Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
specjalność: Eksploatacja zasobów energetycznych

Sylabus przedmiotu Podstawy klimatyzacji i chłodnictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy klimatyzacji i chłodnictwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy termodynamiki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie klimatyzacji i chłodnictwa oraz obszaru zastosowań urzadzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Szkolenie stanowiskowe BHP1
T-A-2Budowa i zasada działania instalacji wentylacji i klimatyzacji2
T-A-3Pomiar parametrów powietrza w pomieszczeniu. Wyznaczanie wskaźników komfortu cieplnego PMV, PPD.2
T-A-4Wyznaczanie charakterystyki rurociągu2
T-A-5Uruchomienie, dozór, zatrzymanie instalacji ziębniczej2
T-A-6Wpływ zmian wybranych parametrów na działanie instalacji ziębniczej2
T-A-7Badania energetyczne urządzenia i identyfikacja jednostopniowego obiegu ziębniczego2
T-A-8Zaliczenie pisemne2
15
wykłady
T-W-1Systemy wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa stosowane w okrętownictwie i w oceanotechnice.2
T-W-2Procesy obniżania temperatury i obiegi lewobieżne. obieg lewobieżny Carnota, obieg przegrzany z dochłodzeniem.Obieg z regeneracją ciepła. Obiegi wielostopniowe4
T-W-3Czynniki chłodnicze.2
T-W-4Chłodziarki, klimatyzatory i pompy ciepła w praktyce.2
T-W-5Elementy systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych.2
T-W-6Wykres Moliera i procesy obróbki powietrza, procesy nawilżania, oszuszania, chłodzenia i ogrzewania2
T-W-7Podstawowe obliczenia bilansów cieplnych dla potrzeb chłodnictwa i klimatyzcji.2
T-W-8Analiza systemów klimatyzacji jedno - dwuprzewodowej, okres letni i zimowy.2
T-W-9Wentylacja i klimatyzacja: ładowni, maszynowni, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy, autobusow, wagonow towarowych i pasażerskich.4
T-W-10Urządzenia do obróbki powietrza; nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza.4
T-W-11Sieci przewodów wentylacyjnych.1
T-W-12Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe powietrza, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania.2
T-W-13Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie utrafioletowe1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć5
A-A-3Opracowanie wyników badań, przygotowanie sprawozdań z badań5
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu9
A-W-4Egzamin z wykładów1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin z przedmiotu w formie pisemnej ocena odpowiedzi na zadane pytania.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych oraz zaliczenie pisemne, ocena odpowiedzi na zadane pytania

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K08_W01
Ma podstawową wiedzę z termodynamiki. Zna podstawowe źródła energii stosowane w oceanotechnice. Ma wiedzę o stosowanych obecnie rozwiązaniach zasilania w energię w warunkach morskich. Zna też prognozy rozwoju systemów energetycznych.
EMO_1A_W08T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-2M-1S-1
EMO_1A_K08_W02
Ma podstawową wiedzę z chłodnictwa i klimatyzacji. Zna obiegi lewobieżne wykorzystywane do obniżania temperatury. Ma wiedzę o procesach obróbki powietrza na wykresie Moliera i podstawowych elementach instalacji klimatyzacyjnych. Zna podstawowe parametry regulowania w klimatyzacji obiektów i chłodnictwa. Posiada wiedzę w klimatyzacji obiektów i chłodnictwa; o zanieczyszczeniach powietrza i systemach oczyszczania
EMO_1A_W13T1A_W02InzA_W05C-1T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K08_U01
Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę i ma umiejętność samokształcenia w zakresie urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych obiektów.
EMO_1A_U02R1A_U02, T1A_U05C-1T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-2M-1S-1
EMO_1A_K08_U02
Potrafi opracować prostą dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego z zakresu chłodnictwa i klimatyzacji) i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
EMO_1A_U04R1A_U01, R1A_U08, R1A_U09, R1A_U10, T1A_U03, T1A_U04InzA_U01C-1T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-2M-1S-1
EMO_1A_K08_U03
Potrafi przeprowadzić proste pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień chłodnictwa i klimatyzacji w oceanotechnice.
EMO_1A_U13T1A_U08InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03C-1T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-A-8, T-A-4, T-A-7M-2S-2
EMO_1A_K08_U04
Potrafi dobrać najprostrze maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania obiektu marikultury, przedsiębiorstwa połowowego, obiektów chłodzonych i klimatyzowanych, przedsiębiorstwa wydobywczego i przedsiębiorstwa energetycznego.
EMO_1A_U19R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, T1A_U13InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K08_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie chłodnictwa i klimatyzacji. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
EMO_1A_K01R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K07C-1T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K08_W01
Ma podstawową wiedzę z termodynamiki. Zna podstawowe źródła energii stosowane w oceanotechnice. Ma wiedzę o stosowanych obecnie rozwiązaniach zasilania w energię w warunkach morskich. Zna też prognozy rozwoju systemów energetycznych.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć systemów energetycznych.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia systemów energetycznych.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia systemów energetycznych.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanych systemów energetycznych.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanych systemów energetycznych.
EMO_1A_K08_W02
Ma podstawową wiedzę z chłodnictwa i klimatyzacji. Zna obiegi lewobieżne wykorzystywane do obniżania temperatury. Ma wiedzę o procesach obróbki powietrza na wykresie Moliera i podstawowych elementach instalacji klimatyzacyjnych. Zna podstawowe parametry regulowania w klimatyzacji obiektów i chłodnictwa. Posiada wiedzę w klimatyzacji obiektów i chłodnictwa; o zanieczyszczeniach powietrza i systemach oczyszczania
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia z chłodnictwa i klimatyzacji.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia z chłodnictwa i klimatyzacji.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu z chłodnictwa i klimatyzacji.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu z chłodnictwa i klimatyzacji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K08_U01
Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę i ma umiejętność samokształcenia w zakresie urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych obiektów.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia z chłodnictwa i klimatyzacji.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu z chłodnictwa i klimatyzacji.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry opisywanego systemu z chłodnictwa i klimatyzacji.
EMO_1A_K08_U02
Potrafi opracować prostą dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego z zakresu chłodnictwa i klimatyzacji) i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć z chłodnictwa i klimatyzacji.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia z chłodnictwa i klimatyzacji.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia z chłodnictwa i klimatyzacji.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry opisywanego systemu z chłodnictwa i klimatyzacji.
EMO_1A_K08_U03
Potrafi przeprowadzić proste pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień chłodnictwa i klimatyzacji w oceanotechnice.
2,0Student nie zna podstawowych pomiarów, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pomiarów z chłodnictwa i klimatyzacji.
3,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pomiarów z chłodnictwa i klimatyzacji i jest w stanie zilustrować je przykładami podawanymi na zajęciach.
4,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pomiarów z chłodnictwa i klimatyzacji i jest w stanie zilustrować je własnymi przykładami.
4,5Potrafi przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane pomiary analizowanego systemu z chłodnictwa i klimatyzacji.
5,0Student potrafi wyznaczyć pomiary ilościowe i jakościowe danego systemu z chłodnictwa i klimatyzacji, zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski.
EMO_1A_K08_U04
Potrafi dobrać najprostrze maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania obiektu marikultury, przedsiębiorstwa połowowego, obiektów chłodzonych i klimatyzowanych, przedsiębiorstwa wydobywczego i przedsiębiorstwa energetycznego.
2,0Student nie zna podstawowych urządzeń , albo zna je częściowo bez zrozumienia ich działania
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych urządzeń
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe urządzenia
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe urządzenia
4,5Student jest w stanie przedstawić urządzenia i wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry urządzeń.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K08_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie chłodnictwa i klimatyzacji. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Kąkol M., Chlodnictwo, wentylacja i klimatyzacja w jednostkach morskich., Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1982
  2. Maczek K., Schnotale J.,Skrzyniowska D., Sikorska-Bączek R., Uzdatnianie powietrza w inżynierii środowiska dla celów wentylacji i klimatyzacji, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2010
  3. Piotrowski I., Okrętowe urządzenia chłodnicze, WSM, Gdynia, 1994
  4. Recnagel, Sprenger, Schramek, Kompendium wiedzy: Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
  5. Wasiluk W., Wentylacja i klimatyzacja na statku, Morskie, Gdańsk, 1977
  6. Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Szkolenie stanowiskowe BHP1
T-A-2Budowa i zasada działania instalacji wentylacji i klimatyzacji2
T-A-3Pomiar parametrów powietrza w pomieszczeniu. Wyznaczanie wskaźników komfortu cieplnego PMV, PPD.2
T-A-4Wyznaczanie charakterystyki rurociągu2
