Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | GW_1A_C3_U01 | Po przeprowadzonych zajęciach student umie posługiwac sie specjalistyczną terminologią dotyczącą funkcjonowania wybranych organizmów wodnych w formie werbalnej oraz pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | GW_1A_U12 | Potrafi zinterpretować wyniki badań biologicznych i wykorzystać je w programach hodowlanych i strategiach ochrony zasobów oraz zachowania bioróżnorodności środowiska wodnego. |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
---|
R1A_U04 | wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-1 | Celem kursu jest zapoznanie studentów z funkcjonowaniem organizmów wodnych, z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Środowisko życia organizmów wodnych oraz ich przystosowania do życia w wodzie. |
---|
T-W-3 | Wpływ środowiska na organizmy wodne oraz ich przystosowania morfologiczne i fizjologiczne, reakcje organizmów wodnych. |
T-W-2 | Mięśnie jako zbiór komórek zdolnych do skurczu i rozkurczu – rodzaje, pochodzenie, włókno mięśniowe.
Układ krążenia (krwionośny i limfatyczny) i krew, naczynia krwionośne, serce, procesy krwiotówrcze i krwiogubne, środowisko wewnętrzne i homeostaza, czynności elementów morfotycznych krwi, środowisko wewnętrzne i homeostaza.
Oddychanie – wymiana gazowa, oddychanie; aparat skrzelowy, przystosowania do oddychania powietrzem.
Układy wydalniczy i osmoregulacyjny.
Przemiana materii i energii.
Wydzielanie wewnętrzne (układ endokrynny) - struktura (gruczoły) i topografia układu endokrynnego; regulacja hormonalna funkcji i wpływ oddziaływań hormonów na struktury organizmu; morfo-funkcjonalne skutki zaburzeń funkcji poszczególnych gruczołów.
Układ nerwowy i narządy zmysłów - podział i nazwy receptorów, zróżnicowanie anatomiczne i funkcjonalne narządów zmysłów, organizacja czynnościowa i ruchowa. |
T-L-1 | Przenikanie wody i różnych substancji przez błony graniczne gamet.
Wpływ wybranych czynników środowiskowych na motorykę embrionalną.
Funkcjonowanie serca i układu krwionośnego w różnych etapach ontogenezy.
Krążenie krwi – oglądanie budowy i czynności serca żaby, przewiązki Stanniusa (film), wpływ wybranych czynników na podstawowe parametry życiowe, badanie mikroskopowe w kontraście fazowym ujemnym płynnej (świeżej) kropli krwi.
Badanie oddychania tkankowego.
Reakcje mięśnia szkieletowego i gładkiego, skurcz izotoniczny i izometryczny.
Odbiór bodźców i reakcje organizmów wodnych na czynniki zewnętrzne. |
Metody nauczania | M-2 | Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne praca studentów przy preparatach – obserwacja makro- i mikroskopowa, wykonanie rysunków i dokumentacji anatomiczno-fizjologicznej. |
---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny. |
Sposób oceny | S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium |
---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wykonanej pracy graficznej i dokumentacji anatomiczno-fizjologicznej, sprawdzenie wiedzy nabytej podczas ćwiczeń. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe zwroty fizjologiczne |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |