Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N2)
specjalność: technika w rolnictwie, leśnictwie i ochronie środowiska

Sylabus przedmiotu Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju obszarów wiejskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju obszarów wiejskich
Specjalność technika w rolnictwie, leśnictwie i ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 8 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student powinien śledzić informacje przekazywane przez media, związane z obszarami wiejskimi.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zapozna się ze stanem obszarów wiejskich i możliwością jego rozwoju w kierunku poprawy jego infrastruktury, edukacji, konkurencyjności i dywersyfikacji ekonomicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1W ramach zajęć studenci wykonywać bedą wykonywać i prezentowac opracowania, dotyczące wybranego obszaru wiejskiego wraz z możliwością jego rozwoju w kierunku poprawy infrastruktury, edukacji, konkurencyjności i dywersyfikacji ekonomicznej.8
8
wykłady
T-W-1Uwarunkowania rozwoju obszarów wiejskich i rolnictwa. Diagnoza stanu (Charakterystyka ogólna, demografia, rynek pracy i bezrobocie) Rynek usług i przedsiębiorczości (Podmioty gospodarki narodowej, turystyka wiejska, w tym agroturystyka). Zaspakajanie potrzeb społecznych mieszkańców wsi. Infrastruktura techniczna. Budżety gmin. Wartości przyrodniczo kulturowe obszarów wiejskich. Instytucje i organizacje społeczno zawodowe wspierające rozwój wsi. Zasoby ludzkie. Potencjał ekonomiczny rolnictwa i gospodarstw rolnych. Potencjał produkcyjny (produkcja roślinna zwierzęca). Produkcja ekologiczna . Przetwórstwo rolno- spożywcze. Usługi w rolnictwie. Wsparcie naukowo- doradcze. Związki i organizacje rolnicze. Bilans produkcji i spożycia artykułów rolnych.8
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych.15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Konsultacje.3
A-W-3Studiowanie literatury i przygotowanie do kolokwiów.12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podajaca: wykład informacyjny,objasnienie,
M-2Metoda praktyczna: pokaz,
M-3Prezentacja.
M-4Metoda aktywizująca - dyskusja.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za prezentację.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_O01-2tś_W01
Efektem jest zapoznanie się studentów ze stanem obszarów wiejskich i możliwością ich rozwoju w kierunku poprawy: infrastruktury, edukacji, konkurencyjności i dywersyfikacji ekonomicznej.
TRL_2A_W28R2A_W02, R2A_W09InzA2_W03, InzA2_W04C-1T-W-1M-4, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_O01-2tś_U01
Efektem kształcenia jest umiejętność oceny stanu obszarów wiejskich pod kątem infrastruktury, edukacji, konkurencyjności i dywersyfikacji ekonomicznej.
TRL_2A_U15R2A_U01, R2A_U07InzA2_U03, InzA2_U05C-1T-W-1M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_O01-2tś_K01
Student ma świadomość stosowania aktualnej wiedzy, która umożliwi wykorzystanie jej w kierunku rozwoju obszarów wiejskich.
TRL_2A_K06, TRL_2A_K01, TRL_2A_K04R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K08InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-1M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_O01-2tś_W01
Efektem jest zapoznanie się studentów ze stanem obszarów wiejskich i możliwością ich rozwoju w kierunku poprawy: infrastruktury, edukacji, konkurencyjności i dywersyfikacji ekonomicznej.
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_O01-2tś_U01
Efektem kształcenia jest umiejętność oceny stanu obszarów wiejskich pod kątem infrastruktury, edukacji, konkurencyjności i dywersyfikacji ekonomicznej.
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_O01-2tś_K01
Student ma świadomość stosowania aktualnej wiedzy, która umożliwi wykorzystanie jej w kierunku rozwoju obszarów wiejskich.
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Czudec A., Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju wielofunkcyjnego rolnictwa, WUR, 2009
  2. Fereniec J., Ekonomika i organizacja rolnictwa., Key Text, Warszawa, 1999
  3. Praca zbiorowa, Powszechny spis rolny, Główny Urząd Statystyczny, 2011
  4. Praca zbiorowa, Charakterystyka obszarów wiejskich w 2008 r., Główny Urząd Statystyczny, 2010
  5. Heijman W. Krzyżanowska Z., Gędek S., Kowalski Z, Ekonomika rolnictwa, Zarys teorii, Fundacja Rozwój SGGW, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma omawiające problematykę obszarów wiejskich (Przegląd Techniki Rolniczej i Leśnej, top agrar polska, itp.). Strony WWW (portale rolnicze, ODR itp. GUS, ARiMR).

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1W ramach zajęć studenci wykonywać bedą wykonywać i prezentowac opracowania, dotyczące wybranego obszaru wiejskiego wraz z możliwością jego rozwoju w kierunku poprawy infrastruktury, edukacji, konkurencyjności i dywersyfikacji ekonomicznej.8
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Uwarunkowania rozwoju obszarów wiejskich i rolnictwa. Diagnoza stanu (Charakterystyka ogólna, demografia, rynek pracy i bezrobocie) Rynek usług i przedsiębiorczości (Podmioty gospodarki narodowej, turystyka wiejska, w tym agroturystyka). Zaspakajanie potrzeb społecznych mieszkańców wsi. Infrastruktura techniczna. Budżety gmin. Wartości przyrodniczo kulturowe obszarów wiejskich. Instytucje i organizacje społeczno zawodowe wspierające rozwój wsi. Zasoby ludzkie. Potencjał ekonomiczny rolnictwa i gospodarstw rolnych. Potencjał produkcyjny (produkcja roślinna zwierzęca). Produkcja ekologiczna . Przetwórstwo rolno- spożywcze. Usługi w rolnictwie. Wsparcie naukowo- doradcze. Związki i organizacje rolnicze. Bilans produkcji i spożycia artykułów rolnych.8
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Konsultacje.3
A-W-3Studiowanie literatury i przygotowanie do kolokwiów.12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_O01-2tś_W01Efektem jest zapoznanie się studentów ze stanem obszarów wiejskich i możliwością ich rozwoju w kierunku poprawy: infrastruktury, edukacji, konkurencyjności i dywersyfikacji ekonomicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_W28ma wiedzę w zakresie sposobów dofinansowania gospodarstw rolnych, obejmującą systemy wsparcia finansowego w rolnictwie, dopłaty w produkcji rolniczej oraz zasady kredytowania przedsięwzięć inwestycyjnych, a także wymagane dokumenty związane z dofinansowaniem gospodarstw rolnych i ich obieg, przydatną do wykorzystywania takich form wsparcia działalności rolniczej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Student zapozna się ze stanem obszarów wiejskich i możliwością jego rozwoju w kierunku poprawy jego infrastruktury, edukacji, konkurencyjności i dywersyfikacji ekonomicznej.
Treści programoweT-W-1Uwarunkowania rozwoju obszarów wiejskich i rolnictwa. Diagnoza stanu (Charakterystyka ogólna, demografia, rynek pracy i bezrobocie) Rynek usług i przedsiębiorczości (Podmioty gospodarki narodowej, turystyka wiejska, w tym agroturystyka). Zaspakajanie potrzeb społecznych mieszkańców wsi. Infrastruktura techniczna. Budżety gmin. Wartości przyrodniczo kulturowe obszarów wiejskich. Instytucje i organizacje społeczno zawodowe wspierające rozwój wsi. Zasoby ludzkie. Potencjał ekonomiczny rolnictwa i gospodarstw rolnych. Potencjał produkcyjny (produkcja roślinna zwierzęca). Produkcja ekologiczna . Przetwórstwo rolno- spożywcze. Usługi w rolnictwie. Wsparcie naukowo- doradcze. Związki i organizacje rolnicze. Bilans produkcji i spożycia artykułów rolnych.
Metody nauczaniaM-4Metoda aktywizująca - dyskusja.
M-1Metoda podajaca: wykład informacyjny,objasnienie,
M-2Metoda praktyczna: pokaz,
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_O01-2tś_U01Efektem kształcenia jest umiejętność oceny stanu obszarów wiejskich pod kątem infrastruktury, edukacji, konkurencyjności i dywersyfikacji ekonomicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_U15wykazuje orientację w zakresie związków zachodzących między rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosystemów rolniczych i leśnych, a tym samym właściwie ocenia zagrożenia dla tych ekosystemów oraz możliwości skutecznego przeciwdziałania ich degradacji, a także docenia znaczenie zrównoważonego rozwoju rolnictwa i leśnictwa;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Student zapozna się ze stanem obszarów wiejskich i możliwością jego rozwoju w kierunku poprawy jego infrastruktury, edukacji, konkurencyjności i dywersyfikacji ekonomicznej.
Treści programoweT-W-1Uwarunkowania rozwoju obszarów wiejskich i rolnictwa. Diagnoza stanu (Charakterystyka ogólna, demografia, rynek pracy i bezrobocie) Rynek usług i przedsiębiorczości (Podmioty gospodarki narodowej, turystyka wiejska, w tym agroturystyka). Zaspakajanie potrzeb społecznych mieszkańców wsi. Infrastruktura techniczna. Budżety gmin. Wartości przyrodniczo kulturowe obszarów wiejskich. Instytucje i organizacje społeczno zawodowe wspierające rozwój wsi. Zasoby ludzkie. Potencjał ekonomiczny rolnictwa i gospodarstw rolnych. Potencjał produkcyjny (produkcja roślinna zwierzęca). Produkcja ekologiczna . Przetwórstwo rolno- spożywcze. Usługi w rolnictwie. Wsparcie naukowo- doradcze. Związki i organizacje rolnicze. Bilans produkcji i spożycia artykułów rolnych.
Metody nauczaniaM-3Prezentacja.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena za prezentację.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_O01-2tś_K01Student ma świadomość stosowania aktualnej wiedzy, która umożliwi wykorzystanie jej w kierunku rozwoju obszarów wiejskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_K06rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności, ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko i ma świadomość konieczności eliminowania lub ograniczania tego wpływu.
TRL_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy;
TRL_2A_K04jest otwarty na poznawanie nowych technik i technologii przeznaczonych do stosowania w gospodarce żywnościowej i leśnej, jest wyczulony na techniki i technologie przyczyniające się do mniejszego obciążenia środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Student zapozna się ze stanem obszarów wiejskich i możliwością jego rozwoju w kierunku poprawy jego infrastruktury, edukacji, konkurencyjności i dywersyfikacji ekonomicznej.
Treści programoweT-W-1Uwarunkowania rozwoju obszarów wiejskich i rolnictwa. Diagnoza stanu (Charakterystyka ogólna, demografia, rynek pracy i bezrobocie) Rynek usług i przedsiębiorczości (Podmioty gospodarki narodowej, turystyka wiejska, w tym agroturystyka). Zaspakajanie potrzeb społecznych mieszkańców wsi. Infrastruktura techniczna. Budżety gmin. Wartości przyrodniczo kulturowe obszarów wiejskich. Instytucje i organizacje społeczno zawodowe wspierające rozwój wsi. Zasoby ludzkie. Potencjał ekonomiczny rolnictwa i gospodarstw rolnych. Potencjał produkcyjny (produkcja roślinna zwierzęca). Produkcja ekologiczna . Przetwórstwo rolno- spożywcze. Usługi w rolnictwie. Wsparcie naukowo- doradcze. Związki i organizacje rolnicze. Bilans produkcji i spożycia artykułów rolnych.
Metody nauczaniaM-3Prezentacja.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena za prezentację.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0