Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Fizjologia zwierząt z anatomią:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizjologia zwierząt z anatomią | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii. |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu biochemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową i funkcją głównych narządów i układów organizmu. |
C-2 | Zapoznanie studentów w zakresie odrębności anatomiczno-fizjologicznych poszczególnych narządów i układów u wybranych gatunków zwierzat. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ogólny skład krwi i jej objętość w organizmie, ogólna rola krwi, rola elementów morfotycznych, budowa i rola hemoglobiny, krzepnięcie krwi, grupy krwi, odporność. | 1 |
T-A-2 | Budowa serca, podstawowe właściwości mięśnia sercowego, automatyzm serca, cykl pracy serca, regulacja pracy serca i ciśnienia krwi, budowa i rola naczyń włosowatych. | 1 |
T-A-3 | Trawienie w jamie gębowej i rola śliny. Badanie etapów rozkładu skrobii przez amylazę ślinową. Badanie aktywności amylazy ślinowej w różnych warunakch środowiska. Oglądanie treści żwacza pod mikroskopem. | 1 |
T-A-4 | Trawienie w żwaczu i trawieńcu, skład soku żołądkowego i regulacja jego wydzielania, trawienie w dwunastnicy, skład soku trzustkowego i regulacja jego wydzielania, skład i rola żółci, wchłanianie w jelitach. | 1 |
T-A-5 | Bilans cieplny ustroju, źródła ciepła w organizmie, efektory oddawania ciepła, nerwowa i behawioralna regulacja temperatury, hipotermia, hipertermia, gorączka. | 1 |
T-A-6 | Mechanizm wentylacji płuc, wymiana gazów w płucach i tkankach, transport gazów oddechowych we krwi, regulacja oddychania. Varia. Osłuchiwanie tonów serca u człowieka. Pomiar ciśnienia krwi u człowieka. Oznaczanie grup krwi u człowieka. | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe mechanizmy regulacji fizjologicznych - sprzężenia zwrotne. Układ auto-, para- i endokrynny jako regulator czynności organizmu. Biosynteza i uwalnianie hormonów, receptory błonowe, cytoplazmatyczne i jądrowe, molekularny mechanizm działania hormonów. Układ nerwowy. Molekularne podstawy pobudliwości, pobudzenie i hamowanie, fizjologia receptorów - odbiór i kodowanie informacji, procesy przetwarzania informacji w ośrodkowym układzie nerwowym, odruchy. | 2 |
T-W-2 | Krwiotworzenie, ogólna rola krwi, elementy morfotyczne krwi i ich rola, osocze krwi, hemostaza. Bramy i bariery ochronne organizmu. Fizjologia serca i naczyń krwionośnych, nerwowa i humoralna regulacja pracy serca i ciśnienia krwi. | 2 |
T-W-3 | Przystosowanie przewodu pokarmowego do trawienia i wchłaniania, motoryka przewodu pokarmowego, soki trawienne, fizjologia wątroby i trzustki, wchłanianie jelitowe. Trawienie w przedżołądkach. Rola składników mineralnych i witamin. | 2 |
T-W-4 | Fizjologia układu wydalniczego. Rola nerek, mechanizm wytwarzania moczu, nerkowa regulacja gospodarki kwasowo-zasadowej, nerka jako narząd endokrynny. Wybrane mechanizmy nerkowej regulacji homeostazy wodno-elektrolitowej. Wpływ układu nerwowego na czynność nerek, regulacja hormonalna (układ RAA, wazporesyna, przedsionkowe czynniki natriuretyczne, prostaglandyny i in.). | 2 |
T-W-5 | Fizjologia oddychania. Wentylacja płuc, mechanizm wymiany gazów w płucach i tkankach, regulacja oddychania | 1 |
T-W-6 | Mechanizmy regulacji temperatury ciała. Bilans cieplny, źródła ciepła, efektory termoregulacji, rola podwzgórza. Zaburzenia termoregulacj (hiper- i hipotermia) i gorączka. | 1 |
T-W-7 | Podstawy fizjologii rozrodu. Cykl rujowy. Fizjologia ciąży i porodu. | 1 |
T-W-8 | Laktogeneza i laktopoeza. Skład i rola siary (różnice gatunkowe). Składniki mleka (różnice gatunkowe), ich pochodzenie i rola. Odruch wydalania mleka i jego znaczenie. | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach. | 6 |
A-A-2 | Przygotowywanie się do zajęć. | 12 |
A-A-3 | Ugruntowanie wiedzy i przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń. | 12 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 12 |
A-W-2 | Samodzielne ugruntowanie wiadomości podawanych w czasie wykładów. | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia materiału. | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. Objaśnianie budowy i mechanizmów funkcjonowania organizmu zwierząt z wykorzystaniem środków audiowizualnych. Wyjaśnianie zasad regulacji czynności organizmu. |
M-2 | Praca w grupach. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wiedzy przyswojonej przez studentów pod koniec każdego wykładu poprzez pytania sprawdzające. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wiedzy przyswojonej przez studentów pod koniec każdych ćwiczeń poprzez pytania sprawdzające. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wybranych efektów kształcenia na podstawie dwóch pisemnych sprawdzianów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_B12_W01 Zna podstawy morfologiczno-czynnościowe funkcjonowania organizmu zwierząt. Umie analizować i interpretować procesy zachodzące w poszczególnych narządach i układach organizmu, w kontekście utrzymania homeostazy warunkującej zdrowie zwierząt i ich produkcyjność. | ROL_1A_W01, ROL_1A_W13 | R1A_W01, R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-2, C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-4 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_B12_U01 Posiada umiejetność wyjaśniania mechanizmów zapewniajacych homeostazę organizmu w oparciu o funkcjonowanie wybranych układów organizmu, w aspekcie zdrowia i produkcyjności zwierząt. | ROL_1A_U06 | R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-3, M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_B12_K01 Kreatywne podejście do produkcji żywności o wysokiej jakości na podstawie rozumienia procesów biologicznych zachodzących na poziomie tkanek, narządów i organizmu oraz otwartość na postępowanie zgodne z zasadami etyki zawodowej. | ROL_1A_K05 | R1A_K05 | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-4 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_B12_W01 Zna podstawy morfologiczno-czynnościowe funkcjonowania organizmu zwierząt. Umie analizować i interpretować procesy zachodzące w poszczególnych narządach i układach organizmu, w kontekście utrzymania homeostazy warunkującej zdrowie zwierząt i ich produkcyjność. | 2,0 | Nie zna podstaw anatomii i fizjologii organizmu. Nie potrafi analizować i interpretować procesów metabolicznych zachodzących w wybranych narządach. Nie rozumie zależności między zdrowiem zwierzęcia a wydajnością produkcji. |
3,0 | Dostatecznie zna anatomię czynnościową wybranych narządów i układów. Potrafi opisać w sposób ogólny procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie, w kontekście produkcyjności zwierząt. | |
3,5 | Zna podstawy morfologiczno-czynnościowe funkcjonowania organizmu. Dostatecznie potrafi opisać uwarunkowania anatomiczne i fizjologiczne procesów zachodzących w wybranych narządach i układach. Rozumie zależność pomiędzy zdrowiem zwierząt a ich wydajnością, jednak z zastrzeżeniami. | |
4,0 | Dobrze zna anatomię czynnościową wybranych narządów i układów. Potrafi opisać procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie, w kontekście produkcyjności zwierząt. Rozumie zależność pomiędzy zdrowiem zwierząt a ich wydajnością, z niewielkimi zastrzeżeniami. | |
4,5 | Zna podstawy morfologiczno-czynnościowe funkcjonowania organizmu. Potrafi analizować i dobrze opisać procesy zachodzące w wielu narządach i układach. Rozumie zależność pomiędzy homeostazą, a zdrowiem zwierząt a ich wydajnością. | |
5,0 | Zna podstawy morfologiczno-czynnościowe funkcjonowania organizmu zwierząt. Rozumie i umie analizować oraz interpretować procesy zachodzące w poszczególnych narządach i układach organizmu, w kontekście utrzymania homeostazy warunkującej zdrowie zwierząt i ich produkcyjność. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_B12_U01 Posiada umiejetność wyjaśniania mechanizmów zapewniajacych homeostazę organizmu w oparciu o funkcjonowanie wybranych układów organizmu, w aspekcie zdrowia i produkcyjności zwierząt. | 2,0 | Nie posiada umiejętności wyjaśnienia mechanizmów funkcjonowania wybranych narządów i układów organizmu w aspekcie zapewnienia zdrowia i wysokiej produkcyjności. |
3,0 | Posiada dostateczną umiejętność wyjaśnienia mechanizmów funkcjonowania wybranych narządów i układów organizmu w aspekcie zapewnienia zdrowia i wysokiej produkcyjności, jednak z dużymi zastrzeżeniami. | |
3,5 | Posiada dostateczną umiejętność wyjaśnienia uwarunkowań morfologiczno-czynnościowych wpływających na zachowanie homeostazy, warunkującej zdrowie i produkcyjność zwierząt. | |
4,0 | Posiada dobrą umiejętność wyjaśnienia uwarunkowań morfologiczno-czynnościowych wpływających na zachowanie homeostazy, warunkującej zdrowie i produkcyjność zwierząt. Wykazuje umiejętność analizy i interpretacji faktów biologicznych, jednak z zastrzeżeniami. | |
4,5 | Posiada bardzo dobrą umiejętność wyjaśnienia uwarunkowań morfologiczno-czynnościowych i mechanizmów regulujących zachowanie homeostazy, warunkującej zdrowie i produkcyjność zwierząt. Wykazuje dużą umiejętność analizy i interpretacji faktów biologicznych. | |
5,0 | Posiada bardzo dobrą umiejętność analizowania, interpretowania i wyjaśnienia uwarunkowań morfologiczno-czynnościowych i mechanizmów regulujących zachowanie homeostazy, warunkującej zdrowie i produkcyjność zwierząt. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_B12_K01 Kreatywne podejście do produkcji żywności o wysokiej jakości na podstawie rozumienia procesów biologicznych zachodzących na poziomie tkanek, narządów i organizmu oraz otwartość na postępowanie zgodne z zasadami etyki zawodowej. | 2,0 | Nie potrafi podać zależności, związku pomiędzy czynnością organizmu i/lub poszczególnych układów, a zdrowiem i produkcyjnością zwierząt. Nie ma świadomości znaczenia dobrostanu zwierząt w produkcji żywności i odpowiedzialności człowieka za produkcję zdrowej żywności. |
3,0 | Potrafi wskazać niektóre zależności pomiędzy dobrostanem zwierząt, czynnością organizmu i/lub poszczególnych układów, a wielkością i jakością produktów zwierzęcych. Mierna świadomość odpowiedzialności człowieka za produkcję zdrowej żywności. | |
3,5 | Potrafi wskazać większość zależności pomiędzy dobrostanem zwierząt, czynnością organizmu i/lub poszczególnych układów, a wielkością i jakością produktów zwierzęcych. Posiada świadomość odpowiedzialności hodowcy za produkcję zdrowej żywności. | |
4,0 | Potrafi wskazać i analizować zależności pomiędzy dobrostanem zwierząt, czynnością organizmu i/lub poszczególnych układów, a wielkością i jakością produktów zwierzęcych. Posiada dużą świadomość odpowiedzialności hodowcy za produkcję zdrowej żywności. | |
4,5 | Posiada dużą świadomość społecznej roli producenta za wytwarzanie zdrowej żywności, w tym świadomość konieczności utrzymywania dobrostanu zwierząt. Potrafi wskazywać, analizować i interpretować zależności pomiędzy czynnością organizmu i/lub poszczególnych układów, a wielkością i jakością produktów zwierzęcych, jednak z niewielkimi zastrzeżeniami. | |
5,0 | Posiada dużą świadomość społecznej roli producenta za wytwarzanie zdrowej żywności, w tym świadomość konieczności utrzymywania dobrostanu zwierząt. Potrafi wskazywać, analizować i interpretować zależności pomiędzy czynnością organizmu i/lub poszczególnych układów, a wielkością i jakością produktów zwierzęcych, bez zastrzeżeń. |
Literatura podstawowa
- Dusza L. (red.), Fizjologia zwierząt z elementami anatomii., Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2001, ISBN 83-7299-058-1
- Krzymowski T., Przała J. (red.), Fizjologia zwierząt., PWRiL, Warszawa, 2005, ISBN 83-09-01792-8
Literatura dodatkowa
- von Engelhardt W., Fizjologia zwierząt domowych, tom. 1, 2, Galaktyka, Łódź, 2011, ISBN 978-83-7579-192-1
- Schmidt-Nielsen K., Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska., Naukowe PWN, Warszawa, 2008, ISBN 978-83-01-15349-6