Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Zdrowy tryb życia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zdrowy tryb życia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Dobromilska <Renata.Dobromilska@zut.edu.pl>, Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomosc ogólnych zasad zywienia. |
W-2 | Znajomość podstawowych surowców i produktów pochodzenia roslinnego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wyrobienie nawyku zdrowego trybu zycia poprzez własciwe wykorzystanie roslin ogrodniczych w aktywnym spedzaniu czasu. |
C-2 | Zdobycie pogłebionej wiedzy z zakresu zasad zdrowego zywienia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Oddziaływanie roslin ozdobnych na zdrowie fizyczne, rozwój emocjonalny i zachowanie człowieka. 2 | 2 |
T-A-2 | Własciwosci prozdrowotne i mozliwosci wykorzystania w zywieniu człowieka owoców pochodzacych ze stanowisk naturalnych. | 2 |
T-A-3 | Wykorzystanie kwiatów, ziół, owoców i warzyw w kosmetologii oraz aromaterapii. 3 | 3 |
T-A-4 | Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roslinnego w zdrowym zywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci. Podstawy bezpieczenstwa zywnosci. | 3 |
T-A-5 | Polis, psyche i soma - ogólne zasady którymi nalezy kierowac sie przy wyborze zdrowego stylu zycia. Obliczanie dla kazdego studenta indywidualnego Indeksu Masy Ciała (tzw. BMI Body Mass Index). | 2 |
T-A-6 | Znaczenie prawidłowych zestawów produktów spozywczych w leczeniu chorób metodami naturalnymi.Stworzenie całodziennego jadłospisu uwzgledniajacego prawidłowe łaczenie potraw. | 2 |
T-A-7 | Potrzeby fizyczne organizmu ludzkiego. Wysiłek fizyczny - potrzeba prawidłowego funkcjonowania organizmu. Organizacja czasu wolnego zwiazana z wysiłkiem fizycznym - dobór cwiczen fizycznych w zaleznosci od trybu pracy, wieku i płci. | 2 |
T-A-8 | Potrzeby psychiczne organizmu ludzkiego. masaz - jedna z metod medycyny dalekiego wschodu - masaż shiatsu. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-A-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 6 |
A-A-3 | Analiza informacji zawartych na opakowaniach produktów zywnosciowych | 4 |
A-A-4 | Przygotowanie prezentacji multimedialnych. | 11 |
A-A-5 | Przygotowanie do dyskusji tematycznych. | 8 |
A-A-6 | Konsultacje. | 2 |
A-A-7 | Przygotowanie do testu zaliczajacego tematyke cwiczen. | 10 |
A-A-8 | uczestnictwo w proponowanych technikach masażu | 1 |
A-A-9 | uczestnictwo w proponowanych ćwiczeniach fizycznych | 1 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny |
M-2 | Wykład informacyjny z prezentacja multimedialna |
M-3 | Metody aktywizujace - dyskusja dydaktyczna zwiazana z tematyka cwiczen |
M-4 | Metody praktyczne - pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie i zaangazowanie studenta w wykład konwersatoryjny |
S-2 | Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie i zaangazowanie studenta w dyskusje |
S-3 | Ocena formująca: ocena prezentacji |
S-4 | Ocena podsumowująca: sprawdzian w formie testu |
S-5 | Ocena formująca: zangażowanie studenta podczas zajęc aktywizujących |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_A02_W01 Student zna własciwosci prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roslinnego. | ROL_1A_W17 | R1A_W03 | InzA_W05 | C-2 | T-A-2, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-4, S-2 |
ROL_1A_A04_W02 Student po zrealizowaniu część wykładowej będzie znał podstawowy skład roślinnych produktów spożywczych i będzie w stanie prawidlowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety | ROL_1A_W18 | R1A_W05 | — | C-2 | T-A-2, T-A-4, T-A-6 | M-3, M-4 | S-3, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_A02_U01 Student praktycznie wykorzystuje zdobyta wiedze w kształtowaniu zasad zdrowego trybu zycia poprzez własciwe wykorzystanie roslin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjajacego aktywnemu spedzaniu czasu. | ROL_1A_U01 | R1A_U01 | — | C-1 | T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-4 |
ROL_1A_A02_U02 Student potrafi samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności. | ROL_1A_U01 | R1A_U01 | — | C-2 | T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-7 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-4, S-5 |
ROL_1A_A04_U03 Student będzie potrafił połączyć rekreacyjnie spędzanie wolnego czasu z właściwym doborem ćwiczeń fizycznych - dostosowanych do trybu życia, a tym samym potrzeb organizmu | ROL_1A_U01 | R1A_U01 | — | C-2 | T-A-2, T-A-5, T-A-7 | M-3, M-4 | S-3, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_A02_K01 Student ma swiadomosc znaczenia roslin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego zywienia i aktywnego spedzania czasu. | ROL_1A_K06 | R1A_K06 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-2, M-3 | S-4, S-2 |
ROL_1A_A04_K02 Student będzie miał świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu | ROL_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07 | — | C-2 | T-A-5, T-A-7, T-A-8 | M-3, M-4 | S-3, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_A02_W01 Student zna własciwosci prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roslinnego. | 2,0 | Student nie zna własciwosci prozdrowotnych surowców i produktów pochodzenia roslinnego. |
3,0 | Student zna w stopniu podstawowym własciwosci prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roslinnego. | |
3,5 | Student zna w stopniu zadowalajacym własciwosci prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roslinnego. | |
4,0 | Student zna w stopniu dobrym własciwosci prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roslinnego. | |
4,5 | Student zna w stopniu ponad dobrym własciwosci prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roslinnego. | |
5,0 | Student zna w stopniu bardzo dobrym własciwosci prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roslinnego. | |
ROL_1A_A04_W02 Student po zrealizowaniu część wykładowej będzie znał podstawowy skład roślinnych produktów spożywczych i będzie w stanie prawidlowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety | 2,0 | Student nie zna podstawowy skład roślinnych produktów spożywczych |
3,0 | Student zna wybrany skład roślinnych produktów spożywczych | |
3,5 | Student zna wybrany skład roślinnych produktów spożywczych i niewielkim stopniu potrafi prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety | |
4,0 | Student zna skład roślinnych produktów spożywczych i dla niektórych produktów potrafi prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety | |
4,5 | Student zna skład roślinnych produktów spożywczych i potrafi prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety | |
5,0 | Student zna skład roślinnych produktów spożywczych i potrafi prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety uwzględniając preferencje spozywającego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_A02_U01 Student praktycznie wykorzystuje zdobyta wiedze w kształtowaniu zasad zdrowego trybu zycia poprzez własciwe wykorzystanie roslin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjajacego aktywnemu spedzaniu czasu. | 2,0 | |
3,0 | Student ma ogólne pojecie odnosnie kształtowania zasad zdrowego trybu zycia poprzez własciwe wykorzystanie roslin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjajacego aktywnemu spedzaniu czasu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_A02_U02 Student potrafi samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym samodzielnie skonstruowac całodzienna diete w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_A04_U03 Student będzie potrafił połączyć rekreacyjnie spędzanie wolnego czasu z właściwym doborem ćwiczeń fizycznych - dostosowanych do trybu życia, a tym samym potrzeb organizmu | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe ćwiczenia fizyczne, nie wdraża ich jako spędzanie wolnego czasu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_A02_K01 Student ma swiadomosc znaczenia roslin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego zywienia i aktywnego spedzania czasu. | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie w stopniu podstawowym znaczenie roslin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego zywienia i aktywnego spedzania czasu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_A04_K02 Student będzie miał świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu | 2,0 | |
3,0 | Student posiada w stopniu podstawowym świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gawęcki J., Hryniewiecki L., Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu., PWN, Warszawa, 2004
- Hewson M., L., Horticulture as therapy. A practical guide to using as a therapeutic tool., HTM, 2004
- Hyams E., Rośliny w służbie człowieka., PWN, Warszawa, 1974
- Jędrzejko K., Kowalczyk B., Bacler B., Rośliny kosmetyczne., TEKST, Bydgoszcz, 2007
- Keville K., Zielona apteka. Rośliny, które leczą i zapobiegają., Świat Książki, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Brud Wł., Konopacka I., Tajemnice aromaterapii., Pachnąca Apteka, Warszawa, 1998