Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
specjalność: Hortiterapia i dekoracje roślinne
Sylabus przedmiotu Agroekologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Agroekologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu ekologii, głównych praw ochrony środowiska, podstawowych wymagań roślin i zwierząt, powinien znać podstawy właściwości gleb |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Głównym celem zajęć jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu zależności ekologicznych |
C-2 | Zapoznanie z różnorodnością czyniików abiotycznych i biotycznych mogących kształtować tereny agrocenozy |
C-3 | Zapoznanie z możliwością oceny agrocenozy na podstawie roślin występujących tam naturalnie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Czym zajmuje się ekologia, ochrona przyrody i środowiska i jakie korzyści z tego czerpie człowiek? | 2 |
T-A-2 | Analiza struktury i elementów wybranej agrobiocenozy oraz charakterystyka ich funkcji ekologicznych. | 2 |
T-A-3 | Zbiorowiska roślinne. Zbiorowiska segetalne (chwastów). Cechy analityczne i syntetyczne zbiorowisk roślinnych. Podział zbiorowisk z punktu widzenia roli człowieka w ich powstawaniu i przeobrażeniu według Falińskiego. Synantropizacja zbiorowisk. | 2 |
T-A-4 | Ocena stosunków TWRNG metodą Ellenberga | 2 |
T-A-5 | Ekologiczna ocena gleb przy pomocy zbiorowisk roślinnych i grup gatunków ekologiczno-fitosocjologicznych. | 2 |
T-A-6 | Wykonanie zdjęcia fitosocjologicznego na podstawie udostępnionych tablic z roślinnością segetalną (wybranej agrocenozy). | 2 |
T-A-7 | Ocena walorów przyrodniczych śródpolnych siedlisk marginalnych | 2 |
T-A-8 | Zagrożenia obszarów chronionych występujących na terenach rolniczych | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia z ekologii ogólnej, ochrony przyrody i ochrony środowiska. Definicje: ekologii, sozologii, populacji, biocenozy, ekosystemu, biomu, biosfery, niszy ekologicznej, siedliska, środowiska. Rodzaje środowisk, kryteria ich podziału, sukcesja erkologiczna, struktura troficzna biocenozy, oddziaływania między organizmami: neutralizm,amensalizn, konkurencja, pasożytnictwo, drapieżnictwo, komensalizm, protokooperacja, mutualizm. | 2 |
T-W-2 | Ekologia organizmu. Prawo Liebiga i dwa prawa Shelforda. Kryteria klasyfikacji ekologicznej organizmów. Zasada tolerancji ekologicznej i jej ograniczenia. Wskaźniki ekologiczne. Ekologia populacji (struktura przestrzenna, wieku, płci, socjalna, rozrodczość i śmiertelność, przyczyny śmiertelności). Granice tolerancji dla populacji. | 2 |
T-W-3 | Czynniki ekologiczne: ciepło, światło, energia. Cykle biogeochemiczne wybranych pierwiastków. | 2 |
T-W-4 | Agroekologiczna ocena warunków siedliskowych (abiotycznych) oraz wpływ czynników biotycznych | 2 |
T-W-5 | Ekologiczna ocena gleb przy pomocy zbiorowisk chwastów. Ocena gleby na podstawie ekologicznych grup gatunków oraz jednostek fitosocjologicznych (zespołów, podzespołów, wariantów). | 2 |
T-W-6 | Metody łącznej oceny wpływu najważniejszych czynników na plonowanie roślin uprawnych. Ocena wpływu poszczególnych czynników i ich kompleksu na wysokość plonu metodą Azziego. Schodkowy system oceny wpływu danych ekologicznych i technicznych na efekty biologiczne według Barnera | 2 |
T-W-7 | Struktura agrobiocenozy i agroekosystemu. Elementy i funkcje tych jednostek. | 2 |
T-W-8 | Siedliska marginalne w agrocenozach - ich wpływ na bioróżnorodność | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego z części ćwiczeniowej | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie się do wykonania projektu | 12 |
A-A-4 | konsultacje | 2 |
44 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia końcowego w formie pisemnej | 10 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie projektu zaliczeniowego w formie graficznej | 10 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Metody programowe z użyciem podręcznika programowego do przedmiotu |
M-3 | Wykład problemowy |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_B07_W01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał wiedzę potrzebną do zrozumienia podstawowych cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych | OG_1A_W02 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06 | InzA_W01, InzA_W02 | C-2 | T-W-6, T-W-3, T-W-8 | M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_B07_U01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność posługiwania się technologią informatyczną w programie Power Point w zakresie wykonania projektu produkcji ogrodniczej i spelnianych przez nią funkcji przyrodniczych | OG_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U08 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-3 | T-A-2, T-A-7, T-A-8 | M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_B07_K01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił dostrzec ważność dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie w zakresie oceny roślinności czy też gleb (metoda Ellenberga, Oświta) | OG_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-3 | T-A-4, T-A-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_B07_W01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał wiedzę potrzebną do zrozumienia podstawowych cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych | 2,0 | Student nie posiada wiedzy potrzebnej do zrozumienia podstawowych cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych |
3,0 | Student posiada w stopniu podstawowym wiedzę potrzebną do zrozumienia podstawowych cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych | |
3,5 | Student posiada w stopniu podstawowym wiedzę potrzebną do zrozumienia podstawowych cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych | |
4,0 | Student posiada wiedzę potrzebną do zrozumienia podstawowych cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych | |
4,5 | Student posiada w stopniu dobrym wiedzę potrzebną do zrozumienia podstawowych cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych | |
5,0 | Student posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę potrzebną do zrozumienia podstawowych cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_B07_U01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność posługiwania się technologią informatyczną w programie Power Point w zakresie wykonania projektu produkcji ogrodniczej i spelnianych przez nią funkcji przyrodniczych | 2,0 | Student nie posiada umiejętność posługiwania się technologią informatyczną w programie Power Point w zakresie wykonania projektu produkcji ogrodniczej i spelnianych przez nią funkcji przyrodniczych |
3,0 | Student posiada w stopniu podstawowym umiejętność posługiwania się technologią informatyczną w programie Power Point w zakresie wykonania projektu produkcji ogrodniczej i spelnianych przez nią funkcji przyrodniczych | |
3,5 | Student posiada w stopniu dostatecznym umiejętność posługiwania się technologią informatyczną w programie Power Point w zakresie wykonania projektu produkcji ogrodniczej i spelnianych przez nią funkcji przyrodniczych | |
4,0 | Student posiada umiejętność posługiwania się technologią informatyczną w programie Power Point w zakresie wykonania projektu produkcji ogrodniczej i spelnianych przez nią funkcji przyrodniczych | |
4,5 | Student posiada w stopniu dobrym umiejętność posługiwania się technologią informatyczną w programie Power Point w zakresie wykonania projektu produkcji ogrodniczej i spelnianych przez nią funkcji przyrodniczych | |
5,0 | Student posługuje się biegle technologią informatyczną w programie Power Point w zakresie wykonania projektu produkcji ogrodniczej i spelnianych przez nią funkcji przyrodniczych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_B07_K01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił dostrzec ważność dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie w zakresie oceny roślinności czy też gleb (metoda Ellenberga, Oświta) | 2,0 | Student nie potrafi dostrzec ważności dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie wykorzystując metody oceny roślinności czy gleb (metoda Ellenberga, Oświta) |
3,0 | Student potrafi dostrzec w stopniu podstawowym ważność dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie wykorzystując metody oceny roślinności czy gleb (metoda Ellenberga, Oświta) | |
3,5 | Student potrafi dostrzec w stopniu podstawowym ważność dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie wykorzystując metody oceny roślinności czy gleb (metoda Ellenberga, Oświta) | |
4,0 | Student potrafi dostrzec ważność dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie wykorzystując metody oceny roślinności czy gleb (metoda Ellenberga, Oświta) | |
4,5 | Student potrafi dostrzec w stopniu dobrym ważność dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie wykorzystując metody oceny roślinności czy gleb (metoda Ellenberga, Oświta) | |
5,0 | Student potrafi dostrzec w stopniu bardzo dobrym ważność dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie wykorzystując metody oceny roślinności czy gleb (metoda Ellenberga, Oświta) |
Literatura podstawowa
- Borowiec S., Agroekologia, Wydaw. Akademii Rolniczej w Szczecinie, Poznań, 1983, III
- Bieszczad S., Sobota J., Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego, AR Wrocław, Wrocław, 2003
- Falińska K., Ekologia roślin, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2004
- Prończuk J., Podstawy ekologii rolniczej, PWN, Warszawa, 1982
- Trojan P., Ekologia ogólna, PWN, Warszawa, 1975
Literatura dodatkowa
- Kalinowska A., Ekologia wybór na nowe stulecie, Agencja Reklamowo-Wydawnicza. A. Grzegorczyk, Stare Babice, 2002
- Pyłka-Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Wydaw. Oświata, Warszawa, 1996
- Trojan P., Ekologia ogólna, PWN, Warszawa, 1975