T-A-5Uruchomienie, dozór, zatrzymanie instalacji ziębniczej2
T-A-6Wpływ zmian wybranych parametrów na działanie instalacji ziębniczej2
T-A-7Badania energetyczne urządzenia i identyfikacja jednostopniowego obiegu ziębniczego2
T-A-8Zaliczenie pisemne2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systemy wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa stosowane w okrętownictwie i w oceanotechnice.2
T-W-2Procesy obniżania temperatury i obiegi lewobieżne. obieg lewobieżny Carnota, obieg przegrzany z dochłodzeniem.Obieg z regeneracją ciepła. Obiegi wielostopniowe4
T-W-3Czynniki chłodnicze.2
T-W-4Chłodziarki, klimatyzatory i pompy ciepła w praktyce.2
T-W-5Elementy systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych.2
T-W-6Wykres Moliera i procesy obróbki powietrza, procesy nawilżania, oszuszania, chłodzenia i ogrzewania2
T-W-7Podstawowe obliczenia bilansów cieplnych dla potrzeb chłodnictwa i klimatyzcji.2
T-W-8Analiza systemów klimatyzacji jedno - dwuprzewodowej, okres letni i zimowy.2
T-W-9Wentylacja i klimatyzacja: ładowni, maszynowni, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy, autobusow, wagonow towarowych i pasażerskich.4
T-W-10Urządzenia do obróbki powietrza; nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza.4
T-W-11Sieci przewodów wentylacyjnych.1
T-W-12Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe powietrza, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania.2
T-W-13Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie utrafioletowe1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć5
A-A-3Opracowanie wyników badań, przygotowanie sprawozdań z badań5
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu9
A-W-4Egzamin z wykładów1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K08_W01Ma podstawową wiedzę z termodynamiki. Zna podstawowe źródła energii stosowane w oceanotechnice. Ma wiedzę o stosowanych obecnie rozwiązaniach zasilania w energię w warunkach morskich. Zna też prognozy rozwoju systemów energetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W08Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie klimatyzacji i chłodnictwa oraz obszaru zastosowań urzadzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
Treści programoweT-W-1Systemy wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa stosowane w okrętownictwie i w oceanotechnice.
T-W-5Elementy systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych.
T-W-7Podstawowe obliczenia bilansów cieplnych dla potrzeb chłodnictwa i klimatyzcji.
T-W-9Wentylacja i klimatyzacja: ładowni, maszynowni, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy, autobusow, wagonow towarowych i pasażerskich.
T-W-10Urządzenia do obróbki powietrza; nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza.
T-W-11Sieci przewodów wentylacyjnych.
T-W-12Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe powietrza, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania.
T-W-13Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie utrafioletowe
T-W-3Czynniki chłodnicze.
T-W-4Chłodziarki, klimatyzatory i pompy ciepła w praktyce.
T-W-6Wykres Moliera i procesy obróbki powietrza, procesy nawilżania, oszuszania, chłodzenia i ogrzewania
T-W-8Analiza systemów klimatyzacji jedno - dwuprzewodowej, okres letni i zimowy.
T-W-2Procesy obniżania temperatury i obiegi lewobieżne. obieg lewobieżny Carnota, obieg przegrzany z dochłodzeniem.Obieg z regeneracją ciepła. Obiegi wielostopniowe
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z przedmiotu w formie pisemnej ocena odpowiedzi na zadane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć systemów energetycznych.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia systemów energetycznych.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia systemów energetycznych.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanych systemów energetycznych.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanych systemów energetycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K08_W02Ma podstawową wiedzę z chłodnictwa i klimatyzacji. Zna obiegi lewobieżne wykorzystywane do obniżania temperatury. Ma wiedzę o procesach obróbki powietrza na wykresie Moliera i podstawowych elementach instalacji klimatyzacyjnych. Zna podstawowe parametry regulowania w klimatyzacji obiektów i chłodnictwa. Posiada wiedzę w klimatyzacji obiektów i chłodnictwa; o zanieczyszczeniach powietrza i systemach oczyszczania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W13Ma podstawową wiedzę w zakresie klimatyzacji i chłodnictwa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie klimatyzacji i chłodnictwa oraz obszaru zastosowań urzadzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
Treści programoweT-W-5Elementy systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych.
T-W-7Podstawowe obliczenia bilansów cieplnych dla potrzeb chłodnictwa i klimatyzcji.
T-W-9Wentylacja i klimatyzacja: ładowni, maszynowni, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy, autobusow, wagonow towarowych i pasażerskich.
T-W-10Urządzenia do obróbki powietrza; nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza.
T-W-11Sieci przewodów wentylacyjnych.
T-W-12Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe powietrza, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania.
T-W-13Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie utrafioletowe
T-W-3Czynniki chłodnicze.
T-W-4Chłodziarki, klimatyzatory i pompy ciepła w praktyce.
T-W-6Wykres Moliera i procesy obróbki powietrza, procesy nawilżania, oszuszania, chłodzenia i ogrzewania
T-W-8Analiza systemów klimatyzacji jedno - dwuprzewodowej, okres letni i zimowy.
T-W-2Procesy obniżania temperatury i obiegi lewobieżne. obieg lewobieżny Carnota, obieg przegrzany z dochłodzeniem.Obieg z regeneracją ciepła. Obiegi wielostopniowe
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z przedmiotu w formie pisemnej ocena odpowiedzi na zadane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia z chłodnictwa i klimatyzacji.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia z chłodnictwa i klimatyzacji.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu z chłodnictwa i klimatyzacji.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu z chłodnictwa i klimatyzacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K08_U01Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę i ma umiejętność samokształcenia w zakresie urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych obiektów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę i ma umiejętność samokształcenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie klimatyzacji i chłodnictwa oraz obszaru zastosowań urzadzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
Treści programoweT-W-1Systemy wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa stosowane w okrętownictwie i w oceanotechnice.
T-W-5Elementy systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych.
T-W-7Podstawowe obliczenia bilansów cieplnych dla potrzeb chłodnictwa i klimatyzcji.
T-W-9Wentylacja i klimatyzacja: ładowni, maszynowni, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy, autobusow, wagonow towarowych i pasażerskich.
T-W-10Urządzenia do obróbki powietrza; nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza.
T-W-11Sieci przewodów wentylacyjnych.
T-W-12Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe powietrza, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania.
T-W-13Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie utrafioletowe
T-W-3Czynniki chłodnicze.
T-W-4Chłodziarki, klimatyzatory i pompy ciepła w praktyce.
T-W-6Wykres Moliera i procesy obróbki powietrza, procesy nawilżania, oszuszania, chłodzenia i ogrzewania
T-W-8Analiza systemów klimatyzacji jedno - dwuprzewodowej, okres letni i zimowy.
T-W-2Procesy obniżania temperatury i obiegi lewobieżne. obieg lewobieżny Carnota, obieg przegrzany z dochłodzeniem.Obieg z regeneracją ciepła. Obiegi wielostopniowe
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z przedmiotu w formie pisemnej ocena odpowiedzi na zadane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia z chłodnictwa i klimatyzacji.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu z chłodnictwa i klimatyzacji.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry opisywanego systemu z chłodnictwa i klimatyzacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K08_U02Potrafi opracować prostą dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego z zakresu chłodnictwa i klimatyzacji) i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U04Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie klimatyzacji i chłodnictwa oraz obszaru zastosowań urzadzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
Treści programoweT-W-1Systemy wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa stosowane w okrętownictwie i w oceanotechnice.
T-W-5Elementy systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych.
T-W-7Podstawowe obliczenia bilansów cieplnych dla potrzeb chłodnictwa i klimatyzcji.
T-W-9Wentylacja i klimatyzacja: ładowni, maszynowni, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy, autobusow, wagonow towarowych i pasażerskich.
T-W-10Urządzenia do obróbki powietrza; nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza.
T-W-11Sieci przewodów wentylacyjnych.
T-W-12Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe powietrza, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania.
T-W-13Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie utrafioletowe
T-W-3Czynniki chłodnicze.
T-W-4Chłodziarki, klimatyzatory i pompy ciepła w praktyce.
T-W-6Wykres Moliera i procesy obróbki powietrza, procesy nawilżania, oszuszania, chłodzenia i ogrzewania
T-W-8Analiza systemów klimatyzacji jedno - dwuprzewodowej, okres letni i zimowy.
T-W-2Procesy obniżania temperatury i obiegi lewobieżne. obieg lewobieżny Carnota, obieg przegrzany z dochłodzeniem.Obieg z regeneracją ciepła. Obiegi wielostopniowe
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z przedmiotu w formie pisemnej ocena odpowiedzi na zadane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć z chłodnictwa i klimatyzacji.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia z chłodnictwa i klimatyzacji.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia z chłodnictwa i klimatyzacji.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry opisywanego systemu z chłodnictwa i klimatyzacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K08_U03Potrafi przeprowadzić proste pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień chłodnictwa i klimatyzacji w oceanotechnice.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U13Potrafi przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień mechaniki i energetyki w oceanotechnice.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie klimatyzacji i chłodnictwa oraz obszaru zastosowań urzadzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
Treści programoweT-A-5Uruchomienie, dozór, zatrzymanie instalacji ziębniczej
T-A-2Budowa i zasada działania instalacji wentylacji i klimatyzacji
T-A-3Pomiar parametrów powietrza w pomieszczeniu. Wyznaczanie wskaźników komfortu cieplnego PMV, PPD.
T-A-6Wpływ zmian wybranych parametrów na działanie instalacji ziębniczej
T-A-8Zaliczenie pisemne
T-A-4Wyznaczanie charakterystyki rurociągu
T-A-7Badania energetyczne urządzenia i identyfikacja jednostopniowego obiegu ziębniczego
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych oraz zaliczenie pisemne, ocena odpowiedzi na zadane pytania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pomiarów, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pomiarów z chłodnictwa i klimatyzacji.
3,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pomiarów z chłodnictwa i klimatyzacji i jest w stanie zilustrować je przykładami podawanymi na zajęciach.
4,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pomiarów z chłodnictwa i klimatyzacji i jest w stanie zilustrować je własnymi przykładami.
4,5Potrafi przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane pomiary analizowanego systemu z chłodnictwa i klimatyzacji.
5,0Student potrafi wyznaczyć pomiary ilościowe i jakościowe danego systemu z chłodnictwa i klimatyzacji, zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K08_U04Potrafi dobrać najprostrze maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania obiektu marikultury, przedsiębiorstwa połowowego, obiektów chłodzonych i klimatyzowanych, przedsiębiorstwa wydobywczego i przedsiębiorstwa energetycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U19Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania obiektu marikultury, przedsiębiorstwa połowowego, obiektów chłodzonych, przedsiębiorstwa wydobywczego i przedsiębiorstwa energetycznego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie klimatyzacji i chłodnictwa oraz obszaru zastosowań urzadzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
Treści programoweT-W-1Systemy wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa stosowane w okrętownictwie i w oceanotechnice.
T-W-5Elementy systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych.
T-W-7Podstawowe obliczenia bilansów cieplnych dla potrzeb chłodnictwa i klimatyzcji.
T-W-9Wentylacja i klimatyzacja: ładowni, maszynowni, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy, autobusow, wagonow towarowych i pasażerskich.
T-W-10Urządzenia do obróbki powietrza; nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza.
T-W-11Sieci przewodów wentylacyjnych.
T-W-12Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe powietrza, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania.
T-W-13Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie utrafioletowe
T-W-3Czynniki chłodnicze.
T-W-4Chłodziarki, klimatyzatory i pompy ciepła w praktyce.
T-W-6Wykres Moliera i procesy obróbki powietrza, procesy nawilżania, oszuszania, chłodzenia i ogrzewania
T-W-8Analiza systemów klimatyzacji jedno - dwuprzewodowej, okres letni i zimowy.
T-W-2Procesy obniżania temperatury i obiegi lewobieżne. obieg lewobieżny Carnota, obieg przegrzany z dochłodzeniem.Obieg z regeneracją ciepła. Obiegi wielostopniowe
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z przedmiotu w formie pisemnej ocena odpowiedzi na zadane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych urządzeń , albo zna je częściowo bez zrozumienia ich działania
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych urządzeń
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe urządzenia
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe urządzenia
4,5Student jest w stanie przedstawić urządzenia i wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry urządzeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K08_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie chłodnictwa i klimatyzacji. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie klimatyzacji i chłodnictwa oraz obszaru zastosowań urzadzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
Treści programoweT-W-1Systemy wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa stosowane w okrętownictwie i w oceanotechnice.
T-W-5Elementy systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych.
T-W-7Podstawowe obliczenia bilansów cieplnych dla potrzeb chłodnictwa i klimatyzcji.
T-W-9Wentylacja i klimatyzacja: ładowni, maszynowni, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy, autobusow, wagonow towarowych i pasażerskich.
T-W-10Urządzenia do obróbki powietrza; nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza.
T-W-11Sieci przewodów wentylacyjnych.
T-W-12Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe powietrza, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania.
T-W-13Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie utrafioletowe
T-W-3Czynniki chłodnicze.
T-W-4Chłodziarki, klimatyzatory i pompy ciepła w praktyce.
T-W-6Wykres Moliera i procesy obróbki powietrza, procesy nawilżania, oszuszania, chłodzenia i ogrzewania
T-W-8Analiza systemów klimatyzacji jedno - dwuprzewodowej, okres letni i zimowy.
T-W-2Procesy obniżania temperatury i obiegi lewobieżne. obieg lewobieżny Carnota, obieg przegrzany z dochłodzeniem.Obieg z regeneracją ciepła. Obiegi wielostopniowe
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z przedmiotu w formie pisemnej ocena odpowiedzi na zadane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli