Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy rolnictwa precyzyjnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy rolnictwa precyzyjnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zalecana znajomość zagadnień z maszyn rolniczych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie i nabycie umiejetności zasad doboru maszyn, narzedzi i urzadzeń technicznych w gospodarstwie oraz projektowania nowoczesnych technologii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Funkcje odbiorników GPS. Sposoby wyznaczania współrzędnych (bezwzględne wyznaczanie współrzędnych, względne wyznaczanie współrzędnych). Sporządzanie map (zasobności gleby, uzyskiwanych plonów, zużycia paliwa itp.). Wyposarzenie maszyn wukorzystywanych w rolnictwie precyzyjnym. Systemy zarzadzania stosowane w rolnictwie precyzyjnym. Systemy nawożenia precyzyjnego, pielęgnacji mechanicznej. Prognozowanie występowania chorób i szkodników.10
10
wykłady
T-W-1Globalny system lokalizacji. Aktualny stan i perspektywy rozwoju systemów globalnej lokalizacji i możliwości ich wykorzystania w rolnictwie precyzyjnym. Współczesne techniki wykorzystywane w funkcjonowaniu GPS. Budowa systemu GPS. Cykle zadań praktycznych i teoretycznych wykorzystywanych w systemach GPS i DGPS w rolnictwie precyzyjnym. Schemat funkcjonowania rolnictwa precyzyjnego. Wady i zalety stosowania rolnictwa precyzyjnego.10
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie na zajęciach10
A-A-2Studiuwanie literatury przedmiotu5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady - prezentacje multimedialne. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę ćwiczeń. Aktywne uczestnictwo w zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C16_W01
student ma podstawową wiedzę z zakresu uprawy roślin rolniczych wykorzystująć systemy rolnictwa precyzyjnego
OG_1A_W18R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-W-1, T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C16_U01
student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych
OG_1A_U06R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-1, T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C16_K01
student wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów oraz potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy
OG_1A_K02, OG_1A_K05R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-1, T-A-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C16_W01
student ma podstawową wiedzę z zakresu uprawy roślin rolniczych wykorzystująć systemy rolnictwa precyzyjnego
2,0
3,0student ma dostateczną wiedzę z podstaw rolnictwa precyzyjnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C16_U01
student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych
2,0
3,0ssudent posiada dostateczne zdolność do stosowania wiedzy i korzystania z know-how w celu wykonywania zadań i rozwiązywania problemów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C16_K01
student wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów oraz potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy
2,0
3,0Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji ale ich nie stosuje
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gozdowski Dariusz, Samborski Stanisław, Sioma Sławomir, Rolnictwo precyzyjne, SGGW, Warszawa, 2007
  2. Januszewski J., Systemy satelitarne GPS, Galileo i inne, PWN, Warszawa, 2010
  3. Lamparski J., NAVSTAR GPS od teorii do praktyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Funkcje odbiorników GPS. Sposoby wyznaczania współrzędnych (bezwzględne wyznaczanie współrzędnych, względne wyznaczanie współrzędnych). Sporządzanie map (zasobności gleby, uzyskiwanych plonów, zużycia paliwa itp.). Wyposarzenie maszyn wukorzystywanych w rolnictwie precyzyjnym. Systemy zarzadzania stosowane w rolnictwie precyzyjnym. Systemy nawożenia precyzyjnego, pielęgnacji mechanicznej. Prognozowanie występowania chorób i szkodników.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Globalny system lokalizacji. Aktualny stan i perspektywy rozwoju systemów globalnej lokalizacji i możliwości ich wykorzystania w rolnictwie precyzyjnym. Współczesne techniki wykorzystywane w funkcjonowaniu GPS. Budowa systemu GPS. Cykle zadań praktycznych i teoretycznych wykorzystywanych w systemach GPS i DGPS w rolnictwie precyzyjnym. Schemat funkcjonowania rolnictwa precyzyjnego. Wady i zalety stosowania rolnictwa precyzyjnego.10
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie na zajęciach10
A-A-2Studiuwanie literatury przedmiotu5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C16_W01student ma podstawową wiedzę z zakresu uprawy roślin rolniczych wykorzystująć systemy rolnictwa precyzyjnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W18student ma podstawową wiedzę z zakresu uprawy roślin rolniczych i produkcji zwierzęcej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie i nabycie umiejetności zasad doboru maszyn, narzedzi i urzadzeń technicznych w gospodarstwie oraz projektowania nowoczesnych technologii.
Treści programoweT-W-1Globalny system lokalizacji. Aktualny stan i perspektywy rozwoju systemów globalnej lokalizacji i możliwości ich wykorzystania w rolnictwie precyzyjnym. Współczesne techniki wykorzystywane w funkcjonowaniu GPS. Budowa systemu GPS. Cykle zadań praktycznych i teoretycznych wykorzystywanych w systemach GPS i DGPS w rolnictwie precyzyjnym. Schemat funkcjonowania rolnictwa precyzyjnego. Wady i zalety stosowania rolnictwa precyzyjnego.
T-A-1Funkcje odbiorników GPS. Sposoby wyznaczania współrzędnych (bezwzględne wyznaczanie współrzędnych, względne wyznaczanie współrzędnych). Sporządzanie map (zasobności gleby, uzyskiwanych plonów, zużycia paliwa itp.). Wyposarzenie maszyn wukorzystywanych w rolnictwie precyzyjnym. Systemy zarzadzania stosowane w rolnictwie precyzyjnym. Systemy nawożenia precyzyjnego, pielęgnacji mechanicznej. Prognozowanie występowania chorób i szkodników.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - prezentacje multimedialne. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę ćwiczeń. Aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma dostateczną wiedzę z podstaw rolnictwa precyzyjnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C16_U01student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Poznanie i nabycie umiejetności zasad doboru maszyn, narzedzi i urzadzeń technicznych w gospodarstwie oraz projektowania nowoczesnych technologii.
Treści programoweT-W-1Globalny system lokalizacji. Aktualny stan i perspektywy rozwoju systemów globalnej lokalizacji i możliwości ich wykorzystania w rolnictwie precyzyjnym. Współczesne techniki wykorzystywane w funkcjonowaniu GPS. Budowa systemu GPS. Cykle zadań praktycznych i teoretycznych wykorzystywanych w systemach GPS i DGPS w rolnictwie precyzyjnym. Schemat funkcjonowania rolnictwa precyzyjnego. Wady i zalety stosowania rolnictwa precyzyjnego.
T-A-1Funkcje odbiorników GPS. Sposoby wyznaczania współrzędnych (bezwzględne wyznaczanie współrzędnych, względne wyznaczanie współrzędnych). Sporządzanie map (zasobności gleby, uzyskiwanych plonów, zużycia paliwa itp.). Wyposarzenie maszyn wukorzystywanych w rolnictwie precyzyjnym. Systemy zarzadzania stosowane w rolnictwie precyzyjnym. Systemy nawożenia precyzyjnego, pielęgnacji mechanicznej. Prognozowanie występowania chorób i szkodników.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - prezentacje multimedialne. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę ćwiczeń. Aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ssudent posiada dostateczne zdolność do stosowania wiedzy i korzystania z know-how w celu wykonywania zadań i rozwiązywania problemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C16_K01student wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów oraz potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K02student wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców
OG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie i nabycie umiejetności zasad doboru maszyn, narzedzi i urzadzeń technicznych w gospodarstwie oraz projektowania nowoczesnych technologii.
Treści programoweT-W-1Globalny system lokalizacji. Aktualny stan i perspektywy rozwoju systemów globalnej lokalizacji i możliwości ich wykorzystania w rolnictwie precyzyjnym. Współczesne techniki wykorzystywane w funkcjonowaniu GPS. Budowa systemu GPS. Cykle zadań praktycznych i teoretycznych wykorzystywanych w systemach GPS i DGPS w rolnictwie precyzyjnym. Schemat funkcjonowania rolnictwa precyzyjnego. Wady i zalety stosowania rolnictwa precyzyjnego.
T-A-1Funkcje odbiorników GPS. Sposoby wyznaczania współrzędnych (bezwzględne wyznaczanie współrzędnych, względne wyznaczanie współrzędnych). Sporządzanie map (zasobności gleby, uzyskiwanych plonów, zużycia paliwa itp.). Wyposarzenie maszyn wukorzystywanych w rolnictwie precyzyjnym. Systemy zarzadzania stosowane w rolnictwie precyzyjnym. Systemy nawożenia precyzyjnego, pielęgnacji mechanicznej. Prognozowanie występowania chorób i szkodników.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - prezentacje multimedialne. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę ćwiczeń. Aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji ale ich nie stosuje
3,5
4,0
4,5
5,0