Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym (S1)
Sylabus przedmiotu Zasoby energetyczne mórz i oceanów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka i Zarządzanie Środowiskiem Wodnym | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zasoby energetyczne mórz i oceanów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu fizyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie ogólnej wiedzy na temat wszystkich zasobów energetycznych mórz i oceanów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zadania dotyczące obliczeń instalacji konwersji energii mórz i oceanów. | 4 |
T-L-2 | Projekt i wykonanie modelu wybranego urządzenia do konwersji energii mórz i oceanów. | 10 |
T-L-3 | Zaliczenie. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Klasyfikacja źródeł energii. | 2 |
T-W-2 | Wielkość zasobów energii i prognozy zużycia paliw naturalnych. | 2 |
T-W-3 | Energia termiczna mórz i oceanów. | 2 |
T-W-4 | Energia fal. | 1 |
T-W-5 | Energia prądów morskich i pływów. | 2 |
T-W-6 | Energia dyfuzji. | 1 |
T-W-7 | Wiatry morskie i ich charakterystyka energetyczna. Farmy wiatrowe. | 3 |
T-W-8 | Pozyskiwanie wodoru z wody morskiej. | 1 |
T-W-9 | Zaliczenie. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Studiowanie źródeł internetowych. | 6 |
A-L-3 | Pozyskiwanie materiałów do budowy modelu | 5 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i źródeł internetowych | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_C23_W01 Ma uporządkowaną i ogólna wiedzę związaną z pozyskiwaniem wszelkich zasobów energetycznych mórz i oceanów umozliwiającą rozwiązywanie prostych zadań inżynierskich z zakresu eksploatacji tych zasobów. | GW_1A_W15 | R1A_W05 | InzA_W01 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_C23_U01 Potrafi na podstawie zgromadzonych danych dokonać oceny zasobów mórz i oceanów i umie określić sposób ich pozyskiwania. Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumieniem publikacji naukowych w zakresie środowiska morskiego, dokumentacji technologicznej, technicznej oraz podobnych dokumentów stosowanych w eksploatacji statków i urządzeń morskich do konwersji energii. | GW_1A_U07 | R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U06, InzA_U08 | C-1 | T-L-1, T-L-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GW_1A_C23_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w zakresie zasobów energetycznych mórz i oceanów. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy). Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | GW_1A_K01, GW_1A_K04 | R1A_K01, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-L-3, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-L-1, T-W-8, T-L-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_C23_W01 Ma uporządkowaną i ogólna wiedzę związaną z pozyskiwaniem wszelkich zasobów energetycznych mórz i oceanów umozliwiającą rozwiązywanie prostych zadań inżynierskich z zakresu eksploatacji tych zasobów. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_C23_U01 Potrafi na podstawie zgromadzonych danych dokonać oceny zasobów mórz i oceanów i umie określić sposób ich pozyskiwania. Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumieniem publikacji naukowych w zakresie środowiska morskiego, dokumentacji technologicznej, technicznej oraz podobnych dokumentów stosowanych w eksploatacji statków i urządzeń morskich do konwersji energii. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_1A_C23_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w zakresie zasobów energetycznych mórz i oceanów. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy). Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Chmielniak T.J., Technologie energetyczne, WNT, Warszawa, 2008
- Lewandowski W., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2006
- Boczar T., Energetyka wiatrowa, Aktualne możliwości wykorzystania, Wydawnictwo Pomiary Automatyka Kontrola, Warszawa, 2007
- Boczar T., Wykorzystanie energii wiatru, Wydawnictwo PAK, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Mikielewicz J., Cieśliński J., Niekonwencjonalne urządzenia i systemy konwersji energii, Ossolineum, Wrocław, 1999
- Boyle Godfrey, Renewable Energy, Oxford University Press, Oxford, 2006