Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura
Sylabus przedmiotu Podstawy zabezpieczania surowców rybackich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy zabezpieczania surowców rybackich | ||
Specjalność | Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Kryża <Krzysztof.Kryza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | biologia |
W-2 | chemia / biochemia |
W-3 | fizyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy jak i umiejętności w zakresie zabezpieczania surowców i produktów pochodzenia wodnego stanowiących materiał żywnościowy, podlegający dystrybucji w tym przetwarzaniu i przechowywaniu |
C-2 | Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie zabezpieczania surowców i produktów pochodzenia wodnego na ich jakość, trwałość przechowalniczą, wartość żywieniową, przydatność zarówno technologiczną, jak i konsumpcyjną |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia wstępne, omówienie zakresu programowego, zapoznanie z obsługą aparatury | 2 |
T-L-2 | Oznaczenie temperatury krioskopowej surowców i produktów pochodzenia wodnego | 2 |
T-L-3 | Oznaczenie wpływu temperatury na czas i szybkość zamrażania surowców i produktów pochodzenia wodnego | 2 |
T-L-4 | Zamrażanie w roztworach soli | 2 |
T-L-5 | Oznaczenie ilości glazury na mrożonych surowcach pochodzenia wodnego | 2 |
T-L-6 | Rozmrażanie | 2 |
T-L-7 | Technologia solenia | 2 |
T-L-8 | Schładzanie. Oznaczanie szybkości schładzania. | 2 |
T-L-9 | Liofilizacja | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka technologiczna i towaroznawcza surowców pochodzenia wodnego. Rodzaje, podział, skład chemiczny | 1 |
T-W-2 | Cel i ogólne zasady chłodniczego utrwalania surowców pochodzenia wodnego | 1 |
T-W-3 | Technologia i technika schładzania surowców i produktów pochodzenia wodnego. Zasady i sposoby schładzania. | 1 |
T-W-4 | Technologia i technika podmrażania (głębokiego chłodzenia, super chilling), od temp. krioskopowej do -4stC | 1 |
T-W-5 | Technologia częściowego zamrażania (od temp. -7stC do -10stC) | 1 |
T-W-6 | Technologia i technika zamrażania (od temp. -10stC (warunkowo) najczęściej od co najmniej -18stC i niższej, np. -30stC, -40stC) | 1 |
T-W-7 | Warunki i zasady zamrażania surowców pochodzenia wodnego. Trwałość, pakowanie | 1 |
T-W-8 | Technologia i technika rozmrażania | 2 |
T-W-9 | Niekonwencjonalne metody zabezpieczania. Utrwalanie surowców pochodzenia wodnego metodą sublimacyjnego suszenia (liofilizacja) | 2 |
T-W-10 | Proces solenia, trwałość, przechowywanie | 2 |
T-W-11 | Zastosowanie promieni jonizujących do utrwalania surowców i produktów schładzanych i mrożonych | 1 |
T-W-12 | Złożone, połączone metody chłodniczego i zamrażalniczego utrwalania (zastosowanie dwóch czynników fizycznych i/lub fizycznych i chemicznych) | 2 |
T-W-13 | Transport, magazynowanie | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zaliczeń cząstkowych | 25 |
A-L-3 | Analiza wskazanej literatury | 20 |
A-L-4 | Bezpośredni kontakt z prowadzącym | 15 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | Bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie się do egzaminu | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny objaśnienie |
M-2 | Metody problemowe: wykład problemowy |
M-3 | Metody aktywizujące: metoda przypadków case study dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: oceny cząstkowe odpowiedź ustna odpowiedź pisemna |
S-2 | Ocena podsumowująca: odpowiedź ustna odpowiedź pisemna |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D1-4_W01 Poznanie wiedzy w zakresie zasad, sposobów oraz potrzeby zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, w tym z uwzględnieniem warunków dystrybucji, przechowywania i transportu | RYB_1A_W16 | R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-2, C-1 | T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-11, T-W-13, T-W-4, T-W-10, T-W-2, T-W-6, T-W-9, T-W-12, T-W-3 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D1-4_U01 Nabycie umiejętności wyszukiwania, zrozumienia i analizy niezbędnych informacji wraz z interpretacją i wnioskami w zakresie przeprowadzenia procesu zabezpieczenia surowców pochodzenia wodnego, prowadzenia dystrybucji oraz magazynowania i transportu. | RYB_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U07 | InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-2, C-1 | T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-11, T-W-13, T-W-4, T-W-10, T-W-2, T-W-6, T-W-9, T-W-12, T-W-3 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-2, S-1 |
RYB_1A_D1-4_U02 Nabycie umiejętności realizacji zadań w zespole wraz z przeprowadzeniem prac, opracowaniem uzyskanych wyników i ich prezentacją wraz z wnioskami w zakresie zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji, składowania i transportu. | RYB_1A_U02 | R1A_U02 | — | C-2, C-1 | T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-11, T-W-13, T-W-4, T-W-10, T-W-6, T-W-9, T-W-12 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_D1-4_K01 Rozumienie znaczenia ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju. | RYB_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07 | — | C-2, C-1 | T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-11, T-W-13, T-W-4, T-W-10, T-W-2, T-W-6, T-W-9, T-W-12, T-W-3 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-2, S-1 |
RYB_1A_D1-4_K02 Rozumienie oraz realizacja znaczenia zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji w tym składowania i transportu, w zapewnieniu jakości, bezpieczeństwa oraz wartości żywieniowej. | RYB_1A_K04 | R1A_K06 | InzA_K01 | C-2, C-1 | T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-11, T-W-13, T-W-4, T-W-10, T-W-2, T-W-6, T-W-9, T-W-12, T-W-3 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D1-4_W01 Poznanie wiedzy w zakresie zasad, sposobów oraz potrzeby zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, w tym z uwzględnieniem warunków dystrybucji, przechowywania i transportu | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji, składowania oraz transportu z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem. |
3,0 | Student prezentuje suche wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji, składowania oraz transportu z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem. | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji, składowania oraz transportu z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem. | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji, składowania oraz transportu z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji, składowania oraz transportu z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować i formułować wnioski w zakresie realizowanego przedmiotu w obszarze zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji, składowania oraz transportu z zastosowaniem poznanej teorii i praktyk powiązanych z przedmiotem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D1-4_U01 Nabycie umiejętności wyszukiwania, zrozumienia i analizy niezbędnych informacji wraz z interpretacją i wnioskami w zakresie przeprowadzenia procesu zabezpieczenia surowców pochodzenia wodnego, prowadzenia dystrybucji oraz magazynowania i transportu. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać uzyskanych podstawowych informacji i interpratacji niezbędnych do realizacji zadania wykorzystując dostępną aparaturę oraz przyrządy, w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu zabezpieczanie surowców pochodzenia wodnego. |
3,0 | Student umie zrealizować zadanie wykorzystując dostępną aparaturę oraz przyrządy, w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu zabezpieczanie surowców pochodzenia wodnego, wraz z opracowaniem wniosków. | |
3,5 | Student poprawnie umie wykonać zadania wykorzystując dostępną aparaturę oraz przyrządy, w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu zabezpieczanie surowców pochodzenia wodnego, wraz z opracowaniem wniosków i ich interpretacją. | |
4,0 | Student umie nie tylko poprawnie wyszukiwać i analizować niezbędne informacje, ale również je porównywać celem zrealizowania zadania korzystając z dostępnej aparatury oraz przyrządów, w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu zabezpieczanie surowców pochodzenia wodnego. | |
4,5 | Student umie wyszukiwać i analizować niezbędne informacje do zrealizowania zadania korzystając z dostępnej aparatury oraz przyrządów, w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu zabezpieczanie surowców pochodzenia wodnego, wraz z opracowaniem wniosków i ich interpretacją. | |
5,0 | Student umie w sposób efektywny wyszukiwać i analizować niezbędne informacje wraz z interpretacją, wnioskowaniem i porównaniem, do zrealizowania zadania korzystając z dostępnej aparatury oraz przyrządów, w oparciu o metodykę w zakresie przedmiotu zabezpieczanie surowców pochodzenia wodnego. | |
RYB_1A_D1-4_U02 Nabycie umiejętności realizacji zadań w zespole wraz z przeprowadzeniem prac, opracowaniem uzyskanych wyników i ich prezentacją wraz z wnioskami w zakresie zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji, składowania i transportu. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać dostępnych narzędzi do realizacji zadania. |
3,0 | Student umie poprawnie realizować zadania w zespole i indywidualnie, wraz z obliczeniami bez głębszej analizy i interpretacji. | |
3,5 | Student umie poprawnie realizować zadania w zespole i indywidualnie, wraz z ich interpretacją. | |
4,0 | Student umie dobrze realizować zadania w zespole i indywidualnie, wraz z ich interpretacją oraz prowadzić dyskusję o wykonanym zadaniu. | |
4,5 | Student umie efektywnie realizować zadania w zespole i indywidualnie, wraz z ich interpretacją i porównaniami w zakresie przedmiotu. | |
5,0 | Student umie efektywnie realizować zadania w zespole i indywidualnie, rozwiązując niezbędne zagadnienia, wraz z ich interpretacją i porównaniem w zakresie przedmiotu oraz wnosić propozycje modyfikacji rozwiązań wraz z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_D1-4_K01 Rozumienie znaczenia ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju. | 2,0 | Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju. |
3,0 | Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju. | |
3,5 | Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności, zadowalająco rozumie potrzeby i zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju. | |
4,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzeby i zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju. | |
4,5 | Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzeby i zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju. | |
5,0 | Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, znakomicie rozumie potrzeby i zna możliwości ciągłego doskonalenia wiedzy i umiejętności w zakresie poznanego przedmiotu wraz z nabyciem umiejętności wyznaczania kierunków własnego rozwoju. | |
RYB_1A_D1-4_K02 Rozumienie oraz realizacja znaczenia zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji w tym składowania i transportu, w zapewnieniu jakości, bezpieczeństwa oraz wartości żywieniowej. | 2,0 | Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności i nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości realizacji znaczenia zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji, w tym składowania i transportu, w zapewnieniu jakości, bezpieczeństwa oraz wartości żywieniowej. |
3,0 | Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności, częściowo rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji rozwoju obszaru zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, w zapewnianiu jakości, bezpieczeństwa oraz wartości żywieniowej. | |
3,5 | Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności, zadowalająco rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji rozwoju obszaru zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji w tym składowania i transportu, w zapewnianiu jakości, bezpieczeństwa oraz wartości żywieniowej. | |
4,0 | Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności, zadowalająco rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji rozwoju obszaru zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji w tym składowania i transportu, w zapewnianiu jakości, bezpieczeństwa oraz wartości żywieniowej. | |
4,5 | Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji rozwoju obszaru zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji w tym składowania i transportu, w zapewnieniu jakości, bezpieczeństwa oraz wartości żywieniowej. | |
5,0 | Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, znakomicie rozumie potrzeby i zna możliwości realizacji rozwoju obszaru zabezpieczania surowców pochodzenia wodnego, ich dystrybucji w tym składowania i transportu, w zapewnieniu jakości, bezpieczeństwa oraz wartości żywieniowej. |
Literatura podstawowa
- Jastrzębski W., Technologia obróbki chłodniczej., WNT, Warszawa
- Postolski J., Gruda Z., Zamrażanie żywności, WNT, Warszawa, 1999
- Horubała A., Podstawy przechowywania żywności, PWN, Warszawa, 1975
- Cziżov G.B., Procesy cieplne w technologii chłodniczej produktów żywnościowych, WNT, Warszawa
- Bykowski P., Sikorski Z.E., Zimińska H., Technologia chłodniczego utrwalania morskich surowców
- Sikorski Z.E., Drozdowski B. i in., Chemia żywności, PWN, Warszawa, 1988
- Kołakowski E., Technologia mrożonych przetworów rybnych, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1984
Literatura dodatkowa
- Czasopisma, Magazyn Przemysłu Rybnego
- Czasopisma, Przemysł Spożywczy
- Czasopisma, Chłodnictwo