Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Zielarstwo ogólne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zielarstwo ogólne | ||
Specjalność | Zielarstwo | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Dobromilska <Renata.Dobromilska@zut.edu.pl>, Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych związków chemicznych, zagadnień dotyczących klasyfikacji roślin, metod rozmnażania roślin, zasad ochrony roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze znaczeniem roślin zielarskich, podstawowymi związkami biologicznie czynnymi w roślinach leczniczych i surowcach zielarskich, rodzajami surowców. |
C-2 | Zaznajomienie z wpływem czynników środowiskowych na wzrost i plnowanie roślin leczniczych oraz jakość surowców zielarskich. |
C-3 | Zapoznanie z metodami uprawy roślin leczniczych, zasadami zbioru, suszenia i przechowywania surowców, wymaganiami jakościowymi stawianymi surowcom leczniczym, normami prawnymi obowiązującymi w obrocie surowcami zielarskimi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Identyfikacja surowców zielarskich. | 6 |
T-A-2 | Metody uprawy stosowane w produkcji roślin zielarskich, zabiegi pielęgnacyjne, nawożenie, nawadnianie, zasady integrowanej produkcji roślin zielarskich. | 6 |
T-A-3 | Normy prawne w uprawie i obrocie surowcami zielarskimi. | 2 |
T-A-4 | Podstawowe terminy stosowane w fitoterapii. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia zielarstwa i ziołolecznictwa | 2 |
T-W-2 | Stan, organizacja i koncentracja produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie. | 2 |
T-W-3 | Surowce zielarskie. Związki biologicznie czynne zawarte w ziołach. Postaci leków ziołowych. Zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców zielarskich. | 8 |
T-W-4 | Wpływ czynników środowiska na plon i jakość surowców zielarskich. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do kolokwiów. | 6 |
A-A-3 | Konsultacje związane z tematyką ćwiczeń. | 4 |
A-A-4 | Przygotowanie do ćwiczeń. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje związane z tematyką wykładów | 3 |
A-W-3 | Studiowanie literatury fachowej krajowej i zagranicznej wiązanej z tematyką wykładów. | 6 |
A-W-4 | Przygotowanie do kolokwiów i zaliczenia. | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | metody problemowe (dyskusja, ocena jakości surowców) |
M-3 | metody praktyczne (identyfikacja surowców) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian - identyfikacja surowców |
S-2 | Ocena formująca: kolokwium |
S-3 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_D01-zi_W01 Student ma wiedzę na temat znaczenia produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie, ochrony środowiska naturalnego przy pozyskiwaniu surowców z upraw i ze stanowisk naturalnych. | OG_1A_W10 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03 | C-1 | T-W-4, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-3, S-2 |
OG_1A_D01-zi_W02 Student zna znaczenie roślin leczniczych w fitoterapii, rodzaje surowców, związki biologicznie czynne w surowcach, zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców oraz ich wykorzystywania w fitoterapii. | OG_1A_W19, OG_1A_W23 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1, C-3 | T-W-3, T-A-1 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-3 |
OG_1A_D01-zi_W03 Student posiada wiedzę na temat metod uprawy stosowanych przy produkcji roślin leczniczychoraz czynników środowiska mających wpływ na plon i jakość surowców zielarskich. | OG_1A_W14 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-3, C-2 | T-A-2 | M-2, M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_D01-zi_U01 Student potrafi określić zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców zielarskich. | OG_1A_U06 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-3 | T-W-3 | M-1 | S-1, S-3 |
OG_1A_D01-zi_U02 Studen praktycznie ocenia i dobiera odpowiednie stanowisko i metodę uprawy poszczególnych gatunków roślin leczniczych, właściwie ocenia wpływ czynników środowiskowych na plon i jakość surowców zielarskich. | OG_1A_U05, OG_1A_U10 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-A-2 | M-2, M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_D01-zi_K01 Student ma świadonmość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności, w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje związane z ogólnie pojętym zagadnieniem zielarstwa i ziołolecznictwa. | OG_1A_K03 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-2, C-3, C-1 | T-A-4, T-A-3 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
OG_1A_D01-zi_K02 Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji zielarskiej. | OG_1A_K06 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K02 | C-2, C-3, C-1 | T-A-2, T-A-3 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_D01-zi_W01 Student ma wiedzę na temat znaczenia produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie, ochrony środowiska naturalnego przy pozyskiwaniu surowców z upraw i ze stanowisk naturalnych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat znaczenia produkcji zielarskie. Zna podstawowe zasady ochrony środowiska naturalnego przy pozyskiwaniu surowców z ipraw i środowiska naturalnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_D01-zi_W02 Student zna znaczenie roślin leczniczych w fitoterapii, rodzaje surowców, związki biologicznie czynne w surowcach, zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców oraz ich wykorzystywania w fitoterapii. | 2,0 | |
3,0 | Student rozpoznaje i nazywa podstawowe surowce zielarskie. Zna podstawowe związki biologicznie czynne w surowcach oraz potrafi określić zasady zbioru podstawowych surowców. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_D01-zi_W03 Student posiada wiedzę na temat metod uprawy stosowanych przy produkcji roślin leczniczychoraz czynników środowiska mających wpływ na plon i jakość surowców zielarskich. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i opisuje podstawowe metody stosowane w uprawie roślin zielarskich. Potrafi powiązać czynniki środowiska z jakością surowca. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_D01-zi_U01 Student potrafi określić zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców zielarskich. | 2,0 | |
3,0 | Student wskazuje parametry zbioru i suszenia podstawowych surowców zielarskich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_D01-zi_U02 Studen praktycznie ocenia i dobiera odpowiednie stanowisko i metodę uprawy poszczególnych gatunków roślin leczniczych, właściwie ocenia wpływ czynników środowiskowych na plon i jakość surowców zielarskich. | 2,0 | |
3,0 | Student praktycznie dobiera odpowiednie stanowisko i metodę uprawy podstawowych roślin leczniczych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_D01-zi_K01 Student ma świadonmość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności, w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje związane z ogólnie pojętym zagadnieniem zielarstwa i ziołolecznictwa. | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie przejawia inicjatywy własnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_D01-zi_K02 Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji zielarskiej. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje podstawowe zainteresowanie tematyką pzredmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kołodziej B., Uprawa ziół., PWRiL, Wrszawa, 2010
- Rumińska A., Ożarowski A., Leksykon roślin leczniczych., PWRiL, Warszawa, 1990
Literatura dodatkowa
- Lamer-Zarawska E., Kowal-Gierczak B., Niedworok J., Fitoterapia i leki roślinne., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007