Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
specjalność: Eksploatacja biologicznych zasobów mórz i oceanów
Sylabus przedmiotu Budowa obiektów oceanotechnicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Eksploatacja mórz i oceanów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Budowa obiektów oceanotechnicznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Bortnowska <Monika.Bortnowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zakres szkoły średniej, elementy matematyki, fizyki. Podstawy oceanotechniki, Informatyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi funkcjami, właściwościami i specjalistycznym wyposażeniem róznych typów jednostek oceanotechnicznych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami i technologią budowy różnych typów jednostek oceanoetchnicznych |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu czytania ze zrozumieniem dokumentacji technicznej wraz z umiejętnością tworzenia projektu wybranego typu obiektu oceanotechnicznego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przeszkolenie stanowiskowe | 1 |
T-L-2 | Treśc zajęc wynika z zakresu prowadzonych wykładów | 26 |
T-L-3 | Kolokwium 1 | 1 |
T-L-4 | Kolokwium 2 | 1 |
T-L-5 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe wiadomości o typach, konstrukcji, podstawowych funkcjach jednostek oceanotechnicznych, m.in: statkach naukowo- badawczych, statkach i platformach wiertniczych, statkach sejsmicznych, pływających obiektach przemysłowych, zaopatrzeniowych platform wiertniczych | 5 |
T-W-2 | Zdefiniowanie środowiska oceanicznego: podstawowe pojęcia, główne czynniki dominujące przebieg procesów i zjawisk w tym środowisku | 2 |
T-W-3 | Kryteria projektowe dla jednostek oceanotechnicznych z elementami projektowania wstępngo, m.in.: oszacowanie wymiarów głównych i ważniejszych parametrów tych obiektów | 4 |
T-W-4 | Rozwój struktury obiektów oceanotechnicznych i jej wpływ na proces budowy. Podstawowe metody budowy obiektów oceanotechnicznych. Proces technologiczny. | 3 |
T-W-5 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 29 |
A-L-2 | Udział w zaliczeniu | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 14 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | Udział w zaliczeniu | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy) |
M-2 | Metody praktyczne: cwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metody programowane: z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta oraz ocen cząstkowych z przeprowadzonych kolokwiów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w trakcie zaliczenia w formie pisemnej i /lub ustnej. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena ciągła |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_K03_W01 Student ma ogólną wiedzę na temat podstaw budowy, konstrukcji i eksploatacji statków, budowli hydrotechnicznych i innych urządzeń związanych z eksploatacją zasobów mórz i oceanów oraz wiedzę związaną z pozyskiwaniem zasobów energetycznych mórz i oceanów. | EMO_1A_W12, EMO_1A_W15 | R1A_W04, R1A_W05, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_K03_U01 Student potrafi pozyskiwać i interpretować informacje z literatury, przepisów i norm także w języku obcym w zakresie dotyczącym środowiska morskiego, dokumentacji technicznej i innych dokumentach dotyczących budowy obiektów oceanoetchnicznych | EMO_1A_U09, EMO_1A_U05 | R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U09, R1A_U10, T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U07 | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
EMO_1A_K03_U02 Student potrafi eksplorować zasoby surowców pochodzenia morskiego oraz określić sposób ich pozyskiwania. Umie dokonać analizy czynników wpływających na efektywność ich eksploatacji oraz potrafi dokonac krytycznej analizy funkcjonowania rozwiązania technicznego w zakresie budowy obiektów oceanotechnicznych | EMO_1A_U11, EMO_1A_U21 | R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, T1A_U12, T1A_U13 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08 | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_K03_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy). | EMO_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K07 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_K03_W01 Student ma ogólną wiedzę na temat podstaw budowy, konstrukcji i eksploatacji statków, budowli hydrotechnicznych i innych urządzeń związanych z eksploatacją zasobów mórz i oceanów oraz wiedzę związaną z pozyskiwaniem zasobów energetycznych mórz i oceanów. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu budowy obiektów oceanotechnicznych |
3,0 | Student posiada bardzo powierzchowną i z wieloma brakami wiedzę na temat budowy i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych | |
3,5 | Student posiada podstawową i z niewielkimi brakami wiedzę na temat budowy i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych | |
4,0 | Student posiada znaczną wiedzę i potrafi wykorzystac podstawowe narzędzia w zakresie budowy i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych | |
4,5 | Student posiada wiedzę w stopniu zaawansowanym, potrafi wykorzystac wszystkie zaproponowane w trakcie zajęc narzędzia w zakresie budowy i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych | |
5,0 | Student posiada bardzo szeroką wiedzę, potrafi wykorzystac wszystkie zaproponowane w trakcie zajęc narzędzia w zakresie budowy i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_K03_U01 Student potrafi pozyskiwać i interpretować informacje z literatury, przepisów i norm także w języku obcym w zakresie dotyczącym środowiska morskiego, dokumentacji technicznej i innych dokumentach dotyczących budowy obiektów oceanoetchnicznych | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje podstawowe umiejętności z pewnymi brakami w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student posiada umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student posiada umiejętności w stopniu wysoce zaawansowanym i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student posiada umiejętności na najwyższym poziomie, wykorzystuje je do rozwiązywania problemu oraz potrafi zaproponowac pewne modyfikacje rozwiązań. | |
EMO_1A_K03_U02 Student potrafi eksplorować zasoby surowców pochodzenia morskiego oraz określić sposób ich pozyskiwania. Umie dokonać analizy czynników wpływających na efektywność ich eksploatacji oraz potrafi dokonac krytycznej analizy funkcjonowania rozwiązania technicznego w zakresie budowy obiektów oceanotechnicznych | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje podstawowe umiejętności z pewnymi brakami w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student posiada umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student posiada umiejętności w stopniu wysoce zaawansowanym i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student posiada umiejętności na najwyższym poziomie, wykorzystuje je do rozwiązywania problemu oraz potrafi zaproponowac pewne modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_K03_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy). | 2,0 | Student nie potrafi współpracowac i realizowac zadań w grupie oraz nie posiada świadomości konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas procesu budowy różnych obiektów oceanotechnicznych. |
3,0 | Student z wieloma brakami współpracuje i realizuje zadania w grupie oraz ma niewielką świadomośc konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas procesu budowy różnych obiektów oceanotechnicznych. | |
3,5 | Student z niewielkimi brakami współpracuje i realizuje zadania w grupie oraz ma świadomośc konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas procesu budowy różnych obiektów oceanotechnicznych. | |
4,0 | Student dobrze współpracuje i realizuje zadania w grupie oraz ma znaczną świadomośc konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas procesu budowy różnych obiektów oceanotechnicznych. | |
4,5 | Student bardzo dobrze współpracuje i realizuje zadania w grupie oraz ma bardzo dużą świadomośc konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas procesu budowy różnych obiektów oceanotechnicznych. | |
5,0 | Student współpracuje i realizuje zadania w grupie na najwyższym poziomioe, ma bardzo dużą świadomośc konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas procesu budowy różnych obiektów oceanotechnicznych. |
Literatura podstawowa
- M. Thierry, Projektowanie obiektów oceanotechniki, skrypt PS, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1986
- I. Semenov, A.S. Portnoj, Techniceskije sredstva oswoenija resursov morskogo okeana, skrypt MUT, St. Petersburg, 1995
- I. Semenov, A.S. Portnoj, Osnovy mezdunarodnego prava ocvoenija mirovogo okeana, skrypt MUT, St. Petersburg, 1994
- S. Karlic, Zarys górnictwa morskiego, Wydawnictwo Śląsk, Katowice, 1983
- W. Chądzyński, Podstawy oceanotechniki, skrypt PS, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1991