Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
Sylabus przedmiotu Sozologia środowiska morskiego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Eksploatacja mórz i oceanów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sozologia środowiska morskiego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Sozologii Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii z zakresu studiowanego kierunku, znajomość podstaw ekologii i hydrochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu czynnej ochrony środowiska morskiego z uwzględnieniem zmian związanych z rozwojem cywilizacji oraz sposobami zapobiegania tym zmianom i łagodzenia ich skutków. Zdobycie umiejętności praktycznych w zakresie metod analitycznych i oceny skutków antropopresji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przedstawianie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń. BHP pracy w laboratorium. | 2 |
T-L-2 | Chemiczne metody oceny zanieczyszczenia ekosystemów morskich w wyniku działalności człowieka - laboratoryjna analiza wskaźników jakości wód powierzchniowych- morskie wody wewnętrzne. | 8 |
T-L-3 | Chemiczne metody oceny zanieczyszczenia ekosystemów morskich w wyniku działalności człowieka - laboratoryjna analiza wskaźników jakości wód estuariowych. | 8 |
T-L-4 | Zintegrowana gospodarka wód zanieczyszczonych – zajęcia terenowe w oczyszczalni ścieków wód zanieczyszczonych substancjami ropopochodnymi i z mycia ładowni statków oraz ścieków sanitarnych. | 4 |
T-L-5 | Procesy membranowe w ochronie środowiska morskiego. Zastosowanie instalacji membranowych w procesie oczyszczania wód - odwrócona osmoza (RO), mikrofiltracja (MF), nanofiltracja (NF), ultrafiltracja (UF). | 4 |
T-L-6 | Procesy membranowe w ochronie środowiska morskiego - zastosowanie instalacji membranowych w procesie odsalania wód - odwrócona osmoza (RO), elektrodializa (ED). | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zagadnienia wprowadzające (sozologia jako nauka interdyscyplinarna, definicje podstawowych pojęć). Sozologiczne podejście do zagrożeń środowiskowych. Zasady żrównoważonego rozwoju jako podstawa zintegrowanego podejścia do problemów środowiskowych. | 3 |
T-W-2 | Estuaria jako obszary pozostające pod szczególną antropopresją - podstawowe definicje, presja środowiskowa, presja człowieka. Infrastruktura przemysłowo-portowa w obrszarach estuaryjnych. Konsekwencje działalności w obszarze estuarium dla wód morskich. | 3 |
T-W-3 | Szczególne zagrożenia dla środowiska morskiego wynikające z bezpośredniej działalności gospodarczej człowieka na morzu (ekspolatacja obiektów oceanotechnicznych). | 3 |
T-W-4 | Sposoby zapobiegania degradacji środowiska morskiego, jego ochrona przed zanieczyszczeniem, eutrofizacją i degradacją wód. | 3 |
T-W-5 | Zagadnienia związane z praktycznymi metodami działań zmierzających do zapobiegania lub łagodzenia niekorzystnych skutków zmian środowiska morskiego. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny z wykorzystaneim środków multimedialnych |
M-2 | Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajeć dydaktycznych |
S-2 | Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania zasad pracy w laboratorium |
S-3 | Ocena podsumowująca: Końcowy egzamin pisemny z częśći wykładowej. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena za wejściówki i za sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_K14_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu nomenklatury zwiazków chemicznych oraz reakcji chemicznych niezbędnych w zakresie sozologii. Posiada podstawową wiedzę w zakresie procesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach morskich. | EMO_1A_W01, EMO_1A_W05 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, T1A_W01 | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-1, S-3 |
EMO_1A_K14_W02 Zna metody analityczne w zakresie oceny antropogenicznego zanieczyszczenia wód morskich. Ma podstawową wiedzę, która jest niezbędna do rozwiązywania prostych problemów związanych z zagożeniami dla środowiska morskiego podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych. | EMO_1A_W08, EMO_1A_W11 | R1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_K14_U01 Posiada umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji w zakresie sozologii środowiska morskiego. Dokonuje analizy wskaźników hydrochemicznych wskazujących na antropogenne zanieczyszczenie wód morskich. | EMO_1A_U01, EMO_1A_U17 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, T1A_U01 | InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-1, S-3 |
EMO_1A_K14_U02 Potrafi wykorzystać podstawowe aspekty ekonomiczne i prawne przy proponowaniu działań w kierunku zminimalizowania antropopresji na środowisko morskie. Proponowane działania stanowią proste zadanie inżynierskie. | EMO_1A_U18, EMO_1A_U22 | R1A_U01, R1A_U07, R1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U14 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1, S-3 |
EMO_1A_K14_U03 Student w laboratorium potrafi pracować zgodnie z obowiązującymi zasadami pracy i przepisami BHP. Posiada umiejętnosci wykonywania analiz chemicznych niezbędnych do oceny zanieczyszczenia ekosystemów morskich i estuariowych. Potrafi obsługiwać aparaturę i sprzęt laboratoryjny. Na podstawie przeprowadzonych analiz potrafi wyciągać wnioski i przygotowuje sprawozdanie z przeprowadzonych doświadczeń. | EMO_1A_U09, EMO_1A_U01, EMO_1A_U02, EMO_1A_U17 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, T1A_U01, T1A_U03, T1A_U05 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-W-5 | M-2 | S-1, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EMO_1A_K14_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie sozologii. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania. | EMO_1A_K01, EMO_1A_K04 | R1A_K01, R1A_K06, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_K14_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu nomenklatury zwiazków chemicznych oraz reakcji chemicznych niezbędnych w zakresie sozologii. Posiada podstawową wiedzę w zakresie procesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach morskich. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu nomenklatury zwiazków chemicznych oraz reakcji chemicznych niezbędnych w zakresie sozologii. Posiada podstawową wiedzę w zakresie procesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach morskich. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu nomenklatury zwiazków chemicznych oraz reakcji chemicznych niezbędnych w zakresie sozologii. Posiada podstawową wiedzę w zakresie procesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach morskich. | |
3,5 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu nomenklatury zwiazków chemicznych oraz reakcji chemicznych niezbędnych w zakresie sozologii. Posiada podstawową wiedzę w zakresie procesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach morskich. Posiada wiedzę w zakresie prostego powiązania precesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w środowisku morskim. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu nomenklatury zwiazków chemicznych oraz reakcji chemicznych niezbędnych w zakresie sozologii. Posiada podstawową wiedzę w zakresie procesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach morskich. Posiada wiedzę w zakresie powiązania precesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w srodowisku morskim. | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu nomenklatury zwiazków chemicznych oraz reakcji chemicznych niezbędnych w zakresie sozologii. Posiada podstawową wiedzę w zakresie procesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach morskich. Posiada wiedzę w zakresie powiązania precesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w srodowisku morskim. Ma wiadomości pozwalające zinterpretować wpływ tych procesów na stan wód morskich. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu nomenklatury zwiazków chemicznych oraz reakcji chemicznych niezbędnych w zakresie sozologii. Posiada podstawową wiedzę w zakresie procesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w ekosystemach morskich. Posiada wiedzę w zakresie powiązania precesów chemicznych i biochemicznych zachodzących w srodowisku morskim. Ma wiadomości pozwalajace zinterpretować wpływ tych procesów na stan wód morskich. Ma wiedzę w zakresie praktycznego wykorzystania zdobytych informacji. | |
EMO_1A_K14_W02 Zna metody analityczne w zakresie oceny antropogenicznego zanieczyszczenia wód morskich. Ma podstawową wiedzę, która jest niezbędna do rozwiązywania prostych problemów związanych z zagożeniami dla środowiska morskiego podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych. | 2,0 | Student nie zna metod analitycznych w zakresie oceny antropogenicznego zanieczyszczenia wód morskich. Nie ma podstawowej wiedzy, która jest niezbędna do rozwiązywania prostych problemów związanych z zagrożeniami dla środowiska morskiego podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych. |
3,0 | Student zna metody analityczne w zakresie oceny antropogenicznego zanieczyszczenia wód morskich. Ma podstawową wiedzę, która jest niezbędna do rozwiązywania prostych problemów związanych z zagrożeniami dla środowiska morskiego podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych. | |
3,5 | Student zna metody analityczne w zakresie oceny antropogenicznego zanieczyszczenia wód morskich. Ma podstawową wiedzę, która jest niezbędna do rozwiązywania prostych problemów związanych z zagrożeniami dla środowiska morskiego podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych. Posiada podstawową wiedzę pozwalającą na wykorzystanie poznanych metod analitycznych do rozwiązywania prostych problemów podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych z zachowaniem zastanego stanu wód morskich. | |
4,0 | Student zna metody analityczne w zakresie oceny antropogenicznego zanieczyszczenia wód morskich. Ma podstawową wiedzę, która jest niezbędna do rozwiązywania prostych problemów związanych z zagrożeniami dla środowiska morskiego podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych. Posiada wiedzę pozwalającą na wykorzystanie poznanych metod analitycznych do rozwiązywania problemów podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych z zachowaniem zastanego stanu wód morskich. | |
4,5 | Student zna metody analityczne w zakresie oceny antropogenicznego zanieczyszczenia wód morskich. Ma podstawową wiedzę, która jest niezbędna do rozwiązywania prostych problemów związanych z zagrożeniami dla środowiska morskiego podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych. Posiada wiedzę pozwalającą na wykorzystanie poznanych metod analitycznych do rozwiązywania problemów podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych z zachowaniem zastanego stanu wód morskich. Posiada wiedzę pozwalającą na wskazanie rozwiązań podczas awarii prowadzących do pogorszenia zastanego stanu wód morskich. | |
5,0 | Student zna metody analityczne w zakresie oceny antropogenicznego zanieczyszczenia wód morskich. Ma podstawową wiedzę, która jest niezbędna do rozwiązywania prostych problemów związanych z zagrożeniami dla środowiska morskiego podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych. Posiada wiedzę pozwalającą na wykorzystanie poznanych metod analitycznych do rozwiązywania problemów podczas eksploatacji obiektów oceanotechnicznych z zachowaniem zastanego stanu wód morskich. Posiada wiedzę pozwalającą na wskazanie rozwiązań podczas awarii prowadzących do pogorszenia zastanego stanu wód morskich, a także posiada wiedzę pozwalającą na opracowanie działań zmierzających do porawy zastanego stanu wód morskich. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_K14_U01 Posiada umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji w zakresie sozologii środowiska morskiego. Dokonuje analizy wskaźników hydrochemicznych wskazujących na antropogenne zanieczyszczenie wód morskich. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji w zakresie sozologii środowiska morskiego. Nie dokonuje analizy wskaźników hydrochemicznych wskazujących na antropogenne zanieczyszczenie wód morskich. |
3,0 | Student posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji w zakresie sozologii środowiska morskiego. Student dokonuje analizy wskaźników hydrochemicznych wskazujących na antropogenne zanieczyszczenie wód morskich. | |
3,5 | Student posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji w zakresie sozologii środowiska morskiego. Analizuje uzyskane informacje. Student dokonuje analizy wskaźników hydrochemicznych wskazujących na antropogenne zanieczyszczenie wód morskich. | |
4,0 | Student posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji w zakresie sozologii środowiska morskiego. Analizuje i interpretuje uzyskane informacje. Student dokonuje analizy wskaźników hydrochemicznych wskazujących na antropogenne zanieczyszczenie wód morskich. | |
4,5 | Student posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji w zakresie sozologii środowiska morskiego. Analizuje i interpretuje uzyskane informacje. Student dokonuje analizy wskaźników hydrochemicznych wskazujących na antropogenne zanieczyszczenie wód morskich. Umie powiązać zinterpretowane informacje z dokonaną analizą wskaźników hydrochemicznych. | |
5,0 | Student posiada umiejętności wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji w zakresie sozologii środowiska morskiego. Analizuje i interpretuje uzyskane informacje. Student dokonuje analizy wskaźników hydrochemicznych wskazujących na antropogenne zanieczyszczenie wód morskich. Umie powiązać zinterpretowane informacje z dokonaną analizą wskaźników hydrochemicznych, wskazuje kierunki działań w kierunku zminimalizowania antropopresji na środowisko morskie. | |
EMO_1A_K14_U02 Potrafi wykorzystać podstawowe aspekty ekonomiczne i prawne przy proponowaniu działań w kierunku zminimalizowania antropopresji na środowisko morskie. Proponowane działania stanowią proste zadanie inżynierskie. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać podstawowych apektów ekonomicznych i prawnych przy proponowaniu działań w kierunku zminimalizowania antropopresji na środowisko morskie. |
3,0 | Student potrafi wykorzystać podstawowe aspekty ekonomiczne i prawne przy proponowaniu działań w kierunku zminimalizowania antropopresji na środowisko morskie. Proponowane działania stanowią proste działanie inżynierskie. | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać aspekty ekonomiczne i prawne przy proponowaniu działań w kierunku zminimalizowania antropopresji na środowisko morskie. Proponowane działania stanowią proste działanie inżynierskie. | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać i zinterpretować aspekty ekonomiczne i prawne przy proponowaniu działań w kierunku zminimalizowania antropopresji na środowisko morskie. Proponowane działania stanowią proste działanie inżynierskie. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać i zinterpretować aspekty ekonomiczne i prawne przy proponowaniu działań w kierunku zminimalizowania antropopresji na środowisko morskie. Proponowane działania stanowią działanie inżynierskie. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać i zinterpretować aspekty ekonomiczne i prawne przy proponowaniu działań w kierunku zminimalizowania antropopresji na środowisko morskie. Proponowane działania stanowią uzasadnione ekonomicznie działanie inżynierskie możliwe do wykorzystania praktycznego. | |
EMO_1A_K14_U03 Student w laboratorium potrafi pracować zgodnie z obowiązującymi zasadami pracy i przepisami BHP. Posiada umiejętnosci wykonywania analiz chemicznych niezbędnych do oceny zanieczyszczenia ekosystemów morskich i estuariowych. Potrafi obsługiwać aparaturę i sprzęt laboratoryjny. Na podstawie przeprowadzonych analiz potrafi wyciągać wnioski i przygotowuje sprawozdanie z przeprowadzonych doświadczeń. | 2,0 | Student nie opanował obowiazującego materiału dydaktycznego. Nie zawsze pracuje zgodnie z przepisami BHP. Nie potrafi w zadowalający sposób obsługiwać aparatury i sprzętu laboratoryjnego. Nie posiada umiejętności wykonania analiz . |
3,0 | Student potrafi poprawnie (niekiedy przy pomocy prowadzącego zajęcia) obsługiwać sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Zna zasady wykonywania analiz laboraturyjnych, ale nie potrafi ich wykonać samodzielnie. Jego wiedza ogranicza sie do zagadnień podstawowych. Nie potrafi samodzielnie interpretować uzyskanych wyników. | |
3,5 | Student potrafi poprawnie obsługiwać sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Wykonuje zadane analizy samodzielnie lub z niewielką pomocą prowadzącego zajęcia. Ma niewielkie trudności z samodzielną interpretacją wyników. | |
4,0 | Student potrafi prawidłowo obsługiwać sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Posiada umiejętność samodzielnego wykonywania doświadczeń chemicznych. Poprawnie interpretuje uzyskane wyniki. | |
4,5 | Student sprawinie obsługuje sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Posiada umiejętność samodzielnego wykonywania doświadczeń i analiz chemicznych. Poprawnie interpretuje uzuskane wyniki i z niewielką pomocą prowadzącego jest w stanie ocenić poprawność uzyskanych wynikow. | |
5,0 | Student bardzo sprawnie obsługuje sprzęt i aparaturę laboratoryjną. Posiada umiejętność samodzielnego wykonywania doświadczeń i analiz chemicznych. Potrafi samodzielnie interpretować wyniki doświadczeń i szacuje niepewność uzyskanych wyników. Formułuje logiczne wnioski i prezentuje je prowadzącemu na forum grupy. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EMO_1A_K14_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie sozologii. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania. | 2,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków środowiskowych wykonywanej działalności w zakresie sozologii. Nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się. |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie sozologii. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania. | |
3,5 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie sozologii. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania oraz wykazuje chęć w tym kierunku. | |
4,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie sozologii. Stara się przeciwdziałać negatywnym skutkom działalności w zakresie sozologii. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania oraz wykazuje chęć w tym kierunku. | |
4,5 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie sozologii. Stara się przeciwdziałać negatywnym skutkom działalności w zakresie sozologii. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania oraz wykazuje chęć w tym kierunku, które realizuje. | |
5,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie sozologii. Stara się przeciwdziałać negatywnym skutkom działalności w zakresie sozologii. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania oraz wykazuje chęć w tym kierunku, które realizuje, a także przekonuje innych do konieczności samodoskonalenia. |
Literatura podstawowa
- J.E. Andrews, P. Brimblecombe, T.D. Jickels, P.S. Liss, Wprowadzenie do chemii środowiska, WNT, Warszawa, 1996, 1
- B.J. Alloway, D.C. Ayres, Chemiczne podstawy zanieczyszczenia środowiska, PWN, Warszawa, 1999, I
- J. Pempkowiak, Zarys geochemii morskiej, Wyd. UG, Gdańsk, 1997, I
Literatura dodatkowa
- M. Elliot, K.L. Hemingway, Fishes in estuaries, Blackwell Science, 2002, I
- Z. Polański, Polskie rybołówstwo przybrzeżne, MIR, Gdynia, 2000, I, Sudia i Materiały, E, 60