Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym (S1)
Sylabus przedmiotu Międzynarodowe konwencje i prawo wodne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Międzynarodowe konwencje i prawo wodne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Gospodarki Rybackiej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>, Mariusz Raczyński <Mariusz.Raczynski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 17 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu ochrony środowiska na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy na temat polityki wodnej państwa, podstaw prawnych ochrony środowiska oraz warunków ochrony jego zasobów. |
C-2 | Zaznajomienie studentów z potrzebą kreowania polityki ochrony środowiska wodnego w skali regionalnej, krajowej i globalnej. Przedstawienie stosownych aktów prawnych. |
C-3 | Rozwinięcie umiejętności wyszukiwania i interpretacji aktów prawnych. |
C-4 | Przygotowanie do opracowania i interpretacji ocen oddziaływania na środowisko. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Prawo a Państwo, pojęcie prawa i systemu prawnego, miejsce prawa wodnego w systemie prawnym RP, UE i poza obszarem europejskim. Instrumenty służące zarządzaniu zasobami wodami oraz istotne problemy gospodarowania wodami w skali kraju i regionu na tle problemów wodnych świata. Dokumenty prawne w ochronie środowiska wodnego, z uwzględnieniem działalności ośrodków decyzyjnych w Europie (Genewa) i na świecie (Nowy Jork). Konwencja Helsińska. Specyfika ochrony środowiska morskiego (ICES, IMO, OSPAR, HELCOM), | 5 |
T-A-2 | Międzynarodowe i wspólnotowe przepisy prawa wodnego. Idee zrównoważonego rozwoju, w tym zintegrowanego zarządzania zasobami wodnymi, w dyrektywach unijnych, ustawach i programach krajowych. Ramowa Dyrektywa Wodna oraz Dyrektywa Powodziowa. Transformacja prawodawstwa polskiego na potrzeby dostosowania się do obowiązująych w UE przepisów. | 5 |
T-A-3 | Prawo wodne. Narodowa Strategia Gospodarowania Wodami 2030 i Polityka wodna państwa do roku 2030. Program wodno-środowiskowy kraju i plany gospodarowania wodami na obszarze dorzeczy, plany zarządzania ryzykiem powodziowym i plany przeciwdziałania skutkom suszy na obszarze dorzeczy, warunki korzystania z wód regionu wodnego. Prawne instrumenty ochrony środowiska wodnego. Prawo własności wody, prawo korzystania z wody, pozwolenie wodnoprawne. Unijne oraz krajowe prawo ochrony środowiska, zasady ochrony wód i ich stosowanie, odpowiedzialnośći karna i cywilna w prawie wodnym, interpretacji prawa wodnego przez sądy. Ochrona wód przed zanieczyszczeniem. Kataster wodny. | 15 |
T-A-4 | Instrumenty ekonomiczne i finansowe służące ochronie środowiska. Udział społeczeństwa i organizacji ekologicznych w postępowaniach związanych z ochroną środowiska wodnego. Zasady i przepisy polskie i międzynarodowe dotyczące ocen oddziaływania na środowisko (OOŚ). | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | czytanie wskazanej literatury | 5 |
A-A-3 | przygotowanie do dyskusji problemowej | 15 |
A-A-4 | przygotowanie się do kolokwium | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład multimedialny, dyskusja dydaktyczna, symulacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: prezentacja, aktywnośc w dyskusji |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_PO14-1_W01 Student zna założenia gospodarki wodnej wskali kraju i świata; rozumie jej cele i zadania oraz powiązania ze środowiskiem przyrodniczym. Posiada wiedzę dotyczącą podstawowych zasad ochrony środowiska wodnego oraz posiada podstawową wiedzę niezbędną dla zrozumienia zasady zrównoważonego rozwoju. Zna rolę ciągłego dostosowywania polskiego prawa wodnego, jego aspektów ekonomicznych oraz zasad jego finansowania do prawa międzynarodowego i UE. Wie o roli ratyfikacji międzynarodowych umów, konwencji i protokołów w aspekcie globalnych problemów i zagrożeń środowiska naturalnego świata. | GW_1A_W03, GW_1A_W09, GW_1A_W16, GW_1A_W05 | R1A_W02, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W08, R1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-2, C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-2 | M-1 | S-2, S-1 |
GW_1A_PO14-1_W02 Opisuje organizację i podstawy prawne ochrony środowiska, ochrony przyrody oraz gospodarki wodnej w Polsce i w ramach umów międzynarodowych. Student rozumie partykularyzm i uwarunkowania prawa wodnego w powiązaniu z prawem ochrony środowiska, jego rolę, funkcje i znaczenie w prawie krajowym oraz Unii Europejskiej i prawie międzynarodowym Zna podstawowe akty prawne dotyczące ochrony środowiska wodnego. Zna regulacje prawne (mechanizmy i procedury prawno-administracyjne) i instrumenty zarządzania zasobami wodnymi. | GW_1A_W03, GW_1A_W18, GW_1A_W13 | R1A_W02, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09 | InzA_W03, InzA_W04 | C-3, C-2, C-1 | T-A-2, T-A-3 | M-1 | S-2, S-1 |
GW_1A_PO14-1_W03 Analizuje wpływ działalności człowieka na bioróżnorodność i jakość środowiska w skali lokalnej, regionalnej i globalnej Rozumie istotę i potrzebę stosowania procedury oceny oddziaływania na środowisko. | GW_1A_W13, GW_1A_W04, GW_1A_W09, GW_1A_W06 | R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W08 | InzA_W03, InzA_W04 | C-2, C-4, C-3 | T-A-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_PO14-1_U01 Posiada umiejętność analizowania problemów z zakresu ochrony środowiska wodnego i wyciąganie poprawnych wniosków, zbierania informacji oraz brania udziału w dyskusji. Posługuje się bazami aktów prawnych i wyszukiwania ustaw i aktów wykonawczych dotyczących przedmiotowego problemu środowiskowego. | GW_1A_U12, GW_1A_U04, GW_1A_U17, GW_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U07, InzA_U08 | C-3, C-4 | T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4 | M-1 | S-2, S-1 |
GW_1A_PO14-1_U02 Wskazuje odpowiednie przepisy prawa oraz organy administracji odpowiedzialne za gospodarowanie wodami oraz ochronę zasobów wód. Student potrafi posługiwać się normami prawa wodnego i ochrony środowiska, interpretować je oraz stosować do konkretnych przypadków. Potrafi dokonać ekspertyzy prawnej w zakresie podstawowych problemów gospodarki wodnej. | GW_1A_U16, GW_1A_U04 | R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U08 | InzA_U04, InzA_U07, InzA_U08 | C-4, C-2, C-3 | T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4 | M-1 | S-1, S-2 |
GW_1A_PO14-1_U03 Potrafi sporządzać raporty o oddziaływaniu na środowisko dla wybranych przedsięwzięć; potrafi opisywać i formułować wnioski w obszarze stosowania procedury oceny oddziaływania na środowisko. | GW_1A_U04, GW_1A_U17, GW_1A_U16, GW_1A_U12 | R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U08 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U07, InzA_U08 | C-3, C-4 | T-A-4 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_PO14-1_K01 Rozumie, że woda stanowi dobro powszechne i należy gospodarować jej zasobami w sposób racjonalny i etyczny. Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność. | GW_1A_K04 | R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-4, C-2, C-3, C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4 | M-1 | S-2 |
GW_1A_PO14-1_K02 Zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji zawodowych w zakresie wartości i ochrony zasobów wodnych oraz ciągłą potrzebę rozwoju osobistego. | GW_1A_K03, GW_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1 | M-1 | S-1, S-2 |
GW_1A_PO14-1_K03 Student wykazuje kreatywność i zaangażowanie w zakresie wykorzystania wiedzy o prawie wodnym i ochrony środowiska do rozwiązywania problemów prawnych. | GW_1A_K04, GW_1A_K03 | R1A_K02, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-4, C-3 | T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_PO14-1_W01 Student zna założenia gospodarki wodnej wskali kraju i świata; rozumie jej cele i zadania oraz powiązania ze środowiskiem przyrodniczym. Posiada wiedzę dotyczącą podstawowych zasad ochrony środowiska wodnego oraz posiada podstawową wiedzę niezbędną dla zrozumienia zasady zrównoważonego rozwoju. Zna rolę ciągłego dostosowywania polskiego prawa wodnego, jego aspektów ekonomicznych oraz zasad jego finansowania do prawa międzynarodowego i UE. Wie o roli ratyfikacji międzynarodowych umów, konwencji i protokołów w aspekcie globalnych problemów i zagrożeń środowiska naturalnego świata. | 2,0 | |
3,0 | Student definiuje pojęcia związane z gospodarką wodną, zasadami ochrony środowiska oraz prawem międzynarowym w aspekcie globalnych problemów zagrożeń środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
GW_1A_PO14-1_W02 Opisuje organizację i podstawy prawne ochrony środowiska, ochrony przyrody oraz gospodarki wodnej w Polsce i w ramach umów międzynarodowych. Student rozumie partykularyzm i uwarunkowania prawa wodnego w powiązaniu z prawem ochrony środowiska, jego rolę, funkcje i znaczenie w prawie krajowym oraz Unii Europejskiej i prawie międzynarodowym Zna podstawowe akty prawne dotyczące ochrony środowiska wodnego. Zna regulacje prawne (mechanizmy i procedury prawno-administracyjne) i instrumenty zarządzania zasobami wodnymi. | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe akty prawne dotyczące ochrony środowiska wodnego oraz regulacje prawne (mechanizmy i procedury prawno-administracyjne) i instrumenty zarządzania zasobami wodnymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
GW_1A_PO14-1_W03 Analizuje wpływ działalności człowieka na bioróżnorodność i jakość środowiska w skali lokalnej, regionalnej i globalnej Rozumie istotę i potrzebę stosowania procedury oceny oddziaływania na środowisko. | 2,0 | |
3,0 | Analizuje wpływ działalności człowieka na bioróżnorodność i jakość środowiska w skali lokalnej, regionalnej i globalnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_PO14-1_U01 Posiada umiejętność analizowania problemów z zakresu ochrony środowiska wodnego i wyciąganie poprawnych wniosków, zbierania informacji oraz brania udziału w dyskusji. Posługuje się bazami aktów prawnych i wyszukiwania ustaw i aktów wykonawczych dotyczących przedmiotowego problemu środowiskowego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przeanalizować problemy z zakresu ochrony środowiska wodnego oraz wyszukać odpowiednie akty prawne dotyczące problemu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
GW_1A_PO14-1_U02 Wskazuje odpowiednie przepisy prawa oraz organy administracji odpowiedzialne za gospodarowanie wodami oraz ochronę zasobów wód. Student potrafi posługiwać się normami prawa wodnego i ochrony środowiska, interpretować je oraz stosować do konkretnych przypadków. Potrafi dokonać ekspertyzy prawnej w zakresie podstawowych problemów gospodarki wodnej. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi posługiwać się normami prawa wodnego i ochrony środowiska, interpretować je oraz stosować do konkretnych przypadków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
GW_1A_PO14-1_U03 Potrafi sporządzać raporty o oddziaływaniu na środowisko dla wybranych przedsięwzięć; potrafi opisywać i formułować wnioski w obszarze stosowania procedury oceny oddziaływania na środowisko. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi opisywać i formułować wnioski w obszarze stosowania procedury oceny oddziaływania na środowisko. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_PO14-1_K01 Rozumie, że woda stanowi dobro powszechne i należy gospodarować jej zasobami w sposób racjonalny i etyczny. Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wskazać projekty związane z racjonalnym i etycznym gospodarowaniem zasobami wodnymi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
GW_1A_PO14-1_K02 Zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji zawodowych w zakresie wartości i ochrony zasobów wodnych oraz ciągłą potrzebę rozwoju osobistego. | 2,0 | |
3,0 | Student chętnie podejmuje działania związane z ochroną zasobów wodnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
GW_1A_PO14-1_K03 Student wykazuje kreatywność i zaangażowanie w zakresie wykorzystania wiedzy o prawie wodnym i ochrony środowiska do rozwiązywania problemów prawnych. | 2,0 | |
3,0 | Student chętnie wykorzystuje wiedzę o prawie wodnym i ochronie srodowiska do rozwiązywania problemów prawnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Rotko J., Prawo wodne – Komentarz., Towarzystwo Naukowe Prawa Ochrony Środowiska. Seria: Komentarze 49, Wrocław, 2002
- Rotko J., Komentarze do ustawy - Prawo ochrony środowiska., Towarzystwo Naukowe Prawa Ochrony Środowiska. Seria: Komentarze 47, Wrocław, 2002
- J. Ciechanowicz - McLean, Ochrona środowiska w prawie międzynarodowym, Warszawa, 2005
- Chełmicki W., Woda – zasoby, degradacja, ochrona., PWN, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D., Ochrona środowiska przyrodniczego., PWN, Warszawa, 2008
- Groniec M., Systemy wspomagania decyzji w gospodarce wodnej., IMGW, Warszawa, 2006