Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
specjalność: Hortiterapia i dekoracje roślinne

Sylabus przedmiotu Współczesne systemy uprawy roli:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Współczesne systemy uprawy roli
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>, Stanisław Pużyński <Stanislaw.Puzynski@zut.edu.pl>, Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,50,33zaliczenie
wykładyW3 30 2,50,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstawową wiedzę z botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa, chemii rolnej, uprawy roślin rolniczych, maszyn i urządzeń rolniczych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zalet i ograniczeń systemów uprawy roli ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko, wielkość i jakość plonów.
C-2Wskazanie możliwości ochrony potencjału produkcyjnego gleb z wykorzystaniem substancji organicznej w odniesieniu do zastosowanego systemu uprawy roli.
C-3Nabycie umiejętności doboru odpowiedniego systemu uprawy roli do warunków siedliskowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb lekkich w zależności od uprawianego gatunku rośliny3
T-A-2Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb ciężkich w zależności od uprawianego gatunku rośliny3
T-A-3Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb torfowychw zależności od uprawianego gatunku rośliny rolniczej.3
T-A-4Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb średnich w zależności od uprawianego gatunku rośliny3
T-A-5Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb o zróżnicowanej topogragii w zależności od uprawianego gatunku rośliny3
15
wykłady
T-W-1Charakterystyka współczesnych systemów uprawy roli, ich zalety i ograniczenia.3
T-W-2Agrotechniczna charakterystyka narzędzi stosowanych we współczesnych systemach uprawy roli.3
T-W-3Wpływ systemów uprawy roli na fizyczne, chemiczne i biologiczne właściwości gleby.3
T-W-4Czynniki wpływające na wybór systemu uprawy roli.3
T-W-5Optymalizacja parametrów fizycznych właściwości warstwy ornej.3
T-W-6Rola substancji organicznej w kształtowaniu żyzności, urodzajności ii ochronie potencjału produkcyjnego gleb.3
T-W-7Nasilenie i skład gatunkowy chwastów po różnych systemach uprawy roli oraz metody ich ograniczenia3
T-W-8Wzrost, rozwój i plonowanie roślin w zależności od stosowanego systemu uprawy roli.3
T-W-9Warunki wprowadzania siewu bezpośredniego, zmianowanie systemów uprawy roli w płodozmianie. Conservation tillage – uprawa zachowawcza – jej cele i założenia w rolnictwie zrównoważonym3
T-W-10Agrotechniczna, ekonomiczna i ekologiczna ocena różnych systemów uprawy roli, problem degradacji środowiska naturalnego.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do dyskusji i wykonywanych zadań na ćwiczeniach audytoryjnych20
A-A-3konsultacje przedmiotowe10
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury15
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia treści programowych przedstawionych na wykładach15
A-W-4uczestnictwo w konsultacjach przedmiotowych6
A-W-5samodzielne studiowanie treści programowych wykładów9
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Dyskusja dydaktyczna z zakresu tematyki ćwiczeń audytoryjnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści programowych przedstwionych na wykładch.
S-2Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji ćwiczeń audytoryjnych, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O01-2_W01
Student ma szczegółową więdzę o współczesnych systemach uprawy roli ich wpływie na wielkość i jakość plonów oraz środowisko.
OG_1A_W18R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O01-2_U01
Potrafi dobrać odpwiednie narzędzia do uprawy gleby w różnych systemach uprwy w zależności od warunków siedliskowych pod rośliny uprawne
OG_1A_U06R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O01-2_K01
Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczenia płużnej uprawy roli, przestrzegania zasad zrównoważonego rozwoju i potrafi ocenić skutki stosowania okeślonego sytemu uprawy roli w produkcji rolniczej.
OG_1A_K04R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O01-2_W01
Student ma szczegółową więdzę o współczesnych systemach uprawy roli ich wpływie na wielkość i jakość plonów oraz środowisko.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę o wspłóczesnych systemach uprawy roli i ich wpływie na wielkość i jakość plonów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O01-2_U01
Potrafi dobrać odpwiednie narzędzia do uprawy gleby w różnych systemach uprwy w zależności od warunków siedliskowych pod rośliny uprawne
2,0
3,0Potrafi dobrać odpwiednie narzędzia do uprawy gleby w jednym ze stosowanych systemów uprawy roli w zależności od warunków siedliskowych pod co najmniej dwa gatunki roslin rolniczych i warzywnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O01-2_K01
Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczenia płużnej uprawy roli, przestrzegania zasad zrównoważonego rozwoju i potrafi ocenić skutki stosowania okeślonego sytemu uprawy roli w produkcji rolniczej.
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczenia płużnej uprawy roli.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dzienia S., Współczesne systemy uprawy roli, AR Szczecin, Szczecin, 1995
  2. Dzienia S., Technologia uprawy roli, AR Szczecin, Szczecin, 1996
  3. Dzienia S., Dojss D., Szarek P., Teoretyczne podstawy uprawy roli, AR Szczecin, Szczecin, 2000
  4. Krężęl R., Parylak D., Zimny L., Zagadnienia uprawy roli i roślin, AR Wrocław, Wrocław, 1999
  5. Niewiadomski B., Podstawy agrotechniki, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1971

Literatura dodatkowa

  1. Woźnica Z. Herbologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów, Herbologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów, PWRiL Poznań, Poznań, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb lekkich w zależności od uprawianego gatunku rośliny3
T-A-2Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb ciężkich w zależności od uprawianego gatunku rośliny3
T-A-3Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb torfowychw zależności od uprawianego gatunku rośliny rolniczej.3
T-A-4Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb średnich w zależności od uprawianego gatunku rośliny3
T-A-5Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb o zróżnicowanej topogragii w zależności od uprawianego gatunku rośliny3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka współczesnych systemów uprawy roli, ich zalety i ograniczenia.3
T-W-2Agrotechniczna charakterystyka narzędzi stosowanych we współczesnych systemach uprawy roli.3
T-W-3Wpływ systemów uprawy roli na fizyczne, chemiczne i biologiczne właściwości gleby.3
T-W-4Czynniki wpływające na wybór systemu uprawy roli.3
T-W-5Optymalizacja parametrów fizycznych właściwości warstwy ornej.3
T-W-6Rola substancji organicznej w kształtowaniu żyzności, urodzajności ii ochronie potencjału produkcyjnego gleb.3
T-W-7Nasilenie i skład gatunkowy chwastów po różnych systemach uprawy roli oraz metody ich ograniczenia3
T-W-8Wzrost, rozwój i plonowanie roślin w zależności od stosowanego systemu uprawy roli.3
T-W-9Warunki wprowadzania siewu bezpośredniego, zmianowanie systemów uprawy roli w płodozmianie. Conservation tillage – uprawa zachowawcza – jej cele i założenia w rolnictwie zrównoważonym3
T-W-10Agrotechniczna, ekonomiczna i ekologiczna ocena różnych systemów uprawy roli, problem degradacji środowiska naturalnego.3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do dyskusji i wykonywanych zadań na ćwiczeniach audytoryjnych20
A-A-3konsultacje przedmiotowe10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury15
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia treści programowych przedstawionych na wykładach15
A-W-4uczestnictwo w konsultacjach przedmiotowych6
A-W-5samodzielne studiowanie treści programowych wykładów9
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O01-2_W01Student ma szczegółową więdzę o współczesnych systemach uprawy roli ich wpływie na wielkość i jakość plonów oraz środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W18student ma podstawową wiedzę z zakresu uprawy roślin rolniczych i produkcji zwierzęcej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie zalet i ograniczeń systemów uprawy roli ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko, wielkość i jakość plonów.
C-2Wskazanie możliwości ochrony potencjału produkcyjnego gleb z wykorzystaniem substancji organicznej w odniesieniu do zastosowanego systemu uprawy roli.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka współczesnych systemów uprawy roli, ich zalety i ograniczenia.
T-W-2Agrotechniczna charakterystyka narzędzi stosowanych we współczesnych systemach uprawy roli.
T-W-3Wpływ systemów uprawy roli na fizyczne, chemiczne i biologiczne właściwości gleby.
T-W-4Czynniki wpływające na wybór systemu uprawy roli.
T-W-5Optymalizacja parametrów fizycznych właściwości warstwy ornej.
T-W-6Rola substancji organicznej w kształtowaniu żyzności, urodzajności ii ochronie potencjału produkcyjnego gleb.
T-W-7Nasilenie i skład gatunkowy chwastów po różnych systemach uprawy roli oraz metody ich ograniczenia
T-W-8Wzrost, rozwój i plonowanie roślin w zależności od stosowanego systemu uprawy roli.
T-W-9Warunki wprowadzania siewu bezpośredniego, zmianowanie systemów uprawy roli w płodozmianie. Conservation tillage – uprawa zachowawcza – jej cele i założenia w rolnictwie zrównoważonym
T-W-10Agrotechniczna, ekonomiczna i ekologiczna ocena różnych systemów uprawy roli, problem degradacji środowiska naturalnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści programowych przedstwionych na wykładch.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę o wspłóczesnych systemach uprawy roli i ich wpływie na wielkość i jakość plonów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O01-2_U01Potrafi dobrać odpwiednie narzędzia do uprawy gleby w różnych systemach uprwy w zależności od warunków siedliskowych pod rośliny uprawne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności doboru odpowiedniego systemu uprawy roli do warunków siedliskowych.
Treści programoweT-A-1Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb lekkich w zależności od uprawianego gatunku rośliny
T-A-2Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb ciężkich w zależności od uprawianego gatunku rośliny
T-A-3Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb torfowychw zależności od uprawianego gatunku rośliny rolniczej.
T-A-4Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb średnich w zależności od uprawianego gatunku rośliny
T-A-5Wybór systemu uprawy roli i dobór narzędzi uprawowych w warunach gleb o zróżnicowanej topogragii w zależności od uprawianego gatunku rośliny
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Dyskusja dydaktyczna z zakresu tematyki ćwiczeń audytoryjnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji ćwiczeń audytoryjnych, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dobrać odpwiednie narzędzia do uprawy gleby w jednym ze stosowanych systemów uprawy roli w zależności od warunków siedliskowych pod co najmniej dwa gatunki roslin rolniczych i warzywnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O01-2_K01Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczenia płużnej uprawy roli, przestrzegania zasad zrównoważonego rozwoju i potrafi ocenić skutki stosowania okeślonego sytemu uprawy roli w produkcji rolniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie zalet i ograniczeń systemów uprawy roli ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko, wielkość i jakość plonów.
C-3Nabycie umiejętności doboru odpowiedniego systemu uprawy roli do warunków siedliskowych.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka współczesnych systemów uprawy roli, ich zalety i ograniczenia.
T-W-2Agrotechniczna charakterystyka narzędzi stosowanych we współczesnych systemach uprawy roli.
T-W-3Wpływ systemów uprawy roli na fizyczne, chemiczne i biologiczne właściwości gleby.
T-W-4Czynniki wpływające na wybór systemu uprawy roli.
T-W-5Optymalizacja parametrów fizycznych właściwości warstwy ornej.
T-W-6Rola substancji organicznej w kształtowaniu żyzności, urodzajności ii ochronie potencjału produkcyjnego gleb.
T-W-7Nasilenie i skład gatunkowy chwastów po różnych systemach uprawy roli oraz metody ich ograniczenia
T-W-8Wzrost, rozwój i plonowanie roślin w zależności od stosowanego systemu uprawy roli.
T-W-9Warunki wprowadzania siewu bezpośredniego, zmianowanie systemów uprawy roli w płodozmianie. Conservation tillage – uprawa zachowawcza – jej cele i założenia w rolnictwie zrównoważonym
T-W-10Agrotechniczna, ekonomiczna i ekologiczna ocena różnych systemów uprawy roli, problem degradacji środowiska naturalnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Dyskusja dydaktyczna z zakresu tematyki ćwiczeń audytoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści programowych przedstwionych na wykładch.
S-2Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji ćwiczeń audytoryjnych, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji ograniczenia płużnej uprawy roli.
3,5
4,0
4,5
5,0