Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | GW_1A_PO13-2_U01 | Student potrafi zaplanować i przeprowadzić podstawowe badania właściwości technologicznych odpadów komunalnych. Potrafi zinterpretowac wyniki badań i dobrać na ich podstawie odpowiednią metodę unieszkodliwiania czy wokorzystania odpadów. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | GW_1A_U18 | Potrafi identyfikować i specyfikować zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją zasobów środowiska wodnego oraz niwelowania skutków antropopresji. |
---|
GW_1A_U11 | Posiada podstawowe umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich i eksploatacji środowiska wodnego. |
GW_1A_U05 | Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę i ma możliwości samokształcenia. |
GW_1A_U10 | Ma podstawowe umiejętności posługiwania się urządzeniami i maszynami związanymi z eksploatacją środowiska wodnego. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U04 | wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
---|
R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
R1A_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
---|
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć i nabycie umiejętności praktycznych z zakresu gospodarki odpadami oraz wykorzystania metod technologicznych w ochronie środowiska. |
---|
Treści programowe | T-W-6 | Zagrożenie środowiska. Oddziaływanie na powietrze atmosfetyczne. Hałas. Gryzonie, insekty. Samozapłony. Rozwiewanie odpadów. Zagrożenia zdrowia pracowników. Bioaerozole. Potencjalne toksyczne środki chemiczne. |
---|
T-W-4 | Odpady komunalne. Charakterystyka odpadów komunalnych stałych. Właściwości technologiczne odpadów komunalnych. Cel i zakres badań własciwości technologicznych odpadów. |
T-W-5 | Surowce do procesu biologicznego przetwarzania. Identyfikacja surowców. Odpady nadające się do biologicznego przetwarzania. Procesy jednostkowe przygotowania odpadów do przetwarzania. Kompostowanie. Technologie kompostowania odpadów. Mechaniczno - biologiczne przetwarzanie odpadów (MBP). |
T-L-1 | BHP w laboratorium chemicznym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawianie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń. |
T-L-2 | Zastosowanie technik membranowych w oczyszczaniu ścieków w celu odzysku substancji cennych technologicznie. |
T-W-1 | Wprowadzenie: cel i zakres przedmiotu. Podstawowe definicje i pojęcia, definicja odpadów. Przegląd przepisów prawnych w omawianej problematyce zagadnienia. Stan prawny w zakresie biologicznego przetwarzania odpadów w Polsce. Stan prawny w karajach europejskich. |
T-W-3 | Organizacja gospodarki odpadami. Gromadzenie, usuwanie i gospodarcze wykorzystanie. Sposoby ograniczania ilości odpadów. Kryteria oceny gospodarki surowcami wtórnymi. Ekonomicze oraz niekorzystne skutki wykorzystania surowców wtórnych. |
T-W-2 | Ogólna charakterystyka wybranych odpadów. Charakterystyka ogólna źródeł powstawania odpadów komunalnych, odpadów przemysłowych i odpadów powstających przy oczyszczaniu ścieków. |
Metody nauczania | M-1 | Metody podające - wykład informacyjny, opis, objasnienie. |
---|
M-2 | Metody praktyczne - pokaz, ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposób oceny | S-2 | Ocena formująca: Ocena za sprawozdania z przebiegu poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. |
---|
S-1 | Ocena formująca: Obserwacja pracy studenta, weryfikacja nabytej wiedzy i umiejętności. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% zrealizowanych treści programowych |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |