Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
specjalność: Eksploatacja zasobów energetycznych

Sylabus przedmiotu Hydrochemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydrochemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Kubiak <Jacek.Kubiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Machula <Sylwia.Machula@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL2 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe zagadnienia z chemii ogónej
W-2Podstawowe zagadnienia z chemii analitycznej
W-3Podstawowe zagadnienia z chemii instrumentalnej
W-4Umiejętność obsługi PC

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie struktury i właściwości wody i roztworów wodnych
C-2Zapoznanie studentów z budową molekolarną wody i jej wpływem na kształtowanie biotopu wód naturalnych.
C-3Poznanie wpływu procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
C-4Poznanie zasad występowania gazów w wodach naturalnych oraz ich wpływu na kształtowanie warynków hydrochemicznych
C-5Poznanie substancji biogennych występujacych w wodach naturalnych
C-6Poznanie podstawowych makrojonów występujących w wodach naturalnych
C-7Poznanie podstawowych mikroelementów występujacych w wodach naturalnych
C-8Poznanie roli osadów denne w kształtowaniu warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych
C-9Poznanie prowadzenia badań hydrochemicznych i metod analizy wód naturalnych i osadów dennych
C-10Pozananie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hydrochemicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1BHP w laboratoriach. Dobra praktyka laboratoryjna. Walidacja metod badawczych. Metody referencyjne2
T-L-2Watunki termiczne wód powierzchniowych. Typologia jezior2
T-L-3Warunki tlenowe wód - oznaczanie zawartości tlenu rozpuszczonego w wodzie, natlenienie wód. Typologia jezior2
T-L-4Zawartość dwutlenu węgla w wodach. System węglanowy. Oznaczanie różnych form dwutlenku węgla. Kwasowość, zasadowość, odczyn pH wód naturalnych. Typologia jezior2
T-L-5Zawartość materii organicznej wystepujacej w wodzie. Określanie BZT5, ChZT oraz zawartości węgla organicznego4
T-L-6Zwiażki biogenne występujace w wodach powierzchniowych. Analiza zawartości fosforu, secjacja jego związków2
T-L-7Związki biogenne występujace w wodach powierzchniowych. Analiz zawartości azotu, specjacja jego związków2
T-L-8Składniki mineralne wód. Pzrewodność elektrolityczna właściwa. Oznaczanie podstawowych kationów; chlorki, twardość wody (wapń i magnez)4
T-L-9Zawartość metali ciężkich w wodach naturalnych. Metody oznaczania na przykłądzie miedzi; ołowiu, kadmu i cynku2
T-L-10Oznaczanie żelaza, manganu w wodach naturalnych2
T-L-11Właściwości organoleptyczne wód naturalnych. Oznaczanie barwy, smaku i zapachu2
T-L-12Przedstawianie wyników badań jakości wody. Stężenia charakterystyczne, miarodajne, gwarantowane. Indeks jakosci wody. Graficzne przedstwaianie zmian wartości wskaźników hydrochemicznych w wodach rzeki4
30
wykłady
T-W-1Budowa molekolarna wody i jej wpływ na kształtowanie biotopu wód naturalnych - asocjacje cząsteczek, anomalie gęstości, lepkość, woda jako rozpuszczalnik3
T-W-2Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych2
T-W-3Termika wód naturalnych oraz jej wpływ na warunki hydrochemiczne wód naturalnych2
T-W-4Gazy rozpuszczolne w wodach naturalnych oraz ich wpływ na kształtowanie warynków hydrochemicznych2
T-W-5System węglanowy i jego rola w wodach naturalnych2
T-W-6Podstawowe makrojony występujace w wodach naturalnych2
T-W-7Substancje biogenne występujace w wodacj naturalnych2
T-W-8Eutrofizacja wód jako szczególny przypadek ich zanieczyszczenia2
T-W-9Mikroelementy w wodach naturalnych1
T-W-10Materia organiczna występujaca w wodach naturalnych4
T-W-11Osady denne i ich rola w kształtowaniu warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych2
T-W-12Podstawowe zagadnienia analizy wód naturalnych4
T-W-13Przedstawianie i interpretacja wyników badań hydrochemicznych2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury oraz źródęl internetowych15
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-L-4Konsultacje5
60
wykłady
A-W-1Udział w zjaęciach30
A-W-2Studiowanie literatury i żródeł internetowych10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Konsultacje10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Dyskusja dydaktyczna zwiażana z wykładem i ćwiczeniami
M-5Seminarium
M-6Prelekcja
M-7Objaśnienia i wyjaśnienia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenia sprawdzające
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_P09_W01
Student definiuje i ocenia występujące warunki hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Objaśnia warunki termiczne w wodach powierzchniowcyh. Opisuje wyniki badań hydrochemicznych oraz tłumaczy uzyskane wyniki badań.
EMO_1A_W05, EMO_1A_W09, EMO_1A_W11, EMO_1A_W19, EMO_1A_W20, EMO_1A_W22R1A_W01, R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W08, R1A_W09, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10, T1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-1, C-7, C-10, C-9, C-8T-W-12, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-2, T-W-1, T-W-11, T-W-10, T-W-13, T-L-1M-5, M-7, M-4, M-2, M-3, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_P09_U01
Potrafi analizować: warunki termiczne w wodach powierzchniowcyh, ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań.
EMO_1A_U09, EMO_1A_U01, EMO_1A_U02, EMO_1A_U03, EMO_1A_U04, EMO_1A_U05, EMO_1A_U07, EMO_1A_U16, EMO_1A_U17, EMO_1A_U22R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09, R1A_U10, T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U14InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7, C-10, C-9, C-8T-W-12, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-1, T-W-11, T-W-10, T-W-13, T-L-1, T-L-8M-7, M-4, M-2, M-3, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_P09_K01
Student posiada zdolność definiowania i oceny występujących warunków hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Postrzega relacje pomiędzy biotopem i biocenozą. Wyraza oceny w odniesieniu do uzyskanych wyników badań hydrochemicznych oraz ma zdolność do tłumaczenia uzyskanych wyników badań i analiz.
EMO_1A_K01, EMO_1A_K02, EMO_1A_K03, EMO_1A_K04, EMO_1A_K05, EMO_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08, T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7, C-10, C-9, C-8T-L-1, T-L-6, T-L-3, T-L-12, T-L-11, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-5M-5, M-7, M-4, M-2, M-6, M-3, M-1S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_P09_W01
Student definiuje i ocenia występujące warunki hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Objaśnia warunki termiczne w wodach powierzchniowcyh. Opisuje wyniki badań hydrochemicznych oraz tłumaczy uzyskane wyniki badań.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy zaoferowanej w ramach wykładu i ćwiczeń
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi w całości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi zaprezentować efek takich działań
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi pzreanalizowąć wyniki w oparciu o pismiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_P09_U01
Potrafi analizować: warunki termiczne w wodach powierzchniowcyh, ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy zaoferowanej w ramach wykładu i ćwiczeń
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi w całości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi zaprezentować efek takich działań
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi pzreanalizowąć wyniki w oparciu o pismiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_P09_K01
Student posiada zdolność definiowania i oceny występujących warunków hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Postrzega relacje pomiędzy biotopem i biocenozą. Wyraza oceny w odniesieniu do uzyskanych wyników badań hydrochemicznych oraz ma zdolność do tłumaczenia uzyskanych wyników badań i analiz.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy zaoferowanej w ramach wykładu i ćwiczeń
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi w całości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi zaprezentować efek takich działań
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz

Literatura podstawowa

  1. Hermanowicz W., Dojlido J., Dożańska W., Koziorowski B., Zerbem J., Fizyczno-chemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, WARSZAWA, 1999
  2. Kubiak J., Tórz A., Nędzarek A., Analityczne podstawy hydrochemii, Akademia Rolnicza, Szczecin, 1999
  3. Dojlido J., Chemia wód powierzchniowych, Ekonomia i Śodowisko, Białystok, 1995
  4. Macioszczyk A., Dobrzyński D., Hydrogeochemia, PWN, Warszawa, 2002
  5. Kajak Zdz., Eutrofizacja jezior, PWN, Warszawa, 1979

Literatura dodatkowa

  1. Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochroba, PWN, Warszawa, 2001
  2. Kalff J., Limnology, Prentice-Hall, Inc., Upper Saddle Diver NJ, 2002
  3. Alekin O., Podstawy hydrochemii, Geologiczne, Warszawa, 1956
  4. Drever J., The geochemistry of natural waters. Surface and Groundwater Environments, Prentice Hall, Upper Saddle River NJ, 1997
  5. Benjamin M., Water chemisyty, Mc Graw HillBoston, 2002
  6. Lampert W., Sommer U., Ekologia wód Śródladowych, PWN, Warszawa, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1BHP w laboratoriach. Dobra praktyka laboratoryjna. Walidacja metod badawczych. Metody referencyjne2
T-L-2Watunki termiczne wód powierzchniowych. Typologia jezior2
T-L-3Warunki tlenowe wód - oznaczanie zawartości tlenu rozpuszczonego w wodzie, natlenienie wód. Typologia jezior2
T-L-4Zawartość dwutlenu węgla w wodach. System węglanowy. Oznaczanie różnych form dwutlenku węgla. Kwasowość, zasadowość, odczyn pH wód naturalnych. Typologia jezior2
T-L-5Zawartość materii organicznej wystepujacej w wodzie. Określanie BZT5, ChZT oraz zawartości węgla organicznego4
T-L-6Zwiażki biogenne występujace w wodach powierzchniowych. Analiza zawartości fosforu, secjacja jego związków2
T-L-7Związki biogenne występujace w wodach powierzchniowych. Analiz zawartości azotu, specjacja jego związków2
T-L-8Składniki mineralne wód. Pzrewodność elektrolityczna właściwa. Oznaczanie podstawowych kationów; chlorki, twardość wody (wapń i magnez)4
T-L-9Zawartość metali ciężkich w wodach naturalnych. Metody oznaczania na przykłądzie miedzi; ołowiu, kadmu i cynku2
T-L-10Oznaczanie żelaza, manganu w wodach naturalnych2
T-L-11Właściwości organoleptyczne wód naturalnych. Oznaczanie barwy, smaku i zapachu2
T-L-12Przedstawianie wyników badań jakości wody. Stężenia charakterystyczne, miarodajne, gwarantowane. Indeks jakosci wody. Graficzne przedstwaianie zmian wartości wskaźników hydrochemicznych w wodach rzeki4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa molekolarna wody i jej wpływ na kształtowanie biotopu wód naturalnych - asocjacje cząsteczek, anomalie gęstości, lepkość, woda jako rozpuszczalnik3
T-W-2Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych2
T-W-3Termika wód naturalnych oraz jej wpływ na warunki hydrochemiczne wód naturalnych2
T-W-4Gazy rozpuszczolne w wodach naturalnych oraz ich wpływ na kształtowanie warynków hydrochemicznych2
T-W-5System węglanowy i jego rola w wodach naturalnych2
T-W-6Podstawowe makrojony występujace w wodach naturalnych2
T-W-7Substancje biogenne występujace w wodacj naturalnych2
T-W-8Eutrofizacja wód jako szczególny przypadek ich zanieczyszczenia2
T-W-9Mikroelementy w wodach naturalnych1
T-W-10Materia organiczna występujaca w wodach naturalnych4
T-W-11Osady denne i ich rola w kształtowaniu warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych2
T-W-12Podstawowe zagadnienia analizy wód naturalnych4
T-W-13Przedstawianie i interpretacja wyników badań hydrochemicznych2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury oraz źródęl internetowych15
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-L-4Konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zjaęciach30
A-W-2Studiowanie literatury i żródeł internetowych10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Konsultacje10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P09_W01Student definiuje i ocenia występujące warunki hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Objaśnia warunki termiczne w wodach powierzchniowcyh. Opisuje wyniki badań hydrochemicznych oraz tłumaczy uzyskane wyniki badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W05Zna elementarną terminologię w zakresie biologii i hydrobiologii oraz biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach wodnych. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
EMO_1A_W09Ma podstawową wiedzę z zakresu technologii informacyjnych oraz zna narzędzia statystyczne stosowane w naukach inżynierskich.
EMO_1A_W11Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu.
EMO_1A_W19Ma podstawową wiedzę na temat pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady BHP obowiązujące w pracy na morzu.
EMO_1A_W20Ma elementarną wiedzę w zakresie ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem, managementu środowiskowego oraz ochrony własności intelektualnej.
EMO_1A_W22Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości. Zna i potrafi wykorzystać w praktyce obowiązujące normy prawne krajowe i międzynarodowe.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z budową molekolarną wody i jej wpływem na kształtowanie biotopu wód naturalnych.
C-3Poznanie wpływu procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
C-4Poznanie zasad występowania gazów w wodach naturalnych oraz ich wpływu na kształtowanie warynków hydrochemicznych
C-5Poznanie substancji biogennych występujacych w wodach naturalnych
C-6Poznanie podstawowych makrojonów występujących w wodach naturalnych
C-1Poznanie struktury i właściwości wody i roztworów wodnych
C-7Poznanie podstawowych mikroelementów występujacych w wodach naturalnych
C-10Pozananie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hydrochemicznych
C-9Poznanie prowadzenia badań hydrochemicznych i metod analizy wód naturalnych i osadów dennych
C-8Poznanie roli osadów denne w kształtowaniu warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych
Treści programoweT-W-12Podstawowe zagadnienia analizy wód naturalnych
T-W-3Termika wód naturalnych oraz jej wpływ na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
T-W-4Gazy rozpuszczolne w wodach naturalnych oraz ich wpływ na kształtowanie warynków hydrochemicznych
T-W-6Podstawowe makrojony występujace w wodach naturalnych
T-W-5System węglanowy i jego rola w wodach naturalnych
T-W-8Eutrofizacja wód jako szczególny przypadek ich zanieczyszczenia
T-W-2Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
T-W-1Budowa molekolarna wody i jej wpływ na kształtowanie biotopu wód naturalnych - asocjacje cząsteczek, anomalie gęstości, lepkość, woda jako rozpuszczalnik
T-W-11Osady denne i ich rola w kształtowaniu warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych
T-W-10Materia organiczna występujaca w wodach naturalnych
T-W-13Przedstawianie i interpretacja wyników badań hydrochemicznych
T-L-1BHP w laboratoriach. Dobra praktyka laboratoryjna. Walidacja metod badawczych. Metody referencyjne
Metody nauczaniaM-5Seminarium
M-7Objaśnienia i wyjaśnienia
M-4Dyskusja dydaktyczna zwiażana z wykładem i ćwiczeniami
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia sprawdzające
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy zaoferowanej w ramach wykładu i ćwiczeń
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi w całości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi zaprezentować efek takich działań
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi pzreanalizowąć wyniki w oparciu o pismiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P09_U01Potrafi analizować: warunki termiczne w wodach powierzchniowcyh, ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U09Potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii, oceanologii, ekologii morza i oceanotechniki.
EMO_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
EMO_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę i ma umiejętność samokształcenia.
EMO_1A_U03Potrafi poprawnie zastosować podstawowe technologie informacyjne niezbędne w pracy zawodowej.
EMO_1A_U04Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
EMO_1A_U05Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumieniem publikacji naukowych w zakresie środowiska morskiego, dokumentacji technologicznej, technicznej oraz podobnych dokumentów stosowanych w rybactwie i eksploatacji statków i urządzeń morskich.
EMO_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować najważniejsze składniki flory i fauny środowiska morskiego i określić ich znaczenie dla gospodarki.
EMO_1A_U16Potrafi na podstawie zgromadzonych danych dokonać oceny zasobów mórz i oceanów. Potrafi opracować plan zagospodarowania i przygotować koncepcyjną dokumentację niezbędną do prowadzenia eksploatacji zasobów mórz i oceanów.
EMO_1A_U17Potrafi dokonać analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Zna i umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa, eksploatację zasobów i ochronę środowiska.
EMO_1A_U22Potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z budową molekolarną wody i jej wpływem na kształtowanie biotopu wód naturalnych.
C-3Poznanie wpływu procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
C-4Poznanie zasad występowania gazów w wodach naturalnych oraz ich wpływu na kształtowanie warynków hydrochemicznych
C-5Poznanie substancji biogennych występujacych w wodach naturalnych
C-6Poznanie podstawowych makrojonów występujących w wodach naturalnych
C-7Poznanie podstawowych mikroelementów występujacych w wodach naturalnych
C-10Pozananie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hydrochemicznych
C-9Poznanie prowadzenia badań hydrochemicznych i metod analizy wód naturalnych i osadów dennych
C-8Poznanie roli osadów denne w kształtowaniu warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych
Treści programoweT-W-12Podstawowe zagadnienia analizy wód naturalnych
T-W-3Termika wód naturalnych oraz jej wpływ na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
T-W-4Gazy rozpuszczolne w wodach naturalnych oraz ich wpływ na kształtowanie warynków hydrochemicznych
T-W-6Podstawowe makrojony występujace w wodach naturalnych
T-W-5System węglanowy i jego rola w wodach naturalnych
T-W-7Substancje biogenne występujace w wodacj naturalnych
T-W-8Eutrofizacja wód jako szczególny przypadek ich zanieczyszczenia
T-W-2Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
T-W-1Budowa molekolarna wody i jej wpływ na kształtowanie biotopu wód naturalnych - asocjacje cząsteczek, anomalie gęstości, lepkość, woda jako rozpuszczalnik
T-W-11Osady denne i ich rola w kształtowaniu warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych
T-W-10Materia organiczna występujaca w wodach naturalnych
T-W-13Przedstawianie i interpretacja wyników badań hydrochemicznych
T-L-1BHP w laboratoriach. Dobra praktyka laboratoryjna. Walidacja metod badawczych. Metody referencyjne
T-L-8Składniki mineralne wód. Pzrewodność elektrolityczna właściwa. Oznaczanie podstawowych kationów; chlorki, twardość wody (wapń i magnez)
Metody nauczaniaM-7Objaśnienia i wyjaśnienia
M-4Dyskusja dydaktyczna zwiażana z wykładem i ćwiczeniami
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia sprawdzające
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy zaoferowanej w ramach wykładu i ćwiczeń
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi w całości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi zaprezentować efek takich działań
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi pzreanalizowąć wyniki w oparciu o pismiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_P09_K01Student posiada zdolność definiowania i oceny występujących warunków hydrochemiczne w akwenach. Rozpoznaje wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Postrzega relacje pomiędzy biotopem i biocenozą. Wyraza oceny w odniesieniu do uzyskanych wyników badań hydrochemicznych oraz ma zdolność do tłumaczenia uzyskanych wyników badań i analiz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
EMO_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
EMO_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
EMO_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów.
EMO_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
EMO_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z budową molekolarną wody i jej wpływem na kształtowanie biotopu wód naturalnych.
C-3Poznanie wpływu procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
C-4Poznanie zasad występowania gazów w wodach naturalnych oraz ich wpływu na kształtowanie warynków hydrochemicznych
C-5Poznanie substancji biogennych występujacych w wodach naturalnych
C-6Poznanie podstawowych makrojonów występujących w wodach naturalnych
C-7Poznanie podstawowych mikroelementów występujacych w wodach naturalnych
C-10Pozananie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hydrochemicznych
C-9Poznanie prowadzenia badań hydrochemicznych i metod analizy wód naturalnych i osadów dennych
C-8Poznanie roli osadów denne w kształtowaniu warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych
Treści programoweT-L-1BHP w laboratoriach. Dobra praktyka laboratoryjna. Walidacja metod badawczych. Metody referencyjne
T-L-6Zwiażki biogenne występujace w wodach powierzchniowych. Analiza zawartości fosforu, secjacja jego związków
T-L-3Warunki tlenowe wód - oznaczanie zawartości tlenu rozpuszczonego w wodzie, natlenienie wód. Typologia jezior
T-L-12Przedstawianie wyników badań jakości wody. Stężenia charakterystyczne, miarodajne, gwarantowane. Indeks jakosci wody. Graficzne przedstwaianie zmian wartości wskaźników hydrochemicznych w wodach rzeki
T-L-11Właściwości organoleptyczne wód naturalnych. Oznaczanie barwy, smaku i zapachu
T-L-8Składniki mineralne wód. Pzrewodność elektrolityczna właściwa. Oznaczanie podstawowych kationów; chlorki, twardość wody (wapń i magnez)
T-L-9Zawartość metali ciężkich w wodach naturalnych. Metody oznaczania na przykłądzie miedzi; ołowiu, kadmu i cynku
T-L-10Oznaczanie żelaza, manganu w wodach naturalnych
T-L-5Zawartość materii organicznej wystepujacej w wodzie. Określanie BZT5, ChZT oraz zawartości węgla organicznego
Metody nauczaniaM-5Seminarium
M-7Objaśnienia i wyjaśnienia
M-4Dyskusja dydaktyczna zwiażana z wykładem i ćwiczeniami
M-2Wykład informacyjny
M-6Prelekcja
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia sprawdzające
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy zaoferowanej w ramach wykładu i ćwiczeń
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi w całości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi zaprezentować efek takich działań
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz