniki i podejmuje decyzje odnośnie możliwości wykorzystania surowca zielarskiego w przemyśle fitofarmaceutycznym | |
3,5 | Student potrafi w stopniu zadowalającym prawidłowo interpretować uzyskane wyniki i podejmuje decyzje odnośnie możliwości wykorzystania surowca zielarskiego w przemyśle fitofarmaceutycznym | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym prawidłowo interpretować uzyskane wyniki i podejmuje decyzje odnośnie możliwości wykorzystania surowca zielarskiego w przemyśle fitofarmaceutycznym | |
4,5 | Student potrafi w stopniu ponad dobrym prawidłowo interpretować uzyskane wyniki i podejmuje decyzje odnośnie możliwości wykorzystania surowca zielarskiego w przemyśle fitofarmaceutycznym | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym prawidłowo interpretować uzyskane wyniki i podejmuje decyzje odnośnie możliwości wykorzystania surowca zielarskiego w przemyśle fitofarmaceutycznym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_D10-zi_K01 Student potrafi pracować w zespole | 2,0 | Student nie potrafi pracować w zespole |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym pracować w zespole | |
3,5 | Student potrafi w stopniu zadowalającym pracować w zespole | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym pracować w zespole | |
4,5 | Student potrafi w stopniu ponad dobrym pracować w zespole | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym pracować w zespole | |
OG_1A_D10-zi_K02 Student ma świadomość konieczności postępowania zgodnie z zasadami etyki | 2,0 | Student nie ma świadomości konieczności postępowania zgodnie z zasadami etyki |
3,0 | Student ma w stopniu podstawowym świadomość konieczności postępowania zgodnie z zasadami etyki | |
3,5 | Student ma w stopniu zadowalającym świadomość konieczności postępowania zgodnie z zasadami etyki | |
4,0 | Student ma w stopniu dobrym świadomość konieczności postępowania zgodnie z zasadami etyki | |
4,5 | Student ma w stopniu ponad dobrym świadomość konieczności postępowania zgodnie z zasadami etyki | |
5,0 | Student ma w stopniu bardzo dobrym świadomość konieczności postępowania zgodnie z zasadami etyki |
Literatura podstawowa
- Strzelecka H., Towaroznawstwo zielarskie, Dział Wydawnictw AM, Warszawa, 1997
- Gudej J., Owczarek A., Roślinne surowce lecznicze. Badania makroskopowo-mikroskopowe, Uniwersytet Medyczny, Łódź, 2012
- Klimek B., Analiza fitochemiczna roślinnych substancji leczniczych, Uniwersytet Medyczny, Łódź, 2011
Literatura dodatkowa
- Farmakopea Polska VIII, Polskie Towarzystwo Farmaceutyczne, Warszawa, 2008
- Kohlmünzer S., Farmakognozja, PZWL, Warszawa, 2007
- Lamer-Zarawska E., Kowal-Gierczak B., Niedworok J., Fitoterapia i leki roślinne, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
- Polskie Normy ISO z zakresu oceny surowców zielarskich
- Deryng J., Atlas sproszkowanych surowców roślinnych, PZWL, Warszawa, 1961