Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy funkcjonowania wodociągów i kanalizacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy funkcjonowania wodociągów i kanalizacji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Sajko <Bogdan.Sajko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Aniszewski <Andrzej.Aniszewski@zut.edu.pl>, Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl>, Krzysztof Tarnowski <Krzysztof.Tarnowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Rysunek odręczny i techniczny |
W-2 | Podstawowa znajomość obsługi komputera _ Program Microsoft Office AutoCAD |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | C 1.Zrozumienie zasad koordynacji projektowania i budowy sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej. C 2. Zapoznanie studentów z zasadmi tworzenia rysunków technicznych dotyczących omawianych zagadnień. C 3. Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia tekstów technicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wprowadzenie do ćwiczeń. | 1 |
T-A-2 | Trasowanie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na podkładzie geodezyjnym w skali 1:500 | 6 |
T-A-3 | Wykonanie przykładowego profilu odcinka sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej.. | 5 |
T-A-4 | Wykonanie krótkiego opisu funkcjonowania wodociągów i kanalizacjij. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Źródła wody. Podstawowe schematy ujęć wody powierzchniowej i gruntowej. | 2 |
T-W-2 | Elementy i schematy ukladów wodociągowych. | 1 |
T-W-3 | Zapotrzebowanie na wodę. Rodzaje potrzeb. Metody określania potrzeb wody. | 1 |
T-W-4 | Rozprowadzenie wody: grawitacyjnie i ciśnieniowo. | 2 |
T-W-5 | Zbiorniki wodociagowe, podział, usytuowanie. Współpraca pompowni II stopnia z siecią wodociągową i zbiornikiem wyrównawczym. | 2 |
T-W-6 | Materiały stosowane w budowie wodociągów. | 1 |
T-W-7 | Systeny kanalizacji i zasady wyboru. Przykłady. Bilans ścieków. | 2 |
T-W-8 | Materiały stosowane w budowie kanalizacji. | 2 |
T-W-9 | Uzbrojenie sieci. Obiekty specjalne na sieci kanalizacyjnej. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach. | 15 |
A-A-2 | Samodzielna realizacja zadań omawianych na ćwiczeniach. | 11 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach. | 2 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału. | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium. | 6 |
A-W-4 | Udział w kolokwium. | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wyklad informacyjny |
M-2 | Metoda projektów. |
M-3 | Metoda z użyciem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy pojektowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_PO3-2_W01 Zna i rozumie zagadnienia zwiazane z urzadzeniami i sieciami wodociagowo-kanalizacyjnymi, posiada podstawową wiedzę dotyczacą funcjonowania i projektowania wodociągów i kanalizacji. | GW_1A_W18 | R1A_W05, R1A_W07 | InzA_W04 | C-1 | T-W-1, T-A-3, T-W-7, T-A-2, T-W-4, T-A-4, T-W-6, T-W-9, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-8 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_PO3-2_U01 Projektuje prosta układy sieci wod-kan dla rzeczywistych terenów. Wykonuje proste podstawowe projekty. Rozumie potrzebę dalszego dokształcania siię w zakresie nowoczesnych rozwiązań sieci wod-kan. | GW_1A_U05 | R1A_U04, R1A_U07 | InzA_U03 | C-1 | T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-A-3, T-W-8, T-A-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-9 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_PO3-2_K01 Świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe zycie, jest kompetentny i odpowiedzialny w organizowaniu procesu samokształcenia zespołu. potrafi współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia związane z sieciami wod-kan. | GW_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-W-9, T-W-4, T-A-4, T-A-3, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-8, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_PO3-2_W01 Zna i rozumie zagadnienia zwiazane z urzadzeniami i sieciami wodociagowo-kanalizacyjnymi, posiada podstawową wiedzę dotyczacą funcjonowania i projektowania wodociągów i kanalizacji. | 2,0 | |
3,0 | Student zna w dostatecznym stopniu zagadnienia związane z podstawowymi urzadzeniami i sieciami wodociagowo-kanalizacyjnymi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_PO3-2_U01 Projektuje prosta układy sieci wod-kan dla rzeczywistych terenów. Wykonuje proste podstawowe projekty. Rozumie potrzebę dalszego dokształcania siię w zakresie nowoczesnych rozwiązań sieci wod-kan. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi jedynie w dostateczny sposób zaprojektować najprostsze podstawowe układy sieci wod-kan dla wybranych rzeczywistych terenów wraz z dostatecznym projektowaniem przy uzyciu komputera | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_PO3-2_K01 Świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe zycie, jest kompetentny i odpowiedzialny w organizowaniu procesu samokształcenia zespołu. potrafi współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia związane z sieciami wod-kan. | 2,0 | |
3,0 | Student jest jedynie w dostatecznym stopniu świadomy odnośnie potrzeby podnoszenia kwalifikacji przez całe zycie oraz w takim samym jednak dostatecznym stopniu jest kompetentny i odpowiedzialny w orgaizowaniu procesu samokształcenia zespołu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Guzik, A. Guzik, Wodociagi i kanalizacja zewnetrzna, Kabe, 2011, Kod 220732
- Sosnowski St., Tabernacki J., Chudzicki J., Instalacje wodociagowe i kanalizacyjne, Instalator Polski, Waszawa, 2012, Wydanie 2
- Dolecka j., Dolecki j.,Klepacka B.,Usakiewicz A., Wodociagi i kanalizacja Częśc 1 i 2, Dział Wydawnictw Politechniki Białostockiej, Białystok, 1999, Wydanie 3
Literatura dodatkowa
- S. Furtak., Rabiej S., Warunki techniczne wykonaniia i odbioru rurociagów z tworzyw sztucznych, ABBY, Warszawa, 1998