Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Sztuka doboru win:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sztuka doboru win | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o morfologii, anatomii i wymaganiach siedliskowych winorośli, znajomość chorób i szkodników występujących na roślinach. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Typologia win. |
C-2 | Wpływ środowiska na jakość wina. |
C-3 | Dobór win do potraw i okoliczności. |
C-4 | Sposoby oceny win. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Historia wina na świecie. Najważniejsze szczepy winorośli i ich przeznaczenie. Główne regiony produkcji wina. | 4 |
T-W-2 | Wpływ czynników uprawowych na cechy jakościowe owoców – barwa, smak, ekstrakt i kwasowość. Metody określania dojrzałości zbiorczej owoców. Wpływ sposobu produkcji na jakość produktu finalnego. Technologia produkcji win białych, różowych, czerwonych, musujących | 3 |
T-W-3 | Fizjologia smaku. Budowa i funkcjonowanie zmysłów. Aromaty i wady wina. Przechowywanie win, strategia dojrzewania, wady wina. Sztuka somalierska. Wino i potrawy – zasady ogólne. | 4 |
T-W-4 | Degustacje analityczne, z wykorzystaniem tabel degustacyjnych. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje | 5 |
A-W-3 | przygotowanie karty oceny produktu | 5 |
A-W-4 | zapoznanie się z materiałem roślinnym | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium |
S-2 | Ocena formująca: ocena pracy w grupie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O05-1_W01 Zna odmiany i szczepy winorośli. | ROL_1A_W01, ROL_1A_W11 | R1A_W01, R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-2 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
ROL_1A_O05-1_W03 Zna podstawy sztuki somalierskiej. Umie określić sposób wykorzystania, wartość gospodarczą oraz walory smakowe i zapachowe win różnych gatunków i odmian roślin sadowniczych, ze szczególnym uwzględnieniem winorośli. | ROL_1A_W11 | R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W05 | C-2 | T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
ROL_1A_O05-S_W02 Rozumie znaczenie terminu zbioru na jakość owoców i win z różnych gatunków i odmian roślin sadowniczych. | ROL_1A_W01, ROL_1A_W11 | R1A_W01, R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-3, C-4 | T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O05-1_U02 Potrafi prowadzić dokumentacje | ROL_1A_U12 | R1A_U08 | InzA_U01 | C-4 | T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
ROL_1A_O05-S_U01 Umie ocenić owoce winorośli i wina | ROL_1A_U12 | R1A_U08 | InzA_U01 | C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O05-1_K02 Potrafi zorganizować pracę w zespole. | ROL_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07 | — | C-1, C-3, C-4 | T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
ROL_1A_O05-S_K01 Jest zorientowany w aktualnych preferencjach konsumentów. | ROL_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07 | — | C-1, C-3, C-4 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O05-1_W01 Zna odmiany i szczepy winorośli. | 2,0 | |
3,0 | student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_O05-1_W03 Zna podstawy sztuki somalierskiej. Umie określić sposób wykorzystania, wartość gospodarczą oraz walory smakowe i zapachowe win różnych gatunków i odmian roślin sadowniczych, ze szczególnym uwzględnieniem winorośli. | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu podstawowym rozumie wpływ terminu zbioru na jakość owoców | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_O05-S_W02 Rozumie znaczenie terminu zbioru na jakość owoców i win z różnych gatunków i odmian roślin sadowniczych. | 2,0 | |
3,0 | student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O05-1_U02 Potrafi prowadzić dokumentacje | 2,0 | |
3,0 | student opanował w stopniu podstawowym umiejętność prowadzenia dokumentacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_O05-S_U01 Umie ocenić owoce winorośli i wina | 2,0 | |
3,0 | student opanował w stopniu podstawowym umiejętność ocenianiaowoców i wina | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O05-1_K02 Potrafi zorganizować pracę w zespole. | 2,0 | |
3,0 | student stara się pracować w zespole | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_O05-S_K01 Jest zorientowany w aktualnych preferencjach konsumentów. | 2,0 | |
3,0 | student jest zorientowany w stopniu podstawowym w aktualnych preferencjach konsumentów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Caroline Darbonne, Harmonia smaków, Pascal, 2011
- Ed McCarty, Style i smaki wina, 2011