Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
specjalność: Eksploatacja biologicznych zasobów mórz i oceanów

Sylabus przedmiotu Ekologia organizmów wodnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia organizmów wodnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Raczyńska <Malgorzata.Raczynska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień dotyczących ekologii wód, biologii organizmów wodnych, a zwłaszcza wpływu środowiska abiotycznego na organizmy wodne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z właściwościami środowiska wodnego i czynnikami limitującymi życie w wodzie, klasyfikacją ekologiczną organizmów wodnych i ich rolą w ekosystemach wodnych
C-2Zapoznanie studentów z wytycznymi do prowadzenia badań nad organizmami wodnymi z zakresu ekologii (dobór czasu badań, wyznaczanie stanowisk badawczych, wypełnianie protokołów terenowych, sposoby poboru prób i ich konserwacji poraz przygotowania do dalszych analiz taksonomicznych)
C-3Zapoznanie studentów z metodyką analizy sturuktury jakościowej i ilościowej organizmów wodnych w różnych typach wód oraz możliwościami wnioskowania o stanie środowiska wodnego na podstawie wykonanych badań

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe czynniki środowiska wodnego2
T-L-2Oznaczanie podstawowych właściwości wody - właściwości cieplne, napięcie powierzchniowe, zawartośc gazów, gęstość i zasolenie.3
T-L-3Osady hydrogeniczne, litogeniczne, biogeniczne i kosmogeniczne - praktyczne określanie granulometrii.4
T-L-4Pelagial, bental i arenal (m.in. wydmy) - specyficzne środowiska w hydrosferze2
T-L-5Makrofity i mikrofity - oznaczanie i sposoby samplingu.3
T-L-6Makro, mezo i mikroplankton. Metody samplingu, przechowywania próbek i opracowania jakościowego i ilościowego.4
T-L-7Makro, mezo i mikrobentos. Metody i narzędzia do samplingu, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.4
T-L-8Hydro-, higro- i eupsammon. Metody i narzędzia samplingu, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.4
T-L-9Kidzina - specyficzne i unikalne, zmienne siedlisko morskiego arenalu. Metody samplingu, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.2
T-L-10Awifauna - znaczenie ekologiczne i rola drapieżników oraz konsumentów w stabilności i jakości siedliska wodnego. Ekologiczna rola i znaczenie dużych i małych ssaków wodnych.2
30
wykłady
T-W-1Ekologiczny podział środowiska wodnego i jego charakterystyka2
T-W-2Czynniki środowiska nieożywionego w hydrosferze - fizyczne i chemiczne (m.in. baseny, geologia dna i osady, cyrkulacje, dynamika wód) a rozmieszczenie organizmó wodnych3
T-W-3Wazniejsze makro i mikrofity. Produktywność i produkcja pierwotna.2
T-W-4Przegląd świata zwierzęcego wód - bioseston, nekton, bentos.4
T-W-5Siedliska wodne - przegląd i klasyfikacja w zależności od zasolenia, termiki i stratyfikacji pionowej i głębokości (pelagial, bental)4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Wykonanie konspektu8
A-L-4Studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-5Zaliczenie końcowe przedmiotu2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-4Zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w ekologii wód z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (identyfikacja organizmów wodnychi w oparciu o klucze z zastosowaniem mikroskopu stereoskopowego)
M-4Ćwiczenia praktyczne w terenie z wykorzystaniem różnorodnych technik i metod poboru prób do badań organizmów wodnych oraz ich zabezpieczanie i przygotowywanie do dalszych analiz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie ustnej lub pisemnej
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K04_W01
Student charakteryzuje wodę jako siedlisko organizmów oraz potrafi opisać grupy (formacje) ekologiczne różnych typów wód
EMO_1A_W05, EMO_1A_W07R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W03C-1T-L-1, T-L-10, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-1, M-2S-1, S-3, S-4, S-5
EMO_1A_K04_W02
student potrafi nazwać oraz zaproponować sprzęt i narzędzia do poboru prób organizmów wodnych w różnych typach wód oraz opisać wytyczne niezbędne do prowadzenia standardowych badań terenowych.
EMO_1A_W05R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05C-2, C-3T-L-7, T-L-9, T-L-8, T-L-6, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K04_U01
Student obsługuje i wykorzystuje sprzęt oraz narzędzia do poboru prób wybranych organizmów wodnych, zabezpiecza je i przygotowuje do analizy
EMO_1A_U09, EMO_1A_U01R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, T1A_U01, T1A_U03InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-3T-L-7, T-L-9, T-L-8, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4M-1, M-2, M-4S-2, S-1, S-3
EMO_1A_K04_U02
Student przeprowadza analizę taksonomiczną organizmów wodnych pod kątem ilościowym i jakościowym
EMO_1A_U09, EMO_1A_U01, EMO_1A_U07R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, T1A_U01, T1A_U03InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2, C-3T-L-7, T-L-1, T-L-9, T-L-8, T-L-6, T-L-5M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K04_K01
Student jest zdolny do podjęcia badań środowiska wodnego zgodnie ze standardową metodyką pod nadzorem opiekuna oraz potrafi zaproponować możliwości wykorzystania wyników badań.
EMO_1A_K01, EMO_1A_K02, EMO_1A_K04R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-2, C-3, C-1T-L-7, T-L-1, T-L-9, T-L-8, T-L-6, T-L-10, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K04_W01
Student charakteryzuje wodę jako siedlisko organizmów oraz potrafi opisać grupy (formacje) ekologiczne różnych typów wód
2,0Student nie potrafi scharakteryzować warunków abiotycznych środowiska wodnego i formacji ekologicznych.
3,0Student potrafi scharakteryzować wodę jako siedlisko dla organizmów wodnych.
3,5Student potrafi scharakteryzować wodę jako siedlisko dla organizmów wodnych oraz opisać formacje ekologiczne jezior i zbiorników niejeziornych.
4,0Student potrafi scharakteryzować wodę jako siedlisko dla organizmów wodnych oraz opisać formacje ekologiczne jezior, zbiorników niejeziornych i wód płynących.
4,5Student potrafi scharakteryzować wodę jako siedlisko dla organizmów wodnych oraz opisać formacje ekologiczne jezior, zbiorników niejeziornych, wód płynących i morskich.
5,0Student potrafi scharakteryzować wodę jako siedlisko dla organizmów wodnych oraz opisać formacje ekologiczne jezior, zbiorników niejeziornych, wód płynących, morskich i estuariowych.
EMO_1A_K04_W02
student potrafi nazwać oraz zaproponować sprzęt i narzędzia do poboru prób organizmów wodnych w różnych typach wód oraz opisać wytyczne niezbędne do prowadzenia standardowych badań terenowych.
2,0student nie potrafi nazwać, wskazać oraz zaproponować sprzętu i narzędzi do poboru prób organizmów wodnych oraz nie potrafi opisać wytycznych do prowadzenia standardowych badań
3,0student potrafi nazwać , wskazać sprzęt i narzędzia do poboru prób tylko jednej grupy ekologicznej (np. planktonu) oraz określić czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób oraz wypełnić protokół terenowy
3,5student potrafi nazwać , wskazać sprzęt i narzędzia do poboru prób student potrafi nazwać i wskazać sprzęt i narzędzia do poboru prób 2 grup ekologicznych (np. planktonu i bentosu) oraz określić czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnić protokół terenowy i opisać sposób poboru prób
4,0student potrafi nazwać , wskazać sprzęt i narzędzia do poboru prób student potrafi nazwać i wskazać sprzęt i narzędzia do poboru prób 3 grup ekologicznych oraz student potrafi określić czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnić protokół terenowy, opisać sposób poboru prób i metody opisywania prób
4,5student potrafi nazwać, wskazać oraz zaproponować sprzęt i narzędzia do poboru prób wszystkich grup ekologicznych oraz określić czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnić protokół terenowy, opisać sposób poboru prób i metody opisywania prób w terenie dla różnych typów wód
5,0student potrafi nazwać, wskazać oraz zaproponować sprzęt i narzędzia do poboru prób wszystkich grup ekologicznych, prawidłowo je użyć oraz określić czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnić protokół terenowy, opisać sposób poboru prób i metody opisywania prób w terenie dla różnych typów wód oraz uzasadnić swój wybór

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K04_U01
Student obsługuje i wykorzystuje sprzęt oraz narzędzia do poboru prób wybranych organizmów wodnych, zabezpiecza je i przygotowuje do analizy
2,0student nie obsługuje, nie wykorzystuje sprzętu i narzędzi do poboru prób oraz nie potrafi zabezpieczyć i przygotować prób do analizy
3,0student obsługuje, wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób 1 grupy ekologicznej (np. plankton) oraz potrafi je zabezpieczyć i przygotować do dalszej analizy
3,5student obsługuje, wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób 2 grup ekologicznych (np. plankton i bentosu) oraz potrafi je zabezpieczyć i przygotować do dalszej analizy
4,0student obsługuje, wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób 3 grup ekologicznych oraz potrafi je zabezpieczyć i przygotować do dalszej analizy
4,5student obsługuje, wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób wszystkich grup ekologicznych różnych typów wód oraz potrafi je zabezpieczyć i przygotować do dalszej analizy
5,0student obsługuje, wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób wszystkich grup ekologicznych różnych typów wód oraz potrafi je zabezpieczyć i przygotować do dalszej analizy
EMO_1A_K04_U02
Student przeprowadza analizę taksonomiczną organizmów wodnych pod kątem ilościowym i jakościowym
2,0Student nie potrafi potrafi zidentyfikować organizmów wodnych pod kątem ilościowym i jakościowym
3,0Student przeprowadza analizę ilościową organizmów wodnych z wybranych formacji ekologicznych
3,5Student identyfikuje kilka organizmów wodnych organizmów wodnych wybranych formacji ekologicznych przedstawiane na zajęciach posługując się kluczami taksonomicznymi oraz przeprowadza ich analizę ilościową
4,0Student identyfikuje wszystkie organizmy wodne wybranych formacji ekologicznych przedstawianych na zajęciach posługując się kluczami taksonomicznymi oraz przeprowadza ich analizę ilościową
4,5Student przeprowadza analizę taksonomiczną organizmów wodnych wybranych formacji ekologicznych przedstawianych na zajęciach pod kątem ilościowym i jakościowym oraz potrafi opisać otrzymane wyniki
5,0Student przeprowadza analizę taksonomiczną organizmów wodnych wybranych formacji ekologicznych przedstawianych na zajęciach pod kątem ilościowym i jakościowym oraz potrafi opisać i zinterpretować otrzymane wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K04_K01
Student jest zdolny do podjęcia badań środowiska wodnego zgodnie ze standardową metodyką pod nadzorem opiekuna oraz potrafi zaproponować możliwości wykorzystania wyników badań.
2,0student nie podejmuje badań dotyczących organizmów wodnych
3,0student podejmuje badania dotyczące organizmów wodnych pod nadzorem opiekuna
3,5
4,0
4,5
5,0student podejmuje badania dotyczące organizmów wodnych pod nadzorem opiekuna oraz proponuje możliwości ich wykorzystania w badaniach ekosystemów

Literatura podstawowa

  1. Duxbury A.C., Duxbury A.B., Sverdrup K.A., Oceany świata, PWN, Warszawa, 2002, 1, Wydawnictwo naukowe
  2. Mikulski J., Biologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 1982
  3. Allan J.D, Ekologia wód płynących, PWN, 1998
  4. Chojnacki Juliusz C., Podstawy ekologii wód, Akademia Rolnicza, Szczecin, 1998, ISBN 83-87327-35-2
  5. Turoboyski L., Hydrobiologia techniczna, PWN, Warszawa, 1979
  6. Podbielkowski Z., Tomaszewicz H., Zarys hydrobotaniki, PWN, Warszawa, 1979
  7. Paluch J. (red.), Mikrobiologia wód, PWN, Warszawa, 1973

Literatura dodatkowa

  1. Szmeja J., Przewodnik do badań roslinności wodnej, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2006
  2. Kołodziejczyk A., Koperski P., Bezkręgowce słodkowodne Polski. Klucz do oznaczania oraz podstawy biologii i ekologii makrofauny, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2000
  3. Rybak J.I., Bezkręgowe zwierzęta słodkowodne, PWN, Warszawa, 2000
  4. Faliński Janusz B., Przewodnik do długoterminowych badań ekologicznych, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe czynniki środowiska wodnego2
T-L-2Oznaczanie podstawowych właściwości wody - właściwości cieplne, napięcie powierzchniowe, zawartośc gazów, gęstość i zasolenie.3
T-L-3Osady hydrogeniczne, litogeniczne, biogeniczne i kosmogeniczne - praktyczne określanie granulometrii.4
T-L-4Pelagial, bental i arenal (m.in. wydmy) - specyficzne środowiska w hydrosferze2
T-L-5Makrofity i mikrofity - oznaczanie i sposoby samplingu.3
T-L-6Makro, mezo i mikroplankton. Metody samplingu, przechowywania próbek i opracowania jakościowego i ilościowego.4
T-L-7Makro, mezo i mikrobentos. Metody i narzędzia do samplingu, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.4
T-L-8Hydro-, higro- i eupsammon. Metody i narzędzia samplingu, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.4
T-L-9Kidzina - specyficzne i unikalne, zmienne siedlisko morskiego arenalu. Metody samplingu, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.2
T-L-10Awifauna - znaczenie ekologiczne i rola drapieżników oraz konsumentów w stabilności i jakości siedliska wodnego. Ekologiczna rola i znaczenie dużych i małych ssaków wodnych.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekologiczny podział środowiska wodnego i jego charakterystyka2
T-W-2Czynniki środowiska nieożywionego w hydrosferze - fizyczne i chemiczne (m.in. baseny, geologia dna i osady, cyrkulacje, dynamika wód) a rozmieszczenie organizmó wodnych3
T-W-3Wazniejsze makro i mikrofity. Produktywność i produkcja pierwotna.2
T-W-4Przegląd świata zwierzęcego wód - bioseston, nekton, bentos.4
T-W-5Siedliska wodne - przegląd i klasyfikacja w zależności od zasolenia, termiki i stratyfikacji pionowej i głębokości (pelagial, bental)4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Wykonanie konspektu8
A-L-4Studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-5Zaliczenie końcowe przedmiotu2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-4Zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K04_W01Student charakteryzuje wodę jako siedlisko organizmów oraz potrafi opisać grupy (formacje) ekologiczne różnych typów wód
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W05Zna elementarną terminologię w zakresie biologii i hydrobiologii oraz biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach wodnych. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
EMO_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze. Zna metody badania i ich oznaczania. Posiada podstawową wiedzę z zakresu biologii parazytów, ze szczególnym uwzględnieniem ich znaczenia dla organizmów wodnych wykorzystywanych gospodarczo.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z właściwościami środowiska wodnego i czynnikami limitującymi życie w wodzie, klasyfikacją ekologiczną organizmów wodnych i ich rolą w ekosystemach wodnych
Treści programoweT-L-1Podstawowe czynniki środowiska wodnego
T-L-10Awifauna - znaczenie ekologiczne i rola drapieżników oraz konsumentów w stabilności i jakości siedliska wodnego. Ekologiczna rola i znaczenie dużych i małych ssaków wodnych.
T-L-2Oznaczanie podstawowych właściwości wody - właściwości cieplne, napięcie powierzchniowe, zawartośc gazów, gęstość i zasolenie.
T-L-3Osady hydrogeniczne, litogeniczne, biogeniczne i kosmogeniczne - praktyczne określanie granulometrii.
T-W-1Ekologiczny podział środowiska wodnego i jego charakterystyka
T-W-2Czynniki środowiska nieożywionego w hydrosferze - fizyczne i chemiczne (m.in. baseny, geologia dna i osady, cyrkulacje, dynamika wód) a rozmieszczenie organizmó wodnych
T-W-4Przegląd świata zwierzęcego wód - bioseston, nekton, bentos.
T-W-5Siedliska wodne - przegląd i klasyfikacja w zależności od zasolenia, termiki i stratyfikacji pionowej i głębokości (pelagial, bental)
T-W-3Wazniejsze makro i mikrofity. Produktywność i produkcja pierwotna.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w ekologii wód z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie ustnej lub pisemnej
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować warunków abiotycznych środowiska wodnego i formacji ekologicznych.
3,0Student potrafi scharakteryzować wodę jako siedlisko dla organizmów wodnych.
3,5Student potrafi scharakteryzować wodę jako siedlisko dla organizmów wodnych oraz opisać formacje ekologiczne jezior i zbiorników niejeziornych.
4,0Student potrafi scharakteryzować wodę jako siedlisko dla organizmów wodnych oraz opisać formacje ekologiczne jezior, zbiorników niejeziornych i wód płynących.
4,5Student potrafi scharakteryzować wodę jako siedlisko dla organizmów wodnych oraz opisać formacje ekologiczne jezior, zbiorników niejeziornych, wód płynących i morskich.
5,0Student potrafi scharakteryzować wodę jako siedlisko dla organizmów wodnych oraz opisać formacje ekologiczne jezior, zbiorników niejeziornych, wód płynących, morskich i estuariowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K04_W02student potrafi nazwać oraz zaproponować sprzęt i narzędzia do poboru prób organizmów wodnych w różnych typach wód oraz opisać wytyczne niezbędne do prowadzenia standardowych badań terenowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W05Zna elementarną terminologię w zakresie biologii i hydrobiologii oraz biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach wodnych. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wytycznymi do prowadzenia badań nad organizmami wodnymi z zakresu ekologii (dobór czasu badań, wyznaczanie stanowisk badawczych, wypełnianie protokołów terenowych, sposoby poboru prób i ich konserwacji poraz przygotowania do dalszych analiz taksonomicznych)
C-3Zapoznanie studentów z metodyką analizy sturuktury jakościowej i ilościowej organizmów wodnych w różnych typach wód oraz możliwościami wnioskowania o stanie środowiska wodnego na podstawie wykonanych badań
Treści programoweT-L-7Makro, mezo i mikrobentos. Metody i narzędzia do samplingu, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.
T-L-9Kidzina - specyficzne i unikalne, zmienne siedlisko morskiego arenalu. Metody samplingu, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.
T-L-8Hydro-, higro- i eupsammon. Metody i narzędzia samplingu, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.
T-L-6Makro, mezo i mikroplankton. Metody samplingu, przechowywania próbek i opracowania jakościowego i ilościowego.
T-L-5Makrofity i mikrofity - oznaczanie i sposoby samplingu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w ekologii wód z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie ustnej lub pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi nazwać, wskazać oraz zaproponować sprzętu i narzędzi do poboru prób organizmów wodnych oraz nie potrafi opisać wytycznych do prowadzenia standardowych badań
3,0student potrafi nazwać , wskazać sprzęt i narzędzia do poboru prób tylko jednej grupy ekologicznej (np. planktonu) oraz określić czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób oraz wypełnić protokół terenowy
3,5student potrafi nazwać , wskazać sprzęt i narzędzia do poboru prób student potrafi nazwać i wskazać sprzęt i narzędzia do poboru prób 2 grup ekologicznych (np. planktonu i bentosu) oraz określić czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnić protokół terenowy i opisać sposób poboru prób
4,0student potrafi nazwać , wskazać sprzęt i narzędzia do poboru prób student potrafi nazwać i wskazać sprzęt i narzędzia do poboru prób 3 grup ekologicznych oraz student potrafi określić czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnić protokół terenowy, opisać sposób poboru prób i metody opisywania prób
4,5student potrafi nazwać, wskazać oraz zaproponować sprzęt i narzędzia do poboru prób wszystkich grup ekologicznych oraz określić czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnić protokół terenowy, opisać sposób poboru prób i metody opisywania prób w terenie dla różnych typów wód
5,0student potrafi nazwać, wskazać oraz zaproponować sprzęt i narzędzia do poboru prób wszystkich grup ekologicznych, prawidłowo je użyć oraz określić czas prowadzenia badań, miejsce poboru prób, wypełnić protokół terenowy, opisać sposób poboru prób i metody opisywania prób w terenie dla różnych typów wód oraz uzasadnić swój wybór
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K04_U01Student obsługuje i wykorzystuje sprzęt oraz narzędzia do poboru prób wybranych organizmów wodnych, zabezpiecza je i przygotowuje do analizy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U09Potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii, oceanologii, ekologii morza i oceanotechniki.
EMO_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodyką analizy sturuktury jakościowej i ilościowej organizmów wodnych w różnych typach wód oraz możliwościami wnioskowania o stanie środowiska wodnego na podstawie wykonanych badań
Treści programoweT-L-7Makro, mezo i mikrobentos. Metody i narzędzia do samplingu, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.
T-L-9Kidzina - specyficzne i unikalne, zmienne siedlisko morskiego arenalu. Metody samplingu, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.
T-L-8Hydro-, higro- i eupsammon. Metody i narzędzia samplingu, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.
T-L-6Makro, mezo i mikroplankton. Metody samplingu, przechowywania próbek i opracowania jakościowego i ilościowego.
T-L-2Oznaczanie podstawowych właściwości wody - właściwości cieplne, napięcie powierzchniowe, zawartośc gazów, gęstość i zasolenie.
T-L-3Osady hydrogeniczne, litogeniczne, biogeniczne i kosmogeniczne - praktyczne określanie granulometrii.
T-L-5Makrofity i mikrofity - oznaczanie i sposoby samplingu.
T-L-4Pelagial, bental i arenal (m.in. wydmy) - specyficzne środowiska w hydrosferze
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w ekologii wód z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-4Ćwiczenia praktyczne w terenie z wykorzystaniem różnorodnych technik i metod poboru prób do badań organizmów wodnych oraz ich zabezpieczanie i przygotowywanie do dalszych analiz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie obsługuje, nie wykorzystuje sprzętu i narzędzi do poboru prób oraz nie potrafi zabezpieczyć i przygotować prób do analizy
3,0student obsługuje, wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób 1 grupy ekologicznej (np. plankton) oraz potrafi je zabezpieczyć i przygotować do dalszej analizy
3,5student obsługuje, wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób 2 grup ekologicznych (np. plankton i bentosu) oraz potrafi je zabezpieczyć i przygotować do dalszej analizy
4,0student obsługuje, wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób 3 grup ekologicznych oraz potrafi je zabezpieczyć i przygotować do dalszej analizy
4,5student obsługuje, wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób wszystkich grup ekologicznych różnych typów wód oraz potrafi je zabezpieczyć i przygotować do dalszej analizy
5,0student obsługuje, wykorzystuje sprzęt i narzędzia do poboru prób wszystkich grup ekologicznych różnych typów wód oraz potrafi je zabezpieczyć i przygotować do dalszej analizy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K04_U02Student przeprowadza analizę taksonomiczną organizmów wodnych pod kątem ilościowym i jakościowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U09Potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii, oceanologii, ekologii morza i oceanotechniki.
EMO_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
EMO_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować najważniejsze składniki flory i fauny środowiska morskiego i określić ich znaczenie dla gospodarki.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wytycznymi do prowadzenia badań nad organizmami wodnymi z zakresu ekologii (dobór czasu badań, wyznaczanie stanowisk badawczych, wypełnianie protokołów terenowych, sposoby poboru prób i ich konserwacji poraz przygotowania do dalszych analiz taksonomicznych)
C-3Zapoznanie studentów z metodyką analizy sturuktury jakościowej i ilościowej organizmów wodnych w różnych typach wód oraz możliwościami wnioskowania o stanie środowiska wodnego na podstawie wykonanych badań
Treści programoweT-L-7Makro, mezo i mikrobentos. Metody i narzędzia do samplingu, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.
T-L-1Podstawowe czynniki środowiska wodnego
T-L-9Kidzina - specyficzne i unikalne, zmienne siedlisko morskiego arenalu. Metody samplingu, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.
T-L-8Hydro-, higro- i eupsammon. Metody i narzędzia samplingu, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.
T-L-6Makro, mezo i mikroplankton. Metody samplingu, przechowywania próbek i opracowania jakościowego i ilościowego.
T-L-5Makrofity i mikrofity - oznaczanie i sposoby samplingu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w ekologii wód z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (identyfikacja organizmów wodnychi w oparciu o klucze z zastosowaniem mikroskopu stereoskopowego)
M-4Ćwiczenia praktyczne w terenie z wykorzystaniem różnorodnych technik i metod poboru prób do badań organizmów wodnych oraz ich zabezpieczanie i przygotowywanie do dalszych analiz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie ustnej lub pisemnej
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi potrafi zidentyfikować organizmów wodnych pod kątem ilościowym i jakościowym
3,0Student przeprowadza analizę ilościową organizmów wodnych z wybranych formacji ekologicznych
3,5Student identyfikuje kilka organizmów wodnych organizmów wodnych wybranych formacji ekologicznych przedstawiane na zajęciach posługując się kluczami taksonomicznymi oraz przeprowadza ich analizę ilościową
4,0Student identyfikuje wszystkie organizmy wodne wybranych formacji ekologicznych przedstawianych na zajęciach posługując się kluczami taksonomicznymi oraz przeprowadza ich analizę ilościową
4,5Student przeprowadza analizę taksonomiczną organizmów wodnych wybranych formacji ekologicznych przedstawianych na zajęciach pod kątem ilościowym i jakościowym oraz potrafi opisać otrzymane wyniki
5,0Student przeprowadza analizę taksonomiczną organizmów wodnych wybranych formacji ekologicznych przedstawianych na zajęciach pod kątem ilościowym i jakościowym oraz potrafi opisać i zinterpretować otrzymane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K04_K01Student jest zdolny do podjęcia badań środowiska wodnego zgodnie ze standardową metodyką pod nadzorem opiekuna oraz potrafi zaproponować możliwości wykorzystania wyników badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
EMO_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
EMO_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wytycznymi do prowadzenia badań nad organizmami wodnymi z zakresu ekologii (dobór czasu badań, wyznaczanie stanowisk badawczych, wypełnianie protokołów terenowych, sposoby poboru prób i ich konserwacji poraz przygotowania do dalszych analiz taksonomicznych)
C-3Zapoznanie studentów z metodyką analizy sturuktury jakościowej i ilościowej organizmów wodnych w różnych typach wód oraz możliwościami wnioskowania o stanie środowiska wodnego na podstawie wykonanych badań
C-1Zapoznanie studentów z właściwościami środowiska wodnego i czynnikami limitującymi życie w wodzie, klasyfikacją ekologiczną organizmów wodnych i ich rolą w ekosystemach wodnych
Treści programoweT-L-7Makro, mezo i mikrobentos. Metody i narzędzia do samplingu, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.
T-L-1Podstawowe czynniki środowiska wodnego
T-L-9Kidzina - specyficzne i unikalne, zmienne siedlisko morskiego arenalu. Metody samplingu, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.
T-L-8Hydro-, higro- i eupsammon. Metody i narzędzia samplingu, przechowywania materiału, opracowania ilościowego i jakościowego.
T-L-6Makro, mezo i mikroplankton. Metody samplingu, przechowywania próbek i opracowania jakościowego i ilościowego.
T-L-10Awifauna - znaczenie ekologiczne i rola drapieżników oraz konsumentów w stabilności i jakości siedliska wodnego. Ekologiczna rola i znaczenie dużych i małych ssaków wodnych.
T-L-2Oznaczanie podstawowych właściwości wody - właściwości cieplne, napięcie powierzchniowe, zawartośc gazów, gęstość i zasolenie.
T-L-3Osady hydrogeniczne, litogeniczne, biogeniczne i kosmogeniczne - praktyczne określanie granulometrii.
T-L-5Makrofity i mikrofity - oznaczanie i sposoby samplingu.
T-L-4Pelagial, bental i arenal (m.in. wydmy) - specyficzne środowiska w hydrosferze
T-W-1Ekologiczny podział środowiska wodnego i jego charakterystyka
T-W-2Czynniki środowiska nieożywionego w hydrosferze - fizyczne i chemiczne (m.in. baseny, geologia dna i osady, cyrkulacje, dynamika wód) a rozmieszczenie organizmó wodnych
T-W-4Przegląd świata zwierzęcego wód - bioseston, nekton, bentos.
T-W-5Siedliska wodne - przegląd i klasyfikacja w zależności od zasolenia, termiki i stratyfikacji pionowej i głębokości (pelagial, bental)
T-W-3Wazniejsze makro i mikrofity. Produktywność i produkcja pierwotna.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w ekologii wód z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-3Ćwiczenia laboratoryjne (identyfikacja organizmów wodnychi w oparciu o klucze z zastosowaniem mikroskopu stereoskopowego)
M-4Ćwiczenia praktyczne w terenie z wykorzystaniem różnorodnych technik i metod poboru prób do badań organizmów wodnych oraz ich zabezpieczanie i przygotowywanie do dalszych analiz
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie ustnej lub pisemnej
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie podejmuje badań dotyczących organizmów wodnych
3,0student podejmuje badania dotyczące organizmów wodnych pod nadzorem opiekuna
3,5
4,0
4,5
5,0student podejmuje badania dotyczące organizmów wodnych pod nadzorem opiekuna oraz proponuje możliwości ich wykorzystania w badaniach ekosystemów