Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
specjalność: Eksploatacja biologicznych zasobów mórz i oceanów
Sylabus przedmiotu Systemy konwersji energii maretermicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Eksploatacja mórz i oceanów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy konwersji energii maretermicznej | ||
Specjalność | Eksploatacja zasobów energetycznych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 8,0 | ECTS (formy) | 8,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy termodynamiki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z wiedzą o nowej możliwości wykorzystania energii maretermicznej do budowy elektrowni |
C-2 | Nabycie umiejętności rozwiązywania zadań obliczeniowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zadania obliczeniowe z treści realizowanych na wykładzie | 28 |
T-A-2 | Zaliczenie pisemne | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wykorzystanie różnic temperatur wody morskiej do zasilania elektrowni maretermicznej. | 3 |
T-W-2 | Realizacja obiegu, obiegi z odzyskiem ciepła, zastosowanie niskowrzących substancji typu czynniki chłodnicze: freony, amoniak, R404A, R407C itp. | 4 |
T-W-3 | Wpływ różnicy temperatur na efektywność elektrowni. | 4 |
T-W-4 | Minimalne różnice temperatur, okres lato/zima. Przykłady rozwiązań: Japonia, USA, Indonezja | 4 |
T-W-5 | Pojęcia energetyki odnawialnej; energia maretermiczna, falowania, prądów morskich, wiatru, słońca. | 4 |
T-W-6 | Systemy energetyczne w oceanotechnice, zapotrzebowanie na energię w obiektach morskich | 2 |
T-W-7 | Zasoby energetyki maretermicznej, pompy ciepła i chłodziarki | 2 |
T-W-8 | Podstawy obiegów termodynamicznych lewobieżnych i prawobieżnych | 1 |
T-W-9 | Czynniki chłodnicze stosowane w zakresie różnic temperatur. | 1 |
T-W-10 | Schematy i budowa instalacji elektrowni maretermicznych. | 1 |
T-W-11 | Efektywność elektrowni w zależności od wybranych czynników: różnicy temperatur, różnicy głębokości warstw wody i użytych czynników chłodniczych. | 2 |
T-W-12 | Pierwsze przykłady budowy instalacji maretermicznych Japonia, Malezja, USA | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Zapoznanie się z metodologią obliczeń i programami komputerowymi wspomagającymi obliczenia | 40 |
A-A-3 | Zebranie i przygotowanie danych do obliczeń, samodzielne rozwiązywanie zadań | 40 |
A-A-4 | Utrwalenie materiału i przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 40 |
A-W-3 | Przeszukiwanie danych na temat systemów energetycznych | 30 |
A-W-4 | Przygotowanie się do egzaminu | 18 |
A-W-5 | Egzamin z wykładów | 2 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podajaca/Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadane pytania |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_S22_W01 Ma podstawową wiedzę na temat systemów energetycznych w oceanotechnice w tym wykorzystania energii maretermicznej do budowy elektrowni. | EMO_1A_W06 | T1A_W03 | InzA_W01, InzA_W02 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-12, T-W-9, T-W-1, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_S22_U01 Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, w zakresie możliwości wykorzystania energii maretermicznej do budowy elektrowni, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów. | EMO_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U07, T1A_U01 | InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-12, T-W-9, T-W-1, T-W-11 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
EMO_1A_S22_U02 Potrafi eksplorować zasoby surowców pochodzenia morskiego oraz określić sposób ich pozyskiwania. Potrafi ocenić lokalne zasoby energii maretermicznej i oszacować ich efektywność. Umie dokonać analizy czynników wpływających na efektywność ich eksploatacji. | EMO_1A_U11 | R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, T1A_U12 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06 | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-12, T-W-9, T-W-1, T-W-11 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_S22_K01 Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów, w tym wykorzystania energii maretermicznej. | EMO_1A_K04 | R1A_K06, T1A_K05 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-12, T-W-9, T-W-11 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_S22_W01 Ma podstawową wiedzę na temat systemów energetycznych w oceanotechnice w tym wykorzystania energii maretermicznej do budowy elektrowni. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia systemów energetycznych | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia systemów energetycznych | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanych systemów energetycznych | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanych systemów energetycznych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_S22_U01 Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, w zakresie możliwości wykorzystania energii maretermicznej do budowy elektrowni, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty; |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia systemów maretermicznych. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia systemów maretermicznych. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanych systemów maretermicznych. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry opisywanych systemów maretermicznych. | |
EMO_1A_S22_U02 Potrafi eksplorować zasoby surowców pochodzenia morskiego oraz określić sposób ich pozyskiwania. Potrafi ocenić lokalne zasoby energii maretermicznej i oszacować ich efektywność. Umie dokonać analizy czynników wpływających na efektywność ich eksploatacji. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć i zasobów maretermicznych | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia i zasoby maretermiczne. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe zasoby maretermiczne | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane zasoby systemów maretermicznych. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć zasoby ilościowe i jakościowe opisywanych systemów maretermicznych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_S22_K01 Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów, w tym wykorzystania energii maretermicznej. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warszawa, 2011
- Krawiec F., Odnawialne źródła energii w świetle globalnego kryzysu energetycznego, Difin, 2010
- Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źrodła energii, WNT, Warszawa, 2010
- Odnawialne i niekonwencjonalne źródła energii. Poradnik, Tarbonus, 2008
- Szargut J., Ziębik A., Podstawy energetyki cieplnej., PWN, Warszawa, 1998
- Tytko R., Odnawialne źródła energii, OWG, 2011
Literatura dodatkowa
- Szargut J., Termodynamika techniczna, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2